Hulp en mening bij naam en schrijfwijze

Discussie in 'Babynamen' gestart door Vtts, 12 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Mening over naam en schrijfwijze

1. Meis

50,0%
  2. Mijs

47,2%
  3. Meys

2,8%
  1. Vtts

Vtts Lid

10 okt 2021
    59
    80
    18
    Vrouw
    Hallo allemaal!

Wij zijn 16 weken zwanger van ons eerste kindje, een dochter!

We hebben de naam Meis al een tijd in ons hoofd, het is een Friese naam, maar we komen daar niet vandaan ;) We vinden dit een lieve maar tevens stoere naam, voor als ze nog klein is maar ook voor later. Voor mij hoort hij in het rijtje zoals Suus en Saar en Kaat. Maar graag horen we jullie mening, heeft het toch niet te veel van doen met het woord ‘meisje’?

En om die associatie met het woord meisje wat te verminderen vind ik de schrijfwijze ‘Mijs’ ook erg leuk, op internet ben ik ook Meys tegengekomen.

We hebben een korte achternaam van één lettergreep beginnend met een D.

Ben eerlijk, wat vinden jullie van de naam en hoe zou je het schrijven?

Dankjewel voor jullie hulp!

2. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik moet wel aan meisje denken.. Ik vind het daarom ook geen mooie naam. Bij Mijs twijfel ik ook of het voor een jongen of meisje is. En Meys klinkt voor mij als een achternaam.

Zuul en Vtts vinden dit leuk.
  3. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.044
    17.015
    113
    Ik ken dit niet als naam, maar alleen als afkorting voor het woord meisje.

Gezien je vraagt om eerlijkheid zeg ik: ik vind het écht niet mooi, geen van de genoemde opties. :oops:

NiVa0230, RMN en Vtts vinden dit leuk.
  4. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Bij het zien van je 3 schrijfwijzes dacht ik bij Mijs aan een jongen, bij Meys aan een merk (en een jongensnaam) en bij Meis aan een achternaam (Sylvie Meis) en tevens woord (edit: autocorrectie maakt er ook meteen meis van ipv. Meis).

Nee sorry, persoonlijk vind ik geen van de drie schrijfwijzes aanvoelen als een échte naam.
    Heb daarom ook niet gestemd.

In jullie stijl, wat vind je van:

Keet
    Leen
    Neel
    Nel
    Jet
    Mies
    Wies
    Wiep
    Fiep
    Fien
    Fee
    Floor
    Maud
    Bo
    Pom
    Bloem
    Jip
    Lot
    Saar
    Jes
    Jel
    Mel
    Kel
    Sam
    Han
    Zus
    komen zo gauw bij me op.

Niet fris, wel een naam met 1 lettergreep: Quin(n).
    Wordt overigens zowel aan jongens als aan meiden gegeven.

Mels is wellicht ook nog een idee, al wordt dit toch eerder aan een jongen dan aan een meisje gegeven.
    Dito met Stijn, Koos(je), Jos(je) en Dirk(je).

Als je namen met twee lettergrepen ook leuk vind, let me know, want dan heb ik nog veel meer frisse, friese meisjesnamen voor je :)

Vtts vindt dit leuk.
  5. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

5 okt 2014
    505
    589
    93
    Ik ben voor "Meis" gegaan omdat ik Nu is jongensachtig vind en Meys eruit vindt zien als een achternaam ofzo.
    Maar ik vind Meis idd een afkorting van meisje. Dus ja... heel eerlijk is het echt niet mijn type naam, maar Meis de beste schrijfwijze.
    Ik vind Saar en Suus wel heel leuke namen, dus we delen wel iets. Maar dat stoere vrouwelijke gevoel krijg ik niet bij Meis, sorry.

Vtts vindt dit leuk.
  6. piscean

piscean Fanatiek lid

12 okt 2016
    1.354
    952
    113
    Ondanks dat het niet mijn smaak is zou ik wel gewoon kiezen voor Meis. Zo ken ik de naam ook.

Mijs vind ik helemaal niks
    En meys zou ik anders zeggen (mees zeg maar)

Vtts vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ik vind het geen naam. :oops:

Vtts, Sado en hummeltje5 vinden dit leuk.
  8. Moto

Moto Bekend lid

5 dec 2019
    592
    537
    93
    Sorry ik zou er zelf ook niet voor kiezen omdat het imo geen naam is maar een afkorting van meisje. Maar het is jullie keuze en dan zou ik gaan voor Meis

Vtts vindt dit leuk.
  9. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.009
    4.986
    113
    Vrouw
    Ik ken alleen de spelling Mijs. Ik vind het wel een leuke naam trouwens :) Meis vind ik teveel lijken op een afkorting van meisje inderdaad.

Vtts vindt dit leuk.
  10. Hemeltjelief

Hemeltjelief VIP lid

23 mrt 2020
    12.936
    1.183
    113
    Vrouw
    Mijs
    Niet mijn smaak

Vtts vindt dit leuk.
  11. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Niet mijn smaak. Ik moet denken aan meisje.

Daarbij vind ik alle namen met een ij-klank zeikerig klinken. Mijn neefje heet Tijn en als zijn naam genoemd wordt klinkt het zo.... bleh.
    Maar goed dat is mijn mening en eigenlijk ook helemaal niet je vraag :oops:

Dus nee, ik vind meis/mijs/meys niet leuk.

Vtts en Babywensje21 vinden dit leuk.
  12. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik ken een Meijs, daarvoor zou ik denk ik kiezen (ondanks dat het niet mijn smaak is). Mijs vind ik meer voor een jongen, Meis een afkorting van meisje en meys gewoon echt niet mooi.

Vtts vindt dit leuk.
  13. Rosje83

Rosje83 Fanatiek lid

17 jul 2017
    1.908
    1.757
    113
    Vrouw
    Ik weet niet waar jullie vandaan komen, maar bij ons wordt het echt heel vaak heel plat gebruikt. Mijn man zijn nekharen gaan overeind staan als iemand ‘dankjewel meis’ zegt in de groepsapp op school :oops:

Ik vind het echt een leuke naam, zou schrijfwijze Mijs doen; maar door de associatie met platte rotterdammers zou ik er niet voor kiezen :)

Nixter en Vtts vinden dit leuk.
  14. Dwaallichtje

Dwaallichtje Fanatiek lid

7 okt 2018
    1.099
    1.211
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb Meis gestemd. Ik opende het topic en zag Mijs staan en toen dacht ik gelijk: Leuke naam voor een jongen. Maar aangezien het een meisje is, zou ik dan eerder Meis doen. Meys vind ik persoonlijk echt niks. Ik heb bij meis ook helaas wel de associatie van meisje. Maar ik zag hier ook Meijs genoemd worden en dat vind ik dan eigenlijk nog het beste.

Verder vind ik Saar en Suus super leuke namen en als ik de associatie met meisje even weglaat vind ik Meis wel heel lekker bekken. Ik denk dat je niet zo veel aan moet trekken van mensen wiens smaak dit soort namen helemaal niet is. Dat hou je toch.

Andere namen die misschien in je straatje vallen:
    Soof
    Meike/Mijke
    Nien
    Fien
    Jet
    Noor
    Janna
    Ise
    Loes

Vtts vindt dit leuk.
  15. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Ik ken de naam als Mijs. Moest er eerst aan wennen maar vind hem nu wel leuk.

Vtts vindt dit leuk.
  16. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Meis

Mijs is voor een jongen (Thijs, Tijn, etc ).

Meys, heel erg geknutseld en een overbodige 'y'.

Mijn mening: niet mijn smaak, maar verder een prima naam.

Vtts vindt dit leuk.
  17. Vtts

Vtts Lid

10 okt 2021
    59
    80
    18
    Vrouw
    Dankjewel allemaal voor jullie reacties! We wisten dat het voor vele een ‘bijzondere’ naam zou zijn ;) en dat daarom niet iedereen hem leuk zou vinden. Maar daarom wel juist benieuwd wat je er niet leuk aan zou vinden!

Dankje voor de andere suggesties, staat zeker wat leuks tussen! Beetje gek dat ook namen als Lilly en Rosie op ons lijstje staan, juist hele andere namen dan Meis, Suus en Saar e.d. Maar gelukkig zitten we nog een beetje in de oriënterende fase :p

Er zal in de toekomst vast nog een nieuw topic komen over andere namen en jullie mening :thumup:

hummeltje5 vindt dit leuk.
  18. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Mee eens

19. Jacy82

Jacy82 Bekend lid

24 nov 2018
    752
    422
    63
    Vrouw
    Ik vind het zelf heel wat anders dan suus of saar, wat gewoon namen zijn en niet een algemene afkorting van een woord.
    Hier een veel gehoorde afkorting vroeger. (En soms nog in de vriendengroep). We kortten marjolein vroeger ook wel zo af fonetisch dan.

Maar goed ik kies niet, want ik vind het dus geen naam, ook niet een "bijzondere".

Als je het doet moet je dan natuurlijk een zoon wel Goos noemen ;)

Catou en Janiz vinden dit leuk.
  20. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Eens met iemand hierboven over dat Meijs dan misschien nog de beste spelling zou zijn.

Deel Deze Pagina