O ja, nog een praktisch vraagje: wij gaan binnenkort maar eens overstappen op de nummer 2 voeding van Nutrilon. Ik lees meerdere verhalen over hoe je het beste over kunt stappen: sommige mensen mixen de twee soorten voeding eerst een tijdje (dus zeg maar eerst 4 schepjes nummer 1 en 1 schepje nummer 2 en dan per dag/voeding meer schepjes nummer 2 en minder nummer 1), maar ik lees ook verhalen van mensen die gewoon van de ene op de andere fles overstappen van de ene op de andere voeding. Kan iemand hier daar iets zinnigs over zeggen? (Leuk hoor, al die verschillende meningen over (op)voeden, maar soms lees je tèveel verschillende meningen en zie je door de bomen het bos niet meer ).
Geen idee eigenlijk Margit. Ik zou denk ik gewoon kijken of ik nog een beetje over heb van 1 en dan 1 keer mengen met 2.. en het daarbij laten. Zou er echt zoveel verschil in zitten? Ikzelf zou er geen poespas van maken denk ik. Dus alleen mengen als het zo uitkomt anders niet...
Dames, mag ik even schrijven dat ik helemaal gek van mezelf word? Volgens mij zijn mijn hormonen echt met me aan de haal aan het gaan . Het ene moment ben ik heel vrolijk en gelukkig en het volgende kan ik wel janken en zie ik overal problemen. Wat kan ik hieraan doen??? Voel me echt een soort van emo-jojo . Help!
In zo'n geval helpt maar 1 ding...thee met chocolade!!! Nee ik denk gewoon even laten gaan ... Gewoon maar accepteren dat je je zo voelt (even je omgeving inlichten )
Margit Misschien moet je dan maar niet naar die film gaan hoor...dan kunnen ze je echt opvegen na afloop. Over het overstappen naar opvolgmelk: Ik heb de overstap uitgesmeerd over 4 weken. Elke week een beetje minder nr.1 en wat meer nr. 2. Niet omdat ik denk dat dat nodig is, maar omdat ik geen idee had wanneer ik eigenlijk moest overstappen. Ik dacht, als ik nou 4 weken over de overstap doe, zit het juiste moment daar vast wel ergens tussen. Als jij voor jezelf hebt bepaald wanneer je wilt overstappen, moet dat volgens mij best snel te doen zijn.
Margit, met Sverre hebben wij net als Karel suggereerde gewoon nummer 1 opgemaakt en toen in 1 keer over naar nummer 2. Nooit iets gemerkt aan hem. Terwijl het toch een echt krampenkind was. Maar hij kreeg toen ook al een tijdje fruit en groente.
Herkenbaar. Hier denk ik (hoop ik!) dat ik alweer ongesteld ga worden binnenkort. Vorige keer heb ik gewoon 2 weken (!!) gebloed, stom lijf. En 't is net 3 weken geleden dat ik ongesteld werd. Maar ik hoop dus eigenlijk wel dat ik ongesteld wordt aangezien we zondag een klein ongelukje met het condoom hadden.. Ik heb overigens -over ongelukjes gesproken - besloten dat ik de optie nog een keer zwanger te worden en dus een 4e kindje te krijgen OPEN wil houden. Ben nog niet klaar om een beslissing te nemen. Dus als M&B 1 jaar zijn kijken we nog eens hoe we er in staan.
Even de emailnotificatie aanzetten, was ik namelijk vergeten. Pff helaas nog steeds geen tijd om bij te lezen (dacht dat het hier rustiger zou zijn, haha). Zal wel van t weekend worden denk ik.
Een reactie op wat ik onthouden heb... @Hanneke; Nu, na je uitleg, heb ik nog meer bewondering voor je. Uit jullie manier van opvoeden blijkt een enorm zelfvertrouwen. Zelf keuzes durven maken zonder je (al teveel) te laten beïnvloeden door wat andere zeggen of andere vinden. Dat vind ik echt bewonderenswaardig. Ik kan dat niet. Probeer het wel, maar ik trek met toch nog teveel aan van wat anderen vinden. Hoewel ik het wel steeds meer los moet laten. En af en toe ook schijt heb aan wat anderen denken. Bijvoorbeeld toen de jongens alleen nog tussen ons in wilden slapen. Dat is nu gewoon allemaal weer goed gekomen. Dus waarom tegen je eigen gevoel ingaan, omdat 'men' het niet verantwoord vindt? Ook de meningen van mensen over hoe we met de jongens om moeten gaan sla ik in de wind. Mensen met een eenling kunnen totaal niet inschatten hoe het is met twee kinderen. Bijvoorbeeld een opmerking als: 'Nou, ik zou de vensterbank niet leeghalen hoor. Ze moeten het maar leren.' Leuk als je er maar één hoeft te corrigeren, maar je geeft het snel op als je met twee kids constant politieagentje moet spelen. Dan maar alles uit de vensterbank, zodat ze hun goddelijke gang kunnen gaan. Gelukkig heb ik een vriendin met een tweeling die dat soort dingen ook ervaren heeft, waar ik mijn frustraties kwijt kan (en hier natuurlijk!). Kortom, een lang verhaal om te vertellen dat ik echt bewondering heb voor jullie 'onorthodoxe', maar als je het zo verteld natuurlijke, manier van opvoeden. @Margit; Lekker met je vriendinnen op stap gaan, veel chocolade eten, een nacht goed slapen, hier je verhaal blijven doen en lekker een potje janken. Daarna voel je je vast weer beter! De overstap naar Nutrilon 2 hebben wij inderdaad opgebouwd. Dus steeds een paar schepjes mixen. En dat in tijd van een paar dagen hoor. Dus een restje opmaken op die manier is een heel slim idee. @Karel; Fijn dat het nu beter gaat met de meiden. Ik vind nog steeds de 3 R'en (rust, regelmaat en reinheid) helemaal niet verkeerd (nou ja, die laatste is wat overbodig...). Bij onze jongens heeft het altijd heel goed gewerkt. @Brunette; Lekker zo'n avondje janken. Ik hou niet van de bios, maar doe het lekker thuis op de bank. En inderdaad, ook hier meer tranen sinds ik moeder ben. Hier; Morgen gaan we dat huis bekijken. Heb er superveel zin in. Voel me verder alleen niet echt geweldig. Heel slecht geslapen vannacht. Ben ieder uur wakker geweest. Voelde me helemaal niet lekker. Vandaag ook nog niet, maar ik had geen koorts, dus heb me toch maar weer naar school gesleept. Hoop dat het komende nacht beter gaat en ik geen griep krijg ofzo.
Nou toch even vertellen... Ik vond het toch zo vreemd dat de meiden zo slecht dronken..de fles niet leeg, maar daarna toch weer honger... Dus vanmorgen heb ik ze laten slapen net zolang ze wakker werden en dat ook bij de andere voedingen gedaan. Toen gingen alle flessen van 180 erin, en hebben ze vandaag maar 4 voedingen gehad. De laatste met wat rijstebloem. Het CB kan wel zeggen dat dat eigenlijk nog niet mag, maar boeien dan... We gan dus zo de nacht in en ik ben heel benieuwd of ik er vannacht nog uit moet De rijstebloem vonden ze trouwens erug lekker! Ik heb nog nooit gezien dat de fles zo snel op ging
Karel, Haha, jawel hoor! Ik lag denk ik 10 minuutjes in bed en toen hoorde ik ze binnen komen. Maar ben dus toch blijven liggen. En wist toen overigens wel wie er zou komen, mijn ouders of die van Leander, maar dat weet ik nu niet meer hoe ik het geschreven had zie ik net dat het net lijkt alsof ik zelf niet wist wie er zou komen ! Zou wel wat zijn he als ze idd niet opgehaald zouden zijn, oeps ! Haha! Tja nouja als ze zelf om 4 voedingen vragen zou ik ze dat gewoon geven idd erin proppen werkt natuurlijk ook niet. Of wat minder in de flessen doen dat ze toch een voedingsmoment extra op een dag krijgen. En tja al komen ze vannacht nog niks aan de hand, lekker een flesje warme melk en weer lekker verder slapen ! Margit, Precies! Ik vind ook echt niet dat een ander het slechter doet dan wij omdat ze het anders doen. En hoop dus ook niet zo over te komen! Benthe is idd te laat geboren, 41+1, maar ze heeft zo lang in het ziekenhuis gelegen omdat ze tijdens de bevalling de draai niet kon maken die ze binnen