Heb me al helemaal suf gezocht naar antwoorden maar ik vind voornamelijk oude informatie of heel verschillende en uiteenlopende via-via-verhalen. Vanaf 15 januari raak ik werkloos. Ik wil graag een stapel ellende voor zijn en mijn kans op de arbeidsmarkt vergroten door een opleiding te gaan volgen. Dit is een opleiding die zal leiden naar een erkend certificaat en is een beroepsgerichte opleiding. Na het behalen van het certificaat zou ik direct vanuit huis kunnen starten met een eigen bedrijfje. Momenteel heb ik geen diploma's behalve mijn HAVO, mijn werkervaring ligt op zijn gat omdat ik voor de derde keer weggewerkt wordt onder het mom 'te oud en te duur'. Is er een traject dat mij zou kunnen helpen in het kunnen volgen van een opleiding? Hoe staat het UWV überhaubt tegenover iemand die graag een opleiding wil doen om de kansen te vergroten? Is er financiele hulp te krijgen? Voor deze opleiding kom ik niet in aanmerking voor studiefinaciering, op hun site staat wel vermeld dat er voor reintegratietrajecten en uitkeringen een regeling te treffen valt. Er is alleen nergens te vinden wat dat dan is. Letterlijk staat er op de site vermeld; "Heb je een uitkering of moet je re-íntergreren en wil je omgeschoold worden, wij werken samen met het UWV en gemeenten, dus neem gerust contact met ons op om de verschillende mogelijkheden door te nemen." Ik krijg echter geen antwoord op de mail die ik hen gestuurd heb en ga er dan ook vanuit dat het UWV dan wel enigszins weet wat er bedoeld wordt met die tekst. Kunt u mij opheldering geven op welke manier dan ook?
Beste NoukjeTygo, Per 1 januari 2012 is geen budget meer voor re-integratie van WW-uitkeringsgerechtigden. Dit betekent in de praktijk dat het niet meer mogelijk is een re-integratietraject (vanuit de WW) te volgen. Een opleiding kun je meestal wel volgen. Belangrijk is wel dat de opleiding je beschikbaarheid voor werk niet in de weg staat. Als je een opleiding doet, dan moet je zelf de kosten betalen. Ook moet je volledig beschikbaar blijven voor werk, blijven solliciteren en passend werk accepteren als je dat krijgt aangeboden. Actuele informatie vind je op deze pagina en hier. Wil je vanuit de WW-uitkering voor jezelf beginnen? En wil je als zelfstandige starten met behouden van een (gedeeltelijke) WW-uitkering? Je kunt dit dan melden bij je adviseur werk (via de werkmap). Samen kun je dan bespreken of je in aanmerking kunt komen voor de startersregeling zelfstandigen. Actuele informatie vind je op deze pagina. Ik wens je succes met het vinden van een nieuwe baan en/of opstarten van een eigen onderneming. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare