Voor- en nadelen van een fopspeen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door EvelyndeB, 31 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Ik kon geen recent onderwerp over fopspenen meer vinden, dus even een nieuw topic.

Ik heb altijd geroepen dat ik fopspenen onzin vind, maar ben laatst van gedachten veranderd. Ik heb namelijk twee oppasgezinnen. In de één werd wel, en in de ander geen fopspeen gebruikt.
    In het gezin met de fopspeen, werd de speen al voor het eerste jaar afgeleerd buiten bed en dat ging heel gemakkelijk.
    Bij het andere gezin is het meisje nu ruim 4 en pas sinds een maand hoef ik niet meer continue die duim uit dr mond te halen. En nog zie ik dr wel eens in de klas duimen als ik dr ophaal uit school... Dr tandjes staan echt ver naar voren ook...

Gebaseerd op déze ervaring, neig ik er dus naar om wel een fopspeen te geven. Maarja, dat is dus enkel hier op gebaseerd.

Kunnen jullie me meer vertellen over de voor- en nadelen van een speen?
    Bedankt!

2. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Wat betreft ontwikkeling en groei van de kaken, stand van de tanden en daardoor vaak ook spraakproblemen, zie ik alleen maar nadelen. Maar als de fopspeen vroeg weer verdwijnt (rond 1-2 jaar), dan zijn deze problemen minimaal.
    Ik las laatst in een boekje van de kraamzorg dat je met een fopspeen vaak signalen mist van je pasgeboren kindje als ze honger/dorst hebben.

3. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Oké, da's wel belangrijk.
    Ik las ook ergens dat de pas begonnen met de speen na een paar maanden? Zou dat daarom zijn?

Edit: Ohja, ik ben idd van plan die speen niet heel lang aan te houden dan. Vooral in het eerste jaar lijkt het me handig omdat er dan voor de zuigbehoefte niet naar die duim gegrepen wordt. Want een duim kun je nooit afnemen, die is altijd in de buurt en een gewoonte afleren is zó veel moeilijker dan zo'n tutje wegnemen...

4. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Dat klopt ook wel hoor. Een duim is heel moeilijk af te leren!
    Ik denk inderdaad dat een speentje om die reden pas later gegeven wordt.

Ik heb overigens geen ervaring met kinderen en fopspenen :) Die nadelen die ik noem, kom ik dagelijks tegen in m'n werk. Vond het in ieder geval wel belangrijk om te delen.

Ben ook benieuwd andere meningen!

5. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Mijn eigen bevindingen na een hoop lezen erover:

Voordelen:
    - Rustgevend voor je kindje. Ik zie echt veel baby's die er hun rust mee vinden als ze moe, verdrietig, ziek etc. zijn. Baby's hebben veel zuigbehoefte en extra wanneer ze zich niet helemaal 100% top voelen. Je kan niet de hele dag je vinger of de borst in het mondje stoppen en als je flesvoeding geeft kun je al helemaal niet bij iedere zuigbehoefte voeden. Dus zo'n speen is echt een ideale uitkomst.
    - Inderdaad speen afleren is makkelijker dan duim afleren als je het op tijd doet.

Nadelen:
    - Tepel-speen-verwarring bij borstvoeding, al is dat lang niet altijd het geval.
    - Als je het niet op tijd afleert kan het nog wel eens lastig worden, ik ken ook 4-jarigen die ontzettend verslaafd zijn aan hun speen.
    - Je bent afhankelijk van dat ding. Een duim is nooit kwijt en valt nooit op de grond. Als mijn neefje hier is loop ik constant te zoeken naar waar hij zijn speen heeft gelaten en als we buiten zijn en de speen valt heeft hij pech, dan is hij vies en kan hij hem niet meer hebben.
    - Niet alle spenen zijn veilig, laatst waren er ook weer spenen teruggeroepen omdat ze los konden schieten. Een duim blijft gewoon vastzitten ;)

Mijn overweging: ik koop een speen (wel van natuurrubber, vind ik beter) en kijk of ik hem nodig ga hebben. Sommige baby's hebben helemaal geen speen nodig, van heel het gezin waar ik uitkom (5 kinderen) heeft er maar 1 echt behoefte gehad aan een speen. Ze zijn niet zo duur, dus als ik hem nooit ga gebruiken maakt het ook niet uit. Maar als mijn kindje er echt behoefte aan blijkt te hebben heb ik het in ieder geval bij de hand.

6. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Die hongersignalen missen... Dat zal denk ik ook per baby wel verschillen. Mijn neefje gooide ook de eerste weken de speen er altijd gewoon uit of huilde gewoon door met dat ding in zijn mond als hij honger had ;).

7. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn ervaring is dat je er prachtige theorieën over kan hebben, maar dat je baby uiteindelijk toch gewoon doet wat hij of zij wil. Mijn dochter duimt, dat deed ze heel vroeg al en een speentje heeft ze nooit gepakt. En ja, ik heb het volledige assortiment van de drogist geprobeerd :). Zelden zo'n kwaad kopje gezien als toen we haar een speentje gaven... Ze duimt trouwens niet de hele dag door, alleen om in slaap te komen dus daar heb ik ook niet zo'n probleem mee. Groot voordeel is dan weer dat ze haar duim zelf weer terug kan vinden en we er dus nooit uit hoeven voor een speentje.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier hebben ze allebei een speen gehad (al vanaf een paar weken, als ze eenmaal goed uit de borst drinken kan dat prima), maar met 4 maanden en 3 maanden duimden ze al... Dus je kan een speen proberen als je niet wil dat ze gaan duimen, maar dat geeft dus geen garanties ;)
    Onze oudste is met 's nachts duimen gestopt rond de 5,5 jaar. Onze jongste van 5 duimt nog, alleen 's nachts uiteraard. Die krijg ik echt nog niet van het duimen af, ze doet het zo onbewust. Ik wil als ze gaat wisselen er wel echt mee aan de slag gaan.

9. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Bedankt voor de uitgebreide reactie!
    Dat speen kwijt zijn is idd niet handig, al heb ik al bedacht van die koordjes te halen waarmee je de speen aan de kleding kan klikken. Als de speen dan uit de mond gaat is ie niet kwijt of vies. Bovendien zijn mijn man en ik beiden vrij chaotisch en zelf al vaak dingen kwijt... koordjes dus :p

Wat betreft t afleren van een speen bij een 4-jarige, tsja. Dat is even doorzettingsvermogen van de ouders. Bij alles wat afgeleerd moet worden, is er een periode van ongenoegen vanuit het kind. Daar moet je even doorheen. Maar wat ik al zei, een speen kun je wegnemen, een duim niet.
    Heb dus ook bij mn duimende oppaskindje gezien dat het gewoon een gewoonte is. Ze wilde op een bepaald moment zelf echt stoppen met duimen en hoe vaak ze dan die duim alsnog naar dr mond bracht! Toen ook van dat vieze anti-duimspul op dr nagel gedaan en er stond altijd een glaasje water klaar, want hoe vaak ze die duim toch nog uit gewoonte in dr mond stopte..... (stiekem ook af en toe erg om moeten lachen :D )

10. Pitahaya

Pitahaya Niet meer actief

Het is toch ook zo dat het bij borstvoeding wel aangeraden word geloof ik?

11. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Die koordjes werken ook maar even, na een maand of 4 komen ze in de leeftijd dat ze naar die koordjes gaan grijpen en eraan gaan trekken tot ze losschieten en dat je dan dus niet alleen constant de speen kwijt bent maar speen én koordje allebei verdwenen zijn ;). Mijn zusje was dus ook na die leeftijd na 100 keer het koordje opnieuw vastmaken daar maar mee gestopt.

12. Nien89

Nien89 Lid

13 okt 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook altijd geroepen, mijn kind krijgt geen speen. Geef borstvoeding, maar gelijk de eerste week was er toch ook behoefte aan een speen. Later bleek dat hij verborgen reflux heeft en dan werkt zuigen op een speen verzachtend en rustgevend.
    Tepel speen verwarring is hier nooit geweest, borst, speen en fles worden allemaal even goed gepakt.

13. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Mijn zoontje had enorm last van krampen de eerste weken/maanden. Wanneer hij op onze pinken sabbelde werd hij rustig. Een week na de geboorte hebben we hem een speentje aangeboden en dat bood verlichting en gaf veel rust, voor hem en voor ons. Nu wil hij de speen alleen voor het slapen gaan, maar hij tuft hem 9 van de 10 keer nog voor hij slaapt weer uit.

