Volgende week dinsdag heb ik mijn eerste afspraak en echo bij de verloskundige. Ik ben vandaag volgens eigen berekening 4w4d zwanger. Is de echo dan niet veel te vroeg?
Ik heb met 5 en halve week een echo gehad. Wel in het ZH (EMC) dus echt wel goede aperatuur, en wij konden net een vruchtje ontdekken, maar inderdaad zeker geen hartacties. De gyn zei zelfs dat het voor het vruchtje al redelijk vroeg was om zichtbaar te zijn. Als er geen reden is voor zo'n extreem vroege echo, zou ik hem verplaatsen naar 6/7 weken. Dat geeft, zeker bij de vk, een veel echter beeld. Maar gefeliciteerd iig!
Waar baseer je op dat je vandaag 4+4 bent? Je weet je eisprong etc niet toch? Ik vond je testen al erg duidelijk en ik denk dat je al wel wat verder bent
Dit en als je vandaag wel pas 4+4 bent, waarom wil je verloskundige dan al zo vroeg een echo maken? Bij mijn weten willen ze juist pas graag zien bij een week of 7 a 8 (tenzij er medisch redenen zijn, zoals eerdere bbz bijvoorbeeld?) Hierbij zoon een echo gehad met 5+3, enkel een vruchtzakje te zien met een stipje (geen dooierzak, laat staan een embryo) en bij huidige zwangerschap een echo met 5+6. Toen zagen we een vruchtzakje met dooierzakje, maar ik heb geen embryo, laat staan hartactie kunnen ontdekken. Met andere woorden: het was fijn om een bbz uit te sluiten, maar verder dan dat wist ik nog steeds niks.
Is er een reden voor? In principe is zo vroeg alleen om de locatie van de zwangerschap te zien. Een wel/niet vitale zwangerschap is met 5+4 niet echt te bepalen nog. Je kan op dat termijn een dooierzakje zien en misschien een embryo maar dat is vooral een stipje dan. Ik had met 5+6 2x een echo en 2x een hartje maar het was echt onherkenbaar. Waren stippen. Was ivm eerdere bbz
Mijn ervaring is dat veel verloskundigen teveel vasthouden aan eerste dag laatste menstruatie, als je dan een lange cyclus hebt ben je dus minder ver dan volgens die berekening. Ik heb dit bij beide zwangerschappen gehad, dan kreeg ik te horen dat ze te weinig zagen op de echo terwijl ik heel vaak zei dat ik dmv ovulatietesten zeker wist minder ver te zijn. Ik zou in jouw geval de afspraak een week verzetten zodat je minimaal 6.3 weken bent bij de echo.
Ik zou hem verzetten, want de kans dat je een hartje ziet (of uberhaupt een vruchtje) is niet heel groot met dat termijn.
Ik heb net mijn eerste echo gehad. Had verwacht tussen de 5 en 6 weken te zitten. Tijdens de echo bleek dat ik al 12w1d ben. Moet het even verwerken
Wauw!! Nou dan was je in ieder geval niet 'te vroeg' voor een mooi beeld. Snap dat je even iets te verwerken hebt! Maar veder goed nieuws hoop ik? Een gezonde zwangerschap op de juiste plek? En, nu je het weet, had je al eerder symptomen die je er nu aan kan linken?
De verloskundige zei dat alles goed was. Het wilde niet echt stil liggen dus de meting was lastig. Had niet echt door dat ik zwanger was. 18 juni was de eerste dag van mijn laatste menstruatie (dacht ik want het was niet anders als de maanden ervoor) daarom dacht ik pas rond de 5 of 6 weken te zitten. Ook omdat ik de laatste tijd een cyclus van 36 tot 40 dagen had