Ik vraag me af ; ik lees overal iets anders over stoppen met werken als je zwanger bent van een tweeling. De 1 zegt ; 26 weken, de ander zegt 28 weken, en daarna hoor ik dat het is vastgelegdt dat je met een tweelingzwangerschap stopt met 30 weken. Is het nu zo dat er regels of afspraken voor zijn, of werk je gewoon door totdat je niet meer kunt. Het laatste heeft mijn voorkeur eigenlijk.... Maar hoe doe je dat met 2 kindjes in je buik etc Misschien hebben tweelingmamas nog tips of adviezen.. (Kan zijn dat het al ergens anders in het topic staat maar kon het niet vinden)
hoi! Allereerst gefeliciteerd met je tweelingzwangerschap!! Geniet ervan, het is zo bijzonder om twee kindjes in je buik te hebben! Het is gewoon heel erg afhankelijk van hoe je zwangerschap verloopt. En van wat voor werk je doet natuurlijk. Ik heb zelf tot 30 1/2 week doorgewerkt. Ik ben verpleegkundige (senior, wat al minder fysiek intensief is) en werkte 28 uur (alleen in dagdiensten) Daarna was de koek in een keer echt op. Luister heel goed naar je lichaam, bewaak je grenzen (heb je echt een keer een prutnacht, meld je ziek). Mijn ervaring is dat bepaalde periodes in de zwangerschap wat zwaarder zijn (door snelle groei) en dan moet je goed op jezelf passen, wat meer rust nemen. Ik moet zeggen dat ik me eigenlijk heel goed ben blijven voelen. Behalve de laatste weken, toen sliep ik nauwelijks meer en kon 's nachts geen houding vinden, kon slecht meer eten en dergelijke, maar goed toen was ik al thuis. Laat je ook evt adviseren door de gyn, die heeft tenslotte al heel wat meerlingzwangerschappen begeleid! Succes!!
Ik heb tot 31 weken gewerkt en dit 38 u per week. Op zich zou het daarna nog wel gegaan zijn maar was gewoon heel moe, baarmoederhals was ineens serieus verkort en gyn (en ik natuurlijk zelf ook) wilde geen risico's nemen. Ik zou zeggen wacht gewoon af en kijk hoe het loopt. Iedere zwangerschap is toch anders.