14. beertje86

beertje86 Actief lid

5 mei 2014
    188
    0
    0
    NULL
    Meerkerk
    Ik heb destijds een speen in huis gehaald met de gedachte, als hij echt wil heb ik hem tenminste in huis.
    Gelukkig maar, want meneer had een ontzettende zuigbehoefte.
    Hij zat ook vaak onrustig te trappelen en te zwaaien als hij overdag moest slapen en kon dan heel rustig worden van zijn speentje.
    S'nachts heeft hij hem gelukkig niet nodig.
    Hij is nu acht maanden en heeft allang geen zuigbehoefte meer, hij vind het wel prettig om hem nog even te krijgen voor hij een middagdutje doet maar hij gebruikt hem allang niet meer zoals bedoelt.
    Hij zit er een beetje mee te spelen en knabbelt op de zijkanten.
    Als hij wakker is heeft hij hem helemaal niet nodig.

15. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Haha, dat wordt veel speentjes aanschaffen voor ons dus ;)

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat we er maar voor de zekerheid één halen en zien hoe het loopt. Is allemaal nog ver weg :)

16. mnsy

mnsy Bekend lid

8 jun 2009
    811
    0
    0
    Mijn jongste wilde geen fopspeen, met als gevolg dat ik als "fopspeen" fungeerde. Dat ga ik dus anders aanpakken bij onze baby straks. Ik heb een fopspeen van natursutten dit is van natuurrubber. En heb nog een speen van difrax (blije doos) en avent. Zo hebben we van alles wat mocht de natursutten niet bevallen.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Afleren van duimen overdag is niet zo moeilijk, daar begonnen we met 1,5 jaar ongeveer mee, zonder vies spul, gewoon blijven corrigeren. 's Nachts is lastiger, want je bent er niet bij ;). En vies spul op de duim smeren vind ik echt zielig, heel zwak van mij maar ik hoop dat we het op een andere manier kunnen afleren of liever dat ze er uit zichzelf mee stopt.

18. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Oppaskindje, kon er weinig aan doen dat e pas met 3,5 dat meisje t duimen gingen afleren.
    Het vieze spul op de duim wilde ze zelf, en dan ook zelf doen, dan had ze naggellak :cool:

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Heel simpel: als een kindje het niet nodig heeft, zou ik het niet doen. Bij ons heeft de oudste dus geen fopspeen gehad. Die had genoeg aan het drinken bij mij. De jongste was een andere verhaal. Overproductie en snelle toeschietreflex: dat arme kind was in twee minuten zuigen tot zijn huig volgetankt. :) Die bleef dus een zuigbehoefte houden. Paar dagen pink geprobeerd, maar dat werd hem gewoon niet. Dus toch maar een speen gekocht. Daar hebben we zeker geen spijt van gehad, voor hem was het goed. We hebben wel gelijk afgesproken het zoveel mogelijk te beperken.
    Voor 's nachts had ik op een gegeven moment meerdere spenen in en rondom bed liggen. Maar op zich heb ik van dat spenen-gezoek weinig last gehad. De eerste negen maanden waren de nachten voor mij (nachtvoedingen) daarna voor mijn man :) Het was dus ook zijn voorstel om te stoppen met de speen, haha.

Vanaf een maand of acht ofzo hebben wij de speen echt alleen nog maar gebruikt als hij ging slapen. En toen hij 1 jaar was zijn we er helemaal mee gestopt. Paar moeilijke nachten en het was klaar. Ik denk dat je dan niet bang hoeft te zijn voor problemen in de ademhaling, spraakmotoriek e.d.

Ik ben wel kritisch richting fopspenen. Bij kinderen van 3,5 die in de speeltuin rondrennen met zo'n ding in hun mond, heb ik wel mijn vraagtekens. Ik kan me geen reden indenken waarom het dan nog nodig is. Maar goed, ik ken dat kind en die ouders dan niet dus misschien hebben zij er wel een fantastische reden voor. Maar als dat niet nodig is, zou ik dat niet doen. Speens is voor in bed. En eigenlijk alleen voor baby's, niet voor peuters en zeker niet voor kleuters. (Bijzondere uitzonderingen daargelaten.)

20. VSC

VSC Niet meer actief

Ik zie geen nadelen. Hier is de speen een grote vriend :)

Deel Deze Pagina