zwanger en vliegen

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by meiske28, Mar 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. meiske28

meiske28 Actief lid

Oct 22, 2011
    247
    0
    0
    Hoi hoi

In december dit jaar ga ik op huwelijks reis naar new zeeland, dat is een vlucht van ongeveer 30uur(wel met tussenstops).

Nu ga ik in juni voor het eerst met de pil stoppen en bestaat er de mogelijkheid dat ik zwanger ben als ik op reis ga.

Nu lees ik op internet hele wisselende adviezen over zwanger zijn en vliegen. Ik heb gelezen dat vliegtuigmaatschappijen vaak niet meer willen dat je vliegt na 30-32 weken. Maar rond dat termijn zit ik zeer waarschijnlijk dan nog niet.

Ook gelezen, meer kans op trombose. Dus ik vroeg mij af wat voor voorzorgsmaatregelen verstandig of handig zijn. Veel lopen uiteraard. Maar is steunkousen verstandig om aan te laten meten? Normaal kan je aspirine slikken om je bloed te verdunnen voor een vlucht, maar mag dat bij zwangerschap? Of kan je eenmalig fraxiparine spuitjes gebruiken?

Wat zullen jouw adviezen zijn over zwanger en vliegen?

bedankt alvast voor het antwoord!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

goed dat je je er al over nadenkt!
    Vliegen in de zwangerschap is geen bezwaar.
    Als je geen verhoogd trombose risico hebt zijn aspirines en fraxiparine niet nodig. Voor zo'n lange vlucht zouden steunkousen wel handig kunnen zijn. Veel water drinken, regelmatig even lopen in het vliegtuig en wat rondjes draaien met je voeten tijdens het zitten kunnen handig zijn.
    Als je stopt met de pil, start dan met foliumzuur.
    Realiseer je dat het zwanger worden snel kan gaan, maar evengoed lang kan duren, soms duurt ontpillen een jaar!

Mirjam

3. meiske28

meiske28 Actief lid

Oct 22, 2011
    247
    0
    0
    Dank voor je antwoord! Dan ga ik toch maar voor de steunkousen. Ik weet dat zwanger worden erg snel kan gaan, maar ook lang kan duren. Wij hebben besloten om wel zwanger proberen te worden met het risico dat de reis niet door kan gaan. Dus met dat scenario houden we rekening. Ik zou het ook erg zonde vinden om die reis niet te plannen en het blijkt dat het zwanger worden langer gaat duren.

Ik stop in Juni met de pil. Ik heb besloten om de eerste maand nog beschermd seks te hebben. Op de een of andere manier voel ik me er prettig bij om eerst mijzelf te laten menstrueren op basis van mijn eigen cyclus. ik heb 14 jaar de pil geslikt en heb geen idee wat mijn eigen cyclus is. Ze zeggen dat het niet hoeft, toch voelt het dat niet zo en daarom die keus gemaakt. Stel dat ik in juli wel direct zwanger ben, dan ben ik in december 5 maanden. Leek mij een mooi termijn om in te vliegen, de eerste 3 maanden, waar vrouwen zich vaak rot voelen en risico op evt. miskraam zijn dan al geweest en ik zit ook nog niet tegen het einde van de zwangerschap aan.

Nu gaat de reis 10 weken duren. In New Zeeland is de zorg prima geregeld, dus daar maak ik me niet druk om. Maar vroeg me wel af of het handig is om in de reis een keer een verloskundige te bezoeken voor de reguliere onderzoeken (echo e.d.)

4. Ineke

Ineke Verloskundige

Dec 15, 2010
    2,663
    0
    0
    Hallo,

Als jullie zo'n lange reis willen maken in de zwangerschap is het inderdaad verstandig om je ook daar een keer of meerdere keren te laten controleren.
    Kijk ook even na of je vaccinaties nodig hebt voor New Zeeland, want er zijn vaccinaties die je niet mag laten zetten in de zwangerschap.

Groetjes Ineke

5. meiske28

meiske28 Actief lid

Oct 22, 2011
    247
    0
    0
    Qua vaccinaties zit het wel goed. Ten eerste is het prima ontwikkeld westers land. En ik heb zo'n beetje alle vaccins die je maar kan verzinnen. Heb al veel gereisd en ik werk in de zorg dus Hep B moest ik daar ook verplicht voor halen.

Share This Page