oke bij mijn opnames was het elke ochtend een gyn. Zou dan inderdaad voor vrijdag een gesprek aanvragen met je gyn en je man erbij. Op zich kunnen ze de keizersnede wel inplannen dagen van te voren, maar vaak is het toch een "dagelijks"besluit. Ik ben heel benieuwd wat de verwachtingen zijn en ook indd wanneer ze dan wel gaan ingrijpen.
Mijn man was hier vanavond voor het eten en toen kwam één van de gynaecologen zelf langs tijdens de visite. Kwam mooi uit dus, scheelt een afspraak en vrij nemen voor mijn man. Eigenlijk is het beleid nu zoals we hadden verwacht. We gaan gewoon zo door, maar bij een flinke dip in het ctg of afwijkende dopplers gaan ze ze meteen halen. Niet afwachten waar ze dat met 28 weken nog wel gedaan zouden hebben. Bij 34 weken halen ze ze sowieso omdat er dan relatief weinig meer gewonnen kan worden qua rijping. Hij zei ook nog dat niemand had verwacht dat de beebs nu nog in mijn buik zouden zitten... Frannie, nee, die artsen in opleiding daar kan ik ook weinig mee. Ze zijn wat mij betreft een goed doorgeefluik naar de gynaecologen Mimi, tenzij ik de 34 weken nader zal de keizersnede op hele korte termijn plaatsvinden. Ze noemen het dan nog wel een geplande keizersnede maar die wordt dan een uur of twee vantevoren gepland...
Eb, wat fijn om te lezen dat het goed gaat en dat ze hopelijk nog even kunnen blijven zitten(rijpen)! Ik wens je veel sterkte, de bevalling is in ieder geval in zicht (hoop voor je dat geen 5/12 wordt ivm die andere jarige! Sterkte met de laatste loodjes meid!
Ik zat er vanochtend echt een beetje doorheen. De afgelopen dagen laten ze me heel lang aan het ctg liggen (variërend van 5 kwartier tot bijna drie uur gisterenavond) vanwege kleine onregelmatigheidjes. Spikes (korte, plotselinge dipjes), tijdelijke regelmatige hartslag (baby slaapt), signaalverlies, een flinke verhoging van de hartslag van een baby (willen ze graag zien, dat betekent een actieve baby), noem maar op. Allemaal geen ernstige dingen, maar ze zorgen er wel voor dat ik eindeloos aan het ctg lig. Tuurlijk, ik wil graag dat ze goed kijken naar de hartfilmpjes, maar dit is deels pech omdat ze protocollen hebben waarin staat op welke momenten ze wel en niet mogen afsluiten. En deels drukte bij de artsen, want bij twijfel moeten zij beslissen of ik afgesloten kan worden. En een bevalling gaat uiteraard voor... Aan de ene kant levert dit voor mij frustratie op, want ik lig uren met die doppen op mijn buik in één houding, zonder vermaak (want meestal moet ik de doppen zelf vasthouden anders verlies ik het signaal), met een volle blaas, dorst etc. Maar het zorgt ook voor onzekerheid, want waarom zouden ze me zo lang laten liggen als het gewoon goed is? Als ik hiernaar vraag zeggen ze dat er niets aan de hand is, maar ik heb al een aantal dagen geen gewoon ctg van een half uur meer gehad, terwijl dat eerder wel altijd was. Wat is er dan anders nu dan vorige week? Als het niet goed gaat met de kindjes, dan moeten ze er toch gewoon uit? En als het wel goed gaat dan hoef ik toch geen drie uur aan het ctg? Sorry, verwarrend verhaal vrees ik, maar zo voelt het nou eenmaal...
EB wat een onzekerheid. Kan me voorstellen dat je alles in twijfel trekt! Gelukkig vanavond dan weer een gewone CTG.
Ik snap je twijfel en je verwondering helemaal. Jij ligt daar toh je druk te maken . Zou dit ook bespreekbaar houden hoor en aangeven dat jij zenuwachtig word van die langere ctg's. dat je wel snapt etc. maa dat het niet fijn voelt. Ik ben heel benieuwd hoe het de komende dagen qua ctg's gaat ..
Heel herkenbaar ja en als er een dipje te zien was dan moest ik langer aan het ctg en ik vroeg me wel eens af of er wel constant nar gekeken werd zoals ze mij deden geloven.... ik snap ook dat dit ontzettend vermoeiend is voor je. Zeker met een tweeling is een ctg al zo lastig. Heb meerdere vrouwen met tweelingen gezien. Misschien zit het er nu dan toch aan te komen? Ik duim weer verder voor je!
Ik heb het besproken met de zoveelste arts in opleiding. Hij geeft (terecht) aan dat als er nog enige twijfel is op het moment van afsluiten, ze hem nog laten doorlopen. Mijn ongemak is dan minder belangrijk dan de veiligheid van de kindjes. Ja, daar kan ik weinig tegenin brengen. Deze arts zei ook weer dat ze niet weten wanneer ze de kindjes uiterlijk gaan halen. Niets week 34... Ik heb besloten me daar nu het hoofd niet over te breken. Goede kans dat ik dat niet eens haal en als ik het wel haal dan is het dan vroeg genoeg om het te bespreken.
Jeetje wat een herkenbaarheid van mij ziekenhuisperiode. Weliswaar met 1 baby in de buik maar vooral ook de eindeloze ctg's.. Gelukkig dat je wel begrijpt waarom ze je dr langer aan laten. Wat ik weleens ded ws als ik zag dat de ctg 15 min mooi is alvast op de bel drukken voor se vpl. Die zag an ook dat het een mooi stuk was, dan mocht het er alvast af. Arts beoordeelde dan ook mee of hun belde de arts even voor overleg. Heb zelfs een x moeten slapen met die banden om mn buim heen grr.. Maaaaaaaar ze zitten er nog in meid en je doet t super! Irritaties zijn normaal na zoange tijd! Ik hoop dat je ook nog veel kan genieten van je buik. En de arts assisstentss tsja de een zei met 35 weken we laten dr gewon tot 40/41 weken zitten en een dagater na groot overleg met gyn werd ze dezelfde week nog gehaald... Niet teveel van aantrekken.
Moeten slapen met de banden om! Dat heeft hier totaal geen zin, moet ze 9 van de 10 keer bijdrukken omdat ik anders het signaal verlies.
Als alles goed gaat, mag ik morgen een dagje naar huis, tussen de ctg's door! Duimen jullie voor me???
elisabeth, besef je wel wat een bofkont je bent? geweldig dat de kinderen nogsteeds in je buik mogen zitten. veel plezier morgen!
Ja, dat besef ik me zeker, vind het ook nog steeds niet te geloven. Al die maanden hebben we toegeleefd naar morgen, niet verder durven kijken omdat het al heel bijzonder zou zijn als we 32 weken zouden halen. Nou, die gaan we zeker halen. En wie weet wat nog meer! In ieder geval feestje thuis morgen, mits het ctg weer goed is. De afgelopen drie ctg's duurden overigens 30-45 minuten, dus dat kan ook nog gewoon. Fijn!