Mamishka: allereerst van harte welkom! En luister vooral niet naar die mensen die denken dat tweelingzwangerschappen hetzelde zijn als eenlingzwangerschappen. Mijn ervaring is anders en hier zijn er meerderen die dat kunnen bevestigen (de uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) Wat betreft inleiden. Ik snap heel erg goed waar jouw wens om eerder ingeleid te worden dan 38 weken vandaan komt. Ik heb namelijk met precies hetzelfde gezeten. Mijn geplande ks stond gepland met precies 38 weken. Ik had best prima laatste weken van mijn zwangerschap, maar ineens met 36 weken, ging het gewoon niet meer. Ik had veel pijnlijke harde buiken, gewoon heel veel pijn (baby's drukten op alle organen, ribben etc), sliep amper en ik heb een zeer actieve 2-jarige om mij heen. Ik heb bij de gyn toen gevraagd of ze de twee niet een week eerder wilde halen. Nee dus, werd resoluut geantwoord. Er is namelijk een nieuw onderzoek waaruit is gebleken dat de longrijping van kindjes onder de 38 weken onvoldoende is op het moment dat de bevalling wordt geforceerd (lees: inleiding dan wel ks). Daarom zal jouw gyn niet snel overgaan tot het eerder halen van de kleintjes. Ik had weliswaar geen keuze, maar ik legde mij neer bij dit besluit omdat ik nooit of te nimmer het risico wilde lopen dat mijn kindjes met ademhalingsproblemen te kampen zouden krijgen als ik ze eerder dan 38 weken had laten komen. Ik zou dan altijd hebben gedacht dat dat door mijn toedoen zou zijn. Neem dat vooral mee in jouw eigen gedachtengang. En geloof mij, die laatste week was killing, maar hij gaat voorbij!!!! Echt waar. De dames hier weten heel goed hoe zwaar ik het had die laatste paar weken, dus die zullen beamen dat ik het niet zomaar zeg. Er zijn wel manieren om die laatste weken draaglijker te maken -voor zover je dit al niet hebt gedaan. Ik deed nog vanalles maar ben daar met 36 weken resoluut mee gestopt. Mijn moeder kwam de dagen helpen dat mijn dochter thuis was, huishouden deed mijn man, koken deed ik bijna niet meer. Ik ben ook een nachtje in het zh gaan slapen met pijnmedicatie en slaapmiddel. Dan maak je nog even een hele goede nacht. Daarna kreeg ik voor de laatste paar nachten een slaapmiddel wat best hielp. Sterkte!!
Fijn dat er dames zijn die mij snappen zeg! Alleen dat al is erg fijn....natuurlijk wil ik ook het beste voor mijn baby's en nu probeer ik het gewoon per dag te bekijken Ik heb zo een 4 weken geleden een depressie meegemaakt met paniekaanvallen en hyperventilatie, dit heeft ruim 2 weken geduurd, dus had meerdere keren per dag een paniekaanval en kon letterlijk niet ademhalen...voelde alsof mijn keel dichtgeknepen werd. Durfde nier meet te slapen en kreeg dus ook slaappillen...toen heb ik dus tegen mijn gyn gezegd dat ik zo snel mogelijk wil bevalle. Omdat ik Naast de lichamelijke klachten het psychisch heel zwaar had.....gelukkig gaat het nu beter, heb al een paar weken geen paniekklachten meer, lichamelijk blijft het ontzettend zwaar , kan helemaal niets betekenen voor mijn 2 andere vrij jonge kinderen...het halen en brengen naar school is al slopend voor me Maar zolang het bij lichamelijke Klachten blijft heb ik er vertrouwen in dat ik het tot de 38 weken volhoud maar ben erg bang voor terugkerende panielaanvallen en als dat gebeurd weet ik echt niet hoe ik het tot 38 weken moet volhouden
Mamishka, het is allemaal niet niks he. Heb je in het zh gesproken over je psychische problemen? Lijkt me zeer belangrijk dat ze daar van op de hoogte zijn. Ik krijg voor iedere afspraak (vanaf 12 weken tot aan de bevalling) met de gyn een echo bij de echoscopiste. Ik maak daar een aparte afspraak voor. Ik zou zelf echt vragen om een echo. Bel er anders vandaag even over, dan kun je het misschien meteen afspreken.
