Alleen avonduren ziek?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Peetj, 2 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peetj

Peetj Bekend lid

28 mei 2013
    753
    0
    0
    Ik heb een 16-24uurs contract, in de zorg, avonden en nachtdiensten.
    Nachtdiensten gaan prima, alleen een volledige avonddienst van 8 uur trek ik niet meer vanwege het vele lopen.
    Nu had ik dat vorig jaar al aangekaart bij mijn leidinggevende, zij vertelde dat ik me niet voor alleen de avonden ziek kon melden? Als iplossing heb ik per avonddienst 4 vakantieuren gebruikt, geen probleem want had er immers genoeg staan nog.
    Nu viel mij op dat in het januari en februari, alleen mijn vaste nachten waren ingeroosterd (2 om de week) en geen avonden, wat er op neer komt dat ik maar 8 uur per week werk, ipv minimaal 16 uur..
    Mijn leidinggevende zou dit (na mail van mij) aanvullen met 4 uurs avonddiensten, maar nu kreeg ik net een mail met de mededeling dat die er niet zijn..
    Haar vraag was: opvullen met halve dagdiensten of vakantieuren?

Nou eigenlijk beiden niet, geen dagdiensten vanwege het lopen en het lijkt me niet de bedoeling dat ik hier vakantie voor opneem?

Wat mag wel en wat niet? Lijkt mij dat het mogelijk moet zijn om mij enkel voor de avonddiensten ziek te melden, zonder dat dit invloed heeft op mijn nachtdiensten?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 3 jan 2014
    Laatst bewerkt: 3 jan 2014
    Beste Peetj,

Je wilt weten of jouw werkgever jouw ziekte-uren mag opvullen met halve dagdiensten of vakantieuren.

Ben je (gedeeltelijk) ziek als gevolg van je zwangerschap, dan kan je werkgever voor jou een Ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV. UWV zal je gewerkte uren dan verrekenen met je eventuele Ziektewet-uitkering. Meestal maakt UWV deze uitkering over aan je werkgever die dit verrekend met je loon.

Ben je niet ziek ten gevolge van zwangerschap? Je werkgever betaalt jouw loon door. Je geeft aan een 16-24 uur contract te hebben. Wanneer je minimaal zestien uur op contract staat, dient in het geval van ziekte jouw werkgever over het mimimaal aantal overeengekomen uren jouw loon door te betalen.

Normaal gesproken kun je jezelf ziek melden bij je werkgever wanneer je door je gezondheid niet of gedeeltelijk nog kunt werken. Waarom jouw werkgever jou voor de keus laat om halve dagdiensten te draaien of vakantie-uren uit te laten betalen is voor mij niet duidelijk. UWV Webcare kan jou hierover helaas niet juridisch adviseren. Ik adviseer je dan ook contact op te nemen met bijvoorbeeld het Juridisch Loket (0900-8020), rechtsbijstand of vakbond.

Actuele informatie over ziek zijn rond zwangerschap of bevalling vind je hier.

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina