@ Hanneke: weet even niet welk gesprek je bedoelt . Ik duim met je mee voor een goede uitslag morgen!
@Ylaisa: zo herkenbaar! Ik zit 's nachts vaak te huilen omdat ik niet meer weet hoe het verder moet. Jij heel veel succes met je nieuwe baan, spannend hoor! Weer een nieuwe fase! @Jeetje: nog even kort over eind van mijn zwangerschap. Ben ingeleid omdat Bente groeivertraging opliep en na 15 uur weeen volgde een spoedkeizersnee omdat Bente het erg zwaar had. Maar goed ook, want ze woog nog minder dan ze vooraf hadden ingeschat. Waarschijnlijk toch TTS, maar daar horen we later meer over, omdat de placenta voor PA is opgestuurd. @Jipper: niet gek met al die drukte dat je zo moe bent. Maar wel balen natuurlijk. Een verhuizing is echt heftig en spannend en dat met een tweeling!! Veel succes met de stress, drukte en vermoeidheid. Hopelijk vind je tussendoor toch een beetje tijd om bij te komen.... @Karel: ik duim voor je dat je op gesprek mag en wordt aangenomen! Zou super zijn! @Hanneke: veel succes morgen bij de kinderarts! @Adi: fijn zeg dat je kids het zo goed doen. En wat word je creatief in het vinden van oplossingen voor eten en drinken. Geweldig!! Elke keer als ik en berichtje van jou lees, heb ik zoveel respect.....gewoon een drieling, wow!! Superknap hoor! 300% terecht dat je een trotse mama bent! @Margit: lijkt me geweldig de 1e verjaardag voorbereiden en zo te lezen ben jij heel goed bezig. leuk hoor zelf taarten bakken, succes ermee! En als ik het vergeet: alvast een heel fijne dag gewenst!! Ego: Bente doet het nu weer goed. Ze bleef vannacht 4.5uur weg!. Ze spuugt wel veel (nou ja, ik weet niet wat veel is........). Zelfs bij de laatste fles had ze maar 50cc gedronken en toch kwam er heel veel terug. Ze heeft er geen last van, maar ik maak me wel een beetje (veel) zorgen. Iemand ervaring? Raar is dat Nynke het gisteren overdag super deed, maar sinds gisteravond komt ze iedere 2 uur voor voeding, ook 's nachts. Ik kan er geen pijl op trekken, dat vind ik soms best moeilijk. Ben dan ook van plan de bv af te bouwen, want heb er veel stress en onzekerheid door en dat voelen de kindjes ook........ Dat was het wel zo'n beetje..... Fijne dag allemaal!
Adi: oke, dan maak ik me niet al teveel zorgen. Vond het gewoon jammer. Had gehoopt dat ze al richting 9 kilo gingen, zodat we andere autostoeltjes konden kopen Die kids van jou gaan als een speer! Hier nu ook druk achteruit kruipen zo lief!! En wij hebben ook eigenlijk vanmorgen besloten dat we gaan proberen de flessen eruit te gooien Dus de melk in een (tuit)beker. Uit een fles drinken ze gewoon niet meer, of we moeten gekke dingen gaan doen. Yoghurt uit een tuit gaat al heel goed, dus ik probeer nu de rest ook in een beker te doen! Habibas: spugen..oh ja, je zit nu in een fase waarin dat vaak gebeurt. Wij hebben dat iig heel erg veel gehad. Ik werd er moedeloos van Wij zijn toen ook begonnen met nutriton, zodat het wat steviger op de maag ligt. Kregen ze nu fles of borst? Toen ze namelijk meer gingen spugen gingen wij in fles minderen. Wij hadden namelijk de redenatie dat ze teveel flessen aangeboden kregen waardoor ze vol zaten en dus gingen spugen, en bij ons heeft dat toen gewerkt. Gingen ze tussentijds ook weer wat langer slapen Maar die spuugperiode was erg Succces!!! Margit: goed bezig met je taarten! Ben je niet taartziek geweest met zoveel proefexemplaren? ik zit hier nu ook in allerlei recepten ed te bladerern. Alleen waar haal je marsepein en kleurring ed?? Helena: hoe gaat het met jou??
Ik vind het echt heel knap dat jullie zelf die taarten gaan maken voor DE verjaardag! Ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen, en veel verder dan een simpele chocoladetaart kom ik met mijn talent niet Wij gaan gewoon wat supermooie taarten bestellen. O ja Karel, wij laten kinderen trouwens zo lang mogelijk in de maxicosi in de auto. Het kan tot 13 kilo en totdat ze ruim 80cm zijn. Ik vind dat echt stuk veiliger. Laatst zaten wij met vrienden in de auto, en Melisa zat in de maxicosi en hun zoontje van 9 maanden in de autostoel (die is met 6 maanden al overgegaan!). Zij moest ineens hard remmen, nou dat kind vloog me naar voren met zn hoofd, en begon meteen te huilen. Melisa heeft helemaal niks gemerkt van de hele actie. Dat was voor ons de reden om zolang mogelijk mee te wachten. Je moet natuurlijk een keer over, maar hoe ouder hoe steviger ze zijn naar mijn idee. Wat knap dat ze bij jou zo goed uit de tuitbeker willen drinken!!!. Hier zal da denk ik geen succes zijn, ze komen niet verder dan 20cc uit een beker, en dan een hele fles zo naar binnen te werken heb ik geen geduld voor. Ik hoop gewoon dat ze nog even doorwillen met de gewone fles. Habibas, je zit in een moeilijke periode meid. Ik heb toen echt heel veel moeite gehad met alles, heb ook nachtenlang zitten janken van vermoeidheid. Beslis even goed voor jezelf wat je met de bv wilt doen.. Met betrekking tot spugen: hier hebben ze daar niet zo heeeel veel last van gehad, maar wij hebben vrij vroeg het volgende ingevoerd: - bedeinden omhoog zodat ze schuin liggen. Wij hebben twee boeken onder elke bedpoot gedaan aan het hoofdeinde. Nu nog steeds trouwens, heb ze nooit uit gehaald; - goed lang rechtop houden na het drinken zodat het goed zakt; - nutriton door de fles doen helpt ook veel. Jipper, ik vind het echt knap dat jij overeind blijkt met de verhuizing, je werk, de jongens enz! Hou je taai!!! Ik heb trouwens alle vorige pagina's gelezen, maar heb even geen tijd om te reageren, komt vanavond! Knuffel allemaal!!
Thanks meiden!! Die nutritontip houd ik in gedachten! @Karel: ze kregen nu allebei de fles. Nynke dronk 120cc zonder spugen, Bente 50cc (normaal 80-90cc) met veel spugen. @Adi: Mijn vriend is nu een plank aan het halen om de hoofdeinden omhoog te doen!! Er zit nu trouwens bij allebei al 4.5uur tussen de vorige voeding en de komende en ze liggen nog steeds te slapen.......Snap er niets van, maar ben er wel blij mee! Nog even een egovraagje: las een paar keer over borstontsteking en verstopte melkklieren....Mijn borsten zijn weer heel vol en pijnlijk (stuwing?), terwijl ik 2 uur geleden gekolfd heb. Wat zijn de tekenen van een verstopte melkklier, dan kan ik daarop letten. Heb geen keiharde schijven ofzo.....Thanks!
Lekker dat ze zo aan het slapen zijn! Lekker laten gaan zou ik zeggen Misschien hebben ze even een regeldag ofzo... Volgens mij wordt je borst dan pijnlijk en wat hard bij ontsteking... Wat ikzelf altijd deed, is tijdens het douchen de warme straal erop en dan met mijn hand alle overtollige melk eruit masseren. Dat alle klieren weer soepel worden.
Hey Habibas, Rot dat je het nu even moeilijk hebt! Deze weken zijn volgens mij ook vaak moeilijk. Hier was het niet spugen, maar de darmkrampjes van T. Die zijn nu al minder door verandering van voedsel gelukkig, maar hij kon toen echt gillen van de pijn. Dan breekt je hart wel. Maar door jouw verhaal realiseerde ik me wel dat ik nog niet zo lang geleden ook 's nachts vaak me heel rot voelde tijdens een voeding, en vaak ook even met tranen zat als mijn man net weg was naar zijn werk. Dat gevoel is nu weg, ik pak meer slaap en ik denk dat ik me ook beter voel hoe langer geleden de zwangerschap is. Die hormonen waren niet goed voor me! Verstopte melkkliertjes voelen wat hard aan op een bepaalde plek, ook na een voeding als de rest van de borst heel soepel is. Ze kunnen ook wat pijnlijk aanvoelen. Als je een borstontsteking hebt, wordt de pijnlijke plek rood (en gloeiend), krijg je koorts en voel je je echt ziek. Verstopte melkkliertjes kun je inderdaad wegkrijgen door ze weg te masseren met warmte, te voeden en te kolven op een lage stand (anders zorgt de druk van de kolfmachine dat je de kliertjes juist dicht drukt).
Pff ik kom ook even ego wat vragen. Pepijn is al een dag of 2 heel erg huilerig maar ook drinkt hij sinds maandan slecht zijn flessen leeg. Nooit had hij moeite met zijn flessen, dronk minimaal 150 + 5 en dat half hongerige babyvoeding. Toen mochten we dus ophogen omdat hij nu de 5 kg heeft gehaald. en gaan we dus naar 180 + 6. Nu hoeft hij dat van mij niet op te drinken, maar zaterdag en zondag deed hij dat eigenlijk wel of iig 180. Nu ineens drinkt hij heel soms nog 160 cc maar hij stopt ook heel vaak al bij 130 cc. Nu heb ik geprobeerd om hem wat vaker kleine beetjes te geven, maar ook dat helpt niet. Hij doet ook best moeilijk tijdens het geven van de fles, ligt een beetje te draaien en te keren en af en toe wat te kreunen. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Voed je op tijd of verzoek? Anders proberen wat meer tijd tussen te laten. Misschien de helft voor hongerig, de helft normaal? 't kan ook een fase zijn hoor! Dat draaien en keren is hier ook heeeeel bekend Volgens mij komt dat gewoon omdat ze eigenlijk geen zin hebben in eten. naja, dat was bij R&S zo dan. Daarom zijn wij toen ook 1 fles gaan minderen en die inhoud verdelen over de andere...
nu met die 180+6 krijgt hij weer egwoon de standaard voeding Maar nu net zat er 5 uur tussen en ook dan krijgen we er met pijn en moeite 155 in. Het lijkt inderdaad alsof hij er geen zin in heeft. Maar ik kan toch moeilijk van 5 naar 4 flessen gaan? Is het een fase? Of toch de ha bellen?
nee nu al naar 4 flessen is te vroeg inderdaad! Ik denk dat het een fase is. Hier ook gehad en dan ineens is het over en drinken ze weer meer! ik zou goed z'n plasluiers in de gaten houden en het hem even laten regelen...
Thanks voor de tips, voorlopig wegen zijn luiers nog zat, dus hij zal toch wel genoeg binnen krijgen. Ga hem voor de zekerheid ook wegen op het CB eens even kijken. Maar dan kijk ik het gewoon nog even aan... Wordt er gewoon zo onzeker van
Marye, kan hij geen pijn hebben ergens? Last hebben van maagzuur? Ik denk wel snel aan reflux hoor, maar geeft hij ook melk op? Bij verborgen reflux hoeft dat niet en dat draaien en kreunen wat je beschrijft doet me daar aan denken; maagzuur wat zijn slokdarmpje pijn doet (vandaar ook het huilen). En drinken dus daardoor ook. Bjarne had door de AB ook pijn - waar weet ik niet precies maar we denken zijn buik of slokdarm. En die reageerde dus precies zoals jij beschrijft dat Pepijn doet. Kreunen (krijsend huilen soms) en wegdraaien. Minder drinken. Probeer anders een nutriton in de fles te doen, dat maakt het iets dikker waardoor alles beter in de maag blijft. Hou er rekening mee dat je eventueel grotere spenen moet gebruiken dan. Sterkte ermee in ieder geval!!
Marye, kan het niet dat 5 flessen van 200cc gewoon te veel voor hem zijn, ondanks zijn gewicht? Mijn kindjes hebben echt nooit die liter op een dag gehaald, en Pepijn is maar 2 maandjes oud, ondanks zijn gewicht. Ik zou me niet te druk maken dat ie niet alles opdrinkt hoor, als je 150cc regel aanhoudt (150*5 kilo = 750cc) als minimum weet je zeker dat ie genoeg krijgt op een dag. Meer heeft ie eigenlijk ook niet nodig om goed te groeien.
Deden wij ook niet. Wij zijn van 5x150 naar 4x180 gegaan en dat heeft heel goed gewerkt!! Dus ik zou ook geen 5x180 aanbieden, maar het hem een beetje laten regelen. Ik zou denk ik de ochtend en avondfles 180 doen, rest 150. Jammer dat ze al niet kunnen praten he
Thanks voor de tips, ik ga het even allemaal uitzoeken. Eens kijken wat er het beste gaat. Ik denk niet aan verborgen reflux, hij huilt niet echt alsof hij pijn heeft. Hij valt ook gerust na een paar schreeuwtjes weer in slaap tenminste vandaag. En als hij echt pijn heeft zou hij dat niet doen toch? Ik ga wel even op onderzoek uit wta het beste gaat werken en ik ga gewoon in de gaten houden of hij die 750 ml haalt en zolang dta lukt niets aan de hand toch
Inderdaad, kijk gewoon heel goed naar je zoontje, laat hem zelf een paar dagen de voeding regelen en kijk of ie goed plast en goed alert en tevreden is. Onze KA heeft ons de 'goude' regel gegeven wat voeding betreft voor de eerste 6 mnd (ik werd ook regelmatig vreselijk onzeker): Je kind heeft per kg gewicht het volgende nodig: - 150-180cc om goed te kunnen groeien; - 500cc per dag om goed te functioneren (bijvoorbeeld bij ziekte of als ie een offday heeft), maar dan groeit ie niet zo heel optimaal; - 300cc per dag om niet uit te drogen. Bovenstaande geldt overigens voor kv, bv is gewoon onbeperkt.
Handig lijstje! Bedankt vooral over dat uitdrogen maakte ik me zorgen, maar nu ik dit zie hoef dat niet emer