maken en als het kopje bijna naar buiten komt nog een maken. Maar bij die eerste bleef ze dus klem zitten, zijn we een stukje geholpen met de vacuumpomp en toen heb ik het weer verder mogen doen, was dus helemaal blauw toen ze geboren werd. Ze waren bang dat haar hersenen zuurstoftekort gehad hadden. Maar de belangrijkste rede dat ze idd nog niet mee naar huis mocht is dat ze dus (mede) door die niet al te vlotte bevalling niet wilde zuigen. Niet op een vinger, speen, flesje, tepel, op niks. In de weken in het ziekenhuis is dat langzaam aan gekomen door veel oefenen en wennen aan de borst. Zo was weer erg lang, maar vooruit ! Fijn dat de meiden weinig ongemak hadden van de vaccinatie, hopen dat dat zo blijft natuurlijk! Denk wel dat de huisarts idd gelijk heeft, wel echt aan jezelf denken hoor! Overstappen hebben wij niet gemengd maar omdat we pas met een maand of 7/8 over gestapt zijn hebben wij het om en om gedaan tot de nr1 die we hadden staan op was. Deden dus de ene keer een fles nr 1 en de andere keer weer een fles nr 2 en volgende keer weer een fles nr 1. Maar als wij niet meer zoveel nr 1 hadden staan hadden we gewoon de nr 1 eerst opgemaakt en daarna begonnen met de 2. Maar je kan idd ook even mengen, dus dat je op de eerste dag bijv 150cc water, 4 schepjes nr 1 en 1 schepje nr 2 doet. Op de tweede dag doe je dan 150cc water met 3 schepjes nr 1 en 2 schepjes nr 2. Maar gewoon doen hoe jij het wil doen, alles is gewoon goed. En als je kindjes bijv de nr 2 ineens toch niet willen kan je altijd nog een pak nr 1 halen en beginnen met mengen. Ik zou dus niet bij voorbaad kiezen om te mengen, maar moeten ze wennen aan de andere samenstelling en evt smaak van de andere voeding zou ik wel gaan mengen. En het emo-jojo gevoel, gewoon maar aan toegeven dat het zo is denk ik. Heb hier zelf homeopathische pillen voor genomen en heeft voor mij wel redelijk geholpen om weer rustig/ontspannen te worden. Kar, Rustig aan! Denk aan jezelf en aan je gezinnetje! Bijlezen en reageren komt wel weer hoor! En fijn toch dat er niet definitief een beslissing is nog, gewoon tegen die tijd eens kijken wat jullie willen en of het zo mag zijn! Sascha, Haha, tot snel hoor ! Jipper, Heel veel plezier alvast voor morgen! Hoop dat het huis mooi is en lekker naar jullie zin! Nog een speciale rede dat jullie op zoek zijn naar een ander huis? Of niet echt? En beterschap hoop dat je vannacht beter slaapt! Ik zou idd wat een ander ook mag zeggen of vinden echt nooit tegen mijn eigen gevoel in gaan ! Maar misschien ben ik daarin gewoon iets eigenwijzer ofzo en wil gewoon dat het op mijn manier gebeurd, gebeurd dat niet, dan gebeurt er dus gewoon helemaal niets. Haha dat vensterbank verhaal, ook weer echt zo iets voor anderen zeg! En dan denk ik niet eens dat het echt ligt aan het hebben van 1 kindje of 2/3/4 etc. Vooral ook denk ik aan hoe je kindje is. Eens gehoord van iemand die zette nooit iets weg, kleine kwam er nooit aan, moet je gewoon leren, consequent zijn, duidelijk zijn, dan doen ze dat gewoon niet. Tweede kindje precies hetzelfde en deed het dus ook gewoon niet. Tot de derde kwam, duidelijk een heel ander karaktertje, alles was leeggehaald en weggezet want de kleine kwam echt overal aan en bleef nergens af. Pas toen snapte ze dat het niet aan haar opvoeding lag dat zij het zo geweldig deed als ze altijd had gevonden, maar dat ze gewoon kindjes had gehad die het meer onder de indruk waren van haar als ze zei dat iets niet mocht enzo en dat al die andere het dus echt niet zo verkeerd deden, en dat ze dus niet eerlijk geoordeeld had. Enne over de jongens in bed, had ik toen niet nog eens ingebroken dat ik ze dus idd gewoon bij je in bed zou nemen? Staat me idd iets van bij, maar kan ook iemand anders geweest zijn ! En dankje, wij willen idd ons best doen om een zo natuurlijk mogelijke manier van opvoeden te handhaven, maar wel op onze manier dus geen wasbare luiers, gewoon plastic speelgoed, af en toe televisie, etc ;D! En tja hier eigenlijk gewoon weinig te melden verder ! Maandag gaan we denk ik onze grote meid en grote vent even wegen en meten op het cb. Moeten er even heen met Benthe (als we niet besluiten het uit te stellen tenminste) dus gaat dat in een moeite door ! Truste! Liefs, Hanneke!