Mamishka: ik kan goed begrijpen dat deze depressie jou bang maakt voor de laatste weken. Ik hoop vooral dat het niet terugkomt! Heb je het idd aangegeven bij jouw gyn en houden ze jou ook goed in de gaten voor na de bevalling?? Probeer goed aan de bel te blijven trekken! En zeker ook om die echo vragen, ik kreeg ze elke 2 weken maar 1 van de twee had dan ook een groeiachterstand. Toch zou je nog wel eens een keer een groeiecho moeten krijgen volgens mij. Nog maals heel veel sterkte en stel je vragen hier gerust!
Ik heb nu dus wel een afspraak staan voor een echo voor volgende week donderdag, dan zit er 5 weken tussen de echo's....ik weet al dat als ik bel ze mij niet eerder laten komen, ik heb al moeten "doorzeuren" voor deze echo afspraak dus ik laat die maar staan. Tot nu toe zijn de baby's steeds even groot dus arts zei dat zal wel zo blijven.....gerustgesteld ben ik natuurlijk Niet totdat ik mijn echo gehad heb Al mijn artsen weten dat ik een angststoornis heb en tijdens iedere zwangerschap mijn paniekaanvallen extra de kop opsteken. Ik reageer zeer slecht op de hormonen tijdens de zwangerschap ben erg neerslachtig....maar gelukkig gaat het na de bevalling altijd stukken beter... Bedankt voor jullie bemoedegende woorden meiden Ben vandaag precies 34 weken...is toch wel een mooie mijlpaal....
Mamishka, wat een heftig verhaal zeg! Lijkt me inderdaad heel vreemd dat ze zo weinig echo's doen. Bij mij letten ze rond de 30 weken inderdaad meer op de groei dan bij een eenling. Vreemd dat ze dan zeggen dat als ze nu goed zitten het dan ook wel zou zijn... ze kunnen natuurlijk gelijk hebben, maar geruststellend is het niet. Het is inderdaad niet (zo) goed als een baby voor de 38 weken gehaald worden, er is dan altijd meer kans op complicaties. Maar ik kan heel goed begrijpen dat je er helemaal doorheen zit... Maar net zoals bij Belle, ze heeft het de laatste weken idd heel moeilijk gehad maar die heeft nu 2 prachtige kindjes! Probeer het te halen... niks meer doen, familie het huishouden laten doen... zeker met 2 oudere kindjes lijkt me heel moeilijk. Ik hoop voor je dat die paniekaanvallen wegblijven... Geven je artsen dan geen adviezen bij zulke paniekaanvallen/psychisch moeilijk situaties en zeker bij een tweelingzwangerschap?! Dat lijkt mij eigenlijk meer dan logisch... Heel veel succes!
Mamischka. Nu krijg je ze als het goed is om de 2 weken hoor, ik kreeg het al veel eerder elke twee weken een groeiecho. Alleen de laatste week niet omdat ze gehaald zouden gaan worden met een ks. Maar nu moet je ze wel elke twee weken krijgen!!!!
mamishka.. ik had vanaf het begin iedere 3 weken een afspraak met echo en vanaf week 20 iedere 2 weken en vanaf week 35 iedere week. Raar dat ze niet iedere keer een echo doen! Ik zou ook blijven aandringen hoor.. en als je het niet vertrouwt gewoon (blijven) bellen . Sterkte meid en idd de laatste loodjes zijn het zwaarst!
