Karel, Tja idd tuurlijk ligt het niet aan de opvoeding en idd iedereen doet het gewoon goed. Maarja blijkbaar ga je toch weer lekker twijfelen als je kind ineens zo 'raar' doet om totaal niks. En tja met de rest bedoelde ik ook echt niet dat iemand die het anders doet het slecht zou doen. Maar wel zeker in mijn hoofd dat ik ermee gezeten heb dat wij sommige dingen heel bewust gewoon heel anders doen/gedaan hebben, en dat dat dus anders doen, dus niet goed zou zijn, omdat het bij verder iedereen die dus soort van de algemene regels volgt wel gewoon goed gaat met de kids (wat dus ongeacht de opvoeding helemaal niet waar is, die tijd kunnen ze met elke opvoeding dus gewoon krijgen ).
ha meiden, hmm..zit weer even met wat 'dingen'.. Komen/Kwamen jullie vaak buiten met de kinderen als je alleen thuis bent? pf, ik krijg het als ik alleen ben echt niet voor elkaar om met de kids naar buiten te gaan. En niet altijd omdat ik het niet red of geen tijd heb, maar ook gewoon omdat ik me er niet toe kan zetten. dan ben ik blij dat ik ff rust heb en ff kan zitten.. Maar voel me dan zo schuldig.. ..tis mooi weer en dan liggen ze maar binnen te liggen.. Verder..bekruipt me best wel eens de gedachte; goh, wat was 1 kindje toch fijn geweest. Veel minder gedoe, veel makkelijker om ergens heen te gaan, niet continu op en neer blijven lopen als de een stil is en de ander niet..en dan weer andersom. En die gedachte..nja, wat moet ik dr mee.. want ik kan dr niks mee. en vind het ook helemaal niet fijn dat ik dat soms denk.. maja. Hmm als laatste; wanneer gaan de kindjes iets aan elkaar hebben? Ofja, hoe zeg je dat... als ik ze nu samen in de box leg, of ergens samen neer leg, vinden ze elkaar echt niet interessant. Ze kijken gewoon langs elkaar af.
Kortom, heel herkenbaar Misschien voel je je er zelf schuldig over (heb ikook) maar is eigenlijk heel normaal hoor! Ik kom aan de andere kant ook genoeg mensen tegen met 1 kind die zeggen; ik had zo graag een tweeling gehad! Hanneke: Denk je ook niet dat heel veel menesn dit gedrag van hun kinderen verzwijgen? in angst avn ; wat zullen de mensen wel niet denken??
Dankje Karel, fijn te lezen dat het niet heel raar is. Maar inderdaad, vooral door dat ik soms het gevoel heb zo weinig met ze te ondernemen als ik alleen ben, komen de gedachten; wat zou 1 kindje toch een stuk relaxter geweest zijn. Mgoed...nu huilen ze allebei..en ook dan.. pfoe.. is het eventjes lastig hoor! Ga even de flessen maken en geven!