Nou vannacht is het helemaal goed gegaan De meiden hebben geslapen tot half 8!! Gewone normale tijd, en de fles van 180 ging er vanmorgen weer lekker in 't kan natuurlijk best zijn dat het sprongetje nu voorbij is Trouwens Hanneke, als jullie nu nog geen vaccinaties doen, krijg je dan geen "problemen" met het CB? Hier zijn ze al zo lastig, dus dan moet je daar ook wel ruzie mee hebben Jipper: veel plezier bij het kijken naar het huis! Hoop dat het jullie nieuwe droomhuis wordt trouwens Romy en Sofia kunnen nog helemaal niet zo goed hun hoofd omhoog doen als ze op hun buik liggen. Ik oefen dat wel vaak in de box maar ze doen het gewoon niet Kan het zijn dat dat gewoon nog moet komen en dat ik hiermee toch echt rekening moet houden met de vroeggeboorte?? Oh ja...vanmorgen echt iets creepy!! Ineens ging het mobiel van de kinderen dat boven hun bed hangt vanzelf spelen...
Ik ben er weer! Karel hartstikke bedankt voor je pb-tje. Maar ehm waarom zijn we hierheen verhuisd?? Ik zal even mn stukje kopieren van het andere forum: Wij hebben gelukkig weer internet! Gelukkig maar want ik vond het maar niets zo zonder. Anna en Sophie zijn al 4 weken verkouden. Anna heeft vorige een kuurtje gekregen en is er nu wel redelijk vanaf. Sophie had ondanks haar buisjes een dubbele oorontsteking. Op een gegeven moment kwam er naast allemaal troep ook nog bloed uit haar oortjes. Dat was wel even eng. Dus die kreeg oordruppels. Maar gelukkig is dat nou over. Woensdag hebben we de meiden laten vaccineren tegen de mex. griep. Anna heeft nergens last van gehad. Sophie wel. Die drinkt sinds gisterenochtend niet meer. Eigenlijk dronk ze woensdagavond al amper. Gevolg: ze plast niet meer. Dus gisteren bij de ha geweest die weer heeft overlegd met de kinderarts. En we moesten haar elke 10 min ORS geven. Gisteravond heeft ze 40cc van haar papje op. Dus ik hoop zo op een plasluier. Om 10.15 moeten we weer bij de huisarts zijn. Met mijn zwangerschap gaat het erg goed. Ik heb alleen ontzettende last van mijn bekken en onderrug. Dus daar maak ik zo een afspraak voor bij de fysio. Zo jullie zijn weer op de hoogte van mijn kant... wil iemand me bijpraten??? Sophie heeft inmiddels een flesje gedronken en ze had een flinke plasluier. Ik heb de afspraak bij de ha afgezegd en ze zitten nu allebei op het kdv. Even een dagje voor mezelf (lees voor het internet)
Zo wat is er weer veel geschreven. Heeft iedereen er meer zin in op dit nieuwe forum? Helena, ok geen club dan! Haha Hanneke, dat was ik ja! Maar dat bedoelde ik toen ook niet lullig he! En ik klink idd wel dom dat ik niet heb nagedacht over die inentingen, maar het was meer van dat ik dacht "ze moeten ze krijgen en het rvp is er niet voor niks, dus doen maar". Ja huilen!! Vertel mij wat.. Mijn oma is overleden in augustus en op haar begrafenis werd Il Divo gedraaid. En waar is nu reclame van op tv? Il Divo, met precies dat liedje dat gedraaid werd. Nou pffff. En tijdens mijn werk, we vragen de gegevens van klanten, had iemand bijna hetzelfde telnr als m'n oma. Daar ging ik ook bijna. En als ik nu die verhalen van Boba en Blubje lees, moet ik echt huilen! Vroeger had ik dat nooit! Margit, wij hadden dat voor Lucas ja, omdat ie zoveel slijm had dat ie er bijna in stikte. Wat mij betreft is een geneesmiddel dat de luchtwegen verwijdt dan niet echt een probaat middel, dus ik heb het hem nooit gegeven, Fred wel. Het is ook in gebruik voor astma, dus idd als ze zouden piepen en hoesten zou ik het geven. Lucas werd er idd wel eventjes minder benauwd van, maar echt eventjes. Ik heb toen stiekem acetylcysteine (werkzame stof van fluimucil) gekocht (er staat op de verpakking vanaf 6 maanden), en dat heel verdund gegeven. Mijn benauwde katje moest dat ook van de dierenarts, dus ik wist hoe werkzaam dat was. Wij zijn de laatste tijd eigenlijk geregeld overgestapt naar andere voeding. En ze hebben nergens last van. Dus als jouw kindjes ook niet gevoelig zijn qua voeding, zou ik niet zoveel moeite doen. Anders wel rustig aan laten wennen. Wow Kar, nog een 4e kindje! Word je niet gek van de hoeveelheid aandacht die de tweeling vraagt? Ik ben nu wel absoluut meer van ze aan het genieten, en denk sinds 2 weken stiekem ook wel aan hoe het zou zijn om nog een kindje te krijgen. Maar nu al word ik soms zo gek van alle beroepen die op me gedaan worden. Heb jij dat niet? Haha Karel, goeie shit he die rijstebloem! Wij hadden de afgelopen nachten drama met de heren: om 2 uur, 3 uur 5 uur, dus gister met de laatste fles iets meer gegeven, 270 eigenlijk, en ze sliepen weer heerlijk tot 8 uur en toen ze wakker waren, waren ze ook vrolijk en geen krijskoppen Wij hebben hier ook creepy dingen! Het ganglicht ging vanzelf aan, mijn pc uit zichzelf uit! Hoe kan je ook al weer emailnotificaties krijgen? Kan het echt nergens vinden!
