HEy Meiden! Ik merk dat we met velen hier in dezelfde fase zitten..leuk! @krista heb er veel te veel uitgenodigd maar we hebben een grote familie dus iedereen een kaartje gestuurd, 26 kaarten..en de meeste zijn met 2-4 mensen @Margit denk dat wij hetzelfde probleem nu hebben/krijgen..hier ook optrekken etc, voordeel van ons huis is is dat het heel overzichtelijk is..recht toe recht aan..scheelt ook weer. Sowieso gaat hier eerst de stofzuiger erdoorheen voordat ze op de grond spelen..dus zet ik ze in een stoeltje na hun pap even voor babytv..ook hebben wij 2 loopstoeltjes wat ideaal is als je even snel wat wilt gaan doen..moet je ook wel in de buurt blijven maar ze kunnen tenminste niet vallen. Hier: Wij hebben een klein activiteitentafeltje te leen..denk zo'n 50cm hoog met allemaal dingen ze kunnen doen met muziek etc..nou een wereld ging voor hun open..Steijn constant optrekken totdat hij op zn knieen zat en Britt ook...maar meteen staan!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wist niet wat zag! Verder een heerlijk weekendje gehad en morgen weer werken
Margit, herkenbaar Hier ook door de huiskamer, en dan optrekken en dan boem! Maar ja zo leren ze wel het meeste denk ik. Dus hier een rotzooihuis Karel, ik wens je ook succes op je nieuwe werk! Ylaisa, pfoeee! Hoe stop je al die mensen in 3 uurtjes?! Wij kennen een fractie van dat aantal mensen, maar ik zat er al over te denken om het te splitsen.. Zeker leuk dat we met veel in dezelfde fase zitten
hallo meiden, wat veel geschreven zeg! ik heb even geen zin om helemaal terug te reageren op iedereen, sorry . Wel even wat ik onthouden heb. Karel.. hier precies hetzelfde met kruipen met Aldin. Ik denk elke dag dat ie het vandaag echt gaat snappen, maar nee, nog niet. Hij kan nu met zijn benen en rechter arm vooruit komen, maar durft de linker arm nog niet te verzetten, dus het scheelt echt niks meer. De meiden gaan nu pas op handen en knieën zitten, dus dat duurt nog even, Succes dinsdag met je eerste werkdag!!! Optrekkende kindjes: wow, klinkt inderdaad moelijk, alles in controle houden dan.. ik vrees ook het ergste Verschil dag en nacht (weet even niet meer wie het vroeg). Wij hebben heel verschillende gehandeld overdag en 's nachts. Overdag gewoon gordijnen open, geluiden om hun heen, heel gezellig doen tijdens de voedingen enz. 'nachts donker houden, stil en rustig voeden, daarna meteen slapen enz. Lastig voor de voedingen overdag. Wij zijn de eerste 4 maanden heel striks geweest met voedingstijden, nu denk ik achteraf dat ik best wat lossen had kunnen zijn. Maar onze kids dronken ook heel goed slapend. Dus hoefde ik ze niet wakker te maken, gewoon uit bed halen, voeden, terug in bed. Hier van alles eigenlijk, een heerlijk nachtje wezen slapen in Hotels van Oranje in Noordwijk en een leuk feest gehad. Mannetje is terug uit Barcelona en een prachtige ketting voor me meegebracht. Melisa is al 2 dagen jankerig, volgens mij krijgt ze ook een tandje (eindelijk). Maar voor de rest zijn gangetje Groetjes allemaal!
@Margit; In jouw geval geldt ook dat je geduld moet hebben vrees ik. In het begin, toen de jongens zich net gingen optrekken zat ik niet constant achter ze om ze op te vangen (zoals mijn schoonmoeder het liefst had gezien en zelf af en toe nog steeds doet... ), maar verloor ik ze ook geen moment uit het oog. Vallen kun je niet altijd voorkomen en ik zeg dan ook altijd maar 'daar worden ze hard van' (ontaarde moeder...). Maar het wordt steeds gemakkelijker. Ze gaan stabieler staan en dat komt sneller dan je denkt. Op een gegeven moment merk je dat je ze best heel even alleen kunt laten. Toen dat nog niet kon deed ik dus inderdaad wat ik moest doen als ze lagen te slapen. En ook even wat tijd voor jezelf moet je dan pakken als ze slapen...helaas... Ik kan het niet mooier maken dan het is... Maar het is tijdelijk hoor!!! En je kunt ze natuurlijk ook af en toe even in de box zetten of in de kinderstoel, zodat je snel even wat kunt doen. Succes!! @Adi; Fijn dat je mannetje weer lekker thuis is en dat jullie zo'n heerlijk weekend hebben gehad. Hopelijk kun je daar weer even op teren. Wel naar dan Melissa zo huilerig is. Nu maar hopen dat het tandje snel doorkomt, dan keert de rust misschien weer terug. Sterkte! @Karel; Begint het al te kriebelen voor morgen? @Krista; Knap dat Marcus al kleine stukjes overstapt. Dat is de eerste stap naar het loslopen. Super! @Helena; Zo gaaf om te lezen dat jouw jongens zich ook zo goed ontwikkelen. Lekker gevoel hè? Hoe is het verder met je? Hoe voel je je lichamelijk, maar ook mentaal? Je vroeg ook heel lief hoe het 'verder' met mij gaat. Ik merk dat ik wat rustiger ben geworden nu de verhuizing achter de rug is. Maar ik merk ook (vooral in mijn dromen) dat ik heel veel aan het verwerken ben. Ik droom de laatste tijd erg vaak over zwanger zijn, onwijze ruzie maken met mijn ex-schoonzus, huilend gesprekken voeren met m'n broertje omdat hij 'haar' toch weer heeft 'teruggenomen'. Gelukkig zijn het allemaal maar dromen... En nu die hoofdpijn. Er komt het een en ander los. Maar voor m'n gevoel ga ik er vrij relaxt mee om op dit moment. Dus dat is goed!! Hoop dat dat voor jou ook geldt!! @Ylaisa; Leuk al die voorbereidingen voor de verjaardag. Wat gaat het nu snel hè? En super dat ze steeds meer dingen gaan doen. Baby-af, op naar de dreumesperiode!! @Kar; Zag op Hyves dat je internet hebt. Trek je het een beetje in Maastricht? Hou je taai hoor!! En geniet van je 'rust'! Ik hoor een jongetje pruttelen. Hopelijk valt hij nog even in slaap, maar ik ga er even voor zorgen dat ik er klaar voor ben als dat niet zo is...
Even heel kort, dus geen reactie op iedereen, sorry: @Karel veel succes morgen op je 1e werkdag! Zet 'm op! @vallen en opstaan: daar kan ik nog lang niet over meepraten gelukkig @all: bedankt voor de tips over dag- en nachtritme! Gisteren sliepen ze allebei 6 uur, vannacht maar 4.5, was een beetje teleurstelling..... Maar goed, er lijkt wat regelmaat in te komen. @Lindavnr: je jongens doen het echt super wat betreft slapen zeg!!! Ben we een beetje jaloers hoor, nog steeds..... @Ego: Bente is sinds woensdag over op Pepti, omdat ze 10x per dag poepte en je raadt het nooit. Woe 5x, don 4x, vrij en za 2x en gisteren 1x gepoept!! Das geen toeval meer he??! Dus dat is echt heel mooi, want ze zat ook direct op 6 ipv 7 voedingen, ze houdt eindelijk wat binnen Alleen heeft ze wel veel meer last van kramp, omdat haar darmpjes opeens hard moeten werken. Nu krijgt ze Infacol. Iemand ervaring mee? En met Pepti?
Habibas, wat fijn zeg ja ze zal nog even moeten wennen aan de voeidng he, geen ervaring hier alleen met forte (T) en nutriton (E). Evy werd vanacht om 4 uur wakker gggrrrr, speen erin, 5 uur weer, toen maar bij mij in bed anders blijft ze jammeren en maakt ze Timo wakker. Op zich is het niet echt heel erg honger want ze krijgt gewoon net als Timo om half zeven de fles, hij sliep overigens tot 7 uur omdta zijn zusje hem dus nu niet wakker maakte. De laatste fles krijgen ze nu om 23 uur. Maar Evy blijft vroeg wakker worden steeds, 24 uur hefet geen zin, dan komt ze alsnog om 5 uur........ vroege vogel zijn wij bang voor haha
Habibas, zo wat een verschil! Ja die krampjes... Wij gebruikten dat antikrampjesspul van vsm, dat leek mij onschuldiger. Dat werkte wel, maar niet enorm. Opeens zijn ze er ook vanaf! Ik lees even op google, Pepti is voor kindjes met koemelkallergie? Nooit hoeven gebruiken gelukkig Wij hadden voor hongerige kindjes van Friso, na veel uitproberen was dat voor ons het wondermiddel Hier Luckie ziekies gister al heel hangerig en koorts, maar vanochtend pas de thermometer gevonden: 39 graden koorts. Snel de dokter gebeld, en hoewel ik niet echt ongerust was, vond de nieuwe assistente dat ik maar langs moest komen. Waarschijnlijk een virus, zei de plaatsvervangende dokter. Als ie niet ziek aandoet, zo weinig paracetamol, dan ruimt de koorts het virus vanzelf op. Nou idd, hij heeft al veel minder koorts Hij speelt wel met Marcus, maar is wel jengelig
Habibas: Wat fijn dat die veoding zo lijkt te werken. Hier gebruikten we ook Infacol tegen de krampjes en dat hielp goed! Lindavnr: Wat slapen Daan en Jesse toch goed! Oh check de potjes vraag hieronder. Wilde jij ook allemaal nog weten toch? Kar: Gaat alles goed daar in Maastricht? Linda: Hier ook een vroege vogel ben ik bang (Pepijn) Om wat voor tijd hij ook naar bed gaat hij wordt gewoon om 5 uur wakker. Maar honger heeft hij niet, want al geef ik hem een fles dan drinkt hij net 100cc terwijl hij 5* 180+6 forte krijgt. En dat drinkt hij altijd leeg of hij laat net 10 cc ofzo staan. Karel: Veel succes morgen! Jipper: Nog super bedankt voor je tips! Vraagje voor de ervaren moeders!: Ik wil graag met 4 maanden toch al gaan beginnen met potjes. Nu vroeg ik me af, hoe bouw je dat op? Hoeveel mag je geven per keer? Doe je een paar dagen hetzelfde smaakje achter elkaar? Of wissel je juist iedere dag? Wel tijdstip namen jullie altijd? Hier: Met dank aan o.a. de tips van Jipper en natuurlijk de zalfjes van de dokter.. is de eczeem alweer bijna van Pepijn zijn lijfje verdwenen. We smeren op nog 1 heftig plekje die zalf en verder houden we alles alleen nog maar heel goed vet en gebruiken we andere producten. En echt het ziet er zo rustig uit! Verder krijgt Florine haar eerste tandje boven... Ik weet nog dat ik er net na de bevalling naar vroeg omdat het er daar al zo scherp uitzag.. Nou er zit nu een tandje maar het is nog pas een heel klein puntje en ze heeft er heel veel last van. Heb wel al chamodent gehaald, hopelijk heeft ze dan wat minder pijn!
Ik lees met je mee marye! heb trouwens wel al een keer gelezen dat het goed is om een paar dagen achtereen hetzelfde smaakje te geven zodat je ook kan zien of ze er goed op reageren. En dan dus bijv. een dag of 3 ofzo met 1 potje doen.. Maar dat was ook maar een stukje wat iemand had geschreven die ik niet ken, was geen echte baby-site info ofzo..dus weet niet of dat klopt
Marye en Lindavnr, Wat je ook leest over voeding voor baby's: word er niet onzeker van en denk niet dat je het slecht doet! Wij begonnen zelfs al iets voor 4 maanden met potjes, gewoon omdat ze bijna leken te smachten naar dingen die wij in ons mond stopten. Ik weet dat Karel dat ook had met een van haar dochters. Ze wisten gewoon dat ze hun mond open moesten doen als er een lepel aan kwam. Dat vond ik zo ongelooflijk Maar het van de lepel eten gaat niet meteen makkelijk, hun tong duwt alles eruit, dus de eerste weken was het echt 2 hapjes ofzo. Dan doe je vanzelf 2/3 dagen met 1 potje. Er zijn weinig variaties waarmee je mag beginnen, dus je vindt vanzelf uit of ze ergens op reageren. Ze zeggen ook dat je eerst met groente moet beginnen, omdat ze fruit toch wel lekker vinden. Wij begonnen idd met wortels, maar ja dat lust ik zelf ook niet, dus dat is gemeen Volgens mij kunnen ze beter wennen aan eten en dan aan smaken, dan aan (vieze ) smaken en eten tegelijk. Ik vind dat je het het beste kunt geven op het moment dat je het later ook wilt geven: groentehapjes rond 17 uur, fruithapjes rond 12 uur?
Hallo dames, Krista... beterschap met Lucas! Die virus heeft Melisa opgepikt, en na 1,5 dag koorts is de koorts alweer voorbij, dus heeft die dokter waarschijnlijk gelijk. Bijvoeding: als je begint is het echt de eerste tijd kwestie om te laten proeven. Hier aten ze de eerste week misschien 5 hapjes als we geluk hadden. Wij zijn overigens begonnen met 5,5 maanden. Om goed te kijken of de kids geen allergische reactie vertonen wordt eerst geadviseerd om te beginnen met groente (minder allergenen), en één soort een paar dagen achter elkaar te geven. Dan zie je goed hoe het kindje reageert. Dit is met name belangrijk bij kindjes met moeilijke ontlasting, exceem, allergische reacties op melk (eigenlijk wordt bij deze symptomen toch geadviseerd om te wachten tot 6 maanden, omdat dat kindje allergie-gevoelig is). Wij zijn begonnen met gepureerde worteltjes, deze zijn lekker zoet. Eerst even laten likken, toen probeerden ze zijn om de prut van de lepel af te zuigen, want happen kunnen ze nog niet. 90% duwen ze weer terug met hun tong, dus de eerste tijd is één grote knoeiboel, kamera's klaarzetten!!! (overigens met ZE hierboven bedoel ik onze kinderarts, voordat we begonnen heb ik haar gebeld en alle vragen gesteld). Kar, aan het genieten in Maastricht, leuke lokatie voor een cursus zeg! Hier: mijn ouders kwamen vanavond ineens aanzetten met een loopstoeltje. Nou, wij hebben hier besloten dat we die niet gaan gebruiken (op advies van fysio). Dus hebben we met opa en oma afgesproken dat het stoeltje bij hun zal staan, en als de kids daar zijn best wel een keertje erin mogen (1x per week of zo). Maar ik wilde het vanavond wel ff uitproberen . Aldin erin gezet.. en na 10min aanklooien begon hij even te rennen door de kamer, echt snel! .. En hij kon zo slagen voor zijn rijbewijs, achteruit, draaien, keren, hij deed het eventjes allemaal De meiden duwden zich een beetje vooruit en vonden zo'n muziekgebeuren dat erop zit veel interessanter Ennn... Aldin kruipt! Gewoon zoals het hoort, alleen raakt is soms in de war en zitten zijn benen in de knoop .. Maar over een dag of 2 sjeest ie wel door de kamer denk ik
Wat betreft de potjes, helemaal met Krista eens. Wij hebben het ook zo gedaan. Eerst een poosje een paar hapjes per dag. Je merkt vanzelf wanneer je kinderen beter worden in het nemen van hapjes. Hier ook al iets voor de 4 maanden begonnen. En wij zijn wèl gewoon met fruit begonnen. En de ironie wil dat onze kinderen groente heerlijk vinden en fruit niet geweldig . Wij hebben in het begin alleen maar potjes van Friso gegeven. Ik weet niet, ik vond die van Olvarit wel heel zoet smaken. Vooral peer was hier favoriet. Oh, en wij hebben eerst twee smaken gedaan. Er wordt altijd zo de nadruk gelegd op het leren kennen van smaken, maar wat dacht je van voor het eerst van een lepel eten ? Margit, ook jouw meiden gaan zich optrekken en vallen. Kun je niks aan doen. Bij ons een beetje hetzelfde verhaal als bij Jipper. Ik ben wel voor ervaringsleren binnen verantwoorde kaders ( dus niet zelf ontdekken hoe verf je van de trap kunt vallen of hoe hete thee voelt op je handjes ). Werkt naar mijn idee ook goed. Wat hier het vallen wat minder maakte waren een paar goede slofjes met antislipzooltjes. Op sokjes met antislip gleden ze hier vaak nog uit en dat zorgde voor de grootste blauwe plekken. Toen ze schoentjes kregen , ging het allemaal makkelijker. Ook het kruipen trouwens, omdat ze zich dan makkelijker af kunnen zetten. Jipper, nare dromen allemaal. Geeft wel aan dat je de zaken aan het verwerken bent. Die hoofdpijn van jou klinkt best somatisch. Als ik dit soort dingen heb, krijg ik gegarandeerd een blaasontsteking. Met mij gaat het oké. Ik was in eerste instantie heel erg bezig met de miskraam. Vooral boos op mijn lichaam, dat het het zelf niet afkon, op het vruchtje omdat het niet losliet, op de stomme vk met haar advies om het af te wachten (wat natuurlijk een heel normaal en goed advies is). Nu heb ik dat achter me gelaten. De wens voor het derde kindje is er nog steeds, maar ik ben erg bang dat de miskraam aan mezelf lag. Ik heb behoorlijk wat overgewicht en wil eerst wat kilo's afvallen voordat ik weer denk aan zwanger raken. Gewoon om risico's uit te sluiten. Vandaag weer een stoot rompers voor de heren gekocht. Ze zitten nu in maat 86/92!! Da's toch niet te geloven! We hebben ook wat nieuw speelgoed. Een paar nieuwe boekjes, een geluidjesboek en een babypop, haha! Vind Lex helemaal leuk. Hij prikt de hele tijd in de oogjes en gaat lekker knuffelen met de pop . Lex is ook begonnen met dierengeluiden maken. Hij doet nu een varken en een koe na, maar weet alleen dat het dieren zijn en gooit alles op 1 hoop. Toen we vandaag in het park liepen en een paar eenden zagen, begon hij heel enthousiast "Boe, boe, boe!" te roepen. Midas had vandaag bedacht dat hij ook maar eens moest gaan lopen. Hij doet al 4 stapjes los achter elkaar, de knapperd. Het is zo'n schatje. Komt elke keer even langs om een knuffel te halen en even bij te te zitten, een liedje zingen of even lekker dansen en gek doen.
Helena, goed van Midas En wat heerlijk dat ie knuffels geeft! Dat is het enige fijne van Lucas' ziekte, dat ie aanhankelijk is, dus ik ben wel jaloers Maar ik denk dat je de miskraam niet aan jezelf kan wijten! Natuurlijk kan het geen kwaad om af te vallen , maar de natuur is heel knap om te zien of het embryo goed 'lukt'. Als er een fout is in de celdeling, of de chromosoomhoeveelheid of als er eenchromosoomafwijking is of wat al niet meer, kan er gewoon een spontane miskraam optreden. En dat is eigenlijk maar goed, want stel je voor. Maar dat betekent niet dat je het niet erg mag vinden! Niet meer boos zijn op jezelf, maar aan je verhaal te lezen gaat het al de goede kant op
Hier heeft Lucas al 2 keer z'n bed ondergespuugd, verdorie. En allebei niet slapen hoor! Pas om 21.45 toen ik heel boos was geworden en ze alweer 2 keer beneden waren geweest om te spelen, is het gelukt. Ik weet dan echt niet wat ik moet doen, liedjes zingen, aaien over hun hoofdje, spelen, alleen laten... Morgen weer werken, bah ik heb echt geen zin. Vandaar dat ik nog niet in bed lig, ik wil gewoon niet Maar er is iig een onderbreking, ik moet ook naar het CWI. Morgen vermaanddag!!
proficiat met de 10 maanden! Hopelijk zijn de kids nog een beetje lief geweest voor je en zijn ze gaan slapen. Werk ze!
@ Jipper: dank voor je reactie. Dan doe ik het nu dus eigenlijk gewoon wel goed , want zoals jij het omschrijft doe ik het dus ook ongeveer. Het is dus even een onhandige periode nu. Ga denk ik, want Helena schreef, ook slofjes met goede antislip kopen, dat zal ook een hoop schelen. En is idd ook handiger met leren kruipen (want dat doen ze hier nog niet). Jij hard aan het dromen dus. Klinkt wel als een stuk verwerking. Heel goed lijkt, me. Word je dan wel uitgeslapen wakker? En fijn dat je je rustiger voelt sinds de verhuizing. Kan me dat goed voorstellen dat het een last van je schouders is dat jullie nu een lekker huis hebben (sterker nog: een DROOMHUIS ). @ Helena: heftige emoties bij jou dus. Heel logisch lijkt me en volgens mij ga je er nu heel goed mee om. Knap vind ik dat! En afvallen is natuurlijk nooit slecht . Kan zelf ook wel wat kilootjes kwijt (keelontsteking krijgen helpt daar goed bij trouwens, maar of dat nou dé manier is ?)... Wat een lekkere kletskous die Lex! En Midas dus ook stapjes aan het zetten! Knappe mannen! Hoop dat ze hun nieuwe speeltjes leuk vinden. En heel geëmancipeerd hoor, een pop! Heel goed! Ging jij trouwens vandaag weer beginnen met werken? Succes dan! @ Adi: knappe Aldin!!! Lijkt me zo gaaf als ze gaan kruipen! Hier trouwens ook 'tegen' loopstoeltjes, maar klinkt wel heel leuk... . Je hebt nu vakantie toch? Gaan jullie leuke dingen doen? Ik hoorde dat het weer steeds beter gaat worden deze week, dus dat is in ieder geval al mooi! @ Karel: je eerste werkdag!!!!! Ben heel benieuwd hoe het gegaan is en hoe het je bevallen is! @ Marye: wat fijn dat Pepijns eczeem alweer bijna weg is. En ik las dat Florine haar eerste tand al krijgt. Wow, vlugge dame hoor! @ Lindavnr: volgens mij is inmiddels alles al gezegd over de hapjes... Succes ermee! @ Krista: hoe is het nu met zieke Lucas? Beterschap! En werk ze vandaag. Tot wanneer werk je daar nu nog? @ Ylaissa: nog 4 nachtjes tot je moppies 1 worden!!!!!!!!!! En hoe is het met je chickies? Heb je al een foto? Ben zo benieuwd! Schreef jij dat nou, dat het leuk is dat we nu met zoveel mama's in die optrek/zit/sta/omval-fase zitten? Vind ik ook idd! Echt de meerwaarde van zo'n forum! Nog even ego: Vanochtend besloten om toch nog één dagje thuis te blijven. Ben nog steeds niet helemaal topfit. Blijf wat duizelig, dus ik denk dat ik nog even rustig aan moet doen en een dagje uit moet zieken. Ook wel lekker, de kindjes zijn naar het KDV, dus ik heb het hele huis voor mezelf alleen... (ook wel gek ). Ga ze wel lekker wat eerder halen vandaag . Maar nu even wat tijd voor mezelf... dat is lang geleden! Vanochtend de meisjes dus naar het KDV gebracht en even met de leidster gekletst en die zei dat ze vindt dat ze goed gewend zijn, ze zijn heel gezellig en draaien goed met alles mee. Ze had niet verwacht dat het zo snel zo goed zou gaan op deze leeftijd. Erg blij mee om dat te horen! Ze zijn alleen nu wel enorm aan het hoesten, dus ben ook aan de Tussikind van VSM (dank Karel en Jipper !). En verder: heb ik een midweekje weg geboekt eind juni! We gaan 5 dagen naar een huisje op de Veluwe. Lekker fietsen, zwemmen, er zit een kleine dierentuin in de buurt. Heb er nu al helemaal zin in! O ja, wat ik nog wilde vragen aan Adi, Karel en Krista: welke autostoeltjes hebben jullie nou uiteindelijk gekocht? Ik wil ook gaan kijken, maar heb geen zin om helemaal op onderzoek uit te gaan als jullie dat al gedaan hebben . Tot later!
@ Adi: Volgens mij zag ik ergens een vraag van jou voorbij komen ivm een vaderdag cadeau... is dit toevallig wat je zoekt: Beebidee, voor al uw originele en persoonlijke babykamer en/of kinderkamer artikelen en ideeen. LIefs!
Dat is heel herkenbaar. Bij ons gaan ze langzaam aan ook langer slapen, maar Nynke werd vannacht om 3.30u wakker van kramp, speen hielp, maar om 4.30u kwam Bente en die had toch echt honger, dus toch maar snel de fles gegeven, anders zou ze idd ook Nynke weer wakker maken. Daarna bij mij in bed gelegen, omdat ze onrustig was na het drinken. Lastig he, ik ben ook vaak bang dat ze elkaar wakker maken en dan haal je ze toch sneller uit bed dan je eigenlijk zou willen Hopelijk heb je vannacht geluk en slaapt ze wat langer.....ze zeggen dat het vanzelf komt