Tweeling vraag

Discussion in 'Zwanger worden' started by Mirre, Oct 7, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mirre

Mirre Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    4,173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Vanmorgen stond ik even met de overbuurvrouw te kletsen en toen kwam ter sprake dat haar dochter een tweeling heeft.
    Oh zei ik je hoort zoveel dat er tweelingen geboren worden (alleen al 3 collega's van me hebben een tweeling)
    Maar goed toen zei ze iets in de trant van dat komt doordat vrouwen op latere leeftijd kinderen krijgen :rolleyes:
    Ik denk dan aan de context met IVF ...etc...of is het zo dat 'oudere' vrouwen vaker 2 eitjes aanmaken?
    Vreemde vraag misschien en sorry voor het hele verhaal maar ik vraag het me af.
    By the way...een tweeling krijgen lijkt mij persoonlijk helemaal te gek :D
    en ik ben een oudere vrouw dus kom maar op ..hihi

Mirre

2. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ik heb weleens gehoord dat het te maken heeft met vruchtbaarheidsbehandeling. Onder invloed van hormonen kunnen er vaak twee eitjes losgaan.

lijkt mij ook leuk hoor een tweeling, mijn vriendin heeft twee identieke mannetjes van nu 2,5. maar zwaar is het ook wel hoor pff

3. mussie

mussie Fanatiek lid

Jan 5, 2006
    2,000
    0
    0
    Noord-Holland
    Jij bent echt geen oudere vrouw :confused: Ik ben een oudere vrouw :( :oops:
    Ik heb dat idd ook wel eens gehoord. Er is 1 x gependeld dat ik een 2ling zou krijgen en een helderziende heeft het ook gezegt. Ach, we wachten het maar af he. Als we nog 1 gezond ieniemienietje mogen krijgen, zijn wij allang blij ;) Maar een 2ling zou ik ook helemaal te gek vinden :)
    Liefs, mussie

4. Niet meer actief

Heb dat toevallig ergens gelezen van de week.
    Enne, ik ben ook al een oudere vrouw :D
    Maaaaaaaaar jee, dat lijkt me zwaar hoor een 2ling, wel heel leuk natuurlijk!

Maar het verhaal klopt wel hoor, ik heb het ook ergens gelezen!

5. Diddl

Diddl Fanatiek lid

Jan 13, 2006
    3,907
    0
    0
    Fryslan
    Dat klopt helemaal. Boven de 35 heb je meer kans op een tweeling.
    Als ik me goed herinner heb je onder de 25 1% kans op een tweeling en boven de 35 2% kans.

6. Tanja20

Tanja20 Fanatiek lid

Sep 6, 2006
    2,958
    0
    0
    Wij zijn "gewoon" zwanger geraakt van een tweeling.
    En ik ben 19.
    (Helaas liep het af in een miskraam. :( :cry:)

7. Mirre

Mirre Fanatiek lid

Jul 4, 2006
    4,173
    4
    0
    Zwijndrecht
    ....maar waaromboven de 35 2x zoveel kans (van 1 naar 2%) dat snap ik nog niet. Gaat de natuur dan (omdat de tijd gaat dringen) ineens steeds 2 eitjes afstoten ipv 1-tje?

8. Diddl

Diddl Fanatiek lid

Jan 13, 2006
    3,907
    0
    0
    Fryslan
    Met andere woorden: de kans dat je een tweeling krijgt, is na de 35e van de vrouw verdubbeld. Maar hoe komt dat? Dit is onderzocht en waarschijnlijk is het FSH hormoon hiervoor verantwoordelijk. Dit hormoon, dat door de hersenen wordt afgegeven, 'bepaalt' hoeveel en welke eitjes bevrucht worden. Bij vrouwen boven de 35 blijkt er meer FSH vrij te komen, waardoor er meer eitjes kunnen worden afgegeven. Daar staat tegenover dat er bij vrouwen van die leeftijd minder eitjes beschikbaar zijn. De kans dat ze zwanger raken is dus minder groot. Je kunt dit hele proces vergelijken met een hand die in een ballenbak graait. FSH is de hand die de ballen, de eitjes in dit geval, pakt. Hoe groter de hand, hoe groter de kans dat er meer eitjes in één keer gepakt kunnen worden en je een meerling krijgt. De ballenbak is dus weliswaar aardig leeg, maar de hand is groter.

9. Floor

Floor Actief lid

Apr 21, 2006
    355
    0
    0
    Er kan ook een stukje erfelijkheid meespelen. Bij ons in de familie komen ook relatief veel tweelingen voor (ook van jongere moeders). Hoe dat precies zit, weet ik niet.

10. Diddl

Diddl Fanatiek lid

Jan 13, 2006
    3,907
    0
    0
    Fryslan
    Een eeneiige tweeling ontstaat als de bevruchte eicel zich splitst. Erfelijke aanleg speelt hierbij meestal geen rol.

Het kan ook dat twee eicellen door twee zaadcellen rond dezelfde tijd bevrucht zijn. Als deze twee bevruchte eicellen in de baarmoeder uitgroeien tot twee baby’s is er sprake van een twee-eiige tweeling.
    Bij het ontstaan van twee-eiige tweelingen kan een erfelijke aanleg van de vrouw meespelen die ervoor zorgt dat er meerdere eicellen tegelijkertijd vrijkomen.

