Oh en nog ff een vraagje: ik zie erg tegen de bevalling op. Mag je bij een tweeling op voorhand aangeven dat je graag een keizersnede zou willen hebben? En doen ze dat zomaar (ivm de risico's die bij keizersnede komen kijken)?
hoi linda, ik had je al gefeliciteerd in je andere topic maar om antwoord te geven op je vraag. een keizersnede doen ze niet zomaar, ook al ben je zwanger van 2 kleintjes, het liefst hebben ze dat je op de natuurlijke manier beval. kijk complicaties kunnen altijd voorkomen maar dat is ook als je zwanger bent van 1. ik heb er 1 in hoofdliggng liggen en 1 in stuit maar de gyn wil toch dat ik geen keizersnede krijg. lijkt me ook geen pretje trouwens, en je bent langer bezig om te herstellen. als het moet dan moet het maar liever niet
@Linda: gefeliciteerd! Spannend hoor! Zijn jullie al een beetje aan de gedachte gewend? Om je vraag te beantwoorden: mijn mannetjes delen samen het buitenste vruchtvlies en de placenta, dat was op een vroege echo te zien. Dan gaan ze ervanuit dat heteeneiig is. En idd heeft de gyn altijd liever dat je natuurlijk bevalt (als het kan natuurlijk) dit scheelt een hoop ook voor je herstel. Ik denk dat een natuurlijke bevalling van een tweeling niet per definitie zwaarder is dan bij een eenling, je moet er alleen na de eerste nog een uitkrijgen, maar de ontsluiting (en dat is het ergste) is dan natuurlijk al geweest. Spannend hoor, wanneer moet je weer op controle? Mima: nog even joh, de tijd gaat nu hard! Hoop dat je gevoel idd werkelijkheid wordt! Chaya: voor jou schiet het ook al op joh! Lekker! Sas: leuke foto van je meiden! Gaaf hoor!
Vind dit net in een ander topic: IN THE WOMB: Twins, Triplets & Quads Op moederdag (zondag 13 mei) van 19.00-21.00 uur National Geographic Vanaf het moment van bevruchting maakt een menselijk embryo een ongelooflijke ontwikkeling door in een negen maanden lange reis. De nieuwste technologie maakt het mogelijk om in de geheime wereld van de foetus te stappen en te zien hoe een-, twee-, drie- en vierlingen zich ontwikkelen in de baarmoeder. Om 18.00 starten we met de eerste aflevering van In The Womb, waarin de wonderbaarlijke reis van de bevruchting van het eitje tot de geboorte van de baby wordt vastgelegd. De aflevering over eenlingen krijgt om 19.00 een vervolg met het twee uur durende In The Womb: Twins, Triplets & Quads. We volgen drie zwangere vrouwen die in verwachting zijn van een meerling.
Ik heb gisteren mijn huisarts (tevens verloskundige) gebeld en verteld dat ik een tweeling krijg. Dan doet mijn huisarts de begeleiding niet meer en verwees me daarom door naar afd. Gynacologie. Ik die bellen vandaag. Allemaal vragen of ik daar al was geweest en wie mn dokter daar was... Pffff geen idee... ik moest van mijn dokter bellen, ik neem aan voor een afspraak... De assistente van afd Gynacologie vroeg me waar ik was geweest, afd. Rontgen zeg ik (hoewel ik wel in een andere wachtruimte moest gaan zitten dus misschien was dat dan wel Gynacologie) Zij dingen checken... "nee, je bent niet bij ons geweest.." Blijkt dat dat helemaal niet normaal is en ik gelijk door mijn huisarts ook voor de eerste termijn echo al naar afd. Gynacologie gestuurd had moeten worden. @ Noor28: Misschien dat ze dan ook al hadden gezien of het 1 of 2 eiig was, maar ik neem aan dat 22 mei als ik de volgende afspraak heb maar dan bij gynacologie, dat ze het dan wel kunnen zien :S Beetje raar allemaal...
Linda, van harte gefeliciteerd...je bent zeker nog aan het wennen aan het idee! Als ze beiden een aparte vruchtzak hebben (wat bij mij het geval is) dan is het meestal een 2 eiig, de kans is klein dat het een 1 eiige is, maar niet nul.... Maar ik weer nu zeker dat ze 2 eiig zijn, want op de echo zie je dat de schedeltjes een hele andere vorm hebben. Een heeft een bol gezichtje (netals papa) en de ander een langer gezicht (die lijkt op mama)... Een keizersnede lijkt me echt geen pretje, die tweede komt er bij een normale bevalling makkelijk uit omdat de ruimte er al is, geen reden om die risico's van een keizersnede nog erbij te betrekken... k tel nog steeds af....nog minstens een weeeeeeekje yippie jeeeej
Linda, van harte gefeliciteerd...je bent zeker nog aan het wennen aan het idee! Als ze beiden een aparte vruchtzak hebben (wat bij mij het geval is) dan is het meestal een 2 eiig, de kans is klein dat het een 1 eiige is, maar niet nul.... Maar ik weer nu zeker dat ze 2 eiig zijn, want op de echo zie je dat de schedeltjes een hele andere vorm hebben. Een heeft een bol gezichtje (netals papa) en de ander een langer gezicht (die lijkt op mama)... Een keizersnede lijkt me echt geen pretje, die tweede komt er bij een normale bevalling makkelijk uit omdat de ruimte er al is, geen reden om die risico's van een keizersnede nog erbij te betrekken... k tel nog steeds af....nog minstens een weeeeeeekje yippie jeeeej
@ mima, goh alweer 36 weken, je gaat hard hoor heb jij al iets gehoord van je gyn hoe lang ze willen dat je minimaal zwanger bent? ik bedoel, stel je krijg nu weeen, ik neem aan dat ze bij jou het niet meer proberen om het tegen te houden... @ noor, voor jou ook bijna een mijlpaal he, joepie, je bent bijna op de helft!
@chaya: niet expliciet van wel of niet, maar ik was vorige week met een bijna van vals alarm langs geweest, en toen zei de gyn van gezien de grootte van je buik kan het ieder moment gebeuren, maar de 40 weken haal je sowieso niet. Hij zei verder: 35 weken(zover was ik toen) is wel mooi, en mocht je veel krampen en harde buiken krijgen, dan beslissen ze aan de hand van CTG of ze de vliezen breken en de kindjes een 'handje helpen'. Ik denk dat ze het ook wel mooi vinden zo. Maandag heb ik weer een echo...k denk de laatste...de laatste dagen zo'n last van kramp onderin, maar k kan t geen weeen noemen, en als k loop voel ik de kleine echt in mn bekken drukken.... ben dik tevreden als ik volgende week kan zeggen yippie 37 weken dan mag t komen 8)
Hoi hoi Hier nieuws van het bezoekje bij de arts. Onze hummeltjes stellen het dus prima. Die mindere beweging was normaal, maar sinds ik die vraag gesteld had, zijn ze weer in hun drukke doen. De T vormige ligging is weg, ze hebben zich anders geplaatst. Het ene kindje ligt met zn kont naar beneden ( niet goed dus voor een natuurlijke bevalling) en het andere zit met de kont naar boven en hoofdje beneden ( wel goed dus). De dokter zegt dat ze nog kunnen draaien en ik hoop het van harte want ik wil echt geen keizersnede. Tot wanneer denken jullie dat ze kunnen draaien? Tot later oja welkom en proficiat aan ons nieuwste lid van tweelingforum
@fieke: bij mij was de onsterste pas met 34 weken gedraaid. Bij de echo van 32,5 weken lag die nog dwars. Daarna nog bezig met indalen, het hoofdje zit nu nog steeds netjes in het bekken maar gister was ie nog beweeglijk, dus als t meezit heb je nog even de tijd. De bovenste ligt nog steeds dwars bij mij, maar dat is niet erg volgens de gyn, t gaat echt om t eerste kindje.
Eens even buurten hier! Mima: het schiet nu wel echt op he, voor je? Spannend hoor! Keep us informed! Blij dat het weer wat minder warm is? Chaya: jij gaat ook hard! Jeetje nog even en er zijn weer baby's! Wel hier blijven posten he?!?! Liefs Noor
haa heerlijk dat t wat frisser is... maar ik merk met de dag dat t zwaarder wordt... t gerommel in mn buik is afgezwakt...dus ik wacht geduldig af... Vandaag had ik een echo...de kinderen zijn flink gegroeid, en je ziet dat de ruimte heel beperkt is. Verder zie je weinig, omdat er veel schaduwen zijn...k heb wel het gezichtje van eentje kunnen zien, die andere die ingedaald is konden we niet zien... en ja hoor: Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte!
Zo, kom weer eens even buurten! Vandaag echo gehad en onze twee mannetjes doen het allebei prima. Ze lagen gezellig met zijn tweeen met de kont naar beneden en de koppies naast elkaar heel intiem te zijn. Schattig hoor! Alles zag er goed uit! Toch altijd weer een geruststelling! Jeetje Mima: morgen 37 weken! Hoera! Da's toch wel echt een mijlpaal! Fiekebolletje: wanneer heb je weer een controle? Spannend hoor, hoop dat ze lekker allebei met het bolletje naar beneden gaan liggen!
Hey Mima je bent idd een grote mijlpaal dichtbij, ik wou dat ik ook aan 37 weken zal raken, hopelijk nog een beetje verder ook. @ Noor, ik moet volgende donderdag terug, ik ben ook al eens benieuwd. hebben jullie ook meer het alien gevoel in de buik, echt wat gaan ze tekeer We zijn nu bezig met de laatste afwerking in ons huis en ik heb al de kleurtjes voor de kamertjes gekozen. We gaan ze eerst samen in een kamer leggen, maar toch al hun eigen kleurtjes in de kamers klaarleggen. Krijgen jullie soms ook van die angstaanvallen, dat alles nu zo snel dichtbij komt? Tot later
Hieperdepiep! Ben zo blij dat ik de 37 gehaald heb! Nóg een weekje hihihih ik heb de smaak te pakken! Maar nu mogen ze met een gerust hart komen.... @fieke: jij bent ook een belangrijke mijlpaal voorbij, 32 weken...op naar de 37 of 38 weken.... daarna is t zeker superzwaar.... @noor: haha die ligging is echt schattig, bij mij lagen ze ook een keertje zo, maar dan dwars, en ze speelden met elkaars handjes, met de vliezen ertussen...was super om te zien! Bij mij rommelt t al sinds dinsdag, het lijken wel voorweeen, soms wordt t heviger, en dan zwakt t weer voor een paar uurtjes af...maar het echte werk is nog niet begonnen....maandag heb ik weer een controle, en mijn gevoel zegt nog steeds midden volgende week....
@Mima: spannend joh! Het kan nu gewoon elk moment gebeuren! Heerlijk voor je dat je de 37 weken voorbij bent! Ben heel benieuwd! @Fieke: hoop dat je donderdag te horen krijgt dat ze keurig beide met de koppies naar beneden liggen! Eigenwijze floepertjes kunnen het zijn tweelingen! Denken ze vast: kom laten we mama eens wat excitement bezorgen! Dat zal straks als ze groot zijn vast nog veel erger worden! Jij ook alweer bijna 33 weken! @Chaya: hoe voel jij je inmiddels? Schiet ook al op he voor je? Liefs Noor
hoi lady`s, tja gaat lekker bij jullie he goh mima, petje af voor je hoor, ik weet dat het nu pittig voor je is maar je blijft optimistisch, knap van je en noor, hoe voel jij je nu? hier gaat het wel, aan de ene kant wil ik dat de jongens nog even blijven zitten maar aan de andere kant mag het eigenlijk ook wel gaan gebeuren van me heel dubbel allemaal. ik heb ook al dat het flink rommel net als mima, maar ook bij mij zet het niet door ach we wachten het maar rustig af he!~~