Hi meiden! Mijn Uk is nu 6 weken en 4 dagen. Woog vorige week 5380 gram en 57 centimeter (geboortegewicht 3855 gram). Drinkt uitsluitend borstvoeding. Yeah! Maar ik ben bang dat mijn productie terug loopt. Ze gaat namelijk minder vaak drinken (soms maar een borst per keer, vnl 's nachts) en mijn borsten voelen minder vol. Behalve in de nacht, als ze er dan maar een borst drinkt staat de ander na paar uur op knappen. Ik ben bang dat dat ervoor zorgt dat mijn productie terugloopt terwijl ik minimaal een jaar wil voeden! Vandaag heeft ze gedronken: - 01:45 een borst, daarna in slaap. - 05:45 andere borst, weer in slaap. - 08:30 kort 'snackje', wakker en aankleden. - 10:30 eerste borst, wakker en spelen. - 11:30 zelfde borst nog een keer, wakker. - 14:00 beide borsten, weer in slaap tot nu toe.... (17:00) Iemand ideeën of tips?
Ik heb precies hetzelfde...niet dat ik bang ben voor mn productie maar wel dat ze snachts vaak maar een borst (en vaak maar 10 minuten) dat ik denk:" help wat moet ik nu met de andere?!" Ik sta dan ook op knappen..misschien is dat wel de reden dat ze er maar een drinkt? Ik dacht dat snachts de productie ook op zn best is?? Ik vermoed dat ze de bv zelf wel regelt?
Dat klinkt logisch van de nacht. Meer melk in een borst, dus geen behoefte aan twee. En, ik probeer vertrouwen te hebben in haar intuïtie, maar soms twijfel ik een beetje. Vooral door nare verhalen van mislukte bv-periode door te weinig aanleggen in het begin enzo.. Ps. Hoe doe jij het met die volle borst? Ik wil er niet uit om te kolven, dus probeer maar te slapen...
Soms laat ik het gewoon zoals het is...maar echt lekker ligt het niet...uiteindelijk slaap ik dan wel maarja... ivm beginnende borstontsteking die ik heb gehad ben ik erg huiverig voor harde stukken enzo... Ik probeer vaak zelf met de hand wat te kolven of het loopt er vanzelf uit als ik deandere borst geef... Maargoed...meestal blijft het bij die harde borst want ook ik heb geen zin om elke keer aan de kolf te liggen snachts
Vriendin van mij geeft al 1.5 jaar bv op tijd... dus wat dat betreft...het kan dus wel... zij zegt gewoon: als ze wil drinken drinkt ze GOED en daardoor stemt ze ook haar behoefte af...
Dit klinkt heel bekend voor mij. In de eerste 2 maanden zat ik ook vaak met overvolle borsten, die mijn meisje maar niet "op" wilde drinken. Vaak inderdaad maar 1 borst drinken en de andere laten staan Vooral 's nachts een ramp, want die volle borst stond echt op knappen! Inderdaad, rond een uur of 4 's ochtends maken je borsten de meeste melk aan, dus dan was het het ergst. Ik vertrouwde erop dat mijn meisje het zelf zou regelen. Blijkbaar maakte ik gewoon meer melk dan zij nodig had, oftewel mijn borsten moesten hoe dan ook door gaan krijgen dat ze best wat minder melk mochten gaan produceren. En de enige manier daarvoor, leek mij, was alles zo veel mogelijk met rust te laten. Dus gaf ik haar gewoon die ene borst en ging weer slapen. Best een aantal oncomfortabel nachten gehad zo. Soms was ik het zat en gaf ik haar eerst één borst, maar wisselde ik zodra ik merkte dat ze minder ging slikken. Dan was de druk ook even van de andere borst af. Ik startte op deze manier altijd eerst met de borst die het meest vol/gespannen aanvoelde, zodat bij die in ieder geval de druk eraf was. En als ik geluk had dronk ze bij de andere borst ook voldoende druk eraf. De borsten waren na zo'n voedingen beide niet volledig leeg, maar ze voelde in ieder geval weer wat soepeler en ik kon weer relaxed gaan slapen. Gelukkig hoefde ik dit maar een klein weekje ofzo te doen, voordat mijn borsten de hint snapte en iets minder melk gingen produceren. Vanaf toen was mijn productie altijd mooi op mijn dochter afgestemd. Nu ik eraan terug denk heb ik denk ik geluk heb gehad dat ik zo geen borstontsteking heb gekregen (want die krijg je omdat de borsten niet volledig leeg worden gedronken, toch?). Maar toch, ik denk dat ik mijn dochter gewoon altijd net zover heb gekregen dat ze de borsten voldoende leeg had gedronken dat ze niet gingen ontsteken.
Zo was het bij mij de eerste weken ook, veel te veel melk. De rest van het jaar had ik voortdurend dippen. Heel frustrerend.. Ik heb het wel gered maar soms vraag ik me nu af, hoe! Ze had soms echt nog honger en moest dan even zoet gehouden worden, of ze kreeg een flesje BV na wat ik afkolfde op een 'vol' moment Succes, het is echt zoeken in het begin.
Gezien de leeftijd van jouw baby lees ik geen bijzonderheden hoor. Het is in het begin nog zoeken naar een ritme. En er zijn regeldagen rond de 6 weken. Het moet nog op elkaar afgestemd worden. Bij onze oudste had ik dezelfde ervaring. Bij de jongste twee niet meer, alsof m'n lichaam het al geleerd had. Dus geef het de tijd en geniet ervan dat je kindje zo goed groeit op jouw melk .
Gaat al weer wat beter. Ze drinkt 's nachts om de 4-4,5 uur (beide borsten). En overdag om de 2-4 uur, afhankelijk van of ze lekker slaapt of aan het spelen is. Vandaag: 01:45 - slapen - 05:20 - slapen - 8:00 - aankleden/spelen - 11:00 - slapen - ...
Bedenk ook dat op gegeven moment je lichaam en je kindje op elkaar zijn afgestemd. Je borsten zullen bij regelmatig voeden (ong. elke 3 uur) op gegeven moment niet meer 'vol' aanvoelen, maar wel voldoende melk bevatten In de nacht zit er waarschijnlijk meer tijd tussen de voedingen, en als ze dan maar 1 borst drinkt, sla je dus eigenlijk een voeding over voor je andere borst. Klinkt dan inderdaad logisch dat die dan op knappen staat Heeft gewoon even tijd nodig om ook in de nacht op elkaar af te stemmen. Als je op verzoek voedt, is de kans niet heel groot dat je productie stopt door te weinig aanleggen.