Hallo, Mijn meisje zit sinds dinsdag (gisteren) op de basisschool en heeft nu al een speelafspraak staan voor vrijdag. Ze heeft 5 wendagen gehad voor ze 4 jaar werd en nu is ze vanmiddag gevraagd om vrijdag te komen spelen. Nog voor ik iets kon zeggen (of mijn agenda kon checken) had de moeder de afspraak al "bevestigd". Ik ken de moeder niet en het kind uiteraard ook niet. Hoorde toevallig de naam van het meisje. Heb me niet eens voor kunnen stellen aan de moeder, geen idee dus hoe zij heet en waar ze wonen. Ik ben uiteraard best trots dat mijn meisje na 1 dag school al gevraagd wordt maar hoe werkt zoiets? Blijf ik er bij of "moet" ik weer weg? Hoe lang duurt zo'n afspraak? Kan ik nog afzeggen? Hoe vaak per week is "normaal"? Is het überhaupt verstandig om mijn dochter zo snel al elders te laten spelen na een vermoeiende eerste schoolwerk? Ik hoor het graag van jullie.
Ik zou haar zeker even zelf brengen en kennismaken met die moeder. Dl van 3 heeft pas een eerste speelafspraak gehad (via peuterschool). Ik heb daar 2 uur zitten babbelen met de andere moeder, omdat ze alleen durfde als ik ook meeging (alhoewel ik een andere moeder zag die haar kind gewoon meegaf aan de andere moeder hoor, maar dat zal van je kind afhangen). Dl was wel erg moe daarna, dus wij gaan dit alleen doen op dagen dat ze goed geslapen heeft en niks onder de leden etc. (Ze heeft al 3x per week sociale momentjes met clubjes, dus 1x/week zou ik voor nu genoeg vinden. Ze kunnen op school ook genoeg samen spelen.)
Hahaha, mijn dochter is bijna 4 en ik werd er een aantal weken geleden ook al mee geconfronteerd. Vriendinnetje van het kinderdagverblijf. Ik ben erbij gebleven, heb wat thee gedronken met de moeder om kennis te maken. Wij zijn iets meer dan 1,5 uur geweest. Tot nu hebben hebben we ivm drukke agenda's nog maar 1 speelafspraak kunnen realiseren. Ik denk dat je zelf het beste kan inschatten of je dochter er nog puf voor heeft, is ze blij en vol energie dan zou ik zeggen, Doen! Het is wat hè, wat worden ze dan ineens groot. Vond het ook wat vlot maar wil ze er niet van weerhouden.
Of je er bij blijft of niet ligt ook aan wat je dochter wil. Mijn ervaring is dat je er niet bij blijft. In het begin vooral niet te lang 1 a 1,5 uur is vaak al lang genoeg voor een eerste keer. Gaat het goed kan het de volgende keer alsnog langer. Als jij of je dochter niet wil kun je altijd afzeggen, maar besef wel dat het andere kindje erg teleurgesteld zal zijn. Dus als het niet hoeft... Hier gaan ze 3 dagen naar de opvang, dus doe ik het 1x per week. Hoevaak wenselijk is wat voor jullie haalbaar is.
Je stelt je eerst voor aan de moeder en stelt voor om je dochter even te brengen zodat je weet waar ze wonen, ook even telefoonnummers uitwisselen (noteer gelijk bij de telefoongegevens het adres) en dan breng je haar daar. Je blijft niet en omdat je het echt wennen is, is zeker 1,5 uur genoeg. Als je dochter moe is, zou ik haar niet laten spelen. Hier gaan ze bijna elke dag spelen en nu maak ik de afspraken niet meer dat deden ze zelf vanaf gr 3.
Blijf ik er bij of "moet" ik weer weg? Ik heb het hier nog niet meegemaakt dat er iemand bij blijft Hoe lang duurt zo'n afspraak? Hier duren de speelafspraakjes 1,5 uur, woensdag- en vrijdagmiddag is dat ook wel eens 2,5 uur Kan ik nog afzeggen? Natuurlijk maar zou dat alleen doen als je dochter echt niet wil, anders heb je twee hele teleurgestelde meisjes denk ik Hoe vaak per week is "normaal"? Zoontje heeft de ene week 1 speelafspraakje en een andere week 3, heb daar geen vaste regel voor Is het überhaupt verstandig om mijn dochter zo snel al elders te laten spelen na een vermoeiende eerste schoolwerk? Dat ligt eraan hoe erg vermoeid ze is maar als ze graag wil zou ik deze afspraak wel door laten gaan En inderdaad bij elk nieuw speelvriendje voorstellen en telefoonnummers uitwisselen. Ik dacht de eerste keer ook 'en nu' maar zei ook gewoon dat het nieuw was voor me en werd dan wat op weg geholpen hoe of wat, en dan kom je er ook achter wat voor jou/jullie prettig is...wat betreft halen, brengen, erbij blijven, tijd, hoe vaak etc
Dus de afspraak is al bevestigd zonder dat jij ok hebt gezegd? Hier moeten ouders van beide kinderen gevraagd worden Morgen gewoon even die moeder aanspreken en vragen hoe of wat. Als jij bv mee wil, zou ik dat even zeggen. Hier gaat dochter vaak direct na school mee en ga ik dus 's middags niet naar school, maar bij de eerste keer is het misschien wel fijn om even mee te gaan. Gewoon tijd afspreken, telefoonnummers uitwisselen, afspreken of je haar haalt of dat ze thuis gebracht wordt... Verder qua hoe vaak per week; gewoon kijken hoe het gaat. Hier met alle sporten, zwemles en bso van klasgenootjes is het soms 0x, soms 3x per week.
