Hoi Essie, Overgaan op flesvoeding is denk ik een keuze die ieder voor zich moet maken. Ik kan me best voorstellen dat je het heel druk vindt. Dat lijkt mij ook met twee kleintjes. Ik denk niet dat je een slechtere moeder bent als je voor flesvoeding kiest. Kinderen groeien er prima op. Aan de andere kant (even advocaatje van de duivel spelen): je bent 3 jaar bezig geweest met kinderen krijgen, wat is dan een half jaar borstvoeding geven? Uiteindelijk is bewezen dat borstvoeding de beste voeding is die een baby kan krijgen. Wordt me hier in het ziekenhuis alleen maar meer duidelijk. Heb je trouwens al eens een lactatiekundige gesproken over je borstvoeding of ben je er al zo zat van dat je dat niet meer wilt ? Ik hoor van veel vriendinnen dat zij handige tips hebben gekregen die hun veel gehannes en gedoe hebben bespaard.
HJ fijn dat het stabiel is, morgen 30 weken, toch alweer een kleine mijlpaal nietwaar?! En alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Essie: de soort voeding die je geeft maakt je geen betere/slechtere moeder hoor! Je moet doen waar jij je goed bij voelt!
Hey Meiden, Ik mag me hier ook melden. Gisteren onze eerste echo gehad en we blijken een 2-eiige tweeling te krijgen. We zijn al een beetje van de schrik bekomen..ben nog wat emotioneel..omdat de gehele zwangerschap nu tot me door dringt..Maar alle informatie die ik heb...alles kan ik wel weggooien..alles wordt anders lijkt wel. Niemand in onze familie heeft een tweeling..en ik ken ook niemand..ben er best onzeker over hoe het allemaal gaat. Qua verlof, afspraken met de gynaecaloog, borstvoeding etc etc. Ik heb ook vernomen dat je meerdere controles krijgt..hoe is dat geregeld met je werk; gaat dat van je vrije dag af..etc etc. Ik voel me zo bijzonder..maar ik zou zo graag meer info willen En zijn er speciale websites die jullie echt aanprijzen. Dank! Liefs
Olove, gefeliciteerd! Ik heb geen verstand van een zwangerschap van een twee eiige tweeling. Ben zelf zwanger van een eeneiige tweeling. Wat ik wel weet is dat een twee eiige tweeling wat betreft complicaties een gunstigere zwangerschap is dan wanneer je kindjes de placenta delen. Je staat bij de gyn onder controle om de groei van je kindjes in de gaten te houden. Wat betreft vrije dagen etc.:voor je man/vriend gaat het volgens mij wel van zijn vakantieuren af. Voor jou dacht ik niet. Net als bij een ander doktersbezoek of tandartsbezoek. Ik zou je CAO er even op na lezen. De website van het NVOM is de moeite waard om eens door te spitten. Geniet van je zwangerschap. Het is inderdaad heel bijzonder!
@HJ1977 Dank je wel! Mijn man heeft een eigen bedrijf..dus dat is wel gunstig qua afspraken etc. En een COA hebben wij helaas niet..maar ik speur wel op het internet..ze hebben er hier op het kantoor niet zoveel verstand van...dus dan is het beter als ik ze voor ben met wat wetten en regels.. Ik zal vanavond eens op de site van NVOM kijken. Hoe ervaar jij verder je zwangerschap. Ben je al met verlof..of ziektewet. Had ergens gelezen dat je gynaecoloog dat kan adviseren eerder te stoppen door eerst met de ziektewet te gaan en dan met verlof..omdat het toch wel zwaarder is. En komen de kilootjes ook dubbel zo hard Liefs
Olove, welkom hier! Ik kan je het tweelingenboek erg aanraden. Staat de zwangerschap in beschreven. En ervaringen van andere ouders. Stukjes uit het ziekenhuis. Kortom een boek wat lekker makkelijk leest. En veel info bevat! Meiden hadden gisteravond allebei koorts. Dus maar een zetpilletje gegeven. Ingesmeerd met Luuf. En zoutoplossing in de neusjes. Vandaag zijn ze wel vrolijk maar Sophie zit helemaal vast en Anna hoest de longen uit haar lijf. En ze klinkt ook schor. Weleens een schorre baby gehoord? Das echt zielig. Met mn moeder afgesproken dat Sophie een dagje daar is en Anna bij mij blijft. Dan krijgen ze ook eens een dagje 1 op 1 aandacht als ze niet in orde zijn. Wel zielig hoor om er dan 1 weg te brengen maar ik denk dat dit voor allebei de meiden beter is. En oma vindt het ook erg leuk om lekker te tutten met haar kleindochter.