Maar er zijn meer oorzaken voor het ontstaan van een twee-eiige tweeling, zoals de leeftijd van de moeder; hoe ouder de moeder is, hoe meer kans dat er meerdere eicellen tegelijk vrijkomen. Ook het gebruik van medicijnen die de eisprong stimuleren kan ervoor zorgen dat er meer eitjes vrijkomen. En als bij een IVF-behandeling meerdere bevruchte eicellen worden teruggeplaatst in de baarmoeder, kan dit ook de kans op een meerling vergroten.

11. Adine

Adine Fanatiek lid

Sep 12, 2006
    2,355
    0
    0
    Ridderkerk
    Oei, de kans voor een tweeling is bij ons dan wel aanwezig. Ben nu 37 en mijn opa was er eentje van een tweeling. ;)

12. kreeftje1984

kreeftje1984 Fanatiek lid

Jul 19, 2006
    2,510
    0
    0
    Een huisje in FRIESL
    Mijn moeder heeft ook door middel van hormonen een tweeling gekregen..mijn broertje en zusje zijn nu inmiddels 16 (leuke leeftijd en dan ook nog een tweeling ;) )

Na de bevalling van mij kon mijn moeder erg moeilijk weer zwanger raken en om een lang verhaal kort te maken, ze heeft toen hormonen gehad/gekregen en voila 2 pracht kinders op de wereld gezet :D

@Nies

Ik weet wel dat het een erg drukke tijd voor mijn moeder was, 2 kleine babytjes en dan ook nog een meid van 7 (ik dus hahaha). Ik was dan ook veel bij mijn opa en oma.

13. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    Steeds meer meerlingen:
    De afgelopen 10 jaar is het aantal meerlingen dat in ons land geboren wordt flink toegenomen. De belangrijkste oorzaken zijn: De stijging van de leeftijd waarop vrouwen in Nederland kinderen krijgen. Ook door reageerbuisbevruchting neemt het aantal meerlingen toe. Behandeling van verminderde vruchtbaarheid door hormonen. Meteen zwanger worden na pilgebruik gaat mogelijk ook gepaard met een verhoogd risico op een meerlingzwangerschap.

hierboven staat een beetje beschreven wordt het hoe en waarom er steeds meer tweelingen geboren worden, en idd heeft dat met leeftijd te maken...steeds meer vrouwen zijn ouder dan vroeger als ze aan gezinsplanning beginnen, al denk ik dat dat over 10 jr weer anders zal zijn omdat je tegenwoordig weer veel leest dat vrouwen over het algemeen weer steeds jonger zijn als ze aan kinderen beginnen dus als het idd met leeftijd te maken heeft zal er over 10 jaar weer een grote daling te zien zijn...

ben blij dat ik nog geen "35"ben.

14. Niet meer actief

hoi
    Ik ben 36, en de broer van mijn man heeft een tweeling, en er is gependeld, ook een tweeling, dus de kans is dan ook best aanwezig.
    Er staat me nog wat te wachten dan ;)

hielkje

15. Terese

Terese Fanatiek lid

Het lijkt leuk, zo'n tweeling... maar hoe langer ik er over nadenk.... nee toch maar niet ;)

Alleen de bevalling al.... en dan dubbelop werk met 2 van die koters die elkaar wakker houden....

nee, ik zou het graag voorlopig bij nog eentje houden... ;)

16. vissie26

vissie26 Actief lid

Sep 15, 2006
    272
    0
    0
    Ik heb liever geen tweeling in mijn eerste zwangerschap. Als ik voor het eerst een kindje krijg staat mijn leven al genoeg op zijn kop. Maar ja, als de natuur anders beslist dan hebben we ons daar maar bij neer te leggen.

17. AnnaS

AnnaS Fanatiek lid

Nov 25, 2005
    1,096
    0
    0
    Agent
    Drenthe
    Ik heb gelezen als je een eeneiege tweeling krijgt dat het bepaald word door de man, dus een erflijksfactor van de man .

Een twee-eiege tweeling komt bij de vrouw weg, maar dat is niet echt een erflijksheidfactor, maar gewoon twee eitjes die in dezelfde tijd rijpen. Meestal breekt er eentje af voor dat het innesteld en blijft er nog eentje over die dus een eenling zwangerschap word.

Door IVF en zwangerschap bevorderende hormonen heb je dus wel meer kans op een meerlingen.

Groetjes Anna.

18. Ingiemoppie

Ingiemoppie Niet meer actief

oh je... ik ben 38, mijn broer heeft al een tweeling en mijn tante was er ooit eentje van een tweeling.... oeps.....

19. Adine

Adine Fanatiek lid

Sep 12, 2006
    2,355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ingemoppie geen zorgen. Ik lees net dat de erfelijkheidsfactor bij de man ligt. Bij mijn hubbie komen er geen ;) tweelingen voor zo ver ik weet.

20. Diddl

Diddl Fanatiek lid

Jan 13, 2006
    3,907
    0
    0
    Fryslan
    Erfelijkheid voor een tweeling komt bij de vrouw vandaan.
    In het ziekenhuis vroegen ze naar mijn familie, die van mijn man was niet interessant, terwijl daar ook tweelingen voor komen.

Share This Page