Tweeling samen in 1 klas

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamaSuusenTessa, 31 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Wij zijn er al uit,onze meiden komen samen in 1 klas.Op 22 aug 2011 gaat het gebeuren.Heb 2 vriendinnen met tweelingen van dezelfde leeftijd.En alle drie hebben we andere argumenten.Maar alle drie de gezinnen kiezen er voor om ze bij elkaar te doen.Maar ben benieuwd waarom andere tweelingouders ook voor 1 klas kiezen,of juist voor 2 verschillende klassen.

2. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Wij hebben bewust voor een school gekozen waar de mogelijkheid bestaat dat ze in verschillende groepen komen.
    Ze komen dus wel eerst in dezelfde groep, en kijken dan hoe het gaat. Mocht het voor hen niet de perfecte situatie zijn, dan gaan ze apart.

Dus we stellen de keuze nog even uit tot we zien hoe het gaat :)

3. mamaSuusenTessa

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Hier is het ook zo dat de mogelijkheid voor verschillende groepen er is.Het is ook niet zo dat als het niet samen gaat,dat ze dan niet apart mogen.We willen het beste voor de meiden,en kijken het daarom ook eerst een periode aan.
    Ik blijf erbij,ze zijn niet voor niets een tweeling.Hoe oud zijn jouw kindjes?

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Precies, nu is er bij ons dus maar 1 school die met 2 groepen werkt, dus veel keuze hadden we niet (is wel een goeie school gelukkig).

Ze zijn niet voor niets een tweeling idd, maar het kan ook belemmerend werken voor de sociale omgang met andere kinderen. Nu is dat bij onze kinderen denk ik niet het geval, ze zijn twee-eiig en totaal verschillend, ook op de creche spelen ze al vaak apart van elkaar, maar je weet maar nooit.
    Ook is de een nogal eens geneigd om niet zelf na te denken maar de woorden van haar zusje na te kauwen, ook dat lijkt me niet al te handig straks op school ;)

Ze zijn 3,5, worden in maart 4! Die van jou in de zomer ergens denk ik?

5. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Ik ben zelf 1 van een (twee eiige) tweeling en heb altijd met mn zus in dezelfde klas gezeten. Zodra we op de middelbare school kwamen begon het gez**k dat we uit elkaar gehaald moesten worden omdat het beter voor onze ontwikkeling zou zijn, maar dat vonden mn ouders (en wij!) niet. We konden het prima met elkaar vinden, en hadden daarnaast veel vriendinnetjes dus niet alleen elkaar - zoals van tweelingen vaak wordt gedacht.

Ik denk dat er zowel voors als tegens zijn. Het individu moet gestimuleerd worden, maar dit kan je ook op andere manieren doen dan ze uit elkaar te halen. Kijk bijvoorbeeld naar de interesses. Laat ze andere sporten beoefenen, andere hobbies! Hoewel dat ook voor tweelingen lastig is omdat je alles het liefste samen wilt doen...
    Maar luister vooral naar je kinderen, wat zij willen, en wanneer zij er klaar voor zijn om uit elkaar te gaan.

Op de middelbare school komt het vanzelf. Je gaat andere vakken kiezen en zit niet altijd meer bij elkaar in de klas. Vanaf dat moment kan je het pas echt gaan stimuleren om elk een eigen leven te gaan leiden - hobbies, sport etc.

Wij zijn na onze middelbare school periode zelfs samen in 1 huis terecht gekomen tijdens onze studie (wel andere studies!) en uiteindelijk is mijn zus 1,5 jaar in het buitenland geweest. Die periode is erg moeilijk voor mij (en ook voor haar trouwens) geweest omdat we ineens 2 verschillende levens hadden in plaats van 1. In een klap ben je echt een individu.

Hoe zeer je je kind er ook op voor kan bereiden, en hoe lang je er naar toe leeft, die klap komt echt wel. Het belang van het kind/de kinderen moet wel voorop blijven staan. Ik had het niet anders gewild dan zoals ik boven heb omschreven.

