@Helena; Heb nog even in je album gespiekt. Wat een fantastische Pietenfoto's!!! Je kunt wel zien dat ze veel lol hebben samen. Echt genieten!
Kar, wat een superleuke foto! Wat zijn ze inderdaad al weer groot! Ik vind ze echt heel verschillend. Lijkt Bjarne nou ook veel op Sverre toen hij zo oud was? Brunette, wat een schatjes! Dat schattige meisje en dat heerlijke boevenkoppie ernaast. Super zeg! Jipper: heel herkenbaar, dat bij elkaar in de buurt spelen. We hebben een hele grote box, maar meestal liggen ze samen in het uiterste hoekje te spelen. Of eh, zo bijvoorbeeld, haha!
Ik moet toch even een beetje spuien hoor...De laatste dagen heb ik 's avonds alleen maar spugende, snotterende, huilende (lees:krijsende) kinderen. Ik kan er echt niet meer tegen. Romy spuugt standaard bij de een na laatste voeding alles uit... Gisteren deed ze het zelfs 2 keer waar ook nog wat gal bij zat.... Ik heb haar 2 keer moeten verschonen!! Sofia begint vanaf 2100 uur gewoon te huilen, maar dan ook echt extreem... Dat duurt met tussenpozen een uur! Ze wil dan zelfs haar fles niet om 2200 uur drinken... Ik moet haar dan eerst wiegen etc en dan wordt ze wat rustig... Gisteren trok ik het echt niet meer. Ben gewoon weggelopen en heeft Joel (m'n man) het maar alleen moeten doen. Maar ja, hij helpt ook niet echt, want als Romy zo spuugt dan maakt hij zich alleen maar zorgen over z'n trui die vies wordt :x Ik denk dat alles samenhangt met een groeispurt, verkouden etc maar pfff... ik wou dat ik m'n 2 lieve rustige kids weer even terug had
Oh en Karel, heerlijke foto van Sofia in de kinderstoel. Die mooie stoffen Woezel en Pip hoesjes daar ga je nog spijt van krijgen . Mark my words! Hier zijn afgelopen weekend kunststof hoesjes op de stoelen gekomen. Hoera! Oh, ik moet even naar de kast, Lex heeft weer een voorleesboek van Dikkie Dik te pakken, maar hij is nog wat te klein om hem zelf te lezen, hihi!
Karel, wat een "feest" van herkenning. Ik denk dat het een sprongetje is, want ik herinner me dat vooral Midas, maar ook Lex, dit ook heeft gehad toen hij zo oud was als Romy en Sofia. Midas een week lang 's avonds alleen maar huilen/krijsen, Lex kotsen. Heel gezellig. Nu weer zo'n periode zoals je kon lezen. Berry herkent opkomende kots nu al bij Lex en loopt met hem naar de gootsteen, haha Het wordt er dan niet makkelijker op als je een tweeling hebt. Ik was echt blij als we met z'n tweeën waren, kun je de last een beetje delen. Zowel Berry als ik hebben al vaak op het punt gestaan om ze gewoon in bed te smijten en de deur dicht te trekken om ze in hun sop gaar te laten koken. Maar uiteindelijk komt dan toch elke keer weer die gedachte dat ze zo klein zijn en ze er ook niks aan kunnen doen.
Ik wou het niet zeggen, maar dat denken wij ook heeeeel vaak Die stoelverkleiner kun je toch wassen??? Of ben ik nu heel naief
@Helena; Weer zo'n superleuke foto!! En behoorlijk herkenbaar. Ik zal binnenkort ook weer eens even spammen... @Karel; Ook jouw verhaal is heel herkenbaar! Alleen heb je er niet zoveel aan als mensen dat zeggen hè? Jij zit er maar mooi mee, wij zijn er al vanaf... Maar misschien heb je er wel wat aan als ik zeg dat het heel normaal is. Het is echt duidelijk een sprongetje. Spugen is heel vervelend, maar onze jongens doen dat ook nog steeds. Tot een week of 2 geleden nog dagelijks. Vooral tijdens het spelen. Het kan opwinding zijn, hoesten of gewoon omdat ze vol zitten. Maar vervelend is het wel. En dat je ze af en toe wel even in hun bed wilt smijten... We zijn allemaal mensen!! Ook erg herkenbaar dus. Nog niet zo heel lang geleden heb ik het eigenlijk ook ongeveer zo gedaan. Was Daan aan het verschonen op de grond. Hij wilde totaal niet blijven liggen en pieste ook nog eens alles onder. Toen heb ik de luier door de kamer gesmeten en ben ik weggelopen. Gelukkig bleef vriendlief rustig en heeft hij het verder op zich genomen. En achteraf had ik heeel veel spijt...
