Kar: ik werd juist altijd een beetje misselijk van Gaviscon. Geweldig tegen maagzuur hoor, maar uiteindelijk heb ik er wel eens van overgegeven. Heb je wel eens Primperan of Malox geprobeerd? Dat schijnen speciale middeltjes te zijn tegen zwangerschapsmisselijkheid. En over die kinderwagen: past hij wel fatsoenlijk door een normale deur? Grotere bakjes is fijn, maar als je nergens meer langs kunt... Sweepy: Goed hoor dat jullie in deze situatie je gezonde verstand blijven gebruiken. Echt knap, want er komt zo veel op je af. Naar mijn idee heeft je kindje het op dit moment nog best wel naar zijn/haar zin in je buik. Nog een paar weekjes, dan zijn ze levensvatbaar buiten de baarmoeder en dan wordt het al weer een heel ander verhaal, toch? Moedig dat kleintje van je maar flink aan om te groeien! Essie, goede tip zeg van die venkelthee. Fijn ook dat het Isis zo goed helpt. Krista, volgens mij kun je een tweeling best borstvoeding geven hoor. In het ziekenhuis werd het erg gepromoot bij tweelingmoeders. Zoals Hanneke het uitlegt denk ik dat het prima kan. Helaas is de realiteit dus ook wel eens anders. Ik wilde heel graag, maar door de ziekenhuisstress kwam mijn borstvoeding maar niet op gang en zou ik heel vaak moeten gaan kolven en daarnaast nog borstvoeding moeten gaan geven. Dat heb ik een week volgehouden en daarna was ik zo moe, dat ik heb besloten om er mee te stoppen. Tegelijk voeden is mij trouwens ook nooit gelukt. Ik vond het ook vel leuker om even mijn aandacht op 1 van de kinderen te richten. Maddy, hoe is het met je jongens? Daisy, hoe gaat het met jou en de meiden en de zwangerschap? FunnyMe, hoe gaat het ondertussen met je man en met jullie? Hanneke, hoe gaat het bij jullie? Is er al uitzicht op de thuiskomst van Benthe? Wij hebben Midas met een sonde naar huis gekregen. Is daar bij Benthe ook sprake van? Adi, gaat het ook goed met jou en je drie kleintjes? Olove, hou je het nog een beetje vol in het ziekenhuis? Mag je ook wel eens op dagverlof in het weekend? Mocht ik toen wel en dat vond ik echt heerlijkl. Hierdoor kon ik wel eens met Berry uit eten en heb ik kerst toch thuis kunnen vieren. Hier alles oké. De vreugde om het lange slapen was van korte duur, haha. Vannacht kwamen ze weer gewoon om de 4 uur. Ik zet alleen niet meer de wekker, maar laat ze gewoon komen. Dat brengt ook al wel veel rust. Fijne dag allemaal! Groetjes, Ellen
Hey Meiden, Hier alles rustig..voel me nog steeds prima en met de kleintjes gaat het ook goed! Het ziekenhuis daarentegen valt erg tegen..vind het echt niks het AMC...erg rommelig..totaal geen routine..en ze blijven maar binnen stormen..Heb zogenaamd rust van half 2 tot 3..maar dat wordt door de dokters/verplegers niet in acht genomen en zetten me gerust aan de CTG..wat normaal een half uur moet duren..maar omdat het erg lastig is om 2 hartjes te lokaliseren duurde het gisteren bij mij gewoon anderhalf uur...Gisteren had ik door alle hectiek de hele dag al een verhoogde polsslag..had amper geslapen want mn buuf stond op het punt om te bevallen, dus om de 3 a 4 min gekreun en gehijg..maar er waren geen bedden op de verloskamer..Ze zijn aan het verbouwen hier..en ik lig op een echo onderzoek kamer...veel te krap en volgestampt met rommel.. Had dus gisternacht amper geslapen en mn rustmoment was van me afgepakt..Zometeen komt de kinderarts een praatje houden..in geval van; wat als de kindjes wel veel eerder komen..maar hij kon geen tijd zeggen..zou gewoon even langskomen..dus waarschijnlijk weer in mn rust. Maar het goeie nieuws is..is dat ze morgen of vrijdag een meting gaan doen