Heb toch nog even tijd om te reageren. De jongens hebben besloten om nog even lekker door te slapen, dus ik heb nog even tijd. Berry is vandaag ook vrij, dus... Jipper, wauw, wat spannend! Ik ben zo benieuwd wanneer je zwanger bent! Hier ging het, die foute keer, zo snel dat ik er echt van schrok. Deze zwangerschap was ook direct de eerste keer raak. Dat je een keizersnede hebt gehad zegt daar dus echt niks over. Wat stonden er trouwens echt superleuke foto's van jullie op hyves. Heb niet op allemaal gereageerd, maar wel gekeken . Margit, welcome back Hééél herkenbaar wat je schrijft. Ik voel me zo vaak een slechte moeder. Zeker als ik blij ben dat ze slapen, of ze uit gemakszucht voor de zoveelste keer een papfles geef tussen de middag omdat ik geen zin heb om te worstelen met twee vermoeide kinderen en een broodje... En om nog maar niet te praten of de boosheid! Ik probeer me altijd in te houden, maar mijn hormonen maken soms een kreng van me wat overal om uit haar vel springt. Echt zielig voor de kerels. Maar...volgens mij is geen enkele moeder perfect en ik heb nou niet echt het idee dat mijn kinderen vreselijk lijden onder mijn imperfecties. En zolang dat zo blijft probeer ik de kinderen op de eerste plaats te zetten en kies waar kan een beetje voor mezelf, om mezelf wat te ontlasten. Adi, ik moest wel lachen om je verhaal over het begrijpen van taal, want die schaapachtige blik krijgen we nu nog wel eens hoor. Tot voor een maand of 2 geleden snapten Lex en Midas ook niet zo veel, maar opeens viel het kwartje. Nu lopen ze alvast naar de deur als ik zeg dat we gaan wandelen, kijken ze echt naar de poes van de buren als ik vraag waar de poes is... Komt dus echt vanzelf!
@ Helena: gefeliciteerd met de goede echo en het stevig kloppende hartje en bewegende kindje!!! Over twee weken dus alweer: dat is fijn! Kunnen jullie weer even 'naar binnen' spieken en kijken of er echt geen twee hartjes kloppen! En nu proberen te genieten he!!! @ Allen: Dank voor al jullie antwoorden meiden! (@ Helena: die tip over pap ipv brood onthoud ik wel even, die kan nog wel eens van pas komen hier ) @ Adi: laat je schoonmoeder maar kletsen hoor! Kindjes van 1 jaar die hun jas al zelf aan kunnen trekken? Dat lijkt me een redelijke zeldzaamheid hoor, laat staan dat al haar kinderen dat konden! Kan me zo voorstellen dat ze het verleden iets te rooskleurig inziet (hoewel, volgens Oei ik groei moeten kinderen van 13 maanden hun eigen bordje en bestek al naar de tafel kunnen brengen, een bezem en stofdoek kunnen halen en dan gaan vegen en stoffen én de wc schoonmaken met de wc-borstel -> zou wel handig zijn trouwens ). @ Jipper: hier wachtten we ook altijd een uur of 1,5-2 tussen de avondmaaltijd en de avondfles en lagen ze er vaak tegen 20:00 uur pas in. Maar inmiddels wachten we niet meer zo lang, ze hoeven de fles toch niet meer persé leeg te drinken, het is vooral bedoeld als extra, dus is het niet zo erg als het wat dichter op de maaltijd zit. Ik ben wel wat vroeger gaan eten met ze, rond 17:00 uur en dan liggen ze er rond 18:30/19:00 uur. Wat me wel handig lijkt aan de laatste fles eraf, is dat we dan gezamenlijk kunnen avondeten. Toch wel iets om over na te denken... Maar aan de andere kant: ze zijn nog zo ielig, ze kunnen de calorieën wel goed gebruiken. @ Lindavnr: ik las dat de operatie van Daan volgende week wordt. Spannend hoor! En daarna zijn jullie er vanaf? Zo, de meiden liggen op bed. Hoop dat Linde zich morgen weer wat beter voelt. Had vanavond nog 38.6 (en vanmiddag 39.0, dus is wel dalende). Ik moet morgen nog even 2 uurtjes naar mijn werk, dus ik hoop dat ze wel naar het KDV kunnen. Ik denk dat Linde trouwens idd nog in het laatste staartje van een sprongetje zit, want ze hangt al weken als een aapje aan me vast (en vandaag nog iets erger omdat ze niet lekker is). Als ik haar maar even losliet vandaag begon ze echt hartverscheurend te huilen , zo zielig. Mama is ook echt favoriet nu. Niet heel leuk voor Gijs, maar gelukkig weet hij ook wel dat het een fase is. (En ik vind het stiekem ook wel een beetje fijn. Heb me best wat zorgen gemaakt over de hechting, omdat de meiden zo lang in het zkh hebben gelegen. Maar als Linde dan zo lekker bij me hangt en niet bij me weg wil, denk ik zo dat het wel goed komt ). Nu lekker met een kopje thee op de bank.
Margit: wij eten altijd samen nu. zorond 18:00 uur max...dan even spelen, en dan om 19:30 naar boven...laatste fles zonder rijstebloem (150)en dan slapen....
oh ik lees wel mee en zie een vraag, hihi, maar zit midden in een tvprogramma dus kan niet uitgebreid op alles reageren.. Maarr, @ Margit: inderdaad, het wordt volgende week. Deze week was de OK niet beschikbaar vanwege enkele spoedoperaties. Maar volgende week is ook prima, nog hartstikke snel en hij had het al aangegeven dat het dan ook kon worden. Dus dinsdag opname en woensdag operatie!
Helena gefeliciteerd met je echo!! En ik moet zeggen dat ik het erg bemoedigend vind om te lezen van de ervaren tweelingmama's dat ze ondanks de 2 kids nog een 3e willen
Dank allemaal voor jullie reacties. Ik ben inderdaad erg opgelucht en blij. Maar ik vind het ook echt wel gek om nu zwanger te zijn van 1 kindje. Niet naar het ziekenhuis, niet elke keer een echo en als je dan een echo krijgt, zie je bijna niks door de slechte kwaliteit . Vreselijk verwend hè? Hanneke, hoe gaat het ondertussen met je? Kun je je draai weer een beetje vinden thuis? Dikke knuffel voor jou! Margit, Jipper, die hechting daar heb ik me ook veel zorgen om gemaakt. Ik denk dat we wat betreft slapen ook vaak verkeerde beslissingen hebben gemaakt (bij ons in bed nemen) vanuit de gedachte ze bij ons te hebben en de hechting te bevorderen. En inderdaad, als er dan eentje even lekker opgetild wil worden om te knuffelen denk ik, missie geslaagd! Zal ik jullie eens wat vertellen: sinds zondag zijn LIEVE Lex en Midas weer terug! Als een blad aan de boom zijn de jongens omgedraaid. Zondagmorgen zijn we nog met twee hele sacherijnige ventjes naar het zwembad geweest. Daarna hebben ze bijna 3 uur geslapen en sindsdien doen ze het super! Ik doe ze nu iets later naar bed, om half 8, en daardoor slapen ze nu door tot 8.00 uur 's morgens en zijn ze allebei heel lief en goed te spreken! Wat een luxe! Ik voel me zelf ook weer wat beter vandaag. Om 8.00 uur eruit is beter voor mij en dat zelfs terwijl ik er vannacht nog uit moest voor Midas. Die heeft last van zijn tandjes en heb ik wat Dentinox op z'n kaakjes gesmeerd.
@Helena; Wat fijn dat de jongens weer helemaal de oude zijn. Ehm...zou dat misschien ook kunnen komen door jouw opluchting over de echo? Dat je zelf minder gespannen bent en zij daar zo op reageren? Anyway, ik ben superblij voor je. Geniet er lekker van!!
