We gaan het mijn ouders op kerstavond vertellen.. We hebben dan wat cadeautjes onder de boom en daar wil ik 2 paar sokjes oid ook bij leggen als cadeau.. 1e kerstdag gaan we naar mijn schoonouders, koken/eten.. Wil dan iets van cupcakes ofzo meenemen met roze en/of blauwe versiering erop.. En dan voor bij de koffie
20 weken echo was helemaal goed, geen afwijkingen en perfecte groei. Baarmoederhals was nog goed qua lengte En we hebben de bevestiging dat ze echt 2-eiig zijn, we krijgen een meisje een jongen
Fijn dat alles er goed uit zag ZJ84! En een jongen en een meisje leuk!! Wij hebben gisteren de verjaardag van de meiden gevierd. Alweer 1 jaar! 's Middags lekker met de familie een taartje gegeten en de meiden zijn goed verwend. Vandaag even bijkomen van alle aandacht .
@joiedevivre: Wat een mooi stel! Van harte gefeliciteerd! Wat een mijlpaal... Leuk om je herkenning te horen van die aflevering. Maar toch ook echt hun eigen ikje aan het ontwikkelen begrijp ik @zj84: Wat fijn dat de echo goed was.... vast een opluchting?! Wat leuk een koningskoppel! (en; heb je het je zoontje verteld, en hoe reageerde die??? of wacht je even tot na de kerst, (kan ik me ook voorstellen) @Iris86; Wat grappig dat die van jou toch ook weer zo verschillend zijn, en je dus juist niet heel erg herkenning had. Het kan dus allemaal! Dat maakt het juist ook weer speciaal en uniek, iedere tweeling, en uberhaupt ieder mens (je) Goed weekend allemaal!
Zj84: fijn dat alles goed is! Hier ook een Koningskoppel . Joiedevivre: gefeliciteerd nog met je moppies! Wat een knapperds! Prins: spannend. Ik ben benieuwd! Wij hebben geslachtsbepaling met 15+4 gehad en het was super duidelijk te zien. Veel plezier!
Gefeliciteerd met de meiden! Mijn zoontje wist het al was heilig overtuigd al vanaf 8 weken dat het een jongen en meisje zijn, dus toen we het vertelden... wist ik toch al haha
@zj84: ha ha ha, wat een mooie reactie van je zoontje,heerlijk stellig! @prins: Veel plezier morgen! @ alle ervaren/ pas bevallen twin mama's: ik hou ervan om zaken (voor zover dat kan) op tijd te regelen... Zeker nu voor manlief en oudste kids. Nu ben ik benieuwd; hebben jullie hulp gekregen van familie/ vrienden/ buren; tijdens de ziekenhuis periode van jezelf en de kids en bij thuiskomst???? En zo ja; wat beviel je goed en wat absoluut niet?? En: hebben jullie gebruik gemaakt van couveuse nazorg? Ik heb al een compleet rooster uitgedacht, en de mensen die hulp aangeboden hebben ingeroosterd , maar hoor graag welke tips jullie hebben! Alvast bedankt!
@2xwonderlijk: ben ruim een jaar geleden gevallen van een tweeling met 36 weken. De bevalling kwam vrij onverwachts dus dankzij mijn lieve zus en lieve overburen ( vrienden) werd ons huis toch nog helemaal klaar gemaakt voor de kleintjes. Verder hebben wij ongeveer een week in het zkh gelegen. Toen we thuis kwamen had mijn vriend nog 2 weken vrij en toen hij wet moest gaan werken is mijn moeder nog een paar halve dagen geweest om een beetje te koken en poetsen. Verder niet echt veel hulp gehad. Het werd uiteraard wel aangeboden. Maar ik/ we zijn ook wel gesteld op onze privacy en ik ben nou eenmaal iemand die alles graag zelf wil doen en niet snel om hulp vraagt. Scheelt natuurlijk wel dat wij nog geen kinderen hadden. Ik vond het helemaal niet tegenvallen om alleen voor de twee kleintjes te zorgen. Vind het nu zwaar worden maar dat komt omdat ik 32 weken zwanger ben en veel ziek ben geweest en last heb van bekkeninstabiliteit.
@anne; dank je wel voor je berichtje. allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik begrijp goed dat het nu pittig is met klachten en 2 kleine meiden om je heen... ik herken wat je zegt: wij zijn er ook niet van om hulp te accepteren... maar is nu wel nodig ben ik bang....met zoonlief die naar school (5 jr) moet en n peuter (ruim 2) die haar nodige aandacht vraagt/ nodig heeft en manlief heeft een eigen bedrijf.... dus langere tijd vrij zit er voor hem ook niet in... Wel top dat je zus en vrienden jullie zo goed geholpen hebben! want was toch even schakelen begrijp ik.... sterkte met de komende weken, hopelijk lukt t nog om een beetje te genieten
Ja wij hebben heel veel hulp gehad. Na de 5 dagen ziekenhuis heb ik thuis nog 5 dagen kraamzorg gehad (slechts een paar uur per dag want er waren tenslotte nog geen baby's in huis maar de kraam hielp met het huis en koken, deed mijn controles, dus was zeker heel fijn). Na de kraam heb ik ook een rooster gemaakt van alle mensen die hulp aanboden. We hadden daarna bijv 2 weken lang dat iemand anders voor ons een avondmaaltijd langsbracht. Heel fijn want ik kon door de ks nog niets en zo konden we zsm naar het ziekenhuis als ml thuis was van werk. En de eerste 4 maanden hebben mijn moeder en schoonmoeder afwisselend op de vrijdag geholpen in het huis en toen de baby's thuis waren na 3 maanden hielpen ze ook daar even mee. Na die 4 maanden wilde ik weer wat meer inspraak in m'n eigen agenda en huishouden dus toen werd het gewoon dat ze af en toe op visite kwamen, niet meer standaard elke vrijdag. Couveusenazorg ook nog gehad toen L thuis kwam (zij kwam 2 weken eerder thuis dan F). Was 3 dagen en meer om thuis zelfverzekerd voor de baby's te kunnen zorgen. Alle handelingen e.d. leer je natuurlijk al in het ziekenhuis (bij een lange ziekenhuis periode). Ik vond het wel heel fijn om thuis nog even een paar dagen iemand te hebben om op terug te vallen. Ik vond het zelf heel fijn om zoveel hulp te hebben. Zo kon ik iets makkelijker wennen aan de nieuwe situatie omdat ik me niet bezig hoefde te houden met koken en het huishouden . Maar ik kan me voorstellen dat je eigen privacy ook heel belangrijk is en je dus dan meer zelf wilt doen. Er is trouwens ook iets om jonge gezinnen te helpen, dat heet HomeStart. Vooral als je al kinderen hebt, kunnen zij ook veel hulp bieden in je nieuwe gezinssituatie. Volgens mij zijn er op de facebookgroep van tweelingmoeders een aantal moeders die die hulp hebben gehad. @Prins, heel veel plezier bij de geslachtsbepaling vandaag! Ben heel benieuwd
Denk dat het wel fijn is om mensen achter de hand te hebben voor de kinderen die naar school moeten. Zelf geen behoefte gehad aan kraamzorg/couveuse nazorg. Onze jongens hebben ruim 5 weken in het ziekenhuis gelegen en wilde daarna echt eventjes niemand om me heen thuis. Heb veels te lang de jongens moeten delen met anderen. En voelde best zelfverzekerd toen ze thuis kwamen. Moest er echt niet aandenken dat ik thuis weer iemand had zitten met goedbedoelde tips. Zat vol met hormonen toen hahaha.,.. Ook ik heb een keizersnee gehad en mijn moeder maakte thuis schoon en zorg voor het eten. Ook mijn schoonmoeder heeft een hoop eten voor ons gemaakt. Zij brachten mij ook in de ochtenden heen en weer naar het ziekenhuis en savonds ging ik dan met manlief. Maar goed.. ben super snel hersteld van de keizernee en na 15 dgn zat ik zelf op de scooter .
Prinsesje, wat leuk 2 meisjes!! Prins, hoe was jouw echo? @hulp: hier ook veel hulp gehad en nog steeds wel. Ben ook niet zo goed in hulp aanvaarden, maar moest wel. Flinke klap gehad door de dubbele operatie en zat dicht tegen een PND aan. Zonder hulp van mijn ouders, schoonouders en vriendinnen had ik het niet gered. Man, wat was ik depressief. Word er helemaal naar van als ik er op terug kijk. Is heel heftig geweest. Gelukkig gaat het nu steeds meer de goede kant op. Heb er nog wel slechte dagen tussen zitten, maar de stijgende lijn is ingezet.
Ik wilde geen hulp van mensen, ik wilde het gelijk zelf doen. De drieling heeft 20 dagen in het ziekenhuis gelegen en toen ze thuis kwamen was ik de eerste 2 dagen helemaal alleen met ze, want mijn vriend kon pas vanaf de maandag vrij krijgen een week en ze kwamen op zaterdag thuis. Als.ik hulp nodig had dan kon ik natuurlijk wel mensen bellen, maar ik heb het prima gered in mijn eentje. Na die week ook alles weer alleen gedaan (vriend is kok dus werkt tot laat). Enige hulp die ik had was de eerste 3 weken mijn schoonmoeder die even het huis schoonmaakte, want de stofzuiger pakken kon ik nog niet. Na die 3 weken deed ik alles weer zelf. Heb geen couveuse nazorg gehad. Mijn gedachte was dat ik het uiteindelijk toch zelf moest doen dus dat ik dat liever gelijk deed. Ik kan er ook niet zo goed tegen als andere mensen me voor de voeten liepen en ze doen het toch nooit zoals je zou willen haha. Eerlijk gezegd had ik voor de genezing van mijn wond beter wel wat meer hulp aan kunnen pakken, maar voor de verzorging van de kindjes heb ik het niet gemist. Ik kreeg wild vlees op mijn wond, omdat ik na 4 weken al.met de kindjes in maxi cosi de trap op en af liep (woon in een bovenwoning). Dat wilde vlees was gelukkig ook snel weer weg.
@ Prins en Prinsesje! Wauw, allemaal meiden! Ik heb een dochter van 2,5 jaar en die was zich zojuist net als prinsesje aan het omkleden, favoriet sinds een paar weken... inclusief dansen; echt zo leuk en genieten! (ik kom zelf echt uit een jongens gezin, en manlief ook, en de oudste is ook een jongen....) vandaar dat ik t errug genieten vind! Ik word langzamerhand toch ook echt wel nieuwsgierig wat wij krijgen.... Gisteren suikertest gehad, gelukkig alles oke! @ alle bevallen/ ervaren mama's; bedankt voor jullie reacties over wel/ geen hulp! Heel verschillend dus. Ik ben op dit moment nog blij met de al aangeboden hulp en ga daar in eerste instantie gebruik van maken. (heb zowel moeder als schoonmoeder beide niet in de buurt wonen...) Dan kan ik al m'n aandacht en energie steken in zowel de twin als de oudste twee... Want voor hun zal het ook pittig zijn... Als alles redelijk goed verloopt, dan kan 'afschalen' van hulptroepen gauw genoeg...