Oh wat schattig zeg!! Zo lief, ik krijg meteen een smile op mijn gezicht Ik merk nu ook dat vooral Nynke heel veel contact maakt en echt bewust aan het lachen is, daar smelt ik ook al helemaal van en het wordt alleen nog maar leuker. Bente blijft wel een beetje achter, maar die komt over 3 weekjes wel! @Linda: fijn dat je een goed gevoel hebt bij het KDV, erg belangrijk! @Luca: hier is ook vandaag de kinderfysio geweest. Wat betreft marges heeft ze niets over gezegd. Ze hebben allebei een blokkade in hun bekken en Nynke ook in haar nek en daar komt het wsl vandaan. Dat gaat nu behandeld worden, dus ben benieuwd. Hoop ook niet op een helmpje, snap je helemaal
Uhm, even een vraagje. Nynke doet het steeds beter wat slapen betreft, maar ze heeft niet echt door wat dag en nacht is volgens mij. Ze ligt nu nog steeds te slapen, 4.5uur na de vorige voeding. Eigenlijk moet ze om de 4 uur overdag krijgen met de hoop dat ze 's nachts niet hoeft. Moet ik haar nu wakker maken of gewoon laten liggen?? Hoe doen/deden jullie dat? Groetjes, Rianne
Ik maakte ze altijd wakker als ze niet zelf kwamen.. idd om te zorgen dat ze op een beetje normale tijd in bed liggen, anders rekte ze zelf elke keer de laatste fles naar een uur of 11-12 's avonds. Maar is maar af en toe aangezien ze bijna altijd zelf wakker worden.
Ik maakte ook wakker, nu ik op 5 voedingen lig laat ik ze soms langer liggen (twee voedingen overdag) want dan drinken ze de voeding daarop toch wel en vaak komen ze dan ook wel snel, maar ik maak ze ook wakker als het met mijn planning niet uitkomt, als ik weg wil ofzo. @habibas: Timo lacht heel veel, eigenlijk de hele dag, hij hoeft mij maar te horen en hup een big smile, ik ga daar natuurlijk helemaal op in en soms kan hij dan al een beetje schateren. Evy lacht wel heel af en toe maar kijkt altijd erg serieus, soms voel ik me bijna schuldig, of ik dan wel 'leuk genoeg' tegen haar doe. Zij speelt daarentegen al heel goed alleen, kan heel lang alleen in de box, op een kleed of in de wipstoel liggen/zitten en maakt dna wel allemaal geluidjes van plezier, dat doet Timo dan weer minder maar ik zou het wel leuk vinden als zij ook meer ging lachen maar wie weet is dan ineens zo. Had ik al verteld dat ik op zoek ben naar een baan dichterbij huis, heb al 1 brief verstuurd en gelijk afgewezen gggrrr misschien gaat er dit weekend nog een de deur uit. Zo weekend, ik neem een wijntje en bestel ons een pizza mmmmmmmmmmm
Dag dames, weer een klein teken van leven van mij. Ben weer een beetje aan het bijkomen na een zware keelontsteking. Gisteren antibiotica gekregen en sinds vanochtend gaat het zachtjesaan weer wat beter. Was al sinds dinsdag ziek, maar dacht dat het wel vanzelf over zou gaan. Donderdag toch maar de HA gebeld en toen bleek het dus een zware keelontsteking. Voel me nog zo slap als een vaatdoek en ben ontzettend snel moe, maar al een stuk beter dan een dag geleden. Gijs is nu dus de hele dag in de weer met de kindjes en doet het hele huishouden (hopelijk waardeert hij nu een beetje meer wat ik allemaal doe ). Vind het wel erg jammer en vervelend dat ik zelf nu zo weinig met ze kan doen, maar het is even niet anders. Met de kleine dames gaat het goed. Gaan helemaal los met tijgeren, optrekken, klimmen en klauteren. Niets is meer veilig . Erg leuk om te zien, maar af en toe ook superonhandig. Vind ze inmiddels ook regelmatig staand in bed. Met slapen gaat het redelijk op dit moment. Merle slaapt weer lekker door. Linde blijft 1 keer per nacht wakker worden, variërend van een half uur tot 4 uur per keer... @ Helena: dank voor de tip van het matras op de kamer. Neem je het wakkere kindje dan bij je in bed of laat je hem wel in zijn eigen bedje liggen? Afgelopen week is het goed gegaan op het KDV. Ze moesten wel weer wennen (waren een week niet geweest omdat ze ziek waren), maar het was dus wel goed gegaan. Ze zijn alleen inmiddels al wel chronisch verkouden volgens mij. Vooral bij Linde blijft er maar snot uit haar neus komen . Komt dat andere mama's bekend voor? En is daar iets aan te doen? @ Habibas: ik zou haar ook gewoon wakker maken. Wat wij trouwens deden om dag/nachtritme te creëren is overdag de gordijnen op de slaapkamer een stukje open houden, zodat ze het verschil tussen dag en nacht zien en leren dat ze overdag korte slaapjes moeten doen en 's-nachts lange. @ Linda: wat spannend, op zoek naar een nieuwe baan! Wel jammer dat je bij je eerste sollicitatie meteen afgewezen werd . Werk je nu zo ver van huis? Is idd wel heel prettig als je dichtbij huis werkt. Fijn dat het KDV goed voelde! Heel belangrijk! Over Evy en lachen: misschien is ze gewoon een serieus meisje ? @ Luca: wat een stoere foto! En wat vervelend van die afplatting! Ik neem aan dat jullie oefeningen hebben gekregen en daar nu hard mee aan de slag gaan zodat jullie niet aan de helmpjes hoeven? Lijkt me idd heel naar, zowel voor zo'n kleintje als voor jullie. @ Ylaisa: dat gaat goed met de voorbereidingen voor de eerste verjaardag! Wat ik me nog afvroeg: je schreef laatst dat Stijn bij het avondeten pijn leek te hebben. Ben je nog met hem naar de HA geweest of is het gewoon over gegaan? De rest weet ik even niet meer, sorry, ik ga weer vaatdoekig op de bank hangen .
Margit, het doel bij ons was om ze juist in hun eigen bedje te laten slapen. We hebben een matras tussen hun bedjes in liggen. Onze jongens wilden, zoals je je vast wel herinnert, alleen maar bij ons in bed slapen. In het begin hebben we om en om een nachtje bij de jongens geslapen. Na een week merkten we dat dat niet meer nodig was, alleen bij het inslapen en even 5 minuutjes als ze 's nachtgs wakker werden. Nu ga ik even op de matras liggen als ze onrustig zijn. Ze worden al rustig van onze ademhaling. Binnen 5 minuten slapen ze en dan glip ik de slaapkamer uit. Berry en ik doen nu de nachten om en om. Zo kunnen we om de nacht allebei fatsoenlijk slapen en ik moet je zeggen, ik voel me stukken beter!! Luca, wat een leuke foto! Hij staat er echt bij te stralen. Wij deden dit ook al best vroeg hoor bij de jongens. Zij vonden het ook heel leuk en wij zagen ook graag die stralende koppies . Inderdaad vervelend dat er toch sprake is van te veel afplatting. Ik hoop dat je het zonder helmpje een beetje fatsoenlijk kunt krijgen. Misschien ten overvloede, maar wij draaiden de hoofdjes van de jongens ook tijdens hun slaapjes overdag en legden ze veel op hun buik als ze wakker waren. Habibas, wij maakten ze ook gewoon wakker overdag. grappig dat Bente ook altijd iets achterloopt op Nynke. Hebben wij hier ook altijd. Lex kan iets altijd als eerste en Midas volgt een paar weekjes later.
@Margit FIjn dat je je weer iets beter voelt! BEn je lekker vd waterijs aan het smullen? Dat verzachtte bij mij enorm..achter elkaar at ik ze op anders voelde ik mn keel weer. Wat Steijn betreft; ik dacht toen je het erover had "oja" was het helemaal vergeten..en dat komt ( gelukkig ) omdat hij het niet meer heeft! Wel heeft hij nog weleens dat ongeduldige en dat nep huilen tijdens eten..maar echt dat krijsen niet meer. Sowieso is het een blijer jongen nu..en ik denk omdat hij zich nu meer kan voort bewegen..hij is minder gefrustreerd. HIer: ik wil voor de kids een 1 a 2 persoons taartje voor hun verjaardag..elk hun eigen taartje met een kaarsje..maar bij de bakkerijen hebben ze dat niet alleen va 10 personen..dus zit erover na te denken om het zelf te doen..iemand tips
Habibas: overdag goed de gordijnen open houden enje dagelijkse ding blijven doen. Dus ook stofzuigen op hun kamertje bijv. Was een tip van onze kraamhulp. Ik liet de kinderen eigenlijk altijd slapen. Als ik ze wakker maakte waren ze onhandelbaar En ik had als redenering dat ze dan oefenenen om langer zonder voeding te doen En op een gegeven moment kon ik dan alle voedingen overdag doen... Margit: fijn dat je bent opgeknapt! Luca: wat een heerlijk mannetje!!!!! Dat staan vinden ze echt geweldig Hier: de bedjes zijn omlaag gegaan, want ze waren flink aan het klimmen. Bij elke bons die ik hoorde was ik bang dat ze eruit gevallen waren. Dus omlaag ermee...maar wat een gebuk ineens pfff...hebben allebei enorm last van de rug. iemand tips hiervoor? Of is dit gewoon even een tijd die je doormoet Het kruipen hebben ze bijna onder de knie!Ze komen vooruit, maar ze vallen nog wel heel vaak omdat ze nog steeds niet altijd begrijpen dat je ook echt je handjes moet verzetten Maar soms gaat het ook wel goed!! Vandaag lekker naar de kapper zodat ik er helemaal klaar voor ben voor mijn eerste werkdag dinsdag
Margit, wij hebben idd een playpen. Ideaal, maar ik wou dat we er wat meer geld aan uit hadden gegeven. Wij hebben een goedkope van 99 euro gekocht, maar al vroeg trapte Lex een keer een verbindingsstuk uit elkaar en nu staat hij in elkaar doordat we hem bijna helemaal met tape vastgezet hebben. Dat komt voornamelijk omdat we de delen niet in een hoek vast konden zetten, waardoor de jongens, toen ze sterker werden, delen zelf konden verplaatsen en de hoeken de verkeerde kant op konden buigen waardoor ze braken. Waarschijnlijk gaan wij binnenkort toch maar een andere aanschaffen. We gebruiken hem echt nog heel veel. Wij zitten aan deze te denken:http://www.hekjesenmeer.nl/product_info.php?cPath=22&products_id=37&osCsid=j5ltgsd03glk6c98jk8da5eu85 Misschien ook iets voor jullie? Wij hebben er gewoon een kindervloerkleed van Ikea onder gedaan. Is heel fijn! Vraag voor de moeders met wat oudere tweelingen: Bij ons is het opvoeden echt begonnen. Nu de jongens kunnen staan/lopen/klimmen kunnen ze overal bij. Nu hebben wij de jongens regelmatig in de box, maar erbuiten is een ramp. Lex zit binnen de kortste keren op de bank, waar hij de planten uit de vensterbank trekt of klimt bovenop de salontafel. Hij is heel slecht te corrigeren, lees luistert voor geen meter. Zelfs een tikje op zijn vingers helpt niet. Ik haal hem nu telkens maar weg en zeg tegen hem dat het, bijvoorbeeld, gevaarlijk is. Als ik op visite ben haalt hij allerlei potjes en flesjes uit de vensterbank, alles wat hij maar te pakken kan krijgen. Ik krijg vaak de opmerking: "Nou, je moet hem toch echt eens gaan leren dat dat niet mag hoor!" Ik kan die mensen niet aan het verstand peuteren dat Lex het gewoon nog niet snapt, hij heeft tenslotte het ontwikkelingsniveau van een kind van ongeveer 13 maanden. Laatst was echt het toppunt. Een buurvrouw wiens zoontje ontzettend rustig is, echt eng rustig, had allerlei mappen op de vensterbank voor het grijpen staan. Elke keer als Lex of Midas daar iets wilde pakken zei ze heel demonstratief dat haar zoon tenminste wel goed op was gevoed . Midas een beetje hetzelfde verhaal, ware het niet dat Midas gewoon beter luistert en dingen eerder met rust laat als ik dat zeg. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Hoe gaan jullie hier mee om? Alle tips zijn welkom.
Helena: lastig joh!Vind het trouwens asociaal dat mensen dat zo zeggen over hun eigen kinderen Vind het zelf niet normaal dat sommige kinderen "te" rustig zijn, maar goed. naja, zit zelf niet in je categorie. Kan me alleen herrinneren dat ik als kind ook niet goed luisterde en dat mijn moeder de hele dag me heeft zitten corrigeren om van de platen af te blijven persoonlijk zou ik adviseren om rustig te blijven en hem te blijven corrigeren. Persoonlijk ben ik niet iemand die het zou wegpakken ofzo want daar leert hij niets van.... Heel veel succes en hopelijk krijg je hier goede tips!! Lijkt me heel lastig, maar meer vanwege die lullige opmerkingen
@Helena; Het klinkt allemaal heel herkenbaar!! Zo waren (zijn, maar er zit progressie in) onze jongens ook!! Het is echt een kwestie van een lange adem. Blijven corrigeren wat je echt niet wilt hebben en verder af en toe een oogje dichtknijpen of, zoals wij dat op een gegeven moment gedaan hebben, zo veel mogelijk dingen wegzetten. Er staat hier nog steeds niets in de vensterbank. Dat kan gewoon niet (hoewel we er nu over denken plastic plantjes met plastic potjes bij de Ikea te gaan halen... ). En wat die mensen zeggen; laat dat zoveel mogelijk van je afglijden. Echt hoor, die mensen weten niet hoe het is met een tweeling. Met 1 kind is deze fase veel gemakkelijker. Met een tweeling moet je alles 2 keer zeggen, want als de een iets doet wat niet mag, kun je er vergif op innemen dat de ander het 2 seconden later ook doet. Zeg dan maar dat ze een dagje mogen komen oppassen, dan merken ze het vanzelf wel... Overigens zijn wij de box best wel snel als 'naughty spot' gaan gebruiken. Na 3 keer waarschuwen even in de box en dan na een halve minuut ofzo weer uit de box. Het zou op deze leeftijd nog niet zoveel effect hebben, maar ik denk daar toch anders over. En natuurlijk complimenten geven als ze het wel goed doen hè? (Maar dat doe je vast al wel...) @Margit; Ja hoor, die probiotica is er ook voor volwassenen. Het is namelijk eigenlijk gewoon hetzelfde als Yakult. Dus dat kun je kopen, maar er is ook probiotica in poedervorm verkrijgbaar bij de drogist. Wij gebruiken Orthiflor Junior voor de jongens en van datzelfde merk (Orhiflor dus) hebben ze ook poeder voor volwassene. Hopen dat het helpt!! Super dat Merle en Linde zich zo aan het ontwikkelen zijn trouwens. Nog even en ze lopen. Kun je, net als wij vandaag, om échte schoenen!! *glimt van trots* @Habibas; Ik ben vast al te laat... @Karel; Gaaf dat de meiden al zo aan het kruipen zijn!! Wat worden ze al groot!! En het bukken in bedje zal even duren totdat ze echt gaan staan. Dan staan ze je op te wachten in hun bed! Ben je er klaar voor om weer aan het werk te gaan? Spannend hoor!! @Luca; Wat een supergave foto! Echt een vrolijk kereltje! Verder weet ik het niet meer... Hier gaat alles z'n gangetje. We hebben steeds drukke weken en weekenden, dus de laatste klusjes in huis blijven een beetje liggen. Maar dat geeft niets, het is al heel knus en gezellig ondertussen. Het voelt echt heel goed hier! De jongens maken grote sprongen in hun taalontwikkeling. Iedere dag komen er wel weer nieuwe woordjes bij. Zo gaaf!! Ze kunnen al heel veel duidelijk maken en het voelt heel bijzonder dat wij ze begrijpen en andere mensen niet... Ze zijn ook steeds meer met elkaar aan het keten en aan het stoeien. Rollebollen over de grond en de grootste lol hebben ze dan. De nieuwste hit is elkaar omduwen. Maar dat vind ik dan weer wat minder geslaagd... Vanmiddag zijn we dus échte schoenen gaan kopen. Ze kruipen nu helemaal niet meer en de slofjes van Aapies zijn heerlijk, maar niet om buiten op te lopen (hoewel dat ook prima ging hoor... ). Ze hebben nu allebei stoeren jongensschoenen met klittebandsluiting. We hebben hun voetjes op laten meten bij een winkel hier. Maat 21 hebben ze nu... We duur hoor, echte goede schoenen, maar het is wel belangrijk natuurlijk. Zo, ik ga me klaarmaken voor de finale van de X-factor.
Jipper, fijn die herkenning! Ik dacht al dat ik gek werd . We hebben het er gisteravond eens over gehad en hebben besloten de playpen uit de kamer te halen en de kleine box er neer te zetten. Inderdaad om te gebruiken wanneer ze straf hebben, maar ook als ik even naar boven moet lopen en geen zicht op ze kan houden. Daarnaast wil ik wel graag iets in de vensterbank houden, dus daar ga ik nog even over nadenken. Ik denk dat het er bij ons ook aan ligt dat de jongens een beetje uitgekeken zijn op hun speelgoed en ze, als ze uit de box zijn, geen vaste speelplek meer hebben. Laatst waren we bij een buurvrouw en zij had gewoon een kleed liggen met daarop allerlei speeltjes. Daar zaten ze, na de kamer gescand te hebben , heerlijk te spelen. Ze hebben zich daar eigenlijk heel goed gedragen, als je nagaat hoe veel spulletjes daar los in de kamer stonden (spinnewiel, allerlei potjes, een bijbel ergens op een standaard met een ketting erbij, tafeltjes met prullen erop...) We hebben nu gisteren zo'n tunnel gekocht bij ikea (vinden ze helemaal gaaf) en ik ben aan het kijken voor een loopautootje voor beide. Vinden ze ook heel leuk. Daarnaast gaan we straks de tuin aanpakken. Hopelijk lopen ze dan allebei wat beter (Lex gaat als een trein, Midas doet nu ook losse stapjes!!) en kunnen ze lekker in de zandbak. Wat gaaf dat jullie echte schoentjes hebben gekocht! Ik kan me helemaal voorstellen dat je trots bent, vind het ook echt een mijlpaal.
Wat goed zeg, naar zo'n kdv zou ik ze ook wel laten gaan. En goed schema om te wennen! Ylaisa, dat zijn leuke plannen voor de verjaardag! Die taartjes zijn een goed idee! Hoeveel mensen nodigen jullie uit? Luca, knappe R! Wat een heerlijk trots hoofdje! Hier was dat precies zo! Hij hield zelfs op met huilen als ie mocht staan. Maar ik vind dat wel stom hoor, dat ze zeggen dat je het niet mag stimuleren. Je kindje vind het niet voor niks heel leuk. Dat heel even staan kan volgens mij geen kwaad als er verder niks aan de hand is met het kindje. Marcus kan nu dan ook al het stukje tussen bank en tafel oversteken (zo'n 60/70 cm). Volgens mij kan dat alleen als je veel oefent. Linda, Evy kan gewoon wat serieuzer zijn! Dat merk je heel goed natuurlijk omdat je altijd iemand hebt om mee te vergelijken. Margit, sterkte met vaatdoekig zijn! Zo, krijg jij meteen antischimmelmiddel mee van je dokter bij AB! Wat een luxe! Ik moet het eerst altijd een schimmelinfectie krijgen, en dan zijn er natuurlijk alweer 3 dagen voorbij.. Maar idd, alle bacterien worden gedood door AB, daarom is het zo slecht voor je darmen. Ik had vroeger Orthiflor van Orthica, bij apotheek en reformhuis te krijgen. Oberhausen was super! De kindjes vonden het ook leuk, want ze waren zo lief! In de auto even geslapen, en in de kinderwagen 's middags. Eigenlijk wel te weinig, maar ze keken hun ogen uit Ze verkopen daar hele andere babypotjes dan hier, dus meteen een hele voorraad ingeslagen. Veel potjes met muesli en fruit, of yoghurt en fruit, en andere groentes dan hier.
Oh grappig Krista, mijn ouders wonen in Duitsland voor hetw erk van mijn vader, kan tzt een bestelling plaatsen
@ Jipper: wat cool, echte schoenen voor je grote mannen! Wow, lijkt me echt zo'n mooi moment! Wat leuk ook dat ze zo lekker aan het kletsen zijn. Wanneer begonnen ze daar eigenlijk mee? En dus lekker met elkaar aan het spelen. Dat lijkt me ook zó leuk. Het is hier nu vooral nog speeltjes van elkaar afpakken... heel gezusterlijk . @ Krista: fijn dat jullie uitje geslaagd is. Klinkt lekker, die potjes! @ Karel: bij jou zijn ze al bijna aan het kruipen dus?! Wow! Knappe dames! Is morgen je eerste werkdag trouwens? Of is het echt pas op 1 juni (dinsdag dus)? In ieder geval alsvast heeeeeel veeeel succes gewenst! Gaat helemaal goedkomen! Welke dagen moet je de eerste weken werken? @ Helena: wat ontzettend lomp kunnen mensen zijn zeg! Grappig dat ze bij de buurvrouw zo netjes op het kleed zaten te spelen. Ze kunnen het wel ! Hoop dat wat nieuwe speeltjes gaan helpen. En Midas ook alle losse stapjes aan het zetten: goed zeg!!! Vraagje: Ben toch wel even benieuwd hoe andere tweelingmama's met oudere tweelingen dat doen. Ik laat ze nu gewoon in de woonkamer spelen, maar dat houdt in dat ze zich overal aan optrekken (vooral bij enge hoeken die ik niet minder eng kan maken ) en overal opklimmen en dan regelmatig de meest enge smakken maken (bij die enge hoeken...). Ik ben nu dus zo ontzettend veel tijd kwijt met opletten dat ze zich niet ter aarde storten dat ik gewoon echt nergens anders aan toe kom. Dat kan toch niet de bedoeling zijn??? Ik moet toch overdag ook iets aan m'n huis kunnen doen of even kunnen relaxen? Of doen jullie dat ook alleen maar als de kinderen slapen of in de kinderstoel zitten? Heb echt het idee dat ik het op dit moment helemaal niet handig aanpak. Ik zat dus te denken aan zo'n playpen als Helena heeft, maar er zijn vast meerdere tips. Dus advies = welkom!!! Gijs heeft de thee klaar. Tot later!
Margit: ik begin echt 1 juni..dinsdag dus. In de maand juni werk ik dinsdag t/m vrijdag van 10,:00 - 15:00 uur en dan vanaf juli dinsdag t/m vrijdag wisselend rooster. Ik geloof dinsd. woensdag 12-17, donderdag 9-15:00, vrijdag 13:00-17:00 zoiets. Maar het def. rooster krijg ik aankomende week.