Helena, wat fijn dat de jongens weer lekker zichzelf zijn Geeft jou ook wat rust en ruimte omm echt te genieten nu Margit, Ik lag helemaal dubbel over dat stuk over 'Oei ik groei'. Ik het dat boek hier ook liggen, maar lees het al niet meer. Volgens het boek zouden mijn meiden nu onderhand de afwas moeten doen inderdaad Over de voeding: wij geven al tijden geen rijstebloem meer 's avonds. Als de kids goed hun avondeten eten, dan krijgen zo nog een fles in bed (opvolgmelk nr3). Wij bieden 200cc aan, en het gaat niet altijd op. Het is maar waar ze behoefte aan hebben. Soms hebben ze een dag dat iemand bijna niks eet 's avonds. Dan geven we een avondpapje in bed (zo'n kant-en-klare). Maar dat komt tegenwoordig bijna niet meer voor. Wij eten nu ook altijd samen. Ze eten eigenlijk gewoon met de pot mee, en niks meer geprakt oid. Melisa is nu helemaal in de ban van 'zelluf doen', dus moet zij de lepel of de vork vasthouden, en wij helpen met sturen. Maar hoe laat doe jij ze naar bed? En is het niet makkelijker voor jullie om ook samen te eten? Hier eten we tussen 17.00 en 18.00, en ze gaan tussen 19.30 en 20.00 naar bed. Als het echt echt niet uitkomt met koken eten wij iets makkelijks en krijgen zij een potje, alleen zal dat niet lang meer gaan omdat ze die potjes tegenwoordig niet lekker meer vinden. Maar ik vroeg me ook iets anders af meiden. Ik lees bij bijna allemaal dat jullie kids heel goed op elkaar afgestemd zijn. Dezelfde slaapritmes, tegelijk wakker worden, samen in een sprongetje. wat zou dat fijn zijn! Hier is dat dus absoluut niet. Ik krijg het gewoon nooit meer voor elkaar om ze tegelijk in bed te hebben. Maar dat komt ook omdat 's ochtends soms nr1 om 6uur wakker wordt, nr2 om 7uur en nr3 om 8 uur. Daardoor verloopt de hele slaapschema overdag in de knoop omdat ze alle drie op verschillende tijden moe zijn. En de een slaapt in de ochtend 2 uur en de anders maar drie kwartier oid. En 's middags andersom. En de sprongetjes hebben ze hier altijd ná elkaar, in vaste volgorde: Aldin, Melisa, Diyana. Soms echt vermoeiend, want zo ben ik nooit van die humeurtjes af. Maar zijn ze bij jullie vanzelf zo op elkaar afgestemd? Wat doen wij verkeerd? Want wij behandelen ze toch echt precies hetzelfde, en ze gaan 's avonds wel altijd tegelijk naar bed.
Jullie doen niets verkeerd. Wij (en andere mama's waarbij de schema's gelijk lopen) hebben gewoon heel erg veel geluk... Ik vrees dat je er niets aan kunt doen. Wij hebben wel meteen een heel strak ritme aangehouden. De 3 R'en uit het ziekenhuis hebben we thuis ook toegepast, maar volgens mij had het dan nog steeds allemaal heel anders kunnen gaan. Het is maar net waar de kindjes behoefte aan hebben...
Adi: je niets verkeerd hoor! Inderdaad gewoon geluk hebben! En misschien heb ik hier het geluk, dat ook al zijn ze wakker, dat ze gewoon stil blijven liggen wachten totdat zuslief wakker is Helena: hoef je niet onder begeleding van het zkh dan? gewoon bij de vk? Lijkt me ook best vreemd... Komt er bij ons een derde moet ik zoiezo bij het zkh komen Naja, enige gelukje is dan idd de echo's! Fijn dat de boys weer leuk zijn! Kan inderdaad ook door het langer opblijven komen...ach, maakt ook niet uit, zolang ze lekker vrolijk zijn toch?! Succes met de tandjes!
