Ik vraag me af ; ik lees overal iets anders over stoppen met werken als je zwanger bent van een tweeling. De 1 zegt ; 26 weken, de ander zegt 28 weken, en daarna hoor ik dat het is vastgelegdt dat je met een tweelingzwangerschap stopt met 30 weken. Is het nu zo dat er regels of afspraken voor zijn, of werk je gewoon door totdat je niet meer kunt. Het laatste heeft mijn voorkeur eigenlijk.... Maar hoe doe je dat met 2 kindjes in je buik etc Misschien hebben tweelingmamas nog tips of adviezen.. (Kan zijn dat het al ergens anders in het topic staat maar kon het niet vinden)
hoi! Allereerst gefeliciteerd met je tweelingzwangerschap!! Geniet ervan, het is zo bijzonder om twee kindjes in je buik te hebben! Het is gewoon heel erg afhankelijk van hoe je zwangerschap verloopt. En van wat voor werk je doet natuurlijk. Ik heb zelf tot 30 1/2 week doorgewerkt. Ik ben verpleegkundige (senior, wat al minder fysiek intensief is) en werkte 28 uur (alleen in dagdiensten) Daarna was de koek in een keer echt op. Luister heel goed naar je lichaam, bewaak je grenzen (heb je echt een keer een prutnacht, meld je ziek). Mijn ervaring is dat bepaalde periodes in de zwangerschap wat zwaarder zijn (door snelle groei) en dan moet je goed op jezelf passen, wat meer rust nemen. Ik moet zeggen dat ik me eigenlijk heel goed ben blijven voelen. Behalve de laatste weken, toen sliep ik nauwelijks meer en kon 's nachts geen houding vinden, kon slecht meer eten en dergelijke, maar goed toen was ik al thuis. Laat je ook evt adviseren door de gyn, die heeft tenslotte al heel wat meerlingzwangerschappen begeleid! Succes!!
Ik heb tot 31 weken gewerkt en dit 38 u per week. Op zich zou het daarna nog wel gegaan zijn maar was gewoon heel moe, baarmoederhals was ineens serieus verkort en gyn (en ik natuurlijk zelf ook) wilde geen risico's nemen. Ik zou zeggen wacht gewoon af en kijk hoe het loopt. Iedere zwangerschap is toch anders.
Bedankt voor jullie reacties, mijn streven is zo lang mogelijk doorwerken mits alles goed gaat. Ik doe zittend werk, dus dat scheelt denk ik al... Bedankt!!!
ik ben dan niet zwanger van een tweeling.. maar ik was er heilig van overtuigt dat ik door zou werken tot 36 weken.. helaas kwam ik al met 22 weken thuis te zitten met teveel harde buiken kom niet meer aan het werk.. vind het verschrikkelijk.. ik wil alleen maar zeggen dat soms wat je denkt of wilt niet altijd gaat het loopt zo als het loopt.. geniet lekker van 2 wondertes in je buik... zal wel druk worden straks als ze beginnen te bewegen hihihi vind het met 1 al druk laat staan dat er 2 gaan feesten
Het verschilt nogal per tweelingzwangerschap en moeder hoe lang je kunt en wil doorwerken. Hier heb ik tot 28 weken volledig gewerkt (zittend werk, eigen bedrijfje), en ben ik zaken over gaan dragen tot en met 34 weken. Toen ben ik volledig gestopt, en dat was eigenlijk te laat, ik trok het niet meer zo goed. ps. Het was bij mij niet zo belangrijk omdat ik een erg zware tweeling had bij de geboorte die de gehele zwangerschap goed groeide dus, maar hoe meer rust jij neemt, hoe beter je kindjes groeien. Dat is bij tweelingen vaak belangrijk, omdat ze veel lichter worden geboren dan eenlingen.
ik ben zelf met 27 weken gestopt met werken. ben toen opgenomen in het ziekenhuis om een dreigende vroeggeboorte. uiteindelijk zijn ze alsnog gehaald met 36w2d. de gynaecoloog vertelde mij dat 30w wel gemiddeld is dat vrouwen stoppen met werken als ze zwanger zijn van een tweeling.