Hallo allemaal, Vandaag zijn mijn jongens dan 1 jaar. Kan het maar moeilijk voorstellen dat we alweer een jaar verder zijn. Waar blijft de tijd. Dan hebben vast meerdere moeders gehad.Zo zijn ze nog klein en hulpeloos en nu lopen ze rond de tafel,brabbelen en eten met de pot mee. Dit wilde ik graag even met jullie delen.Lees nog vaak mee op dit forum.Misschien dat er straks een tijd komt dat ik ook weer wat vaker kan mee schrijven. Nu heb ik daar weinig tijd voor.De jongens slapen maar 3kwartier op een dag en dan moet ze zoveel doen(was,opruimen enz) dan er maar weinig tijd over blijft voor andere dingen. Veel succes allemaal met de kleintjes. Groet Jo
Jo gefeliciflapstaart met je knullen! Ik kan me nog niet voorstellen hoe het is als de meiden straks (oke over 8 maanden) een jaar zijn. Het gaat veel te snel he?
0love, ik lig op het moment in het ziekenhuis. Een van de kindjes heeft een groeiachterstand, waarschijnlijk doordat de placenta aan 1 kant minder goed werkt. Ook vermindert bij dat kindje de hoeveelheid vruchtwater. Het is dus even spannend wanneer ze gehaald gaan worden, maar het is zeker dat ze te vroeg geboren gaan worden. De kilo's kwamen bij mij zeker niet dubbel zo hard, aangezien ik in het begin van de zwangerschap bijna niks lustte! Ik voelde me constant beroerd en at eigenlijk alleen maar brood met smeerkaas en hollandse pot, haha! Mijn ervaring is dat je zelf je lichaam heel goed in de gaten moet houden. De gyneacoloog zei weinig over in hoeverre ik kon blijven werken. Ik heb me vanaf half oktober voor 30% ziek gemeld in overleg met mijn manager. Ik was constant moe, trok het thuis niet meer bij. Toen hoefde ik nog maar 50% te werken (werk normaal 80%). Na de echo van eind november waarbij de groeiachterstand werd geconstateerd mocht ik van de bedrijfsarts geen lange diensten meer draaien. Na de echo van 9 december ben ik dezelfde dag nog opgenomen. Ik hoop natuurlijk voor jou dat je er doorheen fluit, maar de meeste vrouwen die zwanger zijn van een tweeling gaan tussen de 28 en 32 weken de ziektewet in omdat het werken gewoon te veel energie vergt.
Wouw! Wat heftig allemaal! Dus misschien worden het wel kerstkindjes! Ik hoop dat alles goed gaat! En..word het een keizersnede? Ik had inderdaad al vernomen dat je eerder stopt met werken ( ziektewet ) ..tenminste die kans is heel groot. Het vervelende is..is dat ik in een jong bedrijf werk..en die weten allemaal niks van deze regeltjes..bedrijfsartsen etc..ze zijn wel net aangesloten bij ArboNed..dus dat is wel gunstig..die kunnen hun wel helpen, het zijn ook alleen maar mannen hier..dus dubbel zo weinig info die ze hebben Heel veel succes Liefs
Olove: welkom en gefeliciteerd! Ook ik adviseer je het tweelingenboek (Lenny Duijvelaar en Anjo Geluk) heel erg aan. En de NVOM idd. En verder zou ik zeggen: vraag vooral rond hier! Ik ben met bijna 31 weken gestopt met werken. Uiteindelijk met 34+3 opgenomen ivm verminderde navelstrengdoorbloeding van 1 kindje, die overigens drie dagen later weer helemaal in orde was. Bevalling spontaan begonnen met 35+1. Natuurlijke bevalling, beiden in hoofdligging, geen complicaties en de jongens mochten na 9 dagen mee naar huis. Goede zwangerschap gehad, prima bevalling.
