Tweeling zwangerschap beinvloeden?

Discussion in 'Zwanger worden' started by roever, Feb 16, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,133
    12,106
    113
    klopt, maar een meerlingzwangerschap heeft een aanzienlijk hoger risico op complicaties, dat kan je niet met elkaar vergelijken.

Riverdale87, SD90 and Liana84 like this.
  2. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

Jan 7, 2011
    11,704
    3,816
    113
    Female
    ik zeg ook niet dat het niet zo is, ik wilde alleen aangeven dat het ook goed kan gaan. ;)

3. roever

roever Niet meer actief

Neu dat niet eens.
    En voorlopig komt er niet eens een zwangerschap haha

het is gewoon een vraag nav
    Een tekst die ik vannacht las, niet meer en niet minder :)

maar ik merk dat iedereen denkt te denken dat ik perse wel of perse geen tweeling zou willen.
    Maar eigenlijk staat dat helemaal los van elkaar!

Sophie221 likes this.
  4. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

Oct 15, 2017
    4,151
    4,681
    113
    Female
    Ik heb een tweeling, zit inderraad in mijn familie. Zwangerschap was pittiger, meer risico's en een vroeg geboorte. Daarnaast zijn twee baby's pittiger.
    Ik ben trots op mijn kindjes en houd zielsveel van ze maar dit op wat voor manier bewust uitlokken zou ik niet doen. Als het al kon ;)

5. Orchid24

Orchid24 VIP lid

Nov 19, 2018
    16,402
    13,232
    113
    Female
    lijkt me onwijs moeilijk, worden jullie wel begeleid via mw’er of psycholoog van het ziekenhuis?

6. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,029
    3,841
    113
    Female
    Thuis
    Sterkte meid.

En ik ben het helemaal met je eens. Onze eerste (eenling) is met 21 weken spontaan geboren in 2010. Een tweeling zwangerschap is echt een hoog risico zwangerschap.

7. SD90

SD90 Fanatiek lid

Nov 3, 2017
    2,292
    2,489
    113
    Female
    Ja, via het fertiliteitscentrum liep ik al een tijdje bij een psychologe, gelukkig kon ik daar nu ook weer terecht.

@Berte Wat verschrikkelijk dat je ook een kindje bent verloren... Hoe heb je de volgende zwangerschap(pen) ervaren? Zijn die goed verlopen?

Orchid24 likes this.
  8. Elraange

Elraange Fanatiek lid

Sep 25, 2015
    2,674
    2,013
    113
    Female
    Hier zelf geen tweeling.
    Wel had t me heel leuk geleken om in mijn gezin een tweeling groot te brengen.
    ( gelukkig geen htk middelen om t uit te lokken, heb wel iui met hormonen gehad en zelfs 2 eitjes wel zwanger en er zat 1 baby die nu 1.5jr s bijna, maar heb mn poging er niet om gelaten)

Maar indd de risico's van meerlingen zwangerschap zijn hoog. Wat niet altijd hoeft te zeggen dat t mis gaat gelukkig.
    Maar zou t niet bewust willen " uitlokken"

Hier mn derde dochter met 23wkn verloren, het is hel! Vreselijk veel verdriet.
    En nog steeds draag ik dit bij me.
    Nu zwanger vd 5de, mijn 2 zwangerschappen erna waren/zijn niet geheel zonder zorgen, omdat ik weet dat het zo voorbij kan zijn, maar ook geniet ik intenser vd schopjes.
    @SD90 na het verlies werd mijn kinderwens er niet minder om, misschien zelfs wel meer..
    Ik ben er na 3 jr weer voor gegaan, terwijl mn hoofd zei vanaf t verlies ik wil nu opnieuw zwanger zijn.
    Gelukkig gewacht wat in mijn geval goed was achteraf.
    ( er zijn ook zat stellen/vrouwen, die weer sneller zwanger zijn en dat is ook niet verkeerd)
    Mijn zwangerschap was dubbel vooral rond desbetreffende termijn , zodra ik dat voorbij was heb ik wel meer genoten, ik nam vaker de tijd om te genieten vd schopjes dus vaker hand op buik en er bewust mee bezig zijn.
    Heb uiteraard ook meer controles gehad, bijna iedere 2wkn.
    Dat was ook fijn. Veel begrip ook vanuit zh.
    Maar t gevoel klaar te zijn na het verlies of ik wil nooit meer zwanger raken vanwege t verlies had ik niet.
    Mis ik haar, ja en dat blijft. Ze hoort bij mij/ons en we gaan geregeld naar haar grafje of zetten iets moois in hoek v d kamer neer( ze heeft een mooi plekje bij ons thuis). Ik sta ermee op en ga ermee naar bed.
    Het zijn niet altijd verdrietige gevoelens, ook denken we op een mooie fijne manier aan haar.

Palmpje likes this.
  9. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,029
    3,841
    113
    Female
    Thuis
    Daarna nog 3 maal zwanger geweest, met preventieve cerclage, progesteron en heel rustig aandoen alledrie voldragen.

Maar 'leuk' zwanger zijn was het niet meer. Je weet te veel.

Wanneer je er weer aan toe bent zwanger te worden, zou ik een plan van aanpak met je gynaecoloog bespreken voor een volgende zwangerschap. Het geeft toch iets van rust als je een beetje weet wat er gaat komen.

10. Snies

Snies Fanatiek lid

Dec 22, 2015
    2,132
    3,214
    113
    Hier zitten tweelingen ook niet in de familie.
    Ik ben zwanger geraakt door vruchtbaarheidsbehandelingen van een twee eiige tweeling.

Nu ik de 12 weken grens voorbij ben, en ze op dit moment beiden nog goed groeien etc kan ik nu eindelijk een beetje beginnen te genieten.

Een tweelingzwangerschap valt onder een risico zwangerschap dus je krijgt niet voor niets extra controles en elke controle blijft toch weer spannend.

Het kan goed gaan dat beide baby's gezond en wel te wereld komen, maar het kan ook zijn dat je verder in de zwangerschap complicaties krijgt waardoor je één of beiden er door kwijt raakt en dit komt vaker voor bij een tweeling zwangerschap dan bij een eenling zwangerschap.

En dan nog niet gesproken over wat voor aanslag het op je lijf heeft als je er direct twee hebt. Ik vind lichamelijk deze zwangerschap nu al zwaar en ben nog niet eens op de helft. Mijn buik voelt nu al zwaarder en meer in de weg zitten dan toen bij de eerste. Waardoor ik niet lang kan staan of ik word duizelig.

Ik zou dus zelf nooit bewust voor een tweeling hebben gekozen, was er in eerste instantie ook niet echt blij mee.
    Als ik wist dat ik die ronde twee eitjes had had ik wellicht een ronde overgeslagen. Anderzijds als je in een vruchtbaarheidsbehandeling zit wil je ook iedere kans benutten en hoeft het niet te betekenen dat ook daadwerkelijk ze beiden bevrucht raken wat in mijn geval dan wel weer zo was. :o:

Het enige voordeel wat ik van deze tweeling zwangerschap vind is dat je meer echo's krijgt, en dus vaker mag spieken naar ze. Maar om die reden zou ik nooit een tweeling willen. :p

Geheel off topic : het is gelukkig niet zoals in de sims dat je met een bepaald soort eten een tweeling krijgt of een meisje of jongen. Gelukkig maar haha.

Share This Page