Hee dames, Heel binnenkort gaat het gebeuren!!! Dan wordt onze tweeling geboren. Ben nu ruim 36 weken zwanger. Morgen weer voor controle en in heb een verzoek ingediend om te mogen worden ingeleid met 37 weken en in principe is dit accoord. Dat zou dus vanaf maandag zijn. SPANNEND dus! Zodra ik weer thuis ben met onze kindjes willen we ze graag een tijdje bij ons op de kamer laten slapen. Overdag en/of ook 's nachts weten we nog niet precies. Maar ik heb geen twee wiegjes en voor twee ledikantjes in geen plek. Dus ik wil ze tijdelijk (weekje of 2 a 3) samen in één ledikant naast ons bed zetten. Overdag als ik ook boven ben leg ik ze lekker naast elkaar en mijn idee voor 's nachts was om ze voetjes tegen voetjes te leggen. Dus ieders een hoofdje bij een beduiteinde zeg maar. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Is dit een goede oplossing of misschien heeft iemand nog een ander idee? En hoe kan ik het ledikantje dan het beste opmaken? Want ik kan het dekentje dan natuurlijk niet onder het matrasje vouwen. Alle ideeen/suggesties zijn van harte welkom! Alvast bedankt. Gr. Dolfijn Ps. Zodra ze er zijn laat ik het jullie uiteraard weten!!!
kun je ze niet over dwars leggen? z'n bedje is 60 cm een gemiddelde baby 50 cm dus dat zou wel kunnen en dan een gewoon dekentje erover heen maar dan over de hele zijkant in gestopt
haii!! heel spannend dat het maandag al gaat gebeuren hihi 2 ukkies hebben jullie dan! ik snap dat jullie de kleintjes de eerste paar weekjes dicht bij jullie willen hebben maar om ze met zn 2tjes in 1 ledikantje te zetten lijkt mij een beetje gevaarlijk. ik heb ergeen ervaring mee maar het lijkt mee eerlijk gezegd niet zo een fijn idee. hoe zou je het idd opmaken en die kleintjes hebben hun slaap hard nodig dus moeten ze ook de ruimte en de rust hebben om goed te kunnen slapen. mijn zus heeft ook een tweeling en ze hadden wel ieder hun eigen ledikantje maar overdag lagen ze dan samen in de box een dutje te doen maar de een sliep iets onrustiger dan de ander dus we moesten echt opletten dat het dekentje niet in het gezichtje van de ander was want dat gebeurde wel eens. en ondanks het een grote box was (tweelingbox) kwamen ze toch nog ruimte tekort om goed en lekker te kunnen slapen.
Voet aan voet klinkt wel goed vind ik. Je kunt ze opmaken als een matrozenbedje (ofzo? ik weet niet hoe het precies heet heb de techniek nooit gebruikt omdat ik hier een slaapzak gebruik)! Alvast veel succes met de bevalling en veel plezier met je 2 wonders. Super dat ze zo lang in mama's buik hebben gezeten!
Spannend zeg, dadelijk ineens 2 kindjes! Alvast suc6! Ik denk dat jet het beste aan de kraamhulp kunt vragen hoe je dit kunt oplossen. Die weet vast wat veilig is. Misschien kun je het kraamburo vast bellen om het te vragen?
Bij ons hebben ze nooit samen in een bedje geslapen, echt om te slapen. Weleens even bij elkaar gelegen en ook in de box vaak (slapend) lekker bij elkaar. Das natuurlijk heerlijk voor ze, gewoon om bij elkaar te zijn, maar dan ben je er zelf ook bij. Voor de nacht vind ik het een enge gedachte. Ze kunnen toch te dicht tegen elkaar kruipen enzo. Gewoon mijn gevoel dus. Maar oke, de veiligste oplossing lijkt mij 1 ledikantje aan beide kanten als matrozenbedje opmaken. Hierbij hebben ze beide de helft van het ledikantje en kunnen niet verder onder de dekens schuiven maar liggen ieder in hun eigen kant . Verder is er geloof ik nog iets met de dekentjes in een punt ofzo, maar weet het niet moet ik zeggen. Zou het er als ik jou was eens met de kraamzorg over hebben !!
Wat heb je voor wandelwagen? Aparte reiswiegjes? Of 1 grote bak? Als je aparte reiswiegjes hebt kan je daar ook nog voor kiezen de eerste tijd. Er zijn genoeg kindjes die de eerste tijd in de kinderwagenbak slapen !
Beide kindjes met voeten aan voeteneind kan toch ook?? Zoals 'normaal' zeg maar. Plek zat in het ledikantje. Kan je beide kanten gewoon opmaken en dan liggen ze met hoofdjes bij elkaar. Eerste weken bewegen ze toch nauwelijks met slapen dus lijkt me prima kunnen in 1 ledikantje. Gezellig! Veel geniet plezier!!
Kan wel idd ! Maar dan moet dat wel lekker voelen voor de moeder (en vader) en bij mij was dat dus bijvoorbeeld niet zoals ik schreef ! Kindjes kunnen te dicht tegen elkaar kruipen (en ja rekenmaar dat ze bij elkaar kunnen komen kindje die net geboren zijn kunnen ook naar de borst van de moeder kruipen ) daarnaast word het natuurlijk afgeraden om losse spullen etc in het bedje bij baby's te leggen en dan telt een broertje of zusje ook even mee als los spul . Ook heb ik eens iets gehoord over dat er als ze dicht bij elkaar liggen te weinig verse lucht kan zijn en zo dus meer kans op wiegendood. En tja toen voelde het voor mij dus niet meer fijn om ze zonder dat ik er echt (wakker bedoel ik) bij was bij elkaar te leggen !
De eerste week liggen de kindjes toch op hun zij waarom niet dan allebei met het gezicht naar de spijlen rug aan rug zeg maar. Zodat ze allebei genoeg zuurstof krijgen en toch in 1 bed passen. En dan na elk slapen de kindjes van kant wisselen ben je in ieder geval de eerste week geholpen toch? In ieder geval veel succes lijkt mij erg spannend (lees druk ) een tweeling.
Misschien kan je het eens aan je kraamhulp vragen wat zij ervan vindt? Die weten toch meestal wel precies wat wel of niet mag toch? Dan weet je het ook zeker.
Ik werk zelf als kraamverzorgster. En zou zeggen het is veilig. De bedjes worden heel laag opgemaakt. Zodat de voetjes tegen de onderkant van het bedje aankomen. Ik zou ze dan zo liggen dat ze met de hoofdjes richting elkaar slapen. De eerste weken komen ze niets eens met hun hoofdjes bij elkaar in de buurt. En is er ook voldoende zuurstof. Ik zou ze alleen niet naast elkaar te slapen leggen.
Leest...snapt het niet...leest nogmaals...snapt het weer niet...leest nog een keer...ow aha nu snap ik hem kindjes liggen dan zegmaar met de kruinen naar elkaar toe en beide kindjes met de voetjes uit elkaar. Eigenlijk een omgekeerd matrozenbedje haha! Ook een goed idee vind ik, en idd dan zit je niet met zuurstof ofzo en denk dat zo het naar elkaar toe kruipen wel mee valt (al stond ik versteld van hoe goed/snel ze dat al konden meteen na de geboorte).
Haha hanneke ik heb het dus heel duidelijk omschreven Het is moeilijk uit te leven door te typen. Fijn dat je het na 3 keer snapte Idd liggen ze dan met de kruinen naar elkaar toe. Als je ze de eerste weken goed strak instopt of een goed passend slaapzakje gebruikt kruipen ze niet zo snel omhoog (is mijn ervaring) En al kan je de eerste 2/3 weken zo overbruggen is het al fijn. Een matrozenbedje word bij onze organisatie afgeraden. Daarom deze oplossing.
Linda84, Ik vind het een mooie oplossing hoor zo! En dat ik het niet snapte lag denk ik vooral ook aan mij hoor ! En als ze op de rug slapen en lekker strak in gestopt zitten valt het wel mee idd maar hier sliep onze meid op de buik en die kroop echt heel snel haar bedje door en ook in de box als ze een stukje uit elkaar lagen was zij degene die tegen haar broertje aan kroop!
Off topic: Hanneke ja bij buikligging doen ze dan sneller, maar daar gaan we even niet vanuit want dat word afgeraden he Die kleintjes vonden het vast heerlijk zo dicht tegen elkaar aan. Lief hoor !