Jo: GEFELICITEERD! Ongelooflijk he hoe snel het is gegaan! Idd van twee hulpeloze kleine kindertjes naar twee eigenwijze dreumesen! Geniet van hun verjaardag, het is zo'n bijzondere mijlpaal! En, als je het miss in het weekend nog viert: laat anderen vooral veel filmen en fotograferen ipv dat je zelf steeds alles door de lens heen beleeft!
Olove, ik ben eigenlijk heel snel al minder gaan werken. Met 11 weken was ik ontzettend moe en misselijk en had ik al veel pijn in mn bekken. Ik ben toen 6 uur per dag gaan werken. Met 15 weken geloof ik 3 a 4 uur per dag en met 20 weken moest ik helemaal stoppen van de arbo-arts. Met 24 weken opgenomen en aan de weeenremmers gelegd. Uiteindelijk nog een keer of 6 in het ziekenhuis gelegen ivm harde pijnlijke buiken. En met 36 weken ben ik ingeleid. Met 36+4 bevallen. Dat was vrijdagavond laat. En zondagochtend mocht ik met de meiden naar huis! Essie, ik begrijp jou heel goed. Wij hebben er ook ruim 3 jaar over gedaan om zwanger te worden. Hier pakten de meiden de borst niet. Dus kolven, bijvoeden... en dan kwamen ze alweer dus kon ik weer overnieuw beginnen. 2x baarmoederontsteking en een borstontsteking en toen was ik er ook klaar mee! Maar bij mij ging het ook gewoon niet meer. MOest de hele dag kolven voor 1 voeding. Maar goed wat ik wilde zeggen was dus dat ik heel goed begrijp dat je nu ook weer even dingen voor jezelf wilt. Dus eens eten en drinken wat je wilt zonder ermee rekening te houden. En kindjes worden ook groot op de fles hoor! Kindjes hebben veel meer aan een moeder die geniet van de voedingen en ook aan zichzelf toe komt!
Anna slaapt al sinds 12 uur. Nou ja af en toe wordt ze hoestend wakker. Maar ze is nog zo moe dat ze dan daarna weer in slaap valt. Slapen is het beste medicijn voor zieke kindjes toch? Maar ja met die koorts ga ik haar zo toch maar wakker maken voor een flesje. Ik belde de ha of ik iets mocht geven of doen voor Anna dr hoest. (staat er een beetje raar maar jullie snappen me wel toch?) Nou natuurlijk wil hij haar weer zien. Heb al gezegd dat ik echt niet per se langs hoef te komen maar gewoon wil weten of ik iets voor haar kan doen. Want we hebben onze eigen persoonlijke Katja in huis! Nee toch maar langskomen vond de assistente...
Hallo mede tweelingmammies, Ben weer een tijdje niet langsgeweest dus even een lange antwoordsessie: @Olove:Ten eerste proficiat met die twee wondertjes in je buik, geniet ervan. Welkom hier, ik sluit me bij de rest aan: lidmaatschap NVOM en het tweelingenboek van Duijvelaar en Geluk zijn echte aanraders en natuurlijk heb je hier je eigen vraagbaak Ik ben zelf ook al heel snel parttime gaan werken was te vermoeiend, ben met 26 weken helemaal in de ziektewet gegaan op aanraden van mijn arbo-arts (maar dat was ik zelf ook al van plan vond gewoon dat ik meer rust moest nemen) ben ook blij dat ik dat gedaan heb want met 33.6 weken ben ik spontaan bevallen van mijn eeneiige tweeling Julian en Thomas ze hebben een paar dagen in de couveuse gelegen voor de zekerheid en mochten met 36 weken naar huis omdat ze in het zkh eenmaal de regel hadden dat prematuurtjes niet voor 36 weken naar huis mogen. Maar ze deden en doen het hartstikke goed! Buiten een periode doodmoe te zijn geweest heb ik een perfecte zwangerschap gehad met eigenlijk geen klachten (niks serieus dan) @FunnyMe:Ik heb een tijd geleden op aanraden van de huisartsassistente (die vonden het ook niet nodig om langs te komen) DARO Tijmsiroop