Hallo allemaal! Wij zijn 16 weken zwanger van ons eerste kindje, een dochter! We hebben de naam Meis al een tijd in ons hoofd, het is een Friese naam, maar we komen daar niet vandaan We vinden dit een lieve maar tevens stoere naam, voor als ze nog klein is maar ook voor later. Voor mij hoort hij in het rijtje zoals Suus en Saar en Kaat. Maar graag horen we jullie mening, heeft het toch niet te veel van doen met het woord ‘meisje’? En om die associatie met het woord meisje wat te verminderen vind ik de schrijfwijze ‘Mijs’ ook erg leuk, op internet ben ik ook Meys tegengekomen. We hebben een korte achternaam van één lettergreep beginnend met een D. Ben eerlijk, wat vinden jullie van de naam en hoe zou je het schrijven? Dankjewel voor jullie hulp!
Ik moet wel aan meisje denken.. Ik vind het daarom ook geen mooie naam. Bij Mijs twijfel ik ook of het voor een jongen of meisje is. En Meys klinkt voor mij als een achternaam.
Ik ken dit niet als naam, maar alleen als afkorting voor het woord meisje. Gezien je vraagt om eerlijkheid zeg ik: ik vind het écht niet mooi, geen van de genoemde opties.
Bij het zien van je 3 schrijfwijzes dacht ik bij Mijs aan een jongen, bij Meys aan een merk (en een jongensnaam) en bij Meis aan een achternaam (Sylvie Meis) en tevens woord (edit: autocorrectie maakt er ook meteen meis van ipv. Meis). Nee sorry, persoonlijk vind ik geen van de drie schrijfwijzes aanvoelen als een échte naam. Heb daarom ook niet gestemd. In jullie stijl, wat vind je van: Keet Leen Neel Nel Jet Mies Wies Wiep Fiep Fien Fee Floor Maud Bo Pom Bloem Jip Lot Saar Jes Jel Mel Kel Sam Han Zus komen zo gauw bij me op. Niet fris, wel een naam met 1 lettergreep: Quin(n). Wordt overigens zowel aan jongens als aan meiden gegeven. Mels is wellicht ook nog een idee, al wordt dit toch eerder aan een jongen dan aan een meisje gegeven. Dito met Stijn, Koos(je), Jos(je) en Dirk(je). Als je namen met twee lettergrepen ook leuk vind, let me know, want dan heb ik nog veel meer frisse, friese meisjesnamen voor je
Ik ben voor "Meis" gegaan omdat ik Nu is jongensachtig vind en Meys eruit vindt zien als een achternaam ofzo. Maar ik vind Meis idd een afkorting van meisje. Dus ja... heel eerlijk is het echt niet mijn type naam, maar Meis de beste schrijfwijze. Ik vind Saar en Suus wel heel leuke namen, dus we delen wel iets. Maar dat stoere vrouwelijke gevoel krijg ik niet bij Meis, sorry.
Ondanks dat het niet mijn smaak is zou ik wel gewoon kiezen voor Meis. Zo ken ik de naam ook. Mijs vind ik helemaal niks En meys zou ik anders zeggen (mees zeg maar)
Sorry ik zou er zelf ook niet voor kiezen omdat het imo geen naam is maar een afkorting van meisje. Maar het is jullie keuze en dan zou ik gaan voor Meis
Ik ken alleen de spelling Mijs. Ik vind het wel een leuke naam trouwens Meis vind ik teveel lijken op een afkorting van meisje inderdaad.
Niet mijn smaak. Ik moet denken aan meisje. Daarbij vind ik alle namen met een ij-klank zeikerig klinken. Mijn neefje heet Tijn en als zijn naam genoemd wordt klinkt het zo.... bleh. Maar goed dat is mijn mening en eigenlijk ook helemaal niet je vraag Dus nee, ik vind meis/mijs/meys niet leuk.
Ik ken een Meijs, daarvoor zou ik denk ik kiezen (ondanks dat het niet mijn smaak is). Mijs vind ik meer voor een jongen, Meis een afkorting van meisje en meys gewoon echt niet mooi.
Ik weet niet waar jullie vandaan komen, maar bij ons wordt het echt heel vaak heel plat gebruikt. Mijn man zijn nekharen gaan overeind staan als iemand ‘dankjewel meis’ zegt in de groepsapp op school Ik vind het echt een leuke naam, zou schrijfwijze Mijs doen; maar door de associatie met platte rotterdammers zou ik er niet voor kiezen
Ik heb Meis gestemd. Ik opende het topic en zag Mijs staan en toen dacht ik gelijk: Leuke naam voor een jongen. Maar aangezien het een meisje is, zou ik dan eerder Meis doen. Meys vind ik persoonlijk echt niks. Ik heb bij meis ook helaas wel de associatie van meisje. Maar ik zag hier ook Meijs genoemd worden en dat vind ik dan eigenlijk nog het beste. Verder vind ik Saar en Suus super leuke namen en als ik de associatie met meisje even weglaat vind ik Meis wel heel lekker bekken. Ik denk dat je niet zo veel aan moet trekken van mensen wiens smaak dit soort namen helemaal niet is. Dat hou je toch. Andere namen die misschien in je straatje vallen: Soof Meike/Mijke Nien Fien Jet Noor Janna Ise Loes
Meis Mijs is voor een jongen (Thijs, Tijn, etc ). Meys, heel erg geknutseld en een overbodige 'y'. Mijn mening: niet mijn smaak, maar verder een prima naam.
Dankjewel allemaal voor jullie reacties! We wisten dat het voor vele een ‘bijzondere’ naam zou zijn en dat daarom niet iedereen hem leuk zou vinden. Maar daarom wel juist benieuwd wat je er niet leuk aan zou vinden! Dankje voor de andere suggesties, staat zeker wat leuks tussen! Beetje gek dat ook namen als Lilly en Rosie op ons lijstje staan, juist hele andere namen dan Meis, Suus en Saar e.d. Maar gelukkig zitten we nog een beetje in de oriënterende fase Er zal in de toekomst vast nog een nieuw topic komen over andere namen en jullie mening
Ik vind het zelf heel wat anders dan suus of saar, wat gewoon namen zijn en niet een algemene afkorting van een woord. Hier een veel gehoorde afkorting vroeger. (En soms nog in de vriendengroep). We kortten marjolein vroeger ook wel zo af fonetisch dan. Maar goed ik kies niet, want ik vind het dus geen naam, ook niet een "bijzondere". Als je het doet moet je dan natuurlijk een zoon wel Goos noemen