en kijken of alles nog stabiel is en dan mag ik terug naar Alkmaar..dus mijn verwachting is..is dat ik dit weekend weer lekker dichtbij huis ben en vanuit daaruit kijken we wel weer verder. Net een gesprek met de kinderartsen gehad..heel reeel..en heel duidelijk, vanavond kunnen we misschien even op de afdeling kijken waar de kleintjes liggen...zal wel een impact hebben..maar wel goed om te weten waar we misschien aan toe zijn...alhoewel ik echt niet het idee of gevoel heb dat ze zoveel eerder komen...maar misschien zit ik nog in de ontkenningsfase. Nou meiden..ik ga even mn rust houden, ik hoop dat met jullie alles goed gaat. Liefs
@Olove; Wat vervelend dat het ziekenhuis zo tegenvalt. Juist de rust en het vertrouwen in het ziekenhuis heb je nu nodig. Het is heel goed dat jullie gaan kijken op de NICU. Dan weet je wat je eventueel te wachten staat als je kindjes toch eerder komen. Wij hebben dat als heel prettig ervaren. En het zal best heftig zijn, maar aan de andere kant geeft het ook vertrouwen als je ziet hoe ze daar te werk gaan. Nogmaals heel erg veel sterkte. Hopelijk blijkt na de onderzoekjes dat alles goed is en mag je terug naar Alkmaar. Dat zou wel fijn zijn. Hou je taai hoor! @Krista; Wij hebben de Easy Walker. Prima wagen hoor. We hebben er totaal geen problemen mee. In tegendeel zelfs. Wij hebben deze wagen gekozen omdat we hem veel stabieler vonden dan bijvoorbeeld de Koelstra of de Urban Jungle. Maar goed, het moet jullie eigen keus zijn. Succes! @bolbuikje; Hoe is het met je kleine meid? @alle zwangeren; Heel veel sterkte. Zeker met dit warme weer zal het af en toe niet meevallen. En als je je dan sowieso al niet lekker voelt. Hou jullie taai! @de rest; Genieten jullie ook zo van het mooie weer?
Dag dames, helaas geen tijd om helemaal bij te lezen, maar wel paar korte reacties: @ Sweepy: heel veel sterkte met alle keuzes die jullie moeten maken. Niet echt een roze wolk waar je op zit zo! Wel heel fijn om te horen dat beide kindjes goed gegroeid zijn en dat je ze lekker voelt bewegen! @ Olove: goed om te horen dat het alweer iets beter gaat. Klinkt niet echt als een feest om in dat ziekenhuis te liggen (uberhaupt om in het ziekenhuis te liggen natuurlijk...), dus ik hoop dat je snel naar het ziekenhuis in Alkmaar mag (daar ben ik trouwens geboren ) en dat je snel naar huis mag natuurlijk! We duimen voor je dat jouw ukkies nog lekker even in mamma's buik blijven! Ik ga trouwens morgen bij groeiecho wel vragen hoe het zit met het de cervixmeting. Vind het toch wel raar dat ze dat niet standaard doen! @ Bolbuikje: fijn dat het met Benthe alweer wat beter gaat! Hopelijk mag ze snel naar huis! @ Karel1978: naar he, al die zorgen die we ons maken! Ik ben ook niet zo dat ik overal over wil bellen... Gelukkig heb ik morgen weer een groeiecho, dus mag ik onze ukkies weer even bewonderen! Maandag heb ik een 'verplichte' bankdag gehouden (moest van mijn vriend ). De hele dag vrijwel niets gedaan, en dat was wel erg fijn. Ik voelde de ukkies meteen ook weer veel meer. Nu mezelf voorgenomen om echt, echt, echt meer rust te nemen! Wij hebben ook de Easywalker gekocht. Staat hier inmiddels in de woonkamer met reiswiegjes en al! Ik vind het een mooie wagen en hij rijdt lekker (heb 'm alleen in de woonkamer uitgeprobeerd, maar toch ). Iedereen die ik vergeten ben: sorry! @ allen: fijn dat we onze zorgen hier zo lekker kwijt kunnen! Lucht toch op! Nog een vraagje aan alle ervaren mamma's: is het verstandig om een borstvoedingscursus te gaan volgen? En zo ja, wat is een goede? O, en ik heb weer een buikfoto geplaatst!
@ jipper..ze hadden helaas geen tijd voor me ( ons ) op het NICU..jammer, maar de zuster zei dat het toch geen haast heeft omdat het er niet naar uit ziet dat mn kleintjes daar snel komen...waarschijnlijk morgen even kijken..maar dat zal dan morgenavond worden want dan is mn mannetje er ...maar ik hoop natuurlijk dat ik morgenavond al in Alkmaar lig. @ Margit...zou indd om die cervix meting vragen...maar het vreemde is dat artsen onderling daar verschillende meningen over hebben. Gister een gesprek met een arts gehad en die snapt niet waarom ze die metingen uitvoeren..ik ben daar verder niet op in gegaan..maar ik zie hem morgen weer dus ik zal wel even vragen waarom hij die mening heeft. Want door die meting bij mij is een vroegtijdige bevalling waarschijnlijk uitgesteld..want ik was gewoon doorgegaan..druk met het huishouden..hond uitlaten..trap lopen etc etc...Iemand anders die ik ken die heeft door een openstaande baarmoedermond..en vroegtijdige weeen en daarbij de ontsluiting haar kindje met 22 weken verloren..Als..ze die meting bij haar hadden gedaan hadden ze het misschien kunnen voorkomen..door bv vroegtijdig een touwtjes om de mond te plaatsen..wat mogelijk is bij een bepaalde lengte ( bij mij niet meer helaas ). Nu had zij hetzelfde probleem bij dr 2e zwangerschap..en die hebben ze wel op tijd ontdekt door de meting uit te voeren en hebben ze direct dat touwtje geplaatst..en alles is gelukkig nu goed gegaan.. Tja..de vraag is indd waarom voeren ze zo'n meting niet altijd uit..en regelmatig..misschien vinden ze dat het weinig zegt..ook had ik gelezen dat ze pas actie gaan ondernemen als de cervix korter is dan 2 a 2.5cm...dwz bedrust..korter als 1 a 1.5cm..weeenremmers, longrijpers etc etc...Velen mogen weer naar huis met bedrust..en anderen moeten hun gehele zwangerschap uitzitten..zo'n enorm verschil in protocolen..heel vreemd. Hier verders nog steeds alles rustig..zondag 28 weken..en hopelijk dan in Alkmaar en dan mag mn mannetje een nachtje blijven slapen, is me door de 1 van de zuster daar vorige week toegezegd. Mn mannetje kwam vanaaf ook nog met een verrassing..namelijk mn hond..werd natuurlijk acuut opgenomen en heb lieve Donny helemaal geen gedag knuffel kunnen geven..Dat was wel erg leuk!!
Over die meting. Ik vind dat ook belachelijk. Ik heb 2.5 jaar in Zwitserland gewoond en ben met bijna 34 weken zwangerschap naar Nederland verhuisd (niet vanwege de kids maar baan, lang verhaal). Ik stond daar onder controle van een supergoede gyn en ze deed regelmatig een meting. Ik vond dat echt goed. Na die 2.5 jaar valt het me heel erg op hoe afwachtend ze in NL zijn met veel dingen. Zo doen ze heel veel uit preventie. De nekplooimeting gebeurt daar ook standaard, het is mij niet gevraagd of ik het wilde, dat gebeurt daar gewoon. Verder werd er altijd heel veel tijd uitgetrokken voor alles, echo, ctg etc. De gyn was heel rustig en had echt alle tijd. Toen ik in NL bij de gyn kwam met 34 weken stond ik na 1,5 u in de wachtkamer te hebben gezeten terwijl ik amper kon zitten na tien minuten weer buiten. Werd helemaal geen tijd voor me genomen. Zij kende mijn dossier niet eens. Maar dat niet alleen. Vanaf je 18e krijg je daar ieder jaar een uitstrijkje voor baarmoederhalskanker. Toen ik daar kwam was ik 24 en op mijn 25e had ik buikklachten, vroeg mijn HA wanneer ik voor het laatst bij een gyn was, nog nooit... was mijn antwoord. Nou die man viel haast van zijn stoel van verbazing. Het is daar gewoon verplicht. Sindsdien heb ik het ieder jaar gehad. Het verhaal van JAde Goody is voor mij weer een bevestiging dat je ook voor je 30e baarmoederhalskanker kunt krijgen en dat het de meest preventieve vorm is. Het is voor mij weer een jaar geleden en ik ga binnenkort gewoon om een uitstrijkje vragen, als ze weigeren ga ik gewoon naar een ander. MAar ook bij mijn vriend.l Die is daar gewoon geopereerd aan zijn hernia. KAn alles weer terwijl hij functieverlies had in zijn voet. In NEderland laten ze je jaren doorlopen voor ze mogelijk een keer opereren. Tja.. ik heb gezien hoe het ook kan en vind dat gewoon beter. Bij Babette toen ook, dat duurde zo lang voor iemand een keer doorpakte en keek wat ze nou mankeerde. O ik had toen echt gewild dat ik in Zwitserland was, wist dat ze haar daar allang helemaal hadden onderzocht. Ok, ik maak er een lang verhaal van. Het begon bij die meting. HOeveel moeite is dat nou!
Ben het helemaal met Maaike en Olove eens w.b. de afwachtende (luie?) houding hier in Nederland over dit soort dingen. Inderdaad, waarom niet bij iedere vrouw vanaf haar 18e elk jaar een uitstrijkje en regelmatig borstonderzoek?! In Canada gebeurt dat ook standaard hoorde ik van een collega. Wie weet hoeveel ellende daardoor voorkomen had kunnen worden. Olove, ik vind jou heel sterk. Je klinkt nog steeds erg positief en ik weet zeker dat je twee blijven zitten tot ze eruit 'mogen'. Ik hoop voor je dat je snel naar Alkmaar mag, dat AMC klinkt idd niet prettig. Dat is het nadeel van een academisch ziekenhuis denk ik, het heeft voordelen maar voor patiënten ook nadelen - zoals veel vreemd volk om je bed en weinig uitleg aan patiënt maar wel aan co-assistenten etc. Nogmaals sterkte! Karel, veel succes/plezier bij de gyn vandaag. Fijn dat je weer even mag kijken; ik mag dinsdag weer (hopelijk). Ik ga ook die cervixmeting maar eens aankaarten. Kan bij de vragen op mijn lijstje. Als ik zo hoor wat jullie allemaal bespreken/besproken hebben met jullie gyn dan kom ik er maar karig vanaf.. Zou dat zijn omdat dit mijn 2e & 3e kind worden? Hanneke, hoe is het nu met Benthe? Al enig idee over wanneer ze lekker naar huis mag? Ik vind jou ook zo sterk klinken.. Ik zou compleet flippen denk ik, met twee drukke kleintjes thuis en eentje in het ziekenhuis en dan je aandacht verdelen etc.. Petje af! Essie, wat fijn dat de venkelthee lijkt te helpen! Hopelijk is ze snel over de krampjesperiode heen gegroeid. Ik vond dat bij Sverre ook zó naar. Je bent zo machteloos, kunt zo weinig doen om ze te helpen. HJ: ik heb gisteren Maalox gekocht ipv Gaviscon, waar ik idd ook erg misselijk van werd. Ik vind het alleen allemaal zo duur. Je doet 5 dagen met zo'n doosje/flesje en het kost elke keer 7 euro! Ik ga m'n gyn dus ook vragen om iets op recept. Al heb ik - afkloppen - wel het idee dat het langzaam aan ietsje beter gaat... [-o<
Hier gaat het dus redelijk goed, ik vind de tijd alleen zo langzaam gaan op dit moment. Ik wil gewoon namelijk NU METEEN weten wat ik in mijn buik heb zitten! Krijgen we er jongens bij of meisjes, of één van elk?! Mijn gyn zal daar niet naar kijken dinsdag vrees ik dus ik ga héél goed opletten of ik zelf een piemeltje oid voorbij zie schuiven. Werken gaat me wel steeds meer moeite en energie kosten merk ik. Zelfs nu ik met dit mooie weer ietsje minder lange dagen maak ben ik echt kapot tegen de tijd dat we kunnen eten 's avonds (moet ik ook nog maken natuurlijk ook al is Alex de hele dag (werkloos) thuis...). En ik sta er veel avonden en in 't weekend ook alleen voor met Sverre die nogal een energievreter is. Maar wel een erg leuke. Het is zo schattig om hem 's ochtens in bed te horen kletsen als hij net wakker is. Vanochtend had hij een heel verhaal over niet aankomen en luisteren, en tot 3 tellen etc. Je hoort jezelf gewoon terug..
Inderdaad merkwaardig hoe dat dat werkt in zo'n ziekenhuis! Je hebt nu juist rust nodig en dat krijg je niet #-o Hopelijk kun je snel terug naar dat andere ziekenhuis!! wel goed te horen dat het tot nu toe allemaal goed gaat! Wij zijn net terug en alles is gelukkig goed. Hartjes klopten goed en ze liggen boven elkaar Ik heb het ook uitgebreid gehad over mijn zorgen en de gyn heeft me gerust kunnen stellen. Het gaat allemaal prima en gelukkig is mijn bloedruk ook weer enigzins normaal. Mocht tenminste weer wat drop eten Nu kunnen we uitkijken naar de 20 weken echo want wij willen ook heel graag weten wat we krijgen!!
