Tweeling bevalling keizersnede of inleiden

Discussie in 'De bevalling' gestart door kimmy89, 25 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimmy89

    kimmy89 Actief lid

    9 aug 2015
    408
    48
    28
    Ik ben zwanger van een tweeling die een placenta delen. Over een week word ik of ingeleid of ik kan kiezen voor een keizersnede. Tijdens ons gesprek over de bevalling hoorde ik enkel de nadelen van een keizersnede en niet van het inleiden/ vaginale bevalling. De eerste baby ligt met het hoofd naar beneden en de tweede ligt dwars. De gynaecoloog raad mij dus aan om voor een vaginale bevalling te gaan. Ook omdat ik hiervoor twee keer vaginaal ben bevallen (thuisbevallingen) Ik heb zelf de voor en nadelen op een rijtje gezet:

    Nadelen vaginale bevalling :
    - inleiden vervelend en ween opwekkers
    - aan apparaten geen bewegingen vrijheid , niet kunnen douchen / ween niet kunnen opvangen
    - liggend persen lukte me bij vorige bevallingen niet ivm zere rug.
    - schedel electrode akelig voor baby / reageert hier negatief op / zuurstofgehalte daalt
    - 2e baby draaien, aan voeten er uit trekken kans op scheuren / kans op alsnog keizersnede
    - voor baby kans op acute TTS ( kans 5 % beide baby’s overlijden ) , loslatende placenta na geboorte 1 baby , zuurstof gebrek baby B.

    Nadelen keizersnede :
    - herstel duurt langer
    - extra complicaties voor mij / snee in buik / ruggeprik (heeft gynaecoloog uitgebreid over gehad)
    - baby’s soms moeite met ademhalen ivm vroege termijn keizersnede

    Zelf zie ik veel meer in de rust van een keizersnede. Bij een vaginale bevalling moet ik ook nog ongeveer 3 dagen in het ziekenhuis blijven ivm monitoren en het plaatsen van de ballon. Dan ga ik moe en gestresst de bevalling in. Bij een keizersnede kan ik van tevoren gewoon thuis slapen maar daarna moet ik in het ziekenhius blijven. Mijn baby's moeten sowieso minimaal 2 weken in het ziekenhuis blijven ivm vroeggeboorte dus dan ben ik er toch al..

    Wat raden jullie aan? Ik vind het zelf wel moeilijk om tegen de gynaecoloog in te gaan. Maar het is wel mijn keuze heeft ze de vorige keer gezegd. Ik zou er over nadenken.
     
  2. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.442
    939
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Volgens mij heb jij je keuze al gemaakt als ik het zo lees :). De keizersnede geeft je zo veel meer rust en ontspanning. Dat is al zo veel waard.
    Wat maakt het moeilijk om tegen de gyn ‘in’ te gaan? Want dat is het niet hè. Zij legt je de opties voor en jij bent zo vrij om zelf de keuze te maken dat zegt ze zelf ook. Het is jouw lichaam en jij/ jullie mogen bepalen of wat de voorkeur heeft. Bedenk maar dat er sowieso geen foute keuze bestaat. Zowel vaginaal als een keizersnede zijn prima. Je kindjes worden onder medisch toezicht geboren dus als er zich complicaties voordoen kunnen ze meteen handelen. Succes met je keuze en volg vooral je eigen gevoel.
     
    kimmy89 vindt dit leuk.
  3. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.920
    15.366
    113
    #3 Sado, 25 jun 2021
    Laatst bewerkt: 25 jun 2021
    Ik merk aan je bericht dat je de keuze hebt gemaakt voor de keizersnede, hartstikke prima toch! :) Ga voor de optie die je het meeste rust geeft.

    In de quote een reactie op een aantal van je puntjes over inleiden :) Wil je niet ompraten hoor, maar merk hier op het forum dat er voornamelijk horrorverhalen over dágenlange inleidingen rondgaan van helse bevallingen door “vastgeketend” te moeten liggen op bed, zelf totaal geen inspraak te hebben en oneindige ophogingen van weeënopwekkers. Maar dat hoeft dus écht niet het geval te zijn, het kan net zo goed fijn en prima verlopen :)
     
  4. Teapot

    Teapot Actief lid

    3 sep 2014
    166
    40
    28
    NULL
    NULL
    Hoi @kimmy89,

    Wat is eigenlijk de reden dat je mag kiezen voor een keizersnede of vaginale bevalling? Mijn baby’s liggen hetzelfde en ik mag volgens mij niet kiezen.
    Mijn tweede bevalling was overigens een inleiding en was veel fijner dan mijn eerste bevalling (spontaan). Dus hier inderdaad ook geen horror verhalen over een inleiding :)
     
  5. kimmy89

    kimmy89 Actief lid

    9 aug 2015
    408
    48
    28
    Bedankt voor je reactie dit stelt me wel gerust :)
     
  6. kimmy89

    kimmy89 Actief lid

    9 aug 2015
    408
    48
    28
    Dit is hoe de gynacoloog het mij vertelde. Dat is dus niet kan douchen en uit bed kan.. ik zou niet weten hoe ik ooit mijn weeen op moet vangen dan. Ik ben 2x bevallen op de baarkruk en veel gedoucht. Ik heb nooit gelegen dat kon ik ook echt niet met mijn rugweeen. Nu zou ik alleen maar moeten liggen... ze zei dat dat moet ivm de apparatuur.

    Het inleiden is denk ik iets in mijn hoofd wat ik niet los kan laten dat het hels is met de opwekkers klinkt me gewoon zo onnatuurlijk. Ik weet ook niet hoe ik dit los kan laten.

    De schedelelectrode vond je niet akelig voor je kindje?

    Toch heb ik nog lichte twijfel hoor als ik mooie vaginale bevallingen lees, maar dan ga ik toch voor de keizersnede denk ik omdat ik me daar het prettigste bij voel.
     
  7. kimmy89

    kimmy89 Actief lid

    9 aug 2015
    408
    48
    28
    Ik weet niet wat daar de reden voor is, ik heb het gewoon aangegeven dat ik dat graag wil en toen zei ze dat ik daar wel wat in te zeggen had.. Jij hebt die keuze niet? Ik weet ook niet hoe dat precies geregeld is welke rechten je daarin hebt..
     
  8. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.897
    2.397
    113
    Vrouw
    Hier zwanger van één eiige tweeling meisjes. Tot vorige week lag meisje 1 altijd met haar hoofdje beneden. Maar net voor de laatste echo is zij gedraaid en ligt met haar voetjes voor de uitgang. Normaal gesproken kunnen ze op dit termijn niet meer draaien. Maar omdat ik veel vruchtwater heb (zwangerschapsdiabetes) was dit dan waarschijnlijk de reden. Nu moet ik aankomende woensdag terug komen om te kijken of ze evt weer terug gedraaid is. Ik heb er zelf een hard hoofd in, aangezien ze de gehele zwangerschap zo gelegen heeft, en nog op een moment wanneer het bijna niet meer kan nog even is gedraaid. Maar we weten het maar nooit! Het zou maar zo woensdag weer anders kunnen zijn.

    De gyneacoloog vertelde mij wel dat als meisje 1 met haar voetjes voor de uitgang ligt zoals nu, dat vaginaal bevallen niet gaat. Dan gaan we voor de keizersnede. Maar ze vertelde ook dat als meisje 1 in stuit gaat liggen, dat we dan de keuze mogen maken. Dit omdat ze niet weet of haar hoofdje gaat passen uiteindelijk. Omdat het kindje 1 is. Ik wil daarin geen risico nemen en kies dan ook voor de keizersnede. Als meisje 1 toch nog terug gedraaid is, dan zou het gewoon een vaginale bevalling worden zei de gyneacoloog, omdat dit herstel beter is en mijn vorige bevalling ook goed is gegaan. Maar toch zei ze wel weer dat meisje 2 dan ook nog in stuit kon gaan liggen nadat meisje 1 geboren is, of dwars. Nou is stuit niet zo’n probleem omdat meisje 1 de weg dan al vrij gemaakt heeft. Maar dwars is dan wel weer een probleem en word het een spoed keizersnede. Ik weet zelf niet zo goed ook wat we nou moeten doen. Zul je net zien dat meisje 1 vaginaal geboren is, en meisje 2 dwars gaat liggen. Zo veel werk geleverd, en dan alsnog een keizersnede. Ik weet het dus even niet goed op het moment..o_O
     
  9. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.897
    2.397
    113
    Vrouw
    Als meisje 1 niet gedraaid was, en nog steeds tijdens de laatste echo met haar hoofdje beneden lag. Dan hadden we gewoon afgesproken dat het een vaginale bevalling zou worden. Dan was dat gewoon oké. Maar nu omdat ze gedraaid is, en meerdere opties verteld heeft word het voor m’n gevoel ineens anders ofzo. Dus ik ben echt benieuwd naar woensdag..
     
  10. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.920
    15.366
    113
    Tuurlijk vind ik het idee van zo’n electrode niet prettig, maar het idee van de baby niet goed kunnen monitoren vind ik nog veel minder prettig.

    Je gynaecoloog zal natuurlijk de waarheid spreken, dus het zal dan bij ingeleide bevallingen van een tweeling vast anders gaan (wat betreft niet mogen douchen en vast liggen). Dan snap ik je bedenkingen wel…
     
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    De schedelelectrode hadden wij ook met dochter, dat stelde niet veel voor.

    De vaccuumpomp daarentegen was minder geslaagd voor ukkepuk.