O meiden, wat heerlijk herkenbaar! Wat ben ik blij met dit forum . Dat is zeker weten een sprongetje, Karel (zeg maar SPRONG ) waar ze nu in zitten. Radeloos kun je daarvan worden! Ik kan ze dan ook echt achter het behang plakken, maar bedenk me dan idd ook maar dat zij er niets aan kunnen doen en dat ze het niet doen om ons te 'pesten'. Maar af en toe worden je zenuwen echt tot het alleruiterste getergd. En dat is dan wel echt een van de nadelen van een tweeling, want ze doen het (bij ons in ieder geval) altijd tegelijk, dus je kunt nooit even de zorg aan elkaar overlaten, want je bent allebei nodig. Vreselijk! Hier hebben ze 5 weken lang 's-avonds lopen klooien, we hebben uren en uren door de kamer gelopen... Overdag gingen ze heel netjes en rustig slapen, maar na de voeding van half 8 wilden ze gewoon NIETS (ja, huilen...). Was ook een SPRONG, het klopte precies met Oei ik groei (joepie ). En na 5 weken was het over en nu zijn ze weer het zonnetje in huis. Dus Karel, er is hoop, je lieve zonnige meisjes zitten echt wel ergens verborgen in die krijsende en spugende baby's die je nu in huis hebt. En ze komen binnenkort weer tevoorschijn! Hou moed .
@ Helena: wat een geweldige foto! Die foto's van de Pieten waren ook erg leuk! Fijn om te horen dat het leeghoofdsyndroom herkenbaar is . Na 10 maanden was je weer jezelf... hmm, dan moet ik nog even door... Maar jouw werk gaat dus weer lekker? Mooi! Was dus een goede beslissing om even rustiger aan te doen. @ Jipper: het kwam idd wel zo over van de vaccinatie, maar ik wist wel dat je het niet zo bedoelde hoor . Wat leuk dat jullie huizen gaan kijken. Hoop dat jullie je eigen huis snel kwijt raken. Willen jullie wel in dezelfde woonplaats blijven? @ Kar: wat een schatjes! Leuk truitje van Mette, heb ik ook! Lang leve de HEMA . Hier: net weer de Synagis-injecties gehad. Even huilen en toen was het gelukkig weer lachen. Stoere dames zijn het! De verpleegkundige adviseerde trouwens wel om zelf een mondkapje te dragen als je erg verkouden bent. Ben wel benieuwd of jullie (Jipper, Helena, andere mama's met te vroeg geboren kindjes) dat ook gedaan hebben destijds en of de mama's die nu de eerste herfst/winter met te vroeg geboren kindjes ingaan dat doen. En zo ja, doe je dan constant als je bij je kinderen bent een mondkapje voor? Lijkt me voor je kinderen toch ook raar, als papa of mama er opeens zo eng uitziet ? En voor jezelf lijkt het me ook niet echt relaxed, maar goed, als het moet... Ik ben zelf nogal verkouden op dit moment (hoewel ik denk dat zij mij hebben aangestoken...), dus moet er wel even over nadenken. Zo, ik ga maar eens douchen . Tot later!