Dank voor de reacties. Morgen bij het ophalen zal ik even een praatje met moeder maken en nummers uitwisselen. Ik heb besloten er wel bij te blijven. Ik wil graag weten bij wie/met wie mijn dochter speelt en doe zo gelijk wat contacten op. Ook is ze best verlegen en ga ik haar niet zomaar ergens achter laten. Afzeggen zou inderdaad best l*llig zijn voor het meisje dus al gaan we maar 1 uurtje. We gaan het gewoon beleven en ervaren.
Bij mij is een speelafspraak pas bevestigd als ik zelf met de betreffende ouder heb gesproken! Ik zou dus even op die moeder afstappen en zeggen dat je gehoord hebt dat de meiden willen spelen as vrijdag, maar dat je even af wilt wachten hoe vernoeid je dochter is van haar eerste schoolweek. En als ze te. Moe is dat je dan liever een andere afspraak maakt. Maar dat zou ik doen...omdat ik uit ervaring weet dat school eerst gewoon heel veel vraagt (heb een dochter van 4,5). Sowieso zou ik willen weten waar die mensen wonen en hoe ze heten dus zou ik mijn dochter zelf brengen. Even erbij blijven en als het goed voelt voor jou en voor je dochter dan kun je gerust weggaan. En eerst niet te lang, anderhalf uur is al vrij lang hoor.
Net wat je zelf wil, wat je dochter wil en wat 'de andere partij' wil. Als je erbij wilt blij dan zou ik dat wel vooraf even aangeven bij die moeder, omdat het niet gebruikelijk is en zij daar waarschijnlijk dus geen rekening mee houdt. Hier moeten ook beide ouders hebben gezegd dat het kan, wel zo logisch ook... Ook in de rest heb jij inspraak. Zou de eerste keer gewoon niet te lang doen en daarna zie je dan wel weer, afhankelijk van hoe het ging. Hier is tot 16.30u/17.00u heel gebruikelijk (school is om 14.15u uit) en hoe vaak per week verschilt erg per kind.
Als mijn zoontje wil afspreken maak ik eerst een gesprekje met de ouders, dan wisselen we telefoonnummers en adressen uit en kunnen ze spelen. Ik kom wel altijd naar school als de school uit is, ook al wil hij ergens anders gaan spelen. Je weet nooit of er iets tussen gekomen is en dan staat je kindje daar te wachten op niemand. Ik hou het zelf altijd maximaal bij 1,5 uur. De school is om 15.00 uur uit en dan dus tot 16.30. Hij mag hier alleen afspreken op de dagen dat ik thuis ben, dat is nu 2 keer per week. Heel eerlijk? Ik zou een speelafspraak niet door laten gaan als de moeder mee komt, ik doe gewoon mijn eigen dingen en wil dat ook gewoon kunnen doen (koken, met de baby bezig) als de kinderen aan het spelen zijn.
Blijf ik er bij of "moet" ik weer weg? altijd direct uit school dus nooit met ouders erbij Hoe lang duurt zo'n afspraak? meestal 2-2,5 uur Kan ik nog afzeggen? kan altijd natuurlijk, afspreken voor dezelfde dag is wel makkelijker Hoe vaak per week is "normaal"? wij doen niet meer dan twee keer per week Is het überhaupt verstandig om mijn dochter zo snel al elders te laten spelen na een vermoeiende eerste schoolwerk? zoon sprak pas na bijna een jaar op school voor het eerst af. Hij was wel eerder gevraagd, maar wilde zelf niet. Dat vond ik zelf ook wel fijn wat nu was hij ook wat zelfverzekerder en kon hij ook beter zijn grenzen aangeven. Ook is het fijn dat ik nu alle ouders uit zijn klas ken. In ieder geval van gezicht en meerdere ook wel van een praatje. Sowieso zou ik even nummers en adressen uitwisselen voordat je haar laat afspreken.
En je kan er ook op aansturen dat het meisje bij jullie komt spelen. Heb je er zelf zicht op en een vertrouwde omgeving voor je dochter.
Hier steeds een uurtje hooguit anderhalf bij een kindje waar ze nog nooit eerder mee heeft afgesproken. Ik ben er zelf niet bij gebleven, dat ligt ook heel erg aan het kind zelf, hier moest ik steeds weg. Telefoonnummers uitwisselen is zeker handig. Kijk ook goed naar je kindje, als ze te moe blijkt, kun je het afspraakje ook korter houden. ´t zijn toch een hoop indrukken elke dag.
Sowieso is zo´n eerste week best heftig voor een kindje, ten minste dat heb ik bij mijn zoon en neefjes en nichtjes ook ervaren dus meteen afspreken zou ik denk ik ook niet doen. De eerste speeldate ben ik ook bij hem gebleven, gewoon omdat dat voor hem fijner voelde. Heb lekker thee gedronken en zitten kletsen..
Je zou ook bij de moeder aan kunnen geven dat het de eerste speeldate is en dat je dat graag thuis hebt, dus dat het vriendinnetje bij jouw dochter komt spelen. Dan ben je er zelf bij, hoef je niet verplicht koffie te drinken met iemand
Hoi je heb inmiddels veel antwoorden al, maar op den duur gaat het vanzelf, je vraagt het kindje even de moeder te zoeken ( nu ken ik ze maar straks in groep 3/4/5 weer opnieuw niet) en dan bespreken, nummers uitwisselen, even appe, en klaar. Je moet je er vrij in voelen, ene week gebeurd het dagelijks andere week nooit, bekijk per keer en per situatie.