Volgende week moet ik vanwege een missed abortion ( ik was/ben 12 week zwanger maar het vruchtje is maar 10 week oud geworden) een curretage ondergaan. Heeft deze ingreep ook gevolgen voor een eventuele nieuwe zwangerschap? En mag je voor een bepaalde tijd niet zwanger worden na deze ingreep? Het zijn vragen waar ik steeds mee rond loop en waar ik graag een antwoord op zou willen krijgen. Alvast bedankt, Esther
hoi Esther, wat naar voor je! In principe heeft de ingreep geen invloed op een volgende zwangerschap. Heel hoogst zelden zijn er wel complicaties maar die komen door een voorzichtige werkwijze tegenwoordig niet vaak meer voor. Na de curettage mag je meteen weer zwanger worden. Omdat je cyclus echter vaak in de war is wordt soms geadviseerd om 1-3 maandan te wachten. Maar eigenlijk is dat niet nodig, als je meteen weer zwanger zou zijn weet je niet hoever omdat je niet weet wanneer de eisprong er weer is. Maar je krijgt dan een vroege termijnecho en kunt het daaruit afleiden. Dus meteen weer proberen zwanger te worden mag. Je kunt na de curettage nog wel een week bloedverlies hebben, en als je niet direct zwanger wordt is je eerste cyclus waarschijnlijk langer dan je gewend was (7-8 weken). De eerste ongesteldheid is meetsal ook weer heftiger dan je gewend was. Sterkte met de ingreep! Mirjam