Ja, ik had m'n moeder nog even om advies gevraagd, want romy spuugt dus altijd bij de een na laatste voeding..zo vreemd! En toen zei ze; ja ze komen uit de creche (veel prikkels/indrukken) dan meteen badje en eten. Soms gaf ik ze dan ook nog meer eten omdat ze op de creche niet zo goed drinken.... Dus zij dachtook teveel prikkels/opwinding. Dus nu gaan we even wachten na het ophalen even maar geen badje of 's morgens en gewoon normale hoeveelheid voeding... Ben wel heel blij te horen dat dit er gewoon "bijhoort" en dat het dus ook overgaat...maar duurt dat echt 5 weken?! Margit: wij dragen geen mondkapjes hoor..Ben wel heel bewust van het hoesten en niezen... Maar ik wil m'n meisjes toch gewoon kunnen knuffelen en geen michael jackson na doen Bij ons krijgen ze volgende week weer de prik voor RS-virus. Zou dat ook nog helpen om eventueel MG tegen te gaan? In de zin dat d elongen wat beschermt zijn?? Kar: wij hebben die shirtjes ook! Al passen ze nog niet helemaal Als cadeau voor het promoveren van mijn man gaan we Chrismas shoppen in PArijs Mijn ouders komen oppassen! Ben ik nog nooit geweest, en het lijkt me zooo leuk!! Heb er nu al zin in
@ Karel: Toevallig heb ik dat vanochtend gevraagd aan de RS-verpleegkundige. Ze weten niet of kindjes extra beschermd zijn tegen de MG als ze Synagis krijgen. Het zou kunnen, zei ze. Ze vertelde dat ze vorige week bij een gezin was geweest met 6 kinderen, waarvan 5 kinderen de MG hadden gehad, alleen de jongste (die Synagis krijgt) niet... maar je weet natuurlijk nooit of dat de reden is. Dat kindje was ook onder de 6 mnd en kreeg nog BV, dat kan ook een reden zijn. Maar goed, het is in ieder geval niet slecht dat ze ook de Synagis krijgen! Wat heerlijk, kerstshoppen in Parijs. Kan me voorstellen dat je je daar (juist nu met twee van die krijsende meisjes in huis) extra op verheugd! En gaan jullie dan een weekend of langer? Ben jaloers!!! Mondkapjes: haha, ja, Michael Jackson inderdaad! Ik zit er ook niet echt op te wachten moet ik zeggen. Ben wel ook bewuster mijn handen aan het wassen als ik mijn neus heb gesnoten of heb gehoest (heb bijna geen handen meer over inmiddels ). De sprong: deze sprong die wij net hebben gehad (is bij 19 weken geloof ik) kan wel 5 weken duren ja . Tenminste, in Oei ik groei staat een donderwolk van 5 weken en die hebben ze hier ook echt gehad... Die van jou is volgens mij korter (heb net even gekeken in Oei ik groei en daar staat een donderwolk van een week bij die van 12 weken). Nog even dus . En dan op naar de spong van als ze 19 weken zijn . Niet teveel zorgen maken, Oei ik groei weet ook niet alles en ieder kind is weer anders. En als het wel weer zo erg wordt, kom je hier maar spuien . Nu echt douchen...
Brrrr...toen ik je berichtje las kreeg ik meteen de kriebels. En sorry, ik ga weer een advies wat je hebt gekregen tegenspreken... Je vindt me nu vast niet meer zo aardig... Ik zal het in ieder geval aardiger brengen dan de vorige keer... Ik kreeg de kriebels, omdat mijn schoonmoeder meteen toen de jongens thuiskwamen met mondkapjes aan kwam zetten, want die MOESTEN we zeker dragen als we zelf ziek zijn. (Nou ja, je weet hoe ik over mijn schoonmoeder denk, dus dat viel sowieso een beetje verkeerd...) In het ziekenhuis, op de NICU, kregen we al te horen dat dat eigenlijk helemaal geen zin heeft. Na 10 minuten werkt zo'n kapje niet meer, omdat het door je adem vochtig wordt, en alle bacteriën komen er dan weer vrolijk doorheen hoor. Ga dus alsjeblieft niet met zo'n ding voor je gezicht lopen. Ten eerste helpt het dus niet en ten tweede ziet het er niet uit... Gewoon aan de hygiëne blijven denken zoals je dat al deed en je niet teveel zorgen maken. @Karel; Heerlijk dat je lekker gaat shoppen in Parijs. Dat zijn nog eens leuke uitstapjes!!
Margit, Hmmm gaat dus niet helemaal lekker op je werk. Zou er ook Pfffff van doen idd als ik jou was, maar lastig is het natuurlijk wel. Hoop dat er toch wat verbetering komt. Beterschap voor de meiden. Fijn dat je het zo hebt kunnen regelen trouwens met de opvang, ideaal zeg. En idd hoeven ze niet naar het kdv is ook erg fijn lijkt me idd gezien het advies van de ka. Karel, Precies wat je ook doet, hoe je ook bent je kindjes houden van je en daar hoef je idd helemaal niets voor te doen (nouja behalve geborgenheid, veiligheid en voeding geven ). Dat spugen, tja persoonlijk zou ik ze dus ook echt gewoon wat minder van de kunstvoeding geven misschien helpt een kleinere speen ook, misschien gaat het wat snel en gaat het er dus te snel in voor haar buikje en dan komt het er weer uit? Over het huilen hier voor ons gelukkig maar voor jou ivm evt tips helaas geen ervaring. Wij hebben ze altijd gewoon bij ons gehouden, dus savonds ook voor wij zelf naar bed gingen niet boven neergelegd, misschien is dat fijner dat ze dan minder huilen? Geen idee hoor verder zomaar hoe wij het deden ! En idd als je het even niet trekt, gewoon je man het op laten lossen hoor, kan allemaal meid! Mooie foto zeg! Prachtige kindjes ook! Enne zie wel degelijk gelijkenissen hoor ! Maar meer zoals ik bij brunette ook al aangeef ! Brunette, Jou kende ik nog niet ! Ik ben Hanneke ! Wat een mooie kindjes! Je kan idd wel zien dat het broer en zus zijn, maar dat ze echt heel erg op elkaar lijken vind ik meevallen. Vind ze echt ieder een ander kopje hebben al hebben ze zeer zeker wat van elkaar weg. Lekker dubbel, maar je snapt het vast! Heel veel plezier alvast vanavond, hoop dat je een fijne avond hebt samen met je vriendinnen! Helena, Idd op een gegeven moment komt echt die interesse in elkaar, verder is het hier toch echt heel lang gebleven bij gewoon naast elkaar spelen met hun eigen ding en in hun eigen wereldje echt pas het laatste half jaar dat ze echt samen spelen. En gelukkig ook niet altijd hoor, dan zouden ze niet meer alleen kunnen spelen ben ik bang , maar dat valt aardig mee gelukkig. En dat veel van elkaar kunnen hebben ligt ook aan het karakter geloof ik Ruben kan altijd veel van zijn zus hebben, maar daarin tegen kan Malou maar bar weinig van haar broer hebben ! Altijd al zo geweest eigenlijk! Wat een schattige pietjes trouwens ! Jipper, Heh bah, wel vervelend dat ze een beetje last hebben van de vaccinatie! Maar vooruit als het daarbij blijft is het te doen he ! Hoop wel voor ze dat het vervelende snel weg gaat. Mondkapjes, Weet even niet meer bij wie het was (sorry) dus maar even zo ! Maar nee, dat zou ik echt niet gaan doen hoor, en hebben we dus ook echt nooit gedaan ! Vind het eerlijk gezegd maar erg overdreven ! Vaccinaties, Hier iemand die niet laat vaccineren voor de mexicaanse griep en ook de reguliere vaccinaties volgen wij niet volgens het RVP. Wij vinden 2 maanden (of zijn de eerste met 3 maanden? Dan sorry) veel te vroeg om al lichaamsvreemde stoffen in zo een klein lichaampje te spuiten, daarbij ook 3combis tegelijk vinden wij te belastend. Kortom onze jongste heeft nog niet eens de eerste rvp vacinatie ronde gehad . Onze tweeling was dan wel niet prematuur vind ik (35+6) maar als ze wel echt prematuur waren geweest had ik ook zeker de vaccinaties uit laten stellen. Nu zijn we met ruim 5 maanden na de geboorte begonnen met hun en met de derde met ruim 6 maanden. Sprongetjes, Als ik verhalen lees over sprongetjes/sprongen ben ik altijd blij dat wij hier nooit iets van hebben gemerkt, of gewoon hele makkelijk kindjes hebben ! Zo heb weer heel wat bijgelezen ! Hoop echt dat ik het bij kan gaan houden, als jullie dat goed vinden tenminste , maar beloven kan ik het niet! Gewoon druk druk druk! Maar we proberen het! Op woensdag heb ik meestal veel tijd dan zijn Malou en Ruben op het kdv ! Haha! Overigens gaat het hier met Malou en Ruben allemaal helemaal prima. Heerlijke ondernemende kindjes die lekker alles doen wat eigenlijk niet mag, maar ook alles doen wat wel mag ! Zusje pesten wat een tijd mode is geweest is ook weer over en heeft kleine Benthe ook weer rust ! Eten en drinken gaat prima! Een hele boterham is inmiddels geen probleem en af en toe wat borstvoeding ipv kunstvoeding valt ook zeer zeker in de smaak bij die twee. Kdv vinden ze op het moment om een of andere rede niet leuk heb ik het idee, hebben ze dus al een aantal keer een dagje thuis gehouden, al is dat misschien wel niet de goede oplossing, maar vooruit weet het ook niet eigenlijk. Met Benthe gaat het ook prima, druk aan het omrollen etc, lachen doet ze ook als de beste en ze begint zelfs ook al een beetje kruip-achtige-bewegingen te maken! Ben daar erg blij mee, toch altijd een beetje zorgen gemaakt of ze zich wel goed zal ontwikkelen. Drinken aan de borst doet ze ook nog prima en af en toe een hapje groente of fruit vind ze ook erg lekker, maar de borst blijft favoriet! En als laatst met mijzelf gaat het een beetje wisselend! Ene keer goed andere keer wat minder goed, maar vooruit komt allemaal wel ! En anders maar niet en blijft het zo, ook goed alleen lastig soms voor mezelf. Tot snel hoop ik! Liefs, Hanneke!
@ Jipper: ja, vind je echt vreselijk onaardig . Nee hoor, hecht veel waarde aan je advies, zoals je weet, dus kom maar door! Ben blij met wat je zegt, want moest er eigenlijk ook niet aan denken om met zo'n ding op te gaan lopen. Zag mijn meiden al denken: "aaaahhh, onze mama is veranderd in een alien" / "Michael Jackson is alive ". Ga lekker door met wat ik al deed! Heb me wel voorgenomen om me niet teveel zorgen te maken. Gewoon genieten van mijn meiden en mocht er iets mis gaan, dan zien we dat dan wel weer. Pluk de dag, etc. Hebben jouw mannen nog last gehad van de vaccinatie eigenlijk? Geweldig trouwens, dat Daan die dame zo'n vuile blik toe wierp: pittig manneke!
Karel, goed idee. Dit is inderdaad meer wat ik wil Leuk al dat geklets over zwanger zijn, maar daar ben ik niet meer mee bezig! Juist het advies en begrip van mede-tweelingmama's wil ik Margit, jammer dat het werken je niet zo bevalt. Ik denk dat het er zeker mee te maken heeft dat er zooveel is gebeurd. Je was je eigen ik echt wel een tijdje kwijt. Jammer dat niemand begrip heeft en ze zelfs zeggen dat je je moet bewijzen. Pff. Ik heb dat gevoel op mijn werk ook hoor, maar dat is wel echt m'n eigen idee. Ik moet er namelijk wel voor zorgen dat ik in juni een contractverlenging voor onbepaalde tijd krijg. Dus ik doe wel echt m'n best. Niet ziekmelden en flexibel zijn Hoo Karel, erg he als ze alleen maar krijsen en niks helpt. Dan word ik zo geirriteerd. Knap dat je het helemaal alleen doet. Ik heb gelukkig altijd nog Fred of m'n ouders.. Brunette, leuk dat je ook bij deze club komt!! Wat een mooie kindjes zeg. En wat kijken ze heerlijk ondeugend. Ik lees dat ze 3 maanden te vroeg kwamen, jeetje!!! Is het helemaal goed gekomen? Wat je zegt over de verschillen! Ik krijg iedere dag een aantal keer naar me hoofd "Die zijn echt hetzelfde, kun je ze wel uit elkaar houden??" Ja duh, ze hebben echt een heel ander hoofd..
Pfff...gelukkig... Blij dat we nog vriendjes zijn! Goed dat je jezelf hebt voorgenomen om je niet teveel zorgen te maken. Echt, daar schiet je niets mee op. Natuurlijk kun je, tot op zekere hoogte, voorzorgsmaatregelen nemen, maar sla er niet in door. Blijf gewoon lekker genieten van je meiden. Dat heb ik in het begin te weinig gedaan en daar heb ik nu echt onwijs veel spijt van. Die tijd komt nooit meer terug... De jongens waren gisteren niet te genieten aan het eind van de middag en 's avonds. Huilen en hangen. Hadden ook duidelijk een zeer been (mocht er niet aankomen). En toen gingen wij ook nog allebei sporten, dus kwam m'n schoonmoeder oppassen. Ze vertelde dat er, nadat wij de deur uit waren, niets meer met ze te beginnen was. Daan heeft zelfs zijn fles niet gedronken, omdat hij zo overstuur was. Maar vandaag is er niets meer van te merken. Ze zijn vrolijk wakker geworden en hebben al heerlijk gespeeld. Valt dus uiteindelijk allemaal mee, gelukkig. @Hanneke; Ik vind het altijd heel bijzonder om te lezen wat jullie kijk op opvoeding en verzorging van jullie kindjes is. Daar heb ik echt respect voor. Komt dat voort uit een levensovertuiging of 'gewoon' omdat jullie dit het beste vinden? (Is dit een brutale of vreemde vraag? Dan sorry...) Goed om te lezen dat het zo goed gaat met jullie aapjes. Een vriendin van mij heeft ook een jongen-meisje-tweeling en wat je schrijft over de omgang met elkaar herken ik heel erg in haar tweeling. Die kunnen ook niet met en niet zonder elkaar. En het jongetje laat zich een beetje ondersneeuwen door zijn zus. Best grappig om te zien. Ook denk ik dat het makkelijker is om bij 'zo'n tweeling' verschil te maken tussen de individuutjes. Hier is het toch vaak 'de jongens' en doen ze dingen samen of tegelijk. Maar dat zoeken ze zelf op. Ze worden nergens toe gedwongen. Ben trouwens echt blij met dit topic. De verhalen gaan een heel andere kant op en ik merk dat ik het weer veel leuker vind om mee te schrijven. Goed initiatief Karel!!
Heb nog niet gereageerd op het werken. Vervelend Margit, dat het toch niet zo fijn is als je gedacht had. Het 'leefhoofdsydroom', zoals Helena dat zo mooi noemt, is dus herkenbaar, maar dat je je daarnaast eigenlijk niet geaccepteerd voelt op je werk en ook nog eens het idee hebt dat ze, wat er gebeurd is, niet serieus nemen, maakt het natuurlijk niet gemakkelijker. Misschien nog eens met de MW gaan praten in het ziekenhuis? Misschien dat die wat tips heeft? En die kan in ieder geval je verhaal even aanhoren. Ben je dat weer mooi kwijt. Pfff...als ik jullie werkverhalen hoor ben ik blij dat ik al vooraf had bedacht dat ik er een jaar tussenuit zou gaan. Op het laatst was ik het helemaal zat, maar het is wel goed geweest. Konden alle tweelingmama's dat maar!!
Kar, leuke foto! Jouw kindjes lijken ook veel op elkaar, maar echt meer broer en zus dan een tweeling. Wat dat betreft lijken M&L wel echt een tweeling. Hahaha Helena, ik zie dat Midas net zo zwaar is als Marcus!! Jeetje zeg. Gelukkig dat je die frustatie herkent en ze idd ook weleens ergens neer wil smijten en in hun sop gaar laten koken. Heel schuldig voel ik me meteen, maar het gaat vanzelf Karel, sterkte zeg.. Ik ken het. Probeer rijstebloem, dat doen wij nu ook. Eerste papje van Bambix met vanille. Lucas spuugt normaal ook heel veel, maar hiermee niet Hier hebben we niet veel last van de sprongetjes. Ik merk het wel, maar pas als ik bedenk 'Goh, zou dat een sprong zijn waardoor ze zo vervelend zijn?' is het alweer over Het klopt ook nooit met de oei ik groei-planning. Ik geloof dat ze maar 2 weken achter lopen ipv de 4 die ze te vroeg geboren zijn. Maar dat weet je dan ook weer niet zeker.. Jipper, goed dat je het zegt, ik vind Hanneke ook interessant. Wist niet of ik het kon zeggen Ik vind haar echt bewonderenswaardig. Eigenlijk zou ik het ook zo willen doen, maar ik ben veel te gemakzuchtig. Bovendien had ik niet eens nagedacht over die inentingen Ik dacht dat het niet voor niks op die leeftijd gegeven werd. Maar het kan natuurlijk makkelijk later..