Tweeling

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Mima, 9 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pippie1976

Pippie1976 Bekend lid

8 nov 2008
    798
    0
    0
    Zuid-Holland
    @ Ylaisa: héél herkenbaar, meis! Precies zoals jij het omschrijft, zo voel ik het ook. Je hebt gewoon een bepaald beeld in je hoofd van hoe je verwacht dat je zwangerschap, bevalling en kraamtijd gaan zijn en als dat dan zó anders loopt dan dat je je het had voorgesteld, dan is dat best moeilijk. Van de kinderarts èn de huisarts kreeg ik het advies er veel over te praten (met anderen die het hebben meegemaakt, je man, je familie, vrienden, evt. een psycholoog), dus: gooi het eruit zou ik zeggen :).

Wat goed dat Steijn en Britt allebei zo goed gegroeid zijn! Wel balen dat ze weer spruw hebben. Krijgen ze nu Nystatine? Dat hadden Merle en Linde ook en vonden ze héél smerig.

Tja, en manlief: die moet maar even een beetje afzien, vrees ik. Hier ook hoor af en toe :).

2. Pippie1976

Pippie1976 Bekend lid

8 nov 2008
    798
    0
    0
    Zuid-Holland
    @ Helena: heb je tips voor ons hoe wij het nu kunnen aanpakken? Wat had jij achteraf anders gedaan (of alleen een maand de ziektewet in gaan, zoals je eerder al schreef)?

Fijn dat je jongens steeds beter gaan eten! En de reiswiegjes al van de kinderwagen af: dan worden ze echt al groot (wat kun je die dingen dan eigenlijk maar kort gebruiken...)!

En een nieuw ledikantje voor een mooie prijs ook nog: heerlijk, zulke aankopen (hier vandaag 3 pakken Pampers gescoord voor €2,00 per stuk bij de AH. Was ik ook helemaal blij mee :)).

3. Pippie1976

Pippie1976 Bekend lid

8 nov 2008
    798
    0
    0
    Zuid-Holland
    @ Kar: luxe zeg, 80 uur! Je kunt je hele huis door haar laten schoonmaken :)!

Trouwens, wat ik niet wist, maar misschien voor Karel wel handig is om te weten: als je bevallen bent, maar je kindjes blijven in het ziekenhuis, dan heb je wel recht op kraamzorg. Er komt dan iemand bij je thuis om voor jou te zorgen. Dat is dan maar een deel van de uren waar je recht op hebt als je wel met kind(eren) thuis zou zijn, maar helpt je in ieder geval even op weg. Ik hoorde pas veel later dat ik ook zonder mijn kinderen thuis kraamzorg had kunnen krijgen, had niemand me verteld! Maar gelukkig had ik couveusenazorg in mijn verzekering en was het kraamzorgbureau zo lief om de uren die ik nu mis was gelopen op te tellen bij de couveusenazorg. Zo kreeg ik alsnog 35 uur (ipv 15 uur).

@ Karel: ten eerste, wat super dat je meiden al goed genoeg zijn voor de medium care. Het zijn echte kanjers! Wel vervelend dat Sofia wat ademhalingsproblemen had. Krijgt ze daar nog iets voor (extra zuurstof?).

Medium care is inderdaad heel wat anders dan IC en HC, je mag/moet veel meer zelf doen en er is minder begeleiding vanuit de verpleging. Kan me voorstellen dat je daar heel onzeker van wordt. Maar aldoende leer je, echt waar! Gewoon veel vragen stellen aan de verpleegkundigen en goed opletten hoe zij het doen.

En ja, wat lijken de andere kinderen op de MC reuzen hè, vergeleken bij die moppies van jou :)?! Maar geloof het of niet, die kleintjes van jou worden ook zo groot! Hoeveel wegen ze nu?

4. Pippie1976

Pippie1976 Bekend lid

8 nov 2008
    798
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier: vandaag waren mijn ouders op bezoek de hele dag. Wel fijn, want dan kon ik even rustig douchen en een boodschapje doen. Morgen weer een dagje mamma en de meiden samen!

Nog een vraagje: is het met dit warme weer eigenlijk nodig om af en toe extra water te geven of is dat niet nodig als ze nog 7 voedingen krijgen (en dus overdag om de 3 uur vocht binnenkrijgen)?

Zo, heb ik in mijn eentje bijna een hele pagina gevuld :).

Tijd om te slapen. Pappa doet de voeding van 0:00 uur en ik mag rond 5:00 uur weer aan de bak :).

5. ylaisa271982

ylaisa271982 Actief lid

8 mei 2007
    393
    0
    0
    @Karel
    Ik ken de term van medium care niet..maar ik denk dat dat de "warmte kamer" bij ons was.
    Ik ervaarde het ook als zeer klein..vooral als iedere ouder besluit tegelijk te komen om te voederen en te badderen..dan was het wachten...met schreeuwende kindjes..Schroom niet om de verpleging om hulp te vragen want het is helemaal niet erg om je onzeker te voelen.

@Helena
    Ik had inderdaad vd week even alle kaarten ingeplakt..kon ik alles weer even lezen en dat deed me ook goed.

@Margit
    Schaam me bijna..want jij hebt het veel erger ervaren als mij..een veel te korte zwangerschap..lange ziekenhuis opname! Ik vind dat je het erg goed opneemt allemaal..alhoewel ik me kan voorstellen dat jij er af en toe helemaal doorheen zit!

Hier geprobeerd om 5 flessen aan te bieden..nou dat ging niet echt want vannacht kwam Britt langs. Terwijl ik haar over de gehele dag veel had aangeboden..en om 00.00uur ook nog een beetje.
    Denk dat het te snel is..dus nu weer over op oude schema en as maandag even overleg met het CB..denk dat ik gewoon nog even geduld moet hebben.
    Verder gaat het goed..gister weggeweest..bij schoonouders gegeten want er was lichtjesavond in Bergen..heerlijk vertoefd in de tuin met uiteraard allemaal lichtjes. Kids waren ( zijn natuurlijk ) engeltjes en hebben de hele tijd geslapen..geen kind aan dus ik kon ook even relaxen met wat andere gezichten om me heen, dat op zich doet al wonderen en voelde ik me weer even de oude dwz; even niet alleen maar mama!

6. FunnyMe

FunnyMe VIP lid

8 jul 2006
    7.561
    0
    0
    ff een ego berichtje. Houd sinds gisterochtend niets meer binnen. Vannacht hele nacht met de wcpot geknuffeld tot hubbie me kwam halen en me onder de douche heeft gezet. Daarna terug in bed.
    Maar goed ha gebeld, moest de gyn bellen dus gedaan en numoet ik om 13.45 in het ziekenhuis zijn.

7. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Nou zo lief is ons kraambureau niet! maar aangezien mijn baas ook mijn zorgverzekering is probeer ik op die manier wat uren voor de nacouveuse zorg te krijgen :)
    Wij hebben niet gekozen voor de kraamhulp thuis als de kids nog in het zkh liggen. Het is al zo'n heen en weer gereis en dan moet ik ook nog thuis blijven voor die kraamhulp..en ik voelde me al heel snel heel goed, dus wij vonden dat niet nodig.

Gisteren nog even over alles nagedacht samen met manlief. We blijven gewoon ons ding doen en gaan idd de oren van de kop vragen aan de zuster :)

Gisteren waren we ook erg geschrokken van de ademdip die Sofia had. Het alarm ging heel hard en we hebben met zijn tweeen hard moeten wrijven om haar ademhaling weer op peil te houden. Man, wat schrik je dan zeg! Ze zijn aan het bekijken of ze nu coffeine krijgt zodat ze wat alerter is en ze haar ademhaling beter kan controleren

@Ylaisa: klinkt leuk/gezellig zo'n lichtjesavond! Het was ook heerlijk weer!

@Margit: Het gaat dus goed zo alleen met de dames? Wel lekker dat je ouders er dan zijn zodat je ook even tijd voor jezelf hebt!

@Funnyme: balen joh dat je je zo beroerd voelt :( Hopelijk voel je je snel beter. Succes in het zkh!!

8. Pippie1976

Pippie1976 Bekend lid

8 nov 2008
    798
    0
    0
    Zuid-Holland
    Alsjeblieft niet schamen zeg. Iedere dag dat je je kinderen in het ziekenhuis hebt liggen is vreselijk! En ik heb (hoe kort het ook was) een heerlijke zwangerschap gehad. Nergens last van en ik voelde me supermooi. Jij hebt heel lang plat moeten liggen en de angst gehad dat ze te vroeg zouden komen. Dat is ook niet niks!

Maar ja, inderdaad, ik zit er soms goed doorheen. Heb goede en slechte dagen. Het is zo'n achtbaan (geweest) dat ik af en toe nog het gevoel heb dat ik binnenkort wakker wordt en dat het dan allemaal een droom is geweest... dat ik gewoon op 25 april wakker wordt en dat ik nog in bed lig met mijn dikke buik.

Ik heb een dagboekje bijgehouden tijdens de ziekenhuisperiode en we hebben heel veel foto's gemaakt, dat helpt ook goed. (Misschien nog een tip voor jou, Karel, mocht je daar behoefte aan hebben).