gehaald, werkt best wel goed en ze vonden het ook nog lekker! Ik vond het ook zo zielig zo een schorre baby. Beterschap voor de kleintjes! @Jo: Proficiat met de jarige jobjes! Gaat snel he, als ik nu kijk naar de foto's van toen Julian en Thomas net geboren zijn, wat zijn het dan al grote jongens zeg! Gelukkig heeft elke leeftijd zijn mooie dingen! @HJ: Nog proficiat! hoop dat je ondanks alles nog een fijne verjaardag hebt gehad. Kom je de tijd een beetje door of verveel je je te pletter? Hoe gaat het met de kleintjes? Hoop dat ze nog flink wat groeien en nog tot het nieuwe jaar in mammies buikje blijven zitten! Het kaarsje brand nog steeds. @Kreeftje: Lang niets meer gehoord. Vraag me af hoe het met je gaat, lukt het verwerken een beetje en hoe gaat het met de kleintjes, alles weer helemaal goed? Anders heel veel sterkte! @Essie: luister naar je eigen lichaam anders ga je er zelf aan onder door. Ik heb bijna zeven maanden (gedeeltelijk) bv kunnen geven (vooral veel gekolfd en dat is inderdaad heel erg zwaar heeft ook heel veel van mij gevergd en zag het ook vaak niet meer zitten). Maar jij moet doen waar je je het beste bij voelt. Ik wilde het perse minstens een half jaar volhouden en zal het volgende keer weer doen (en dan veel langer). Je wordt er echt geen slechtere moeder door. @Maaike: hoe gaat het inmiddels met Babette is ze alweer thuis? Ik denk aan je... @Daisy: al een beetje uit je dipje en lichamelijk ook wat opgeknapt? Hoe gaat het met je prachtmeiden? @Amsy: fijn dat je zo actief meedoet hier! Geen last van zwangerschapskwaaltjes? @Tinneke: ze doen het goed, he die kleintjes van je. Hoop dat je snel opgeknapt bent en met ze naar buiten kan! @Noor, Tal, Bolbuikje, Marian, Mj, Lycris: hoe gaat het met jou en de kids? Nou hier gaat alles eigenlijk wel goed, alleen heeft mama een koortslip en mag ik de kleintjes geen kusjes geven ( .Sowieso heel voorzichtig met ze zijn en constant me handen wassen/ontsmetten! Baal ervan Kleintjes hebben zichzelf op drie voedingen gezet krijgen dan wel 's morgens en tussen de middag er brood bij en dan nog tussendoor fruit en groenten a la Rapley en zo af en toe een rijstwafeltje. Ze slapen hartstikke goed en staan meestal pas rond 08.30uur op! Slapen doen ze overdag steeds minder maar gelukkig kunnen ze prima alleen spelen zodat ik ook af en toe wat tijd voor mezelf heb! :
@Essie; niet doen als je je er niet meer goed bij voelt. Ik heb het 4 weken volgehouden, met moeite. Ik bleef het maar doen omdat ik me anders schuldig voelde, maar was helemaal kapot. En steeds als ik besloot te stoppen dan kwam er weer iemand met een 'zoujedatnouweldoen'.. o en dan voelde ik me zo'n slechte moeder. Maar ineens was ik het zat. IK had er zoveel stress van.. dat kon ook niet goed zijn voor die kids. Er viel een last van mij schouders toen ik overging op de fles..
Ik ben heel erg geinteresseerd in de Rapley methode. Maar ja nou weten ze nog niet of Rapley wel werkt bij kindjes die fv hebben gekregen. Toch wil ik het wel gaan proberen. Maar wat zouden jullie doen, stoppen met de potjes nu en straks Rapley proberen, of gewoon doorgaan en als ze 6 maanden zijn Rapley proberen?
Ik kom snel weer bijlezen en reageren meiden! Sorry, nu even gewoon mn hoofd er niet helemaal bij! Dus gewoon even een teken van leven ! Liefs, Hanneke!
Een beetje vroeg maar hierbij alvast prettige kerstdagen gewenst! Ben benieuwd hoe jullie hem vinden, ga hem namelijk ook als kerstkaart versturen.