waar heb ik nu eigenlijk recht op?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door buikje123, 12 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. buikje123

buikje123 Fanatiek lid

17 jun 2010
    1.213
    1
    0
    hoi topic lezers,

ik heb een vraagje aan jullie. ik heb bijna 3 jaar thuis gezeten met een whiplash door een ongeluk. ik moest toen noodgedwongen mijn opleiding stoppen en heb in die 3 jaar niet kunnen werken. daarna heb ik wel gewerkt, maar beetje bij mijn vader en bij iemand thuis, administratief werk. ik had geen recht op een uitkering. mijn vriend heeft een vaste baan met onbepaald contract.
    waar heb ik nu eigenlijk recht op als ik zwanger word? of beter gezegt, waar hebben wij recht op? ik ben gewoon erg benieuwd.
    ben nu momenteel hard opzoek naar werk en bezig met solliciteren. ook werk ik wat bij mijn vader.

ik ben benieuwd naar reacties/ervaringen:)

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Uhm... vooralsnog geen extra uitkeringen oid, zolang je niet officieel aan het werk bent.
    Mocht je nu in de komende tijd een baan vinden en zwanger raken, dan heb je gewoon recht op een zwangerschapsuitkering (loopt 9 van 10 keer via je werkgever)

Na de bevalling heb je in ieder geval recht op Kinderbijslag, en afhankelijk van jullie gezamenlijk inkomen evt nog Aanvullende kindertoeslag.

3. buikje123

buikje123 Fanatiek lid

17 jun 2010
    1.213
    1
    0
    bedankt voor het antwoord. maar dan moet je daar eerst een half jaar werken volgens mij? hebben wij ook geen recht op kinderbijslag ?

4. buikje123

buikje123 Fanatiek lid

17 jun 2010
    1.213
    1
    0
    oh ik lees het net, sorry

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.274
    6.184
    113
    Ja volgens mij ook alleen kinderbijslag (dat krijgt iedereen) en evt kindertoeslag als je beneden een bepaald (gezamelijk) inkomen zit.
    Als je wel aan het werk gaat is het natuurlijk een ander verhaal.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Uhm volgens mij heb je altijd een soort van zwangerschapsuitkering wanneer je werkt. Ik geloof niet dat je daarvoor een bepaalde periode hebt moeten werken.
    Ik vermoed eigenlijk dat jij duidt op de WW uitkering, daarvoor moet je wel aan allerlei eisen voldoen.

Ennne.... als jullie kindje er dan is, dan heb je evt ook nog recht op zorgtoeslag etc. Daarvoor zou je eens een proefberekening kunnen maken op Belastingdienst/Toeslagen

7. buikje123

buikje123 Fanatiek lid

17 jun 2010
    1.213
    1
    0
    #7 buikje123, 13 aug 2010
    Laatst bewerkt: 13 aug 2010
    ik krijg inderdaad 71 euro zorgtoeslag per maand bij geen salaris(in mijn geval dus). ik kan alleen niet vinden of ik ook recht heb op kinderdagopvang toeslag? weet iemand of je daar allebei voor moet werken? kom er niet echt uit..

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

gewoon even een proefberekening maken op toeslagen.nl

Je krijgt ook jaarlijksof maandelijks je heffingskorting terug zoizo. Even kijken op belastingdient.nl en dan zoeken op heffingskorting..

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

10. buikje123

buikje123 Fanatiek lid

17 jun 2010
    1.213
    1
    0
  11. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Een aantal van deze uitzonderingen gelden niet meer vanaf 1 januari 2011..

Zwangerschapsuitkering van het UWV heb je geen recht op, tenzij je dienstverband is beeindigd binnen 10 weken voor ingang van je verlof en je dienstverband moet minsten een half jaar hebben geduurd.

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

...

13. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ze zegt dat ze geen werk heeft al een tijdje dus dan heeft ze ook geen recht op uitkering..

Dit jaar is het nog zo dat je kinderopvangtoeslag krijgt als één partner niet werkt, deze verdwijnt met ingang van 1-1-2011 ;)

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

...

Deel Deze Pagina