zo heb me het weekend weer nuttig gemaakt voor de zieke medemens, druk gehad op het werk. Nu lekker 4 dagen vrij! De jongens zijn vandaag precies 23 maanden, ongelooflijk, nog maar een maandje en ze worden alweer 2!!! pfff vind het tweede jaar nóg sneller gegaan dan het eerste!
Krista, jeetje, wat een gedoe zeg! Dat je persee een infuus moet als je zo bang bent voor naalden...pffff. Lijkt me maar niks. Kar, ik hoor van veel vriendinnen dat zij in een soort onzichtbaar coconnetje zaten aan het einde van hun zwangerschap. Lijkt me wel vervelend dat je niks meer kunt hebben van Sverre, zowel voor hem als voor jou. Tja, dat kamertje en die geboortekaartjes...komt echt allemaal wel. Ook als de kleintjes al geboren zijn, toch? Heb je misschien een voorgevoel dat het toch twee jongens of twee meiden zijn, aangezien je het elke keer het geslacht in twijfel trekt of konden zze het niet goed zien bij de echo? Karel, wat een egocentrische vrouw zeg!! Ik kan me zo goed voorstellen dat je er de balen van had. In het ziekenhuis waar ik heb gelegen probeerden ze vrouwen die in een zelfde soort situatie zaten bij elkaar op de kamer te leggen. Omdat mijn kinderen op de NICU terecht kwamen, mocht op een 1- persoonskamer liggen op de OHC omdat ze het niet goed/leuk voor mij zouden vinden als ik op de kraamafdeling zou liggen bij vrouwen die hun kindje bij zich mochten houden. Vond ik heel erg prettig. Diana, lastig hè, dat gedoe met de voeding. Als je goede ervaringen hebt met de aanwijzingen op het pak aanhouden zou ik dat nu ook gewoon proberen. Je kunt dan altijd nog kijken of ze voeding voor hongerige kinderen nodig hebben, toch? Wij hebben eigenlijk zelf gewoon besloten dat onze jongens toe waren aan 5 flessen...maar wij zijn dan ook echt heel eigenwijs en hebben naar mijn idee goed naar het eetgedrag van onze kinderen gekeken. Dat laatste lijkt mij het belangrijkst.
Ohh Karel wat een mooie meisjes! Zo schattig hoe ze erbij liggen met die handjes.. Net als in je buik waarschijnlijk. En dat bovenlipje van Sofia... Kun je goed zien dat ze een-eiig zijn? Helena: ze hebben maar 1 keer kunnen zien dat het jochie een jochie zou zijn, bij de 20 wk echo. Andere keren wilde hij het of niet laten zien of hij lag er verkeerd voor. Bij het meisje hebben ze 3 keer gekeken maar alledrie zeiden ze iets als 'Ja, ik zie niets dus dit zou dan een meisje kunnen zijn'. Ook niet echt garantie dus.. We zien 't wel! Moeten alleen dan nog extra namen hebben..
Karel, Wat een prachtige meiden! Kar, Succes nog hoor meid! Hoop dat je je toch weer wat beter gaat voelen of in ieder geval gewoon beter in je vel ! Hoewel ik dat niks kunnen hebben wel herken eigenlijk ! Die geboorte kaartjes komen wel een keer hoor! En dat kamertje ook ! Zolang de kindjes maar een wiegje/bedje hebben om in te slapen en genoeg liefde dan komt het helemaal goed (hier voor Benthe nog altijd geen kamertje gekocht, word wel hoogste tijd want binnenkort past ze natuurlijk niet meer in de wieg !) Noor, Mooi omschreven je werk zo ! Haha! Fijn dat je nu weer lekker een paar dagen vrij bent! En dankje, hoop ook dat het snel minder word. Schiet al op he, die tweede verjaardag! Hier ook bijna...! Verder sorry, niet onthouden! Hier overigens een oplossing gevonden zodat ik mijn melk niet weg hoef te gooien omdat Benthe hem niet wil. Ruben wil hem maar al te graag, gister lekker de melk gedronken! Vandaag ook weer alle gekolfde melk voor hem, heeft het niet allemaal op, maar we bewaren het gewoon een paar dagen! Hier dus een kleine man tijdelijk weer aan de borstvoeding !
Karel, wat een prachtige meiden! Kan me helemaal voorstellen dat je supertrots op ze bent. Die veiligheidsspeld en dat spalkje lijken inderdaad wel heel groot zo. Noor, druk geweest lees ik al. Fijn dat je nu even vrij bent. En Chris en Tijn al weer bijna 2! Dat gaat hard zeg. Kar, tja, die echo's geven nooit 100% garantie, dat is waar. Wij wilden het niet weten, wat grappig was, want alle verpleegkundigen en artsen wisten wel dat het jongetjes zouden worden. Bij ons schijnt het heel zichtbaar te zijn geweest, maar we hebben het zelf nooit op echo's ontdekt en ik heb er heel wat gehad! Maaike, hoe is het met Babette en Bodhi? Hoe gaat het met jezelf? Val je nog steeds zo veel af of is het nu stabiel? Hanneke, handig dat Ruben je moedermelk wel wil! Hoef je het iig niet weg te gooien. Ik hoop dat je je snel weer wat beter voelt. Ik maak me weer op voor de komende werkmarathon. Vandaag slaapdienst, woensdag slaapdienst, zaterdag dagdienst, zondag slaapdienst en dan donderdag weer slaapdienst en dan ben ik 4 dagen vrij, hehe! Lex en Midas hebben het ook maar druk. Elke keer weer oppas waarvoor ze gezellig moeten doen.... Vanmiddag weer,dus vanmorgen laat ik ze maar lekker slapen. Fijne dag allemaal!
@Karel; Jeeh wat een popjes....zit weer met tranen in mijn ogen.. Ik zit hier met mijn zoontje te praten over wat er allemaal kan gebeuren, dus ook dat ze te vroeg geboren kunnen worden. Dat vond hij maar zielig voor de mamma en de kindjes dat ze dan niet dag en nacht bij elkaar kunnen zijn....boehoe (hoe houd je weer droog) Hij is een heel gevoelig ventje...moet wel oppassen dat ik niet te vaak zit te huilen.. @Karel; hou je taai en denk ook aan je eigen lichaam, en geniet er stiekum maar van dat je s'nachts nog ff door kan slapen! Groetjes Okki
Ach Okki, wat schattig van je zoontje! Zou ik het ook te kwaad van krijgen hoor. Hou oud is hij? Helena, drukke week voor jullie dus.. Kun je trouwens vaak ook echt slapen tijdens die slaapdiensten of is het dan ook druk? Sterkte alvast! Krista, jij bent dus nog niet bevallen? Hoe is het met je harde buiken enzo? Of is alles weer rustig? Hier: vannacht weer 2.5 uur wakker geweest; combinatie van Sverre die niet weer in slaap wilde vallen en weer veel buikpijn. Heb net urine weggebracht en een afspraak voor vanmiddag bij de huisarts. Stiekem hoop ik dat 't gewoon blaasontsteking is en dat een kuurtje gaat helpen. Maar op het stickje bleek niets. Als de huisarts me nou ook niet serieus neemt ga ik maar de gyn bellen denk ik. Want de pijn trekt ook niet meer weg, het blijft zeurderig aanwezig. Ben ondertussen wel erg moe en kan alleen nog maar huilen merk ik. We gaan proberen te regelen met het kdv dat Sverre daar een extra dag per week heen kan, tot de baby's er zijn. Ik moet echt meer rust hebben en dat lukt niet met hem om me heen, zelfs niet als Alex er ook is. Ventje voelt natuurlijk donders goed aan dat er iets met mama is... Ik voel me dan ook continu schuldig, heb het gevoel dat ik alleen maar ruzie met hem maak en boos op hem ben.
Ellen, Sterkte met al het werken! En ik vraag me dat idd ook af, ben je met zo een slaapdienst erg veel wakker om dingen te doen? Of kan je best eventjes dutten? Denk dat je sowieso altijd wel een stuk lichter slaapt dan thuis! Idd ik vind het super dat Ruben de gekolfde borstvoeding op drinkt. Is toch elke dag ruim een liter die anders weggegooid zou worden! En wat extra mamamelk kan nooit kwaad natuurlijk ! Kar, Vervelend hoor zo! Hoop idd dat het met een kuurtje over zou zijn. Misschien wel lekker als Sverre eventjes een paar uurtjes extra per week naar het kdv kan. Anders niet misschien een opa/oma in de buurt waar ie een dagje heen mag? Okki, Ow das wel lief idd van hem zeg! Hoe oud is ie? Maar ik hoop voor jullie dat de kindjes lekker bij mama mogen blijven! Ik was zo blij dat ik Malou en Ruben bij me mocht hebben toen ik in het ziekenhuis was! En toen Benthe, was dat echt een flinke domper dat ze de couveuse in moest, had daar eigenlijk helemaal geen rekening mee gehouden!
Ha meiden, haha, ik zal niet meer 'inbreken' hier maar gewoon lekker meepraten!!! Karel: Wat een prachtige meiden!!! En wat klein nog! Lekker genieten van je kersverse gezin!!!! Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, heb ik wat vraagjes!! - Met hoeveel weken bevalt een gemiddelde tweelingmama? - Ik heb al 10 weken erg last van allerlei kwalen (oa misselijk, draaierig, moe, maagzuur, hoofdpijn en obstipatie) . Wanneer verdween dat bij jullie?? Ik heb met name erg last van obstipatie en kan vaak 6 dagen niet naar het toilet.. als ik dan eenmaal wel moet doet het zo'n pijn dat ik van de pijn gewoon moet overgeven!! Iemand tips? - en wanneer kan ik het beste met een tweeling geslachtsbepaling laten doen?? Liefs Eleni
Hoi Eleni, Heb ook besloten om meer 'mee' te doen. De gemiddelde tweelingmama bevalt met 37 weken, 3 weken eerder dan 'normaal' dus. Tegen obstipatie heb je natuurlijk de 'gewone' voedseladviesen als veel vezels en heel veel drinken (minstens 2 liter). Ik heb wel eens gehoord dat een multivitamine voor zwangeren met wat magnesium ook kan helpen voor een goede stoelgang. Ik zou het iig vragen aan je gyn. Geslachtsbepaling lees ik even mee. Verschilt dat met 'gewone' zwangerschappen? Ik ging er eigenlijk vanuit dat het zichtbaar zou zijn vanaf 16 weken, maar dat ze er wel goed voor moeten liggen. Mijn misselijkheid is trouwens iets minder geworden overdag! 's Avonds nog steeds geen pretje, maar wat een opluchting op dit moment Liefs, Luca
@ Luca: Haha, gezellig dat je ook meedoet!!! Dank je voor de antwoorden!! Hmmm, 3 weken eerder dan 'normaal' .. dat wordt dan misschien wel met oud en nieuw hier! Met eten houd ik inderdaad al rekening dat ik een hoop vezels binnenkrijg! En ik drink nu ook zo'n 2 liter water per dag! Misschien toch maar eens aan mijn gyn vragen ... kan ik ook eindelijk eens gaan genieten !! Over de geslachtsbepaling : Ik heb ook geen flauw idee of dat anders is als bij eenling zwangerschappen, maar ik denk dat ik ook maar 16 weken aanhoud! Ga straks maar eens een afspraak maken bij een pretecho bureau! Fijn dat je misselijkheid overdag weg is! Ik heb er 's avonds ook nog last van! Bah, wat kan je je daar beroerd door voelen he? Liefs Eleni
De misselijkheid is nog niet weg overdag, maar minder erg. Overgeven is ook hetzelfde, maar ik kan de hond tenminste weer eens uitlaten Naar van je obstipatie trouwens. Ik heb er zelf nog niet heel erge last van, zeker als ik wat melkproducten gebruik (kan ik sinds mijn zwangerschap slecht hebben, maar volgens mij helpt het nu met de stoelgang als ik melkproducten met mate gebruik). Oh ja, misschien helpen probiotica als vifit en actimel? Ze zeggen in reclame's dat het je stoelgang bevordert en je weerstand verbetert? Pretecho's zijn natuurlijk heel leuk, maar de geslachtsbepaling kan toch ook door de artsen? @Alle ervaringsdeskundigen: Zat jullie arts/echoscopist bij pretecho goed met de geslachtsbepaling? En zo ja, wanneer?
Hoi Eleni en Luca! Leuk dat jullie meer meekletsen! Zet jezelf ook even op de lijst (paar pagina's terug), dan zijn Krista, ik en Jeetje niet meer zo alleen.. (Okki, jij mag er ook bij natuurlijk!) Tja je kunt aan die lijst ook zien dat er niet echt een gemiddelde is wanneer je bevalt.. Sommigen al met 30 wk, anderen toch rond de 38 wk. Mijn gyn zei dat het 'vaak' (!) voorkomt dat vrouwen gewoon rond de 40 wk bevallen van een tweeling.. Over obstipatie: dat had ik ook, maar echt met vlagen. De eerste weken, toen weer even niet, toen weer wel.. Het komt en gaat en lijkt bij mij niet veel met voedsel te maken te hebben. Bij mij helpt Roosvicee Laxo enorm goed! Gewoon 1 of 2 glaasjes per dag en 't lukt weer. Of wat extra olijfolie door je pasta of groenten mikken. Smeert de boel ook. Geslachtsbepaling: wij kregen/krijgen niet zo gek veel echo's en eigenlijk wil de gyn ook niet kijken naar de geslachten. Bij de 20-wk echo kregen wij dus te horen dat het waarschijnlijk een jongen en een meisje zijn. Daarna is er nog 2 keer een soort van vluchtig gecheckt dat 't meisje ook een meisje is, maar 't jochie eigenlijk niet meer. Maar ik ga wel van jongen/meisje uit. Pretecho bureau's kunnen soms vanaf 16 wk kijken maar meestal doen ze het pas vanaf 18 wk. Ik heb dus geen blaasontsteking. En bij de huisarts net moest ik enorm huilen - ik kan ook niet goed uitleggen waarom of waarover ik nou zo bezorgd ben. Want ik voel de kindjes gewoon goed etc. Hij heeft nog wel even gekeken en gevoeld aan de baarmoedermond en zei dat daar nog niets aan de hand is. Maar het deed ZEER! Auw auw auw. Zijn advies: rustig aan en proberen het idee dat er 'iets' mis is los te laten. Dus dat ga ik dan maar doen.. Heb ook een recept mee voor antidepressiva, zodat ik die meteen kan ophalen als ik bevallen ben. Dat geeft al veel rust moet ik zeggen.
@kar76..." Heb ook een recept mee voor antidepressiva, zodat ik die meteen kan ophalen als ik bevallen ben. Dat geeft al veel rust moet ik zeggen" Hoi, is dit omdat je al eerder een pnd hebt gehad?? Slik nu zelf ook a.d...en ik ben ook bang voor nog een pnd, die ontstond na de geboorte van ons (2e) zoontje. Maar ik ben nu in contact gekomen met een pnd deskundige, die werkt met hormonen. Ik weet nu dat al mijn stemmingswisselingen voor 80% door de hormonen komt, de rest ook door diverse gebeurtenissen. Maar ik durf nu niet aan mijn medicatie te gaan sleutelen maar er is dus meer dan antidepressieva!! groetjes Okki
@Eleni: wat betreft de data van bevallen: bekijk ons lijstje maar eens, dan zie je wanneer iedereen bevallen is Obstipatie: bah, niet leuk, maar ik gebruikte ook Roosvicee LAxoo. Hielp erg goed en ik gebruikte actimel omdat dat ook schimmelinfecties tegen zou gaan en gezond is voor de baby's Geslachtsbepaling hebben wij gewoon bij de 20 weken gehad en het klopte @Kar: ik vindt het zo naar voor je dat je je zo slecht voelt Niet leuk hoor! Dat is makkelijker gezegd dan gedaan om het gevoel te vegreten dat er iets mis zou zijn... @Okki: wat lief van je zoontje!! Kreeg zelf tranen in mijn ogen . Mijn neefjes wilden ook graag komen kijken, maar aangezien de hele fam 300 km verder op woont gaat dat niet zo makkelijk. Mijn zus zei tegen hem: nee, nu gaan we niet kijken..later pas.. Mijn neefje eet zijn brood op en zegt: Gaan we nu dan Lief he! Dat mijn fam. zo ver weg woont is ook de reden dat ik best veel online ben, zoals Noor schreef Voor mij op dit moment de enige manier om fotoos etc door te spelen, en dan pik ik dit forum gelijk mee natuurlijk Ff verdere update: De kids zijn vandaag gepromoveerd naar de high care ipv intensive care. Ze hebben gelukkig geen last van mijn streptokokken gehad, dus hoeven ook geen antibiotca meer en de schedelscans waren helemaal goed! Nu alleen nog lekker eten en aankomen. De gewichtjes zijn nu zo rond de 1450 gr. voor beiden. Ik voel me best heel goed, net of ik nu onder de drugs zit Maar ik vergeet wel eeens dat ik 3 dagen geleden bevallen ben en dan ben ik ineens doodmoe. Moet toch maar even beter de dag inplannen zodat ik ook rust krijg.. @ alle kolfdeskundigen: Ik moet om de 3 uur kolven, 6 keer per dag, maar moet ik dat al die weken zo volhouden? Of kan ik dat op een gegeven moment af gaan bouwen. IS best vermoeiend dat kolven zo...
Zwanger: KristaB (Krista) -uitgerekend 24-08-2009 - 2 jongens Kar76 (Karlijn) - uitgerekend 25-09-2009 - jongen en meisje Jeetje (Judith) - uitgerekend 27-11-2009 - 2 jongens Luca79 - uitgerekend 11-02-2010 Funnyme -uitgerekend 23-03-2010 Bevallen: Sascha78 (sascha)- bevallen 14-08-2007- Allana en Marlena- 27+6 (geplande keizersnede) 2810 en 2590 gram Noor28 (Noor) - bevallen 26-08-2007 - Chris Antonie en Tijn Pieter - 35+1 - 2125 en 2490 gram (natuurlijke bevalling) Hanneke - Bevallen 28-09-2007 - Malou Indy Yannieck Naomi en Ruben Nigel Mignon Aiden - 35+6 - 2155 en 2045 gram - beide 47 cm - (natuurlijke bevalling, hoofd en stuit ligging) MC lover (Maddy) -bevallen 03-05-2008- Julian en Thomas 33+6- 2100 en 2190 gram allebei ca 42 cm (natuurlijke bevalling, hoofd en stuit ligging) FunnyMe (Fanny)- bevallen 15-08-2008- Anna Luna en Sophie Emma- 36+4- 2510 en 2790 gram (natuurlijke bevalling, hoofd en stuitligging) Helena1977 (Ellen) - bevallen 12-01-2009- Lex Evert en Midas Klaas- 33+3- 2110 en 1120 gram. (geplande keizersnede) Margit76 (Margit) - bevallen 25-04-2009 - Merle en Linde - 29+4 - 1161 en 1252 gram (onvolkomen en volkomen stuitligging - natuurlijke bevalling) Ylaisa bevallen 05-06-2009-Britt en Steijn-34+5-2100 en 1950 gram-beide 44cm-keizersnede Diana1980 - bevallen 15-06-2009- 2 jongens 38+1 - 2460 en 2945 gram (natuurlijke bevalling) Karel1978 - bevallen 24-07-2009 - Romy en Sofia - 31+4 -1460 en 1650 gram Daisy - bevallen 25-07-2009 - Maartje - ong. 7 pond Heb mezelf er ook bij gezet en volgens mij was dit de meest recente (heb blz. erop nagekeken).
Hoi, Ja, ik heb vorige keer een vrij zware PND gehad; begon al op dag 4 (waar normaal de kraamtranen starten). Ik heb ook een geschiedenis van depressies dus had de vorige keer ook wel in mijn achterhoofd dat door de hormoonwisselingen ik wel een risico zou vormen. Maar het kwam uiteindelijk nog wel onverwacht.. Het was ook veel heftiger dan mijn 'gewone' depressies. Het duurde veel langer, pas toen Sverre 11 maanden was kon ik snappen wat mensen bedoelden met genieten van je kind. Voel(de) me ook zo ontzettend schuldig.. had jij dat ook? Denk dat het hier ook hormonaal is hoor - grotendeels. Nu in de zwangerschap gaat het eigenlijk wel goed, vorige keer ook. Maar ik wil gewoon geen risico lopen en zodra ik bevallen ben ga ik dus slikken. Ik ga niet afwachten tot en of ik weer depressief word. Kan me voorstellen dat je het heel eng vindt om te sleutelen met je medicatie, zeker als je nu stabiel bent. Ben wel benieuwd wat zo'n hormoontherapie inhoudt.
Kar, wat klote dat je je zo rot voelt dat je alleen maar wil huilen Ik heb het ook af en toe, en als je eraan toe geeft dan voel je je na een tijdje veel beter. Bij mij begonnen ze niet aan geslachtsbepaling voor 20 weken, vanwege mogelijkheid op fouten. Maar nu zeggen ze het iedere keer. Hier voor het eerst de thuismonitoring gehad, alles goed op het ctg, nog een beetje eiwitten. Morgen word ik weer even opgenomen en gaan alle dokters overleggen en dan waarschijnlijk weer naar huis. Heb net lekker gewinkeld, maar harde buiken nergens te bekennen. Ben nu wel echt een bezienswaardigheid geworden!!! Ik moest wel 5 praatjes maken.
Dankjewel meiden, Roosvicee Laxo staat op mijn boodschappenlijst!! Alle beetjes helpen!! Luca: Ik krijg juist nog méér last van verstopping als ik melkproducten tot me neem!! Ook al is het maar één glaasje melk .. waar dat nou opeens vandaan komt!!? Kar: Ik heb zelf ook een hele lieve (humhum) gyn die niet naar dat soort dingen wil kijken !! Maar ik heb gebeld voor een pretecho/geslachtbepaling met 16 weken en dat kan gewoon! Als ze niks kunnen zien mag ik 2 weken later kosteloos terug komen!! Prijs valt ook mee: 40 euro !! Spannend! Karel: Fijn dat het goed gaat met de meiden!! Lijst: Ik ga mezelf toevoegen!! Liefs Eleni