@ Kar76: Spannend he, wat er in je buik zit! Ik kon ook echt niet wachten tot ik het wist! Ik zou het dinsdag tijdens de echo gewoon vragen hoor, misschien willen ze toch wel even kijken / kunnen ze het zien! Je schrijft trouwens dat je ook nog moet koken als je thuis komt na je werk en dat je man (werkeloos) thuis zit. Is dat niet anders te regelen (lees: kan hij niet koken? Of bemoei ik me dan met dingen waar ik me niet mee moet bemoeien ?). @ Karel1978: jeuj, een goede echo en gelukkig een betere bloeddruk! Gefeliciteerd! Ego: Ik kom ook net terug van mijn groeiecho. Beide kindjes goed gegroeid en alweer 1100 gram! Ook voldoende vruchtwater. Zie mezelf nu ook wel met de dag groeien moet ik zeggen. Kon m'n vragen over de cervixmeting helaas nog niet stellen, want dat moet bij de gyn en daar heb ik pas dinsdag een afspraak mee. Maar ben wel stuk gerustgesteld nu ik weet dat ze goed gegroeid zijn! De bovenste ligt trouwens nog steeds dwars en de onderste eronder in onvolkomen stuit. Hoop dat dat nog wel verandert. Ze liggen trouwens heel lief met hun hoofdjes bij elkaar!
wat is nou eigenlijk een groeiecho? want die krijg ik volgens mij helemaal niet! Ik weet ook helemaal niet hoe zwaar ze zijn... Of is dat pas na 20 weken ofzo...
Groeiecho is echo waar ze bekijken of de kindjes goed gegroeid zijn. Ze meten de hoofdomtrek, buikomtrek en lengte van de dijbeentjes (geloof ik). Ik heb elke 4 weken zo'n echo en daarna (meestal niet dezelfde dag) een afspraak met de gyn en dan meten ze mijn bloeddruk, luisteren ze de hartjes en vragen ze hoe het met mij is. Heb jij niet elke 4 weken een echo dan? Dacht dat dat standaard was bij tweelingzwangerschap. Maar misschien noemen ze het bij jou geen groeiecho, maar is dat het wel? Ik vraag trouwens steeds zelf naar het gewicht omdat ik benieuwd ben hoe zwaar ze nu zijn. Is niet zo dat ze me dat uit zichzelf vertellen. Vind het trouwens wel raar dat ze nooit willen vertellen hoe groot de kindjes zijn! Schijnen ze nooit te doen???
Hey lieve dames!!! Even snel wat van mezelf laten horen... @Bolbuikje,wat fijn dat het een stuk beter met Benthe gaat zeg! Wat zal het fijn zijn als ze mee naar huis mag!! @MC Lover en HJ,wat lief dat jullie naar me vragen. Met de meiden gaat alles helemaal prima,ze kruipen heel de kamer al door dus is errug opletten nu,hahaha...Slapen gaat ook weer goed,gelukkig!Met mama iets minder,mn bekken doen zó'n pijn,het schijnt dat ik ischias heb en dat ik veel moet rusten(liggend want zittend heb ik ook erg veel pijn)maar dat valt niet mee met 2 van die meiden om me heen... Hoe gaat het met jullie? Zijn de jongens alweer opgeknpat MC??? Mooie foto's HJ!! @Oloove,jee meis dat was even schrikken zeg! Ik vind je ook erg sterk overkomne,gelukkig maar want je hebt er idd niks aan om je druk te maken. Hopelijk blijven je kindjes nog lekker in je buik!! Knuff.. @Sweepy,veel sterkte met jullie keuze!! @Krista,wij hebben ook de Easywalker en wij zijn er echt superblij mee,je kan er sowieso overal mee naar binnen wat ook erg fijn is,en hij rijdt super,met 1 hand te draaien,ja ik vind het een echte aanrader!! Succes iig! @Essie,FunnyMe en Noor,hoe gaat het met jullie en de kids?? ----------------------- Sorry als ik iemand vergeten ben Ik heb op het moment weinig tijd om te lezen en te reageren,jammer!!De meiden vragen tuurlijk veel aandacht van mama en die geef ik ze maar al te graag Ik ga mn best doen dames!! Liefs...
zo ff hier ook weer wat laten horen van me. ik vind het met de week zwaarder worden.Heb de laatste paar dagen vaak harde buiken en ongi krampjes.Maar doe al niet veel, me buik doet ook gewoon zeer, alsof hij wil groeien,mar het niet zo snel kan, pff moet soms gewoon ff op me zij liggen om de druk eraf te halen. Verder slaap ik snachts bijna niet ivm benauwdheid,maar verder niks te klagen hahahaha @margrit hoef je niet elke keer naar de gyn dan?Hier is dat standaard.
