Tweeling wordt gehaald bij 30-32 weken. Wat te verwachten?

Discussie in 'Prematuur' gestart door elisabethbas, 14 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    toppertjes zijn het.. wat een goed nieuws

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Wow! Wat een nieuws! Ze gaan als een speer dus! Wat zijn hun maten nu?

3. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Wat een goed nieuws! Super snel zeg!
    Heerlijk dat je dan minder ver hoeft te rijden, dan kan je die tijd aan je mannetjes besteden of aan je eigen rust

4. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Ik weet het niet, morgen gaan ze ze wegen. Ze zijn dan een week oud, dus ik denk niet dat ze veel aangekomen zijn omdat kindjes in hun eerste week wat afvallen. Hidde was 42 cm bij de geboorte, Teun 37 cm.

Beide jongens zijn van de voeding per infuus af en doen het nu voor de helft op mijn melk en voor de andere helft op kunstvoeding. Ze hebben alleen nog een infuus met glucose, daar krijgen ze ook coffeïne door.

We hebben vandaag heerlijk gebuideld. Hidde zoekt al echt mijn borst op, zo mooi om te zien. :)

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Super zeg!
    Luna werd dagelijks gewogen in Maastricht.
    Vraag een lactatie kundige erbij want met 33 weken kunnen ze als ze er aan toe zijn best beginnen met het ontdekken van de borst.
    Niet om veel te voeden maar om het te leren.

6. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Ja, ik denk dat we daar snel mee gaan beginnen. Dat gaf de verpleging al aan vandaag. De lactatiekundigen zitten tegenover de couveuseafdeling dus die zijn makkelijk bereikbaar als we ze nodig hebben.

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mooi zo! Bij mij was er toen discussie van verpleging onderling (deed het gewoon want zij deed het super) over de leeftijd. Kan zijn dat je misschien wel aan de tepelhoedjes moet want vaak kunnen ze de tepel nog niet zo ver naar binnen zuigen.

8. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Wat knap dat jij je tweeling aan de borst wilt! Ik vond het met 1 prematuurtje al zwaar, laat staan met 2. Maar alles wat ze krijgen is meegenomen toch? Wij zijn op dag 3 begonnen, maar met 34 weken geboren, dus dat kon dan ook. Ook met tepelhoedje trouwens!

9. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Ik weet nog niet hoe dat zal gaan, heb geen verwachtingen over de borstvoeding dus ik zie wel hoe het loopt. Proberen wil ik het zeker, maar mijn doel is om te kolven zolang de jongens in het ziekenhuis liggen. Daarna zie ik wel.

10. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

sommige kinderen kunnen zich verslikken wanneer er melk via de tepel of een flesje komt, dat is de reden dat er discussies over zijn. Niet elk kind van 33 weken kan dat. En bij verslikking kunnen kwetsbare longen een longontsteking krijgen, of de veroorzaker worden van negatieve mondstimulatie waardoor het kind daarna niet meer durft te drinken.
    Je moet het echt per kind bekijken of het mogelijk is.

11. Ons Kleintje

zo he wat een geluk, geniet ervan! van die rit hebben ze soms een paar dagen nodig om bij te tanken.

12. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Ze hebben na de rit geen dipjes gehad, ook vandaag ging het weer heel goed.

Ze zijn vandaag gewogen en gemeten. Hidde is terug op zijn geboortegewicht en anderhalve centimeter gegroeid, Teun was vandaag 1350 gram en 39 cm.

We hebben vandaag een gesprek met de kinderarts gehad. Als ze stabiel blijven, gaan ze één dezer dagen van het infuus af, met week 35 naar een wiegje en dan stopt de coffeïne. Een week later van de monitor af en dan tussen week 37 en week 40 (als ze goed kunnen drinken) naar huis.

13. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Wat doen je mannen het goed zeg!!
    Hidde al 1,5cm in lengte gegroeid en Teun al 60 gram boven zijn geboortegewicht, echt geweldig!!!!!!

14. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    De lactatiekundige kwam vandaag langslopen. Ik heb besloten om niet teveel energie te steken in het aanleggen van de jongens, maar gewoon tzt met een flesje te gaan oefenen. Ten eerste heb ik lang niet genoeg melk om beide kindjes te voeden en ten tweede zie ik het niet gebeuren dat ik een tweeling borstvoeding ga geven, ook omdat we nog een kleintje rond hebben lopen. Hoe lang ik blijf kolven weet ik niet, zien we wel.

15. Ons Kleintje

#255 Ons Kleintje, 2 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
    deze keuze heb ik destijds ook gemaakt op een bepaald moment. Vooral omdat je kinderen over 2 maanden al thuis zijn (vooruitzicht wat je zelf zei) kun je misschien binnenkort al een voorraadje gaan maken. Mijn persoonlijke advies is om af te bouwen met kolven minimaal een week voordat je kinderen naar huis mogen. Wanneer ze thuiszijn heb je waarschijnlijk nog weinig tijd om tussendoor nog 7 keer te kolven.

met een beetje pech drinken ze 8 keer daags een fles, en duurt dat 3 kwartier per fles. Reken maar uit, dat is 16 flessen op een dag keer 45 minuten, dan ben je 12 uren per dag aan het flessen.
    Dat is de reden dat wij dit `de eeuwige flesjes` noemden :)
    Wanneer er iemand op bezoek kwam, kreeg diegene standaard een fles in zijn/haar hand haha. Oja 1 van de tweeling kon al vanaf 9 maanden zichzelf te drinken geven dmv een fles vast te houden. Dat zijn echt dingen waar je naar uit gaat kijken op een bepaald moment.

16. smiley3

smiley3 Fanatiek lid

22 mrt 2013
    3.793
    0
    0
    ergens in nederland!
    Heb je verhaal gevolgd en wat goed dat je mannentjes het zo goed doen

zie dat ze 1 week oud zijn wat is Hidde mooi gegroeid 1.5 cm wist niet dat ze zoveel en snel groeide in 1 week
    geweldig dat teun boven geboortegewicht zit zo snel

hoop dat ze snel mee naar huis mogen

hoe groot/klein waren jou mannentjes?

17. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Het zou mooi zijn als ze tot de uitgerekende datum borstvoeding krijgen dan hebben ze mooi bescherming mee. Mij is het uiteindelijk niet gelukt. Ben met 40 weken ook gestopt wegens veeeeeel te weinig productie waar geen verandering in kwam.

18. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Hoe is het nu met jou en je mannetjes?

19. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Met de jongens is het nog steeds goed. Hidde heeft sinds gisteren wel regelmatig saturatiedips, maar is getest op infecties en daar kwam niets uit. Het hoort dus gewoon bij zijn leeftijd en de artsen maken zich er geen zorgen om dus wij ook niet. Al is het wel vervelend om die monitor zo te horen piepen... Vanmiddag hebben we gezellig met z'n drietjes gebuideld, toen heeft hij 2,5 uur geen incidenten gehad. Ik wilde mijn bedje al naast de couveuse zetten ;)

Teun is een pittig en alert kereltje. Die heeft nu al drie keer uit de fles gedronken, afgelopen nacht zelfs zijn hele voeding van 18cc. Hij heeft al drie dagen geen incidenten gehad, heel goed dus.

Met mij gaat het sinds gisteren een heel stuk beter. Gelukkig, dan ben ik wat mobieler en minder hulpbehoevend. Autorijden heb ik me nog niet aan gewaagd, vindt mijn man ook niet zo'n goed idee. We hoeven nu nog maar vijf minuten, dat scheelt. Misschien neem ik volgende week wel de bus naar het ziekenhuis, die stopt eind van de straat.

20. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    We zijn alweer een flinke week verder en alles gaat nog mooi z'n gangetje. Hidde heeft gelukkig niet veel incidenten meer, is inmiddels 2440 gram en ligt in een wiegje.
    Teun heeft deze week veel incidenten gehad. Ze zijn een week geleden met de coffeïne gestopt omdat hij zo stabiel was, maar achteraf blijkt dat te vroeg geweest te zijn. Eergisteren zijn ze weer gestart en dat doet hem duidelijk goed, gelukkig. Hij was vandaag 1736 gram.

Ze zijn nu drie weken oud en je merkt langzaamaan dat ze "ouder" worden. Ze zijn vaker en langer wakker en liggen me dan met hun grote kijkers te bestuderen. Ze drinken regelmatig uit de fles en vaak gaan de flessen dan ook op. Hidde begint echt al een beetje een bol gezicht te krijgen en Teuns gezichtje krijgt ook iets meer vorm.

Ik voel me alweer bijna de oude, lichamelijk, als ik maar niet teveel hooi op mijn vork neem. Gelukkig, want de eerste twee weken vroeg ik me echt af hoe dat nog goed zou komen, maar inmiddels kan ik mezelf goed redden!

Deel Deze Pagina