Hier hadden we ook een heel straks schema hoor. Toen ze nog drie slaapjes hadden konden we de klok op ze gelijk zetten. Maar sinds ze over zijn op twee slaapjes is de hele slaapritme weg. Ze slapen ook heel verschillen, op sommige dagen slapen ze soms 3x, maar soms ook 2x 2uur, 2x 1 uurtje. Het is maar hoe druk ze zijn die dag. En per kindje verschillend natuurlijk. Het zijn echt 3 totaal verschillende karakters, met verschillende behoeftes, en daar spelen wij ook op in. Ik vind het ook zielig om ze nu nog in een schema te gaan dwingen, ze zijn moe of niet moe, dus daar passen wij ons maar op aan. Ik blijf tegenwoordig alleen niet meer thuis voor die slaapjes. Degene die moe is, gaat maar in de auto slapen, of bij het bezoek. Dat gaat gelukkig prima, ze slapen overal en dat maakt het wel makkelijk.
@helena: van harte wat een geweldig nieuws, hopelijk zakt de spanning nu wat! @adi: ik vraag me ook af of 1 en 2 eiig wat uitmaakt. waren jouw meiden 1 eiig of is het een 3eiige drieling? @linda: wat super dat daan volgende week aan de beurt is ik ga weer hard duimen voor jullie en jullie ventje, heb je het ook allemaal met je werk kunnen regelen, gaan jullie ook weer daar overnachten? Hier ff snel een opdate, vandaag weer aan het werk geweest. En voor het eerst geen tranen bij mama toen de kleintjes naar het KDV gingen terwijl ze best even moesten wennen vandaag. Ze eten sinds gister ECHTE banaan, hihi dus geen potje, heerlijk vinden ze het. Donderdag ga ik zelf appelmoes maken. Morgen nog een dagje werken. Maandag ook 2e sollicitatiegesprek gehad, ging erg moeizaam dus afwachten, hoor bij de laatste drie maar er zat echt een kenau (schrijf je dat zo?) tegenover me, wat een takkenwijf, gelukkig is ze zelf interim en zou ik niks met haar te maken krijgen. Had nog wel een drama, de auto deed het niet........ super gelukkig dat mijn buurvrouw late dienst had en ik haar auto dus kon lenen ppppffff Verder is Timo erg hangerig nog steeds, zelf denk ik aan een tand maar dat denk ik al drie weken......... Hij kucht ook regelmatig, even aankijken en anders maar eens langs de doc. Oja en heb alles weer bijgelezen, merk dat de verhalen van de oudere twins steeds vergelijkbaarder worden en ook dat van (wie het zei weet ik niet meer) dat als je erg moe bent soms gewoon weinig meer tegen ze zegt, dat is voor mij ook de manier om zelf dan enigszins relax te blijven maar we knuffelen hier ook zoveel dat ze volgens mij niks te kort komen, het lijkt ook net of Evy mij steeds wil kussen alleen doet ze haar mondje dan wagenwijd open en zit als een visje tegen mijn gezicht aan te happen hihi
hihi dat doet Sofia ook! Als ik vraag; krijgt mama een kus, dan doet ze precies zo...lekker zo'n natte kwijlkus
Hahaha...hier ook nog steeds!! Daan heeft nu wel door dat je je lippen op elkaar kunt houden om een kus te geven, maar Luuk lebbert er nog lekker op los. Zeker nu met een snotneus is het extra lekker...