    Inleiding met weeopwekkers heb ik hier gehad met ons zoontje, dmv tabletjes die ingebracht werden, allicht niet representatief gezien de termijn maar dat viel me reuze mee. Waren gewaarschuwd dat t ondanks de termijn heftiger zou wezen dan normale weeën, maar ik vond t eerder een verademing vergeleken met die van mn dochter (weeënstorm en een lijf vol adrenaline...slechte combi).

    Ik heb de voorkeur van vaginaal v.s. keizersnede omdat ik mezelf niet snel 6 weken rustig aan zie doen. Maar met zoiets zou ik naar KZ neigen, geen gedoe op mn nek halen als t niet nodig is. Heb je allicht de wens van nog meer zwangerschappen, dat je dan allicht dat nog meeneemt in je besluit.

    Wil je de boel ook gelijk afgesloten hebben dan kan dat overigens ook soms in combinatie met keizersnede. (mocht ik bij een kz uitkomen, als ik er dan toch ben mag dat gelijk mee je hebt me dan toch al open liggen)
     
  12. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Niet bekend met tweeling bevalling, wel met inleiding

    electrode stelt niet veel voor in mijn ogen

    ik ben gewoon mijn bed uit geweest met inleiding. Mocht onder douche, maar vond dat niet prettig (met infuus draden en al gaat dat) en heb ook op baarkruk gezeten

    Mogelijk nog een keer goed vragen hoe dat nu zit. Zou wel kunnen dat ieder ziekenhuis daar ander beleid in heeft.
    Zou ook kunnen dat ze vanwege de tweeling je continu aan de Ctg willen hebben. De electrode zit natuurlijk maar aan 1 kind, en die ander wil je ook monitoren
    Nu ik dit tik denk ik dat, dat de reden is
     
    Sado vindt dit leuk.
  13. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Eerlijk. Ik zou in jouw geval gaan voor de rust van een ks. Ik heb dezelfde keuze, maar dan ivm andere complicaties ipv een tweeling.
    De vorige keer werd het een spoed spoed ks, en dát wil ik nu absoluut niet. Dus als blijkt dat mijn gezondheid of ligging van de baby niet perfect is voor een inleiding, wordt het een KS. Dat geeft mij dan meer rust.
    En als ik jouw bericht zo lees, krijg ik dat gevoel bij jou ook.
     
    kimmy89 vindt dit leuk.
  14. sophia89

    sophia89 Fanatiek lid

    27 jul 2012
    1.574
    291
    83
    Vrouw
    Ik ben 4 jaar geleden bevallen van twee meisjes. Ik wilde juist graag vaginaal bevallen en dan nog t liefste zonder pijnstillers. Helaas allemaal heel anders gelopen… Kwam zelf op gang allemaal maar m’n ontsluiting zette niet door. Na 17 uur alsnog een keizersnede. Voelde eerst als falen voor mezelf maar alle verhalen over keizersnede die ik hoorde golden voor mij echt niet. Sliep na 2 dagen vrolijk over de afdeling te banjeren richting m’n baby’s en heb t herstel nooit als zwaar ervaren. Zou echt gaan voor iets waar je jezelf prettig bij voelt. Ik zou willen dat ik eerder had toegegeven aan m’n eigen gevoel…
     
  15. kimmy89

    kimmy89 Actief lid

    9 aug 2015
    408
    48
    28
    Bedankt voor al jullie reacties . Ik moest wel even volhouden bij de gynacoloog . Ze snapte niet goed waarom ik voor een keizersnede wou gaan maar ze accepteerde het. De ks staat gepland voor aanstaande maandag! Dan ben ik 36+3 weken zwanger. Dat is zo vroeg omdat ze een placenta delen . Ik ben erg opgelucht !! Maar ook erg spannend !!
     
    Zuul, Sado en Do1981 vinden dit leuk.
  16. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik snap je wel. Ik ben echt pro ‘natuurlijke bevalling’ maar zou in jouw geval dezelfde keuze maken, risico minimaliseren

    maandag is al snel. Spannend!
     
    kimmy89 vindt dit leuk.
  17. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.920
    15.366
    113
    Wat spannend! Alvast heel veel succes! :)
     
    kimmy89 vindt dit leuk.
  18. Selien

    Selien Bekend lid

    12 apr 2016
    899
    698
    93
    Vrouw
    Fijn dat het zo snel is, veel succes maandag!
     
  19. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Ik had kunnen kiezen voor een keizersnede ivm stuitligging maar heb toch gekozen voor inleiden. Wat resulteerde in een weeenstorm en uiteindelijk een spoedkeizersnede werd waarvan ik niets heb meegekregen. Ik baalde enorm dat ik niet gewoon voor een geplande keizersnede had gekozen dus als je de mogelijkheid hebt, gewoon doen! Daarnaast viel het herstel mij heel erg mee, na 2 weken kon ik vrijwel alles weer (wel rustig aan).
     

Deel Deze Pagina