Krista: 270 ml!! Ik dacht dat 200 de max was... Of tellen ze bij nr 2 gewoon door De notificatie krijg je door als je een bericht typt even iets verder naar beneden te scrollen, en dan kun je dat instellen Margit: hoe gaat het nu met je? de hormonen zijn weer tot bedaren gekomen? Ik was gisteren de eerste vestjes aan het opruimen. De vestjes die we gekocht hadden voor als ze uit het zkh zouden komen na de bevalling... Ik heb me toch zitten janken!! Zo gek want ik had al een heleboel kleertjs opgeruimd die niet meer passen, maar juist deze komen de traantjes... Gisterenavond belden m'n schoonouders op...Op boze toon werd gevraagd wanneer we weer eens langskomen mant m'n schoonmoeder had de kinderen al 14 dagen niet gezien..(we zijn er dinsdag nog geweest) M'n man heeft toen gelukkig gezegd dat zij ook wel eens hier konden komen als ze de kinderen wilden zien en dan ze dan alleen maar hoefden te bellen of het uitkwam... Nu komen ze straks al Ik heb er zo geen zin in!!
Poh je bent alweer 23 weken zwanger! Het gaat snel Fijn dat het weer beter gaat met de kids! Kwam dat echt van de prik dan? Wij zijn verhuisd omdat het soms niet leuk is om alle verhalen van de tweeling-zwangeren aan te moeten horen. Klinkt misschien zo een beetje bot, maar ja En we konden het ook niet meer bijbenen allemaal Dus even een apart forum voor de mama's!
Karel, 1000 ml per dag is de max, als de kindjes tenminste > 5 kilo zijn. Dus max. 5 keer 200 cc. Maar als je 4 voedingen geeft mag je per fles dus meer geven. En voor een keertje, om hele erge honger te stillen, kan 't best wel volgens mij. Vraagje: hebben jullie kindjes nou allemaal precies hetzelfde waak- en slaapritme?? Hier dus niet. Alleen 's nachts en 's ochtends na de eerste voeding gaan ze gelijk op. En zelfs dan wordt Mette standaard eerder wakker dan Bjarne. De rest van de dag trekken ze hun eigen plan. Voedingstijden wel rond hetzelfde moment hoor. Maar ik voed momenteel eigenlijk altijd om de beurt als ik alleen ben. En ik vind 't ook wel fijn dat ik individuele aandacht aan elk kindje kan besteden op deze manier. Nadeel is dus dat er de hele dag eentje wakker is... Die vaak nog bezig gehouden wil worden. Bjarne zit in de wipper naar BabyTV (Ziggo) te kijken en hij trappelt zichzelf van opwinding en blijdschap bijna het stoeltje uit!
Oh Bjarne zit trouwens al bijna op die 5 x 180+6.... En dan krijgt hij (Mette ook trouwens) ook nog voeding voor hongerige baby's ook! Ik hoop dat hij inmiddels tegen de 5 kilo weegt, we zullen 't woensdag zien. Dan krijgen ze ook de eerste prikken! En ik ben alleen met ze!
Ik denk het laatste, Bjarne en Mette kunnen het namelijk al erg goed. Vooral Mette. Maar die laat zich ook al optrekken tot staan als ze op schoot zit/ligt. (En nee, we forceren niets! Ze doet het zelf als je haar handjes pakt!) Gewoon blijven oefenen! En laat ze maar even gefrustreerd raken, daar lukt het vaak opeens van.