hihihi Diyana doet dat ook!!! Ze heeft nu geleerd dat als ze haar lippen op de wang zet, en dan gaat blazen, dat ze dan scheet-geluidjes kan maken. Dan ligt ze helemaal in een deuk
Hey hey, ben er weer eventjes, eigenlijk geen puf, maar vind echt dat ik even moet komen omdat ik jullie zo verwaarloos en verwaarloosd heb. Dank jullie in ieder geval voor de lieve berichtjes. Hier even flink balen, maar moet misschien maar even om daarna weer verder te gaan. En vandaag en gister dus voor soort dagbehandeling naar het ziekenhuis geweest (morgen ook weer gewoon en dus vroeg op en had dus al lang in bed moeten liggen eigenlijk, oeps )! Krista, Oei, die droom ! We zullen afwachten . Helena, Wauw, gefeliciteerd meid! En idd wat verwent he ! Haha! Ik mocht met de zwangerschap van Benthe zelf kiezen en heb voor de gyn gekozen (maar goed ook anders had ik halverwege alsnog moeten switchen). Hoop dat je een super zwangerschap mag hebben! Geniet ervan! En heerlijk te lezen dat je je lekkere ventjes weer terug hebt! Maaruh jij blijft het spannend houden met 1 wonder of misschien dan toch 2 wondertjes in je buik ! Marye, Lees dat ook bij jou de kids weer lekker in hun hum zijn en je daardoor weer beter kan genieten van ze. Fijn meid, hopelijk blijft dit zo. Jipper, Ook daar al goed nieuws 2 mannetjes die echt super veel geleerd hebben! Leuk he dat je dat dan zo ineens merkt ! Genieten meid! Adi, Over dat begrijpen, denk dat de meeste het al zeiden, maar dat is echt heel verschillend per kindje. En zeker bij tweelingen/drielingen (in jouw geval) kan het wat langer duren zeggen ze. Maar vooruit, het ligt ook denk ik aan de kindjes. Ik bedoel toen Benthe geboren is waren Malou en Ruben 18 maanden, toen konden ze al dingetjes voor mij pakken als ik bijv aan het voeden was. Nou Benthe is nu dan nog wel 2 mnd jonger, maar die weet echt nog niet wat een lapdoek (hydro luier) is haha en zal die ook echt niet pakken als ik het haar vraag. Gewoon lekker afwachten, ze krijgen het echt wel door ! Het leven is geen wedstrijd de een kan iets nou eenmaal eerder als de ander. Margit, Dikke knuffel en sterke voor jou meid! Hopelijk zal het snel wat lekkerder gaan allemaal en voel je je weer wat lekkerder. Rijstebloem hebben wij nog nooit gegeven. Maar Malou en Ruben krijgen nog altijd een fles 150cc/5schepjes kunstvoeding voor ze naar bed gaan (en Benthe ook wanneer ze geen borstvoeding krijgt). En sjee, sorry, mis er echt een hele hoop in mn reactie geloof ik, sorry sorry sorry! In ieder geval zwaai naar iedereen! Dikke knuffel voor iedereen! Geniet van de kids meiden! Liefs, Hanneke!
Jipper, ik denk dat het goede humeur van L&M daar best vandaan kan komen. Volgens mij is maandag alle spanning bij mij losgekomen. Ik ben nog geen dag zo moe en beroerd geweest. Nu, gisteren en vandaag, gaat het eigenlijk best heel goed. Ben niet meer zo moe en beroerd, maar goed, dan maak ik me daar direct weer zorgen om . Adi, volgens mij doe je niks verkeerd hoor. Jij kijkt gewoon naar wat goed is voor je kindjes. En dat doe je volgens mij heel erg goed. Wij hebben er juist voor gekozen om een strak ritme qua slapen en eten te hanteren omdat wij het idee hadden dat onze kinderen daar baat bij zouden hebben. Met als resultaat dat ze hun ritme op elkaar hebben aangepast. Toen ze naar twee slaapjes gingen ging de een wel eens wat eerder naar bed als de ander of kwam er wat later uit. Nu ze nog maar 1 keer slapen precies hetzelfde verhaal. Maar de ochtend en en avond zijn altijd tegelijk. Hanneke, fijn dat je er weer bent. Sterkte nog met je dagopnames. Hoe gaat het ondertussen eigenlijk met Benthe? Is ze al weer helemaal de oude? Karel, ik ga vanaf 36 weken naar de gyn, maar dat is puur vanwege de ks. Klinkt lang hè, 36 weken zwanger Linda, ben benieuwd naar je sollicitatie. Lief van Evy dat je lekkere slijmkusjes krijgt Margit, wij deden het eigenlijk net zo als Adi. Als de kinderen genoeg hadden gegeten een flesje melk, anders een flesje pap. En dit hebben we steeds verder afgebouwd. Ze gaven zelf ook aan er geen behoefte meer aan te hebben. Nu geven we een sapflesje water na het tanden poetsen en daarf nemen ze soms maar een paar slokjes van. Meiden, ik ga eens even wat broodjes smeren voor mijn heren (die net heerlijk mijn LUSH-krantje hebben verscheurd en over de hele kamer hebben verspreid ) Fijne dag allemaal!