6. mamaSuusenTessa

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Onze meiden zijn ook 2 eiig.En ook echt verschil van dag en nacht.Ze worden 6 sep 4.

7. youngmom

youngmom Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.374
    0
    0
    Kinderverzorgster (ook afgestudeerd als leerkracht
    West-Vlaanderen, België
    Wij hadden de keuze niet voor twee verschillende klassen maar we zouden ze sowieso in dezelfde klas hebben gestopt.
    Sem is sowieso de stillere van de twee en dan komt Cas wel op voor hem. Vind ik wel lief maar vind ook dat Sem het zelf moet leren. Daarom hebben we met de juf van de klas besproken om als ze in groepjes moeten werken ze in een ander groepje zitten. In het begin had Sem het daar wel wat moeilijk mee, maar nu na 2 maandjes gaat dat heel erg goed.

8. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Ik werk op een grote school, waar ouders inderdaad de keuze hebben. Ik heb in mijn eigen klas een meisje zitten, terwijl haar zusje in de kleuterklas naast mij zit. Dit ging inderdaad in het begin vrij moeizaam, maar al snel vinden ze hun eigen plekje in hun eigen klas en maken ze eigen vriendjes. Als we samen buitenspelen, zoeken ze elkaar niet eens op. In andere klassen zitten ook tweelingen bij elkaar. Het is maar net wat ouders willen.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij zijn nog niet zo heel lang geleden op de basisschool gaan kijken waar wij onze kinderen heen willen doen. Wij hebben het met de juffen van groep 1&2 besproken en besloten dat we het nog niet gingen kiezen. Ze staan wel gewoon ingeschreven op die school, maar kwa voorkeur van bij elkaar in de klas of ieder in een andere klas en bij welke juf, daar hebben we ons nog niet helemaal over uitgesproken, wilden daar thuis nog even over na denken.

Eenmaal thuis, samen nog over gehad (& ervaringen gevraagd aan iemand die 1 van een tweeling is) en besloten dat we ze gewoon lekker bij elkaar in de klas laten zitten. Op het kdv (1x per week) zitten ze ook bij elkaar op de groep en dat gaat prima. Ze zijn immers aan elkaar gewend en ik zie niet in waarom wij ze zouden scheiden. Verder denk ik ook echt zeker omdat het een jongen & meisje tweeling is ze in verloop van tijd toch wel meer hun eigen vriendjes/vriendinnetjes zullen krijgen en echt niet alleen met zn tweetjes zullen spelen, dat doen ze immers op het kdv ook niet. En onze eigen ervaring van de basisschool is dat er zo na groep 3 ofzo echt jongensgroepjes/meisjesgroepjes ontstaan, wat pas zo in de brugklas weer anders lijkt te worden, haha, enkel eigen ervaring dus en in hoe we het hier bij anderen zien gebeuren, kan best dat het in andere plaatsen niet zo gaat.

Daarbij is het een vrij kleine school (waar wij bewust voor hebben gekozen overigens) en het 'scheiden' zou enkel voor 2 jaar zijn met evt nog later de mogelijkheid (ligt aan de hoeveelheid kinderen in hoe ze de klassen indelen) tot het in een aparte klas laten zitten.

Zo hebben wij begrepen dat er dit jaar,
    2 klassen gecombineerd van groep 1 en groep 2 zijn.
    1 klas van groep 3 is.
    1 klas gecombineerd is van groep 4 & 5 is.
    1 klas van groep 5 & 6 is.
    1 klas van groep 7 & 8 is.
    Zoiets was er tenminste, heb het niet allemaal onthouden precies. Maar dat zou dus betekenen dat er alleen in groep 1, groep 2 en groep 5 de mogelijkeheid tot 'scheiden' zou zijn.