9. Pippie1976

Pippie1976 Bekend lid

8 nov 2008
    798
    0
    0
    Zuid-Holland
    #5709 Pippie1976, 6 aug 2009
    Laatst bewerkt: 6 aug 2009
    @ Karel: ja, heel erg schrikken die ademdips! Hopelijk helpt de coffeine. En verstandig om gewoon lekker je eigen ding te blijven doen in het zkh. Richt lekker je aandacht op je kinderen en vergeet de rest!

Hier is het beetje chaos: de dames hebben gegeten, maar willen nu allebei bij mij liggen (en niet slapen of spelen...). Hmmm, dan kom je toch een paar handen tekort... en ik moet ook nog ontbijten en douchen. Heb Linde net een speen gegeven en zit nu Merle te wiegen achter de computer. Iemand tips???

10. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    he meiden,
    Ik wil graag wat komen mee praten met jullie.
    Ik heb vandaag mijn echo gehad... en totaal onverwacht vertelde de gyn dat er 2 vruchtjes en 2 hartjes te zien waren!

Ik verschoot er echt een beetje van en hoewel ik ontzettend blij ben dat beide hartjes kloppen, vind ik het nog wel heel erg raar en moet ik nog echt wennen aan 't idee.
    Gedachtes als 'hoe gaan we dit in godsnaam doen, ben ik eigenlijk wel blij met 2 kindjes?' komen wel in me op moet ik eerlijk zeggen..

Het is verder nog wel een beetje onzeker. 1 vruchtje was namelijk 7 weken en 1 dag dus mooi op schema, maar het andere was 6 weken en 1 dag dus een week korter..
    dat verschilt nogal..
    Ze kon nog niet zien of ze in 1 vruchtzakje zitten dus moet nu over 2 weken weer een echo laten maken...

Heeft iemand van jullie ervaring hiermee? dat er 1 achter liep?

11. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    Margit: heb je zo'n trilwipper van FP?? die zijn i-de-aal!!
    Je hoeft niet meteen zo'n duur schommelding te kopen, maar ze zijn er ook gewoon wat minder utigebreid, met een trilfunctie erop. Vond ik ideaal. ZIjn ook wel op MP te koop, en je kunt de bekleding gewoon in de wasmachine wassen ;)

Ylaisa: heel begrijpelijk hoor, nu komen ook je gevoelens pas een beetje aan de orde. In het begin ga je gewoon maar door.
    Als je straks wat meer rtime hebt en wat betere nachten komt die tijd voor jezelf wel een beetje terug. Ja, soms is het gewoon keihard bikkelen. Probeer dan toch even op een bepaalde manier wat tijd voor jezelf te nemen. Al is het even uitgebreid naar de kapper gaan of zoiets. Heb je mensen in je omgeving die bijv een paar uurtjes kunnen oppassen? Wel belangrijk, want pas als je een beetje tijd voor jezelf hebt, kom je ook aan verwerking toe!

(ook beetje voor Karel dus ;))

Karel: ja dat zal wel wennen zijn idd!!
    Hoop dat je meiden het verder goed blijven doen. En die ademdips, ja het is erg schrikken en vervelend, maar ze gaan vanzelf over, en vaak ook wel van de een op de andere dag.

Funny: oh meid wat verschrikkelijk!! Hoop dat de gyn iets voor je kan betekenen!! Dikke knuf!!

12. Pippie1976

Pippie1976 Bekend lid

8 nov 2008
    798
    0
    0
    Zuid-Holland
    @ Noor: heb op MP gezocht op trilwipper, maar kan daar niets op vinden? Heeft het nog een andere naam? De dametjes liggen nu eindelijk te slapen (vanaf 13:30 uur). Pfjoe, dat viel niet mee zeg. Je voelt je zo machteloos met maar 2 handen en 2 huilende kindjes. Echt niet leuk! Ik wil die trilwipper wel proberen :).

@ Linda: welkom hier! Ik denk dat we hier bijna allemaal het stadium van 'o jee, het zijn er twee' hebben meegemaakt, dus kom lekker meekletsen. Ik vind het heel fijn om ervaringen uit te wisselen en advies te kunnen krijgen hier. Ik heb er geen ervaring mee dat 1 kindje minder ver was dan de ander.

@ Ylaisa: wanneer (bij welke gewichten) ben jij van 7 naar 6 voedingen gegaan en hoe heb je dat gedaan? Ik wil het misschien ook wel uit gaan proberen. Heb het idee dat ze daar misschien wel aan toe zijn. .

13. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Hallo,

Margit, is alles nog goed gekomen vanochtend? Ben je aangekleed en gedoucht geraakt? ;) Zouden ze nog last hebben van de prikjes?

Karel, dat lijkt me heel erg schrikken ja, zo'n ademdip. Brr. En ik denk dat het goed is dat je gewoon lekker veel blijft vragen aan de verpleegkundigen, daar zijn ze voor!

Funny ik hoop dat alles goed met je is, en dat je wellicht medicijnen kan krijgen voor die misselijkheid. Zeker met dit weer lijkt 't me dat je wel vocht binnen moet kunnen houden.. Sterkte!

Ylaisa, wat fijn dat je even jezelf kon zijn! Ik herken dat gevoel heel sterk. Daarom vond ik het eigenlijk ook best fijn om weer te gaan werken, dan was ik echt weer even Karlijn en niet alleen maar mama (en tuurlijk is het enige waar je het de hele tijd over hebt je kind... ;) ). Niet continu stand-by moeten zijn helpt ook enorm. Ik vond werk echt enorm ontspannend, vreemd genoeg...

Linda, welkom! Wat een verrassing he?! Ik weet nog precies hoe ik me voelde.. En die gedachten zijn heel normaal. Ik heb 't heel lang ook eigenlijk niet zo heel erg leuk gevonden dat we twee kindjes zouden krijgen - vooral 'eng' enzo. Maar als je een beetje aan het idee gewend begint te raken komt ook dat speciale gevoel wel. Bij mij zeker na de 20 wk echo, toen ik wist wat er nou precies in mijn buik groeit.
    Hier lagen de kindjes elke keer maar 1 of max 2 dagen uit elkaar dus ik weet niet hoe het is als er een weekje verschil tussen zit. Heeft de gyn daar niets over gezegd? Is het binnen de marges?

14. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Margit, misschien op 'Fisher Price wipstoel' zoeken? Als het degene is die ik in gedachten heb heeft hij een jungle-thema (blauw/groen).

Hier is alles wel okee. Vanochtend even de stad in geweest. Sverre krijgt vanmiddag een groot bed en we moesten nog hoeslakens hebben. Ben heel benieuwd hoe hij gaat slapen in zijn nieuwe bed!

Verder begint mijn buik blauwe plekken te vertonen, op de plaatsen waar jut en jul telkens schoppen/wrijven. En ik ga ook de striae niet ontlopen deze keer. :( Het groeit dus nog goed, dat is wel een geruststelling!

Ik zal wel blij zijn als deze hitte weer iets minder wordt. Ik hou geen vocht vast maar de nachten zijn zo heet en zweterig.. En omdat mijn borsten als een idioot lekken 'moet' ik wel een shirt ofzo aan. WARM!

15. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Hm nee ze zei dat ze dr niet echt een uitspraak over kon doen, alleen dat het wel extra in de gaten gehouden wordt als er zo lang tussen zit.
    Het hartje klopte ook goed dus dat lijkt dan wel weer goed.
    het is vooral wachten op de volgende echo, om te kijken hoe het dan gegroeid is...
    en of het dan in 1 of 2 vruchtzakjes zit.
    Mocht het fout gaan en ze zitten bij elkaar, is het niet goed.. lijkt me.
    Als ze apart zitten...dan heb je in ieder geval een goede kans dat de ander blijft zitten... toch? :(

16. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Je hoort wel vaker dat een kindje blijft zitten als er twee vruchtzakjes zijn idd. Collega van mij dacht dat ze een miskraam had gehad en kwam er pas rond de 14 wk achter dat er nog een kindje zat!

Wanneer heb je de volgende echo? Ik hoop voor je dat ze dan gelijk gegroeid zijn en dat dit een meetfout oid was. Wel een goed teken dat de hartjes allebei klopten ja!

17. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    hmm oke.. pff spannende tijden nog dus.
    Over 2 weken heb ik de volgende echo (moet nog een afspraak maken maar krijg ze niet te pakken)
    Maar zal rond 17 aug. worden..

18. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Hoi Linda, ik heb zelf mijn eerste echo ook 7 weken en 1 dag na mijn eisprong(en) gehad (die wist ik zo zeker door ovutesten, echobevestiging, en het zelf voelen van de eisprongen).

Bij mij waren ze toen 7 weken en 1 dag en de ander was 6 weken en 3 dagen. De hartjes klopten beide stevig. Ik wist daarvoor al dat ik een goede kans had op een tweeling doordat ik links en rechts en eisprong heb gevoeld, en toch was het schrikken hoor. Ook vond ik het een beetje raar dat ik een spontane tweelingzwangerschap had zonder dat het in de familie zit.
    Ik vond het helemaal niet leuk. Nu begint dat langzaam te komen. Ik hoop (en denk) dat dat bij jou ook komt :)

2 weken later, dus met 9 weken en 1 dag zaten ze allebei op schema: beide 9 weken en 1 dag. Het blijft spannend voor je inderdaad, maar hier kreeg ik echt het gevoel dat zeker de vroege echo's best nog wel wat meetverschillen kunnen hebben.
    Misschien er net overheen gelezen, maar hoe was de hartactie van beide?

En net weer een echo (nekplooimