Naomi, ik dacht wel dat je in het ziekenhuis lag omdat je niets liet horen. Gelukkig is alles goed! Nu maar héél rustig aan doen zodat je kleintjes nog wat blijven zitten! Jane, fijn dat je je steeds beter voelt! Maar nu maar niet meer te veel gaan afvallen hoor. Hoe is het met de meiden?
Fijn dat je er weer bent naomi!! En gelukkig heeft je man vakantie zodat jij nog meer kan rusten. Verder kan ik even niet overal op reageren. Ik heb vannacht geen oog dicht gedaan, zo'n vreselijke pijn in mijn rug. Zelfs 2 paracetamolletjes gehad, het helpt niks. Wat een k*t gevoel is dit zeg! Als ik tegendruk erop geef verlicht het iets, dit doe ik overdag op de bank met een flesje deo in mijn rug en op bed heb ik een knuppel in mijn rug. Maar als ik die druk dan geef voel ik ook een baby in mijn buik bewegen dus misschien dat die op de een of andere manier wel tegen een zenuw ofzo aanligt. Maar als ik kon gillen van de pijn dan deed ik het pfffffffff
Oh Jizzy, wat balen!! Ik weet nog dat ik met 33 weken niks meer echt fatsoenlijk kon. Half rechtop ging nog het beste. Ik begon toen 's nachts ook weer over te geven, vreselijk! Wordt er al met je gepraat over eventueel inleiden? Heel veel sterkte en misschien een tip: in het ziekenhuis kreeg ik paracetamol zetpillen. Die werkten heel goed tegen de rugpijn. Gewoon 500 mg en daar kon ik echt op slapen. Het werkt net iets effectiever dan de tabletten. Leuke reactie trouwens van je op het tweelingmama-forum. dankjewel! En inderdaad, een 3e kindje zien we helemaal zitten. Misschien wel juist omdat we direct met twee kindjes in het diepe zijn gegooid. Naomi, fijn dat je weer thuis bent. Hou je taai hoor! Jane, fijn dat het zo goed met je gaat. Probeer wel thuis echt je rust te pakken hoor. Uit ervaring weet ik dat je puur op adrenaline gaat als je kindjes in het ziekenhuis liggen. Dan wil je er gewoon dolgraag heen. Maar ik heb toen de jongens een half jaar waren echt een in zinking gehad omdat ik mezelf in de begintijd zo voorbij ben gelopen. Zou ik jou graag willen besparen Patroeschka, klopt helemaal, dat chorion en amnion. Onze tweeling was diamniotisch monochoriaal. Oftewel, gedeelde placenta, een eigen amnion en een gezamenlijk chorion. 2 eiïge tweelingen zijn altijd diamniotisch dichoriaal met een eigen placenta, 1 eiïge tweelingen kunnen dat ook zijn als ze mooi vroeg gesplitst zijn en ze kunnen ook nog monochoriaal monoamniotisch zijn en dat is behoorlijk risicovol. Uit elkaar houden: Onze jongens zijn eeneiïg maar verschillen vrij veel van elkaar. Dit doordat Midas echt de bouw heeft van een prematuurtje (smaller, hoofd, tenger kind) en Lex een normale bouw. Enneh, wij vinden dat ze veel van elkaar verschillen, maar mijn schoonzusje heeft er echt moeite mee om ze uit elkaar te houden. En mensen die we niet zo vaak zien hebben het ook vaak mis.
Wij hebben een monochoreale-diamniotische tweeling; 1 placenta (choreon) en 2 vruchtzakken (amnion). Klopt dus helemaal wat je zegt... En volgens mij kunnen ze dat de hele zwangerschap zien Margit!! Mijn eerste echo was met 13 weken en toen zag de echoscopiste al aan het vlies dat het een 1-eiige tweeling was. De gyn heeft dat later nog eens bevestigd, omdat hij bij de eerste echo het vlies niet goed kon vinden. Edit; Zie nu pas dat Helena hetzelfde schreef...
Onze meiden zijn idd een dichoriaal-diamniotische tweeling. Dus of 2-eiig of een heel vroeg gesplitste 1-eiige tweeling. Misschien ga ik toch nog eens het zkh bellen om te vragen of ze niet toch ergens iets over de vliezen hebben opgeschreven... Ik ben er toch wel erg benieuwd naar hoor, ook gewoon om te weten wat er nou in mijn lichaam gebeurd is: zijn er twee eitjes vrijgekomen die allebei bevrucht zijn, of was het één eitje dat zich heel vroeg gedeeld heeft . @ zwangere dames: sterkte met de laatste loodjes!