Hier ook bij elke afspraak een echo door de gyn zelf gemaakt..... Met 37.3 ingeleid..... 1 nachtje ziekenhuis en de volgende dag maar huis.... Wauw, onze ukkies zijn alweer 8mnd oud! het gaat echt snel... Gijs begint al te tijgeren.... als je die op een kleed legt op de grond is hij binnen de kortste keren er af en gaat de kamer door Lol dattie dan heeft Lieke vind het allemaal nog wel prima, rolt en draait totdat ze er is
Candijtje, klinkt als een heerlijk tweetal zo! En (op het inleiden na dan, maar dat zien we dan wel) teken ik voor zo'n snelle thuiskomst. Lijkt me ideaal! Jouw oudste is trouwens op een paar dagen na zo oud als die van mij. Mijn tweede is van april 2010. Hoe ging het met hen toen de tweeling er net was? Wennen natuurlijk, maar heb je ook gemerkt dat ze er 'moeite' mee hadden?
Hallo tweelingmama's. Ondertussen 18 weken zwanger van een twee eiige tweeling. En moet eerlijk toegeven.. ben meer in het andere topic te vinden. Maar nu zit ik toch met iets waar ik de meer "ervaren" tweeling mama's bij nodig heb. Ben vorige week thuis gebleven van het werk omdat ik er helemaal doorheen zat. Zo ontzettend moe... Had gehoopt na een weekje weer bijgetankt te zijn zodat ik weer aan het werk kon. Maar ook deze week thuis. Leidinggevende wil nu dat ik met de arbo arts om de tafel ga om te kijken wat ik nog zou kunnen doen. Deze zwangerschap valt me puur tegen door de vermoeidheid. Heb twee dochters van 2,5 en 10 maanden. En ook toen was ik wel moe.. maar niet zo moe. Dan merk je duidelijk verschil dat er nu twee mensjes aan het groeien zijn in mijn buik. Thuis komt me zeer weinig uit handen. Heb er gewoon de puf niet voor. En als ik erg moe ben kan ik ook zeer weinig hebben. Daar voel ik me later weer schuldig over want de meiden krijgen het dan te verduren. Dan ontplof ik al als er een puzzelstukje kapot gaat. Daarbij komt ook dat ik zelf het gevoel heb van "ik ben nog maar 18 weken".... Maar stukje bij beetje komt hier ook wel het besef dat ik nu toch ietsje belangrijker ben dan mijn werk of iets anders. Maar kunnen jullie tips geven? Adviezen? Heeft iemand ook tijdens de zwangerschap contact gehad met de arbo arts? Wat moet ik / kan ik / mag ik van zo'n arts verwachten? Waar moet ik rekening mee houden? Kindjes doen het trouwens prima! Dus zij hebben gelukkig nog geen last van moeders vermoeidheid. Sorry voor dit egoïstische berichtje. Maar toen ik vannacht wakker werd nadat ik al dromend meerdere gesprekken had gevoerd, dacht ik.. dan moet ik de stoute schoenen aantrekken en hier een berichtje plaatsen! Groetjes!!
Hee Mem81, We zijn even ver! Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou zeker een gesprek aangaan met de Arbo arts. Dat zijn geen boemannen die per definitie de kant van je werkgever kiezen. En je moet er toch proberen uit te komen. Toch? En als het niet gaat, dan gaat het niet he?! Mijn vermoeidheid was ook extreem, maar gelukkig gaat het sinds een week of twee veel beter. Ik moet nog steeds wel opletten dat ik mezelf niet voorbij loop, maar hoop redelijk fit de zomer door te komen. Wel net zo leuk voor mijn meiden (5 en 2 jaar). Hopelijk gaat het bij jou ook snel beter!
Tegen het inleiden helemaal niet opgezien ook hoor, met 5 en half uur waren beide op de wereld gezet De 2 meiden waren bij Opa & Oma en wisten natuurlijk wat er ging gebeuren... In het ziekenhuis smiddags na de geboorte waren ze er ook.... Beetje onwennig maar wel heel blij dat ze er eindelijk waren... Veel in zw-schap betrokken ook... buik insmeren, uitleggen waarom ik niet zoveel meer kon etc. Thuis mee laten helpen met luiers aangeven flesje laten geven... Oudtse voelde zich een echt grote zus... jongste daarin tegen was maar een dag of 2 echt vervelend, niet willen luisteren, aandacht vragen etc. Maar dat was eigenlijk heel snel over... echt het betrekken bij de zorg rondom de tweeling doet wonderen... en prijzen als ze het goed doen, groeien ze van! Nu is het savonds qaulity time in bed na het tandenpoetsen plassen etc. verhaaltje bij papa en mama in het grote bed met Vera & Renske, Gijs & Lieke liggen dan al op bed...
Mem81. Je draagt 2kindjes en een tweelingzwangerschap is risicovoller dan een eenling zwangerschap gewoon in gesprek gaan er is geen berdijfsarts die jou verplicht je uren te maken met een tweeling in je buik
Mem81, een 2lingzw schap vergt meer van je lijf dan een eenlingzw schap hoor... helemaal nu je er ooknog 2 thuis hebt hoor! luister naar je lichaam en als het werken neit meer gaat dan niet.... Ik ben ook eerder gestopt omdat het gewoon inet meer lukte... volgens mij ook zo rond de 20 weken niet meer op de groep gestaan, kantoor werk voor 2 weken gedaan, daarna had ik vakantie en na de vakantie ging het echt neit meer... Arbo arts zag dat ook in.... bekkenklachten vermoeiwdheid etc. dus de ziektewet ingegaan.... Meerdere dames hier zijn eerder gestopt met werken... met mijn vorige zw schap doorgewerkt tot 37 weken, maar met een 2ling zw is dat echt geen haalbare kaart! Ik kon met 25 weken al niet meer fietsen, een rondje wandelen ging amper, alles deed zeer! en inderdaad je wil ook nopg een leuke mama zijn voor de andere 2!
Mem81!!Gewoon aangeven dat het zwaar word!!Ik ben in eerste instantie 50%in zw gegaan weet niet een met hoeveel weken...en met 28 weken volledig ging zo af en toe nog wel even een paar uurtjes maar was ik gewoon aanwezig omdat ik t gezellig vond deed wat computer werk en dronk veel koffie haha zat al wel volledig in zw... Hier was mijn oudste dochtertje nog geen 2 toen de twin kwam en heeft het heel goed opgepakt overal bij betrokken ze vond en vind het super!!! Geniet lekker van de zwangerschap neem op tijd je rust!!das heel belangrijk succes!
@ tweelingbox: hebben wij ook geen plek voor. we gebruiken gewoon zo lang mogelijk de box van onze zoon en daarna zien we wel weer verder @ kinderwagen: wij denken aan een kees 2 naast elkaar of easy walker. mijn vraag is alleen: kunnen er gelijktijdig 2 maxi cosi's op de easywalker. want als dat kan dan wordt dat hem. in de winkel zei volgens mijn man iemand van wel, maar op een site zag ik weer dat er eentje op past @ linnepinneke: nee idd valt best mee hoor ossendrecht-middelburg ik sta ook nog niet op de lijst. ik ben uitgerekend op 2-12 dus dat wordt voor de lijst dan 18-11. 2-eiig en geslacht nu nog onbekend. @ kleertjes: ik wil iig 2 pakjes in mt 47 kopen. onze zoon is geboren met 39+2 , maar die verzoop in maat 50. ik ga ook een pak microluiers kopen. vind ik wel een fijn idee
@kinderwagen ik heb de kees naast elkaar fijne wagen kunnen alleen geen maxi cosi's op! Ik zag gister toevallig op marktplaats een mooie nette easywalker met alles erop en aan voor 350 euro staan!weet neit waar je woont? :-D
Op de easywalker passen 2 mc de ene zit dan wa hoger dan de andere met adapters bevestigd.Heb hem namelijk besteld omdat ik in november uitgerekend ben van een 1 eeige tweeling.