Nekplooimeting en nipt

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Vero0504, 20 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Goedemiddag dames,

Nipt is iets moois (met ook een foutenmarge) wat we deze zwangerschap mogen gaan proberen nu t direct beschikbaar is in Nederland.

Echter die uitgebreide echo van die combinatietest met o.a. nekplooimeting vond ik daar wel een mooie aanvulling op.

Zeg maar optische nacontrole van een zoek het placenta dna puzzelstuk. In mijn optiek een prima combi tussen beiden en dat optische aspect is iets wat ik wel mis aan die nipt.

T bloedonderzoek van de combinatietest wordt prima afgevangen door de nipt dus die mogen ze van mij in de combinatietest achterwege laten.

Iemand toevallig ervaring met die nipt + optische gedeelte combinatietest? Of wacht iedereen met een nipt gewoon tot de 20 weken? Andersom ken ik ze wel, door onzekere combinatietest alsnog een nipt in. Maar vrijwillig en bewust zo'n huwelijk tussen die twee is misschien weer wat anders.

Zit een beetje met de termijn namelijk en moet maandag een beslissing doorgeven.

2. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

De combinatietest is een kansberekening en de nipt geeft (op kleine marge na) een zekere uitslag en geen 'zoveel % kans op...'

Het optische krijg je bij de 20 weken echo ook wel, dat is maar een paar weken later.

Ik zie de meerwaarde van een nekplooi meting niet in, kan alleen maar paniek zaaien terwijl je bij de nipt (bijna) zekerheid hebt of er wel of niet iets aan de hand is.

3. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Als je ze beiden wilt (ookal is het maar een deel van de combinatietest) zul je ze in ieder geval beide moeten betalen ;). Tenzij er een medische reden is dat je er recht op hebt.

4. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Wij hebben geen nipt gedaan en alleen de diagnostische echo met 14 weken

5. Curitiba

Curitiba Fanatiek lid

21 dec 2015
    1.447
    393
    83
    Geen 20 weken echo ?

6. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    wachten met de Nipt tot de 20 weken echo?? In principe kan je die doen vanaf 11 weken, in plaats van de combinatie test dus, in dezelfde periode.
    Het geeft veel meer zekerheid dan een combinatietest en met de termijnecho bekijken ze je kindje ook goed. Ze kunnen dan verder geen medische uitspraken doen maar die weet je qua de trimosieen en evt nevenbevindingen ook al door de Nipt (of spoedig er na)

7. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Ow ja die ook wel maar dan meten ze geen nekplooi meer en bij 14 weken wel

8. Jacy82

Jacy82 Bekend lid

24 nov 2018
    752
    422
    63
    Vrouw
    Nipt of combinatietest is toch al bij 11 weken, dat heeft toch niets met de 20 weken echo te maken. Beetje vaag vind ik je bericht...

Bij 11 weken kies je nipt of combi...aan de combinatie test zitten meer risico's je kiest gewoon waar je jezelf het best bij voelt. Je hoeft helemaal niets te doen.
    Ik weet niet hoe de combinatie test gedaan wordt, maar als ze de nekplooi meten zullen ze wel een beeld hebben, dus ja als je graag een beeld wil zien, zou ik dan toch gewoon een tussentijdse (evt. Gezichtsbepalende echo laten maken.) Ik kreegvoverigens regelmatig een echo waarbij gemeten werd, dus niet te klagen over beeldmateriaal.

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    @Jacy82 nipt kan je ook prima daarna nog doen. Bijv als sprong na de combinatietest als dat niet lekker zat of wat vreemds toonde. Die weg hadden wij met onze dochter ook.

Nipt is qua uitslag, zeker voor down, redelijk zuiver. Voor de trisometrie gevallen gaat t al rap omlaag. Daarmee blijft hij procentueel gezien nog wel steeds zuiverder dan de combinatietest.

De nevenbevindingen van de nipt moet je echt overwegen, die zijn nog heel foutgevoelig.

Echter t is nipt wel een zoekplaatje in heel veel kleine stukjes op zoek naar de placenta onderdeeltjes waarvan je weet dat de placenta ook afwijkingen kan hebben die niet bestaat in t kindje. Het weefsel is grotendeels verwant maar daarmee nog niet per definitie identiek.

De nipt achten wij betrouwbaarder, als bloedtest dan t bloedwerk van de combinatietest. Beiden is nog steeds een indicatie, werken met basisleeftijdgebonden risico's, bevatten foutmarges etc. Maar ik vind zelf die metingen en controles tijdens de combinatietest toch wel een positief element, waar ik t bloedwerk doordat de nipt er achter zit, dan weer compleet onzinnig labwerk vind.

Zaligmakend op zichzelf vind ik de combinatietest (het meetgedeelte) zeer zeker niet, maar t huwelijk van beiden kan ik wel wat inzien.

(of ik heb in mijn hormonale hersenkronkels ineens de niche markt gevonden om de echcoscopisten weer een deel van hun oude werkvoorraad terug te geven).

Denk dat t hier overigens beiden gaat worden. Al of niet eerst combi en dan nipt. We hebben nog een weekend voor t definitieve besluit. We lezen en puzzelen verder door op ons gemak.

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    @Beheer deze mag dicht, valt weinig te kiezen we moeten op naar t ziekenhuis voor onderzoeken. Ze vallen beiden af.

11. Gruffalo123

Gruffalo123 Fanatiek lid

26 jun 2017
    3.940
    4.461
    113
    Er is tegenwoordig een combi van de twee. Je kan nu ook vrijwillig kiezen voor een 13 weken SEO naast de nipt. Hebben wij de vorige keer gedaan omdat we zowel de waarde van de nipt als de combinatie test zien en nu waarschijnlijk beide testen weer. In ieder geval de nipt.

12. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113

Deel Deze Pagina