Lindavnr, Eigenlijk wel herkenbaar hoor, nou was het bij ons ook nogeens winter en hadden we elk uur een voeding. Dus nee toen kwam ik ook vrijwel niet buiten als ik alleen was met de kids. Wat we nog wel eens deden was savonds lekker gaan lopen na het avond eten, dan was mijn vriend thuis en gingen we dus samen. Alleen boodschappen doen, nee ook dat deed ik dus echt niet die eerste tijd, moest er niet aan denken, al dat geregel. Wat bepaalde dingen betreft is 1 kindje idd toch een stuk relaxter, al moet ik zeggen dat ik ook niet eens bepaald druk ofzo vond, maar mijn prioriteiten waren ineens gewoon zo anders. Ik wilde gewoon lekker thuis zijn en mn eigen ding kunnen doen met de kids. Wilde helemaal niet naar de stad ofzo of gaan lopen en dan al die hijgers boven de wagen hebben. Dus eigenlijk wilde ik gewoon de 'kluizenaar' zijn die ik dus was en nog altijd een beetje ben ! Terwijl ik tot de bevalling van Malou en Ruben, juist zo graag overal heen ging, 3 dagen in de week even naar de stad (ruim half uurtje rijden hiervandaan) geen probleem, leuk ! Hele week werken en dan savonds visite, prima, komt maar hoor ! Nee sinds ik bevallen ben ben ik zelf dus gewoon heel erg veranderd, geen idee waarom en vind het ook niet erg, maar weet wel dat het zo is. En weet ook dat Leander het daar soms nog best eens moeilijk mee heeft. Maar toen het weer dus wat mooier werd, we wat minder voedingen hadden, toen ik echt een beetje gewend was aan alles, toen ging ik weleens lekker alleen een eind wandelen of even naar de winkel. Maar ook vaak zat dat ik gewoon de kids in de wandelwagen legde en in de tuin zette dan zat ik er ook gewoon lekker bij hoor, maar idd gewoon even lekker weg te dromen of wat te lezen. Niks mis mee ! Wat aan elkaar hebben, tja moeilijk, denk dat dat toch echt pas later kwam hier, denk toch wel zeker tot een maand of 8. Hier zijn ze echt heel lang gewoon op zichzelf geweest en langzaam aan werd het samen steeds meer en steeds fijner. Tenminste de tijd dat de een in de ander zn voeten beet of dat de een het speelgoed van de ander afpakte en dat het dan drama was vond ik niet zo heel fijn en die dingen probeerde ik dus bewust te voorkomen. Maar als ik dan nu zie hoe een geweldige band die twee samen hebben, denk ik echt wauw!! Denk niet dat een 'gewoon' broertje/zusje zo een 'relatie' samen hebben. Karel, Ja heb je gelijk in hoor, maar had daar eigenlijk nog niet aan gedacht. Want natuurlijk is jouw kind perfect en doet nooit iets wat niet zou moeten, en doen ze dat wel, dan doen ze het gewoon niet! Denk dan meteen aan van die ouders die de perfecte kinderen hebben en dat de kinderen dan lam van de alcohol in het ziekenhuis terecht komen . Maarja nee die kinderen drinken nooooit. Maar vooruit doet er verder ook niet toe, al heeft Ruben mij dus wel heel onzeker gemaakt even, ben er inmiddels wel achter dat ik dus zelfs in dingen waar ik altijd heel zeker in ben (geweest) dus onzeker kan zijn.
Lindavnr: Wat vervelend dat je je soms zo voelt. Ik kom wel bijna elke dag met ze buiten,(mits het niet regent) maar op een dag als vandaag, moet ik zoveel doen, dan red ik het niet. Jammer dan... De gedachte dat 1 kindje wel heel fijn zou zijn soms, heb ik ook wel eens, op die momenten dat ze tegelijk huilen. Of dat ik heel lang met 1 kindje bezig ben geweest, die eindelijk stil is en dan de ander begint. Denk dat dat heel normaal is hoor... Hanneke: Wat vervelend dat Ruben niet goed in z'n vel zit en je daardoor soms twijfeld aan jezelf. Hopelijk is deze fase snel over en krijgt Malou er geen last van! Karel: Fijn dat de kids goedgekeurd zijn. En wat gaan ze prachtig gelijk op qua lengte en gewicht! Hier: Gisteren dus voor de echo geweest, maar de uitslag krijgen we helaas dinsdag pas. In het huis gaat het goed, we zijn nu het laatste beetje aan het schilderen, de muurschildering in de kinderkamer is af. Dus van het weekend gaan we iig in die kamer laminaat leggen. Toch wel super!
Ik liep vroeger met een drieling wandelwagen rond.Onze meiden waren namelijk 10 weken te vroeg geboren en toen waren onze jongens 5 en 11 maanden.Ik had dus 3 babies en 1 kleuter.Het was superdruk maar vond het wel erg gezellig.Nu ze ouder zijn(20,17,16,16) is het een stuk rustiger.Ik vind de puberteit echt heel makkelijk. Het was vroeger wel meer organiseren maar ik nam de hele bups overal mee naar toe.Van het georganiseer werd ik af en toe best moe want ga maar even met 2 babies,1 peuter en 1 kleuter naar het consultatie buro. Hoe ik het toen deed weet ik tot nu toe niet.
Echt waar? Knap hoor! Heb ik echt respect voor. Net zoals onze 3-ling moeder hier..Adi! Vind ik ook zo knap!! dat je dan "best moe" werd, vind ik nog zacht uitgedrukt 10 wkeen te vroeg? Hebben ze lang in het zkh moeten liggen? hoe kwam het zo de vroeggeboorte?
@Lindavnr: jammer dat je niet buiten komt alleen. Ik ga bijna ieder dag naar buiten. Zelfs vandaag terwijl de meiden niet gelijk lopen en nog op 7 en 6 voedingen zitten.... Ik doe het meestal zo dat ik na de voeding van 10-11uur de meiden in de wandelwagen te slapen leg en dan ga ik een half uurtje later met ze wandelen of na de voeding van 13.30-14.30uur zoals vandaag. Ik vind het juist zelf ook wel heel lekker: frisse lucht en een beetje beweging. Ze hoeven van mij met dit weer geen jas aan, dus dekentje en lakentje, kap erop en ik kan eigenlijk meteen weg. Dan laat ik ze in de wagen slapen tot de volgende voeding. Werkt prima Misschien kun je dat eens proberen, dan kost het niet zoveel moeite. Maar ja, je moet natuurlijk zelf wel zin hebben...... @Marije: jammer dat je de uitslag niet hebt. Maar die is vast en zeker goed Wij moeten ook voor allebei de meiden een echo, maar das pas over een tijdje. @Ego: Nynke zit ongeveer op 6 voedingen, maar ze presteert het vandaag om kleine beetjes te drinken. Om 11 uur 90cc, toen kwam ze natuurlijk om 13.30uur samen met haar zusje: weer 90cc en nu om 15.30uur 60cc Erg irritant, maar we zullen het maar op een regeldag houden he?!! Hebben/hadden jullie dat ook wel eens? En wat doen jullie als ze de fles een keer niet leegdrinken? Als ze wakker wordt volledige voeding geven of weer een klein beetje en dan op het tijdstip dat ze eigenlijk moet weer volledig?
hmm ja dat zou idd handig zijn, maar wij hebben een probleem met de kinderwagen en onze vloer..:x We hebben een matte gelakte houten vloer, en de kinderwagen heeft nu een keer in de gang gestaan, en in de huiskamer, en op beide plaatsen zitten nu hele lelijke groene bandenafdrukken in het hout!! :x Echt heel erg balen.. Maar kan dus de kinderwagen niet in de huiskamer zetten.. tenzij ik d'r een kleedje onder leg, haha. Ach, tis misschien niet eens zo gek...dan gebruik ik hem misschien ook wel sneller als dat ie ingeklapt in de garage staat Dankje voor je tip!
Oh, even nog een nieuwtje: Daan's voorlopige operatiedatum is bekend! 11 juni! Ze gaan dan zijn anus maken.. wordt weer heftig dus.. . Mgoed. wel heel fijn dat er nu een datum is.
T was als 1e geboren en woog 1670gr en was 39cm. R kwam 10 minuutjes later en woog 1810gr en was 41cm. T is 6 weken in de couveuse geweest en R lag 2 weken op de intensive care in een ander ziekenhuis en daarna nog 6 weken in het ziekenhuis waar ze geboren waren. Ze sliepen trouwens wel meteen door toen ze thuis kwamen. Dat was wel heerlijk!! Denk dat ze zo vroeg waren om verschillende redenen. Bij mijn andere 2 zwangerschappen waren de jongens geboren na 36 en 37 weken dus dan verwacht je een tweeling toch nog wat eerder. Verder heb ik stollingsproblemen en is mijn 1e zoontje doodgeboren door problemen met de placenta wat weer werd veroorzaakt door mijn stollingsproblemen.Tussen en na de kids een veel miskramen.Vanaf 1999 toch weer een kinderwens maar wat we ook deden en hoe goed alle uitslagen van alle onderzoeken waren en met IVF zelfs top-embryo's.. we bleven miskramen krijgen.Nu blijkt dat ik naast de stollingsproblemen ook een trage schildklier heb en antistoffen aanmaak die ook weer een miskraam kunnen veroorzaken.Kan natuurlijk zijn dat dit allemaal vroeger ook meespeelde.Ben nu net boven de 40 en de kans is nu toch wel bijna nihiel dat het nu nog zou lukken.EN ben nu toch wel erg bang geworden voor nog een miskraam.Denk niet dat ik het emotioneel nog eens aankan. @Habibas....ik gaf vroeger altijd voeding op verzoek.Dus ik liet de babies drinken tot ze zelf genoeg hadden.Dat is altijd goed gegaan. Over de dag heen zaten ze precies aan hoeveel ze moesten drinken. Klinkt heel makkelijk maar ik had daar in het begin veel moeite mee maar het consultatie buro zei dat ik het moest laten gaan en maar op verzoek moest proberen te geven. Praat wel over 15-16 jaar terug natuurlijk.Toen kregen babies ook een fruithap met 3 maanden en een groentehap met 6 maanden.Dat doen ze nu geloof ik ook niet meer.
Nessy: wat een heftig verhaal Iedereen heeft hier wel zijn eigen verhaal en als ik dan jou verhaal weer zo lees besef ik dat het toch wel weer bijzonder is als je je kleine ukkies zo gezond bij je hebt. Nou bij jou dan alweer je pubers haha. Bij jou wilde je kinderen dus echt hetzelfde aan? Deed je dat vooraf ook al? Of kwam dat echt later van hun zelf uit? Habibas: Ik heb op die dagen ook op verozke gevoed. Ik gaf dan flesvoeding, maar deed dat de hoeveelheid die ze op de gehele dag zouden moeten hebben, verdelen over kleine gedeeltes, dus eigenlijk wat zij aangaven. Lindavnr: 11 juni al?! Das snel he!! En vanaf dat moment moet je ook die handelingen doen waar je het over had? Ben je er al uit of je dat zelf doet of de verpleegkundige laat komen?
@ karel: Ik heb wat gelezen en blijkbaar moet je iedere dag het gaatje oprekken met staafjes..ofzoiets. . IK ga even afwachten wat de chirurg zegt (hebben we 26 mei een afspraak mee)... In het ziekenhuis gaan ze het ons na de operatie eerst uitleggen en daar doen we het ook oefenen neem ik aan, dus dan kijken we wel even of het lukt. Ze raden in ieder geval aan om het samen te doen, zodat de een het oprekken kan doen en de ander Daan kan afleiden met speeltjes enzo.
@lindavnr....Jeetje meis dat klinkt heftig. @Karel1978...onze kids zijn inderdaad onze wondertjes. Na 1 doodgeboren zoontje en 20 miskramen dan sta je er echt bij stil dat het een enorm godsgeschenk is dat je 3 zwangerschappen heb gehad waar je 4 enorme wondertjes aan heb overgehouden. Inmiddels inderdaad grote kids.De oudste(20) is 1.90m,onze meiden zijn 1.74m en 1.72m en onze ander zoon is 1.82m en dan kom ik met mijn 1.67m ....ben echte de kleinste in huis.... Over dezelfde kleding voor de meiden.Ik kreeg veel hetzelfde kado maar als ik zelf iets kocht dan deed ik vaak wel een andere kleur. Later wilden de meiden(vanaf peuter) toch wel hetzelfde aan. Nu zie je toch 2 verschillende smaken kwa kleding,muziek,haar etc.
@ Nessy: jee, wat heftig... pfoe. 20 miskramen...heb er geen woorden voor.. Kan me voorstellen dat je bang bent het emotioneel niet meer aan te kunnen..
@Nessy jeetje wat heftig zeg, ik vond drie jaar kinderwens al zeer zwaar. @Lindavnr: wat spannend die datum en heftig hoor, dat moet je niet vergeten hoor, jullie hebben naast dat een tweeling zwaar is ook nog kleine Daan die extra aandacht vraagt en waardoor je weer meer zorgen hebt, je doet het kei goed!!! @Habibas: Evy deed dat ook veel, heel irri. Als ze binnen het uur kwam dan warmde ik het restje gewoon alsnog op en gaf ik het haar. Kwam ze later dan gaf ik haar zoveel als ze had laten staan omdat anders de schema's weer helemaal in de war lagen, ik werd daar gek van. Achteraf kwam het denk ik echt door de verborgen reflux (niet officieel bewezen). Sinds ik johannisbroodpitmeel gebruik drinkt ze pas de flessen in 1x (sinds 2 weken dus pas). @Marye: ik duim voor de echo, zeker ene heel gedoe op en naar naar het zkh? @Lindavnr: ik vind het soms ook moeilijk hoor om naar buiten te gaan! Ik loop vaak even naar de supermarkt. Ik kan ook naar de stad lopen maar dat is voor mij een flinke wandeling dat doe ik hoogstens 1x per week. Verder als we samen zijn dan stoppen we ze ook in de auto en nemen we de wandelwagen mee. Ik probeer dat ze om de dag buiten zijn. Toen het zo'n mooi weer was, zette ik ze in de kinderwagen buiten, hoef je niet weg maar hebben ze wel lekker frisse lucht. Ik hoop dat het weer snel weer beter wordt. Ik snap je schuldgevoel wel hoor, ik heb dat vooral als ik niet de puf heb 'leuk' met ze te doen terwijl ze nu duidelijk beginnen te reageren op zingen, kraaien en lachen. Als ik erg moe ben dan praat ik soms nauwelijks tegen ze, nu ze dus wat meer reactie geven merk ik dat het makkelijker is omdat het gewoon leuker wordt. En denken over 1 kindje, ja dat hebben wij ook. We zeggen vooral, jeetje wat lijkt dat makkelijk als je er zelf twee hebt. Hoewel we eigenlijk vooral met Evy moeilijke momenten hebben gehad tot nu toe. Wat ik wel gewoon erg leuk vind is dat we al echt zo'n gezin zijn, dat je praat over 'de kinderen'. Ik ben wel een beetje jaloers op vrouwen die misschien tijd hebben om naar vriendinnen te gaan, kind in de auto en hup overal naartoe. Aan de andere kant heb ik daar denk ik niet eens behoefte aan. Weet niet meer wie het schreef, maar ik ben nu ook best graag thuis. Waar ik vooral van baal is dat ik het gevoel heb dat ik niet 'geniet' van mijn verlof. Ik ben alleen maar bezig met 'hoe moet het straks' allemaal. Ik denk daar ook alleen maar negatief over ppppfffff. Terwijl het als ik alles reeel bekijk best meevalt. Nou dat was mijn klaagzang
@ linda; haha herkenbaar allemaal ja. Ik vind het ook heerlijk om lekker thuis te zijn hoor! Mis het nog niet om weg te gaan ofzo en vind het ook echt niet erg om thuis te zijn. Alleen voor de kindjes dan.. Mgoed, misschiien maar wat vaker de kinderwagen buiten zetten bij beter weer inderdaad. Ik ben zelf gewoon niet echt een buitenmens..maar goed..kan slechts de kinderwagen buiten zetten en voor de tv gaan hangen hihi. Ach komt goed, als het idd dadelijk lekker weer is dan ga je automatisch meer buiten zijn, en lekker de deur open enzo . @ weggaan: haha, ik ben nog niet 1 keer weggeweest met de auto. Lijkt me zo'n gedoe; auto in en auto uit met de kids. Daarbij moet ik wel zeggen dat Arno elke dag de auto mee heeft naar zijn werk nu en ik dus niet eens weg kán gaan met de auto. Maar zolang ik dat ook niet hoef/wil, mag hij mooi de auto mee nemen. Pfff Daan huilt meeega hard.. ben gauw weg!!