Bedankt voor de tip Helena, ik zal dit morgen even met de arts overleggen! Hier weet ik dat er 2 eitjes gesprongen zijn, maar een andere gyn zei dat het alsnog kon dat er maar 1 bevrucht was en deze zich heel vroeg gesplitst heeft aangezien ik 2 vruchtzakken en 2 placenta's heb...... Maar zelf denk ik gewoon dat ze 2 eiig zijn. Ze zijn zelfs in de buik al verschillend, één heeft echt een rond koppie en de ander meer een ovaal koppie
Hier precies hetzelfde: ik wist ook dat ik twee eisprongen had gehad, en ze waren in de buik al verschillend en nu nog steeds De gyn. zei ook dat ze nog steeds een eiig konden zijn, maar dat die kans heel klein was. Maar daar geloofde ik zelf niet in, ik voelde ook met een vmk al in de eileider dat er een bevruchting had plaatsgevonden. En met de tweeling ook. En haha, hier ook een rond koppie (van mama) en een ovaal koppie (van papa)
Hier gewoon duidelijk 2 eiig zijn 2 cryo's terug geplaatst en bij de 1e echo waren ook meteen 2 apparte vruchtzakjes te zien.... en kan ook niet anders natuurlijk want heb een meid en een jongen hihihihihihi
Helena dankjewel voor de tip, maar weet niet hoe ik het moet doen om thuis de rust te pakken. Ik ben van half negen tot 16.00 uur in het zkh en ga daarna naar huis om te eten. In de avond doen we samen de verzorging van 21.00 uur. Dus om 20.30 uur gaan we dus weer naar het zkh. En de volgende dag weer precies hetzelfde. Ik kolf de bv dus kan ook niet echt thuisblijven. De nacht slapen we uiteraard wel lekker thuis.
@Jane Je doet het heel goed zo hoor Jane heb respect voor je moet vast heel erg zwaar zijn zo... gelukkig kan je rooming in doen maar het is toch een aanslag op je lichaam en geest....ik hoop dat jullie toch samen kunnen genieten van jullie prachtige meiden
In het begin gingen wij ook heel veel naar het zkh, maar wij hebben toch toen besloten om op het laatst maar 1 of 2 keer per dag te gaan, op de momenten dat ze verzorgd werden. Dat spraken we dan af met de verpleging. Anders hield ik het niet vol. Thuis zoveel kolven en toch ook bijkomen van een bevalling.... 't is natuurlijk niet leuk, maar is het toch een idee om wat minder lang bij de kindjes te zijn? En op de momenten dat ze slapen naar huis te gaan? Of woon je ver van het zkh af....
oh ik lees net dat je aan rooming in doet Succes hoor...'t is erg zwaar! Heb je al een indicatie wanneer ze naar huis mogen?
Jane, ze hebben mij toen een bed aangeboden in een van de rooming in-kamers zodat ik daar 's middags even kon slapen, maar ik was zelf eigenwijs en wilde het niet. Misschien dat die mogelijkheid er voor jou is. Je moet wel nagaan dat als je een normale bevalling had gehad, je toch wel een week in bed zou liggen Enneh, bij ons hetzelfde verhaal als bij Jipper. Wij hebben na een week of 3 toch wel besloten dat ik overdag ging en Berry 's avonds. Mijn energie was op en ik had na 2,5 week Lex thuis, dat kostte helemaal veel energie. Ik heb toen een kolf gehuurd bij de borstvoedingswinkel. Zo'n hele goede Medela. 's ochtends kolfde ik dan thuis, 's middags in het ziekenhuis en 's avonds weer thuis. Dat nam Berry dan weer mee voor Midas. En tussendoor dronk Lex gewoon aan de borst, dus die kreeg 's avonds en 's nachts borstvoeding. Jizzy, je kunt die paracetamolzetpillen volgens mij gewoon bij de apotheek halen hoor. Maar misschien verstandig om het eerst te overleggen.
Jeetje meiden, wat een verhalen allemaal! Ik als 17-weken-zwangere vind het nogal wat, wat me mogelijk te wachten staat! Zijn er hier ook dames die wel de volledoge 38/40 weken gehaald hebben? Vind het helemaal spannend! (en ben nog niet eens op de helft :-D) Hier gaat alles goed, alleen een beetje spierpijn gevoel boven mijn schaambeen ongeveer. Ga er vanuit dat er hard gegroeid wordt en ruimte gemaakt moet worden. Maak me er geen zorgen om, maar het kan wel vervelend zijn! Bij ons riepen ze bij de eerste echo (8wk) dat het 2 eiig zou zijn, ook vanwege de dikte van het vlies. Verder is mijn oma ook een 2 eiige tweeling, dus het zit in de familie. Maar, bij de combitest echo was duidelijk een derde kindje te zien,wat met ongeveer 8 weken gestopt is. En toen konden ze ineens niet meer met zekerheid zeggen hoe het zat, volgens mij was het vlies daar ook redelijk dik. Dus of het nou drie eiig was, 2 eiiig +1eiig of alleen nog maar 1 eiig is zijn de geleerden het niet over eens. Nou ja, ze gaan er geloof ik wel vanuit dat het 2 eiig is. En wij doen gezellig met ze mee!
Het schtiet bij jou ook echt op hoor Ladiedaa! En ik had het er met de arts toevallig maandag nog over, de meesten die met een tweeling de 40 weken halen hebben misschien ook meer de gelegenheid om volledig plat te kunnen. Nou hier weer een halve nacht oefenweeën gehad. Deze keer kwamen ze wel vlot op elkaar maar er zat geen regelmaat in.... na ja, straks om 14:00uur weer naar het ziekenhuis voor controles en de groeimeting, en we zitten vandaag alweer op 35 weken!!!!!