Wij staan dus helemaal achter de keuze om ze lekker bij elkaar te laten zitten :D en ook was dat volgens de juffen geen probleem.

Nu na het lezen van dit topic denk ik dat we van de week misschien toch vast even moeten bellen, zodat ze vast vast kunnen zetten dat we ze bij elkaar in de klas willen en ook meteen aangeven naar welke van de 2 juffen de voorkeur uitgaat (die juffen-voorkeur mag je uitspreken, maar ze geven daarbij duidelijk aan dat het niet altijd de juf van je voorkeur zal worden, wat me logisch lijkt. En hoewel beide vast prima zijn, hebben wij toch de voorkeur voor 1 van de juffen :)).

Vrees dat het een lang verhaal geworden is, haha, maar vooruit :D!

Liefs, Hanneke.

10. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Ik heb deze discussie ook met de buurvrouw gehad, die de helft van een tweeling is (nu heb ik geen tweeling, maar ging erover of ik 2e kindje in dezelfde groep op het kdv moest doen). Zij vertelde me dat ze het vroeger altijd heel erg vervelend vond dat als ze leuke dingen hadden gedaan op school, haar broer dan altijd alles al vertelde voordat zij de kans had om het te vertellen, ja en om nog een keer hetzelfde te vertellen vond ze dan ook niks.
    Ik zei toen ook tegen haar dat mn oudste al van het kdv af zou zijn als de jongste 2 is en dan nog niets te vertellen heeft. Maar als mn jongste naar de basisschool zou gaan zou ik er wel voor kiezen om hem niet in dezelfde groep te doen als mn oudste (zitten hier met groep 1-4 en 5-8 samen, montesori idee) ook al zouden ze hele andere dingen doen op de dag.

11. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Uit onderzoek is gebleken dat het voor de ontwikkeling niet uitmaakt, dus ik zou goed kijken naar de behoeften van de kinderen. Helaas denken sommige scholen daarin al een keuze te moeten maken door als regel te hanteren dat tweelingen uit elkaar gehaald worden. Fijn dat dat op jullie school niet zo is. Wij hoeven nog niet direct na te denken over deze keuze, maar het zou voor mij erg tegennatuurlijk voelen om ze meteen uit elkaar te halen. Op de crèche gaan ze (over 2 weken) naar dezelfde groep. Ik ben benieuwd hoe ze zich dan gaan ontwikkelen t.o.v. andere kindjes. In mijn ogen zijn ze heel sociaal, dus ik denk dat dat wel goedkomt.

Edit; Wij hebben een 1-eiige tweeling. Kan me voorstellen dat dat anders is.
    Overigens vind ik het ook heel erg leuk om de ervaringen te lezen van volwassen tweelingen. Dank daarvoor!

12. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Dat ligt ook heel erg aan de ouders! Zal bij ons ook ongetwijfeld het geval zijn geweest, maar heb nooit het idee gekregen van mijn ouders dat we dingen dubbel vertelden. Ze lieten ons gewoon uitpraten en waren bij de eerste net zo geinteresseerd als bij de tweede. Ik ben in ieder geval nooit afgekapt met "dat heeft je zus al verteld".

Op latere leeftijd schoot mn moeder wel eens in de lach, vooral als een van ons net iets had verteld (niet eens een specifieke gebeurtenis die dag hoor, kon ook gewoon een bepaalde uitdrukking zijn die we gebruikten) en de ander 5 minuten later hetzelfde zei, maar alleen op het moment dat de eerste bijvoorbeeld nog in de keuken zat. Leverde meestal wel hysterische lachbuien op tussen zus en mij :p

Gebeurt nog steeds heel vaak trouwens, ookal woont ze nu 800km verderop! Toch een speciaal iets, tweeling zijn...
    (We komen ook altijd met dezelfde aparte kadootjes aanzetten voor verjaardagen enzo, dus we hebben geleerd om dat op elkaar af te stemmen :p)

Deel Deze Pagina