@ Diana26: ik ga inderdaad ook elke 4 weken naar de gyn, maar dat is meestal niet op dezelfde dag als de echo. Zo had ik vandaag de echo en pas dinsdag de afspraak met de gyn. Ik merk ook dat het zwaarder wordt trouwens, ik snap dat gevoel dat je omschrijft van zere buik en alsof ie wil groeien (dat doet ie ook ).
Gek he dat daar dan toch zoveel verschil in zit. Ik moet wel elke 4 weken naar de gyn, maar dan kijkt ze alleen snel of het hartje klopt en het vruchtwater oke is. Verder geen metingen ed... Trouwens haar echomachien is ook van dermate kwaliteit dat ik er niets van kan maken... Ik krijg wel steeds foto's mee maar ik zie daar echt geen twee baby's in Ik moet wel elke keer voordat ik naar haar ga mijn bloeddruk laten meten (half uur lang) en straks gaan ze ook naast de bloeddruk de hartjes controleren. Hoe heet zoiets? Ct...huppeldepup Ze zei wel dat groeiverschil voor 20 weken bijna niet voorkomt, dus misschien krijg ik die groeiecho's dan pas na 20 weken?? Na ja, nog ruim 2 weken en dan de 20 weken echo!!
Mijn gyn meet wel de buikjes, maar hij zei ook dat dat eigenlijk voor de 20 weken weinig zin heeft. Daarna gaan ze pas de echte groei bijhouden. Dus dan zullen wij ook de beroemde 'groeiecho's' krijgen denk ik! De ene keer dat ik nu bij de gyn ben geweest heeft hij m'n bloeddruk gemeten, de hartjes laten horen en dus even vlug de buikjes gemeten. Verder niets over vruchtwater oid. Moeten jullie ook elke keer urine laten controleren? En je HB, hoe vaak wordt dat gemeten? Hier ook nog maar 3 weken en dan op de helft!
Margit: fijn dat de echo goed was!! Jee 1100 gram alweer!! Gaat hard!! Daisy: fijn om wat van je te horen!! Fijn dat het goed gaat, twee lekker ondernemende dametjes zo te lezen Hoever ben je nu in je zwangerschap?? Karel: ik kreeg zelfs iedere twee weken een echo! Gemaakt door een arts-echoscopist. Dat was ivm de mogelijkheid op TTS. In het begin is er idd niet zovaak een groeiachterstand, maar het kán wel. Afhankelijk van het soort tweelingzwangerschp krijg je vaker echo's/ Omdat ze bij mij een placenta deelden kreeg ik dus iedere twee weken een echo. Daar werd vooral gekeken naar de hoeveelheid vruchtwater van ieder kind (is dat ongeveer gelijk?) de maag-en blaasvulling, hoe de niertjes eruit zien en verder een aantal maten: hoofdomtrek, buikomtrek, lengte van het bovenbeen, doorsnede van het hoofd en de buik. Dat tezamen geeft een indicatie van het gewicht van je kindjes. Buiten die echo's om had ik uiteraard ook de uitgebreide 20-weken echo waarop alles uitgebreid werd bekeken. Toen lag ik geloof ik wel een uur op die tafel Bij mij werd alleen op indicatie de urine nagekeken en ik geloof 1 keer standaard. Hb is denk ik 3 keer geprikt, 1 keer in het begin, 1 keer zo'n beetje met 24 weken en 1 keer tijdens de bevalling. Hier gaat het allemaal goed hoor, de jongens gaan lekker, rennen en spelen, het zijn echte knulletjes, ravotten, klimmen, klimmen zelf op de glijbaan (die best een beetje hoog is vindt mama ) en roetsjen naar beneden. Springen, zijn ondeugend en kunnen heerlijk eten Isa vindt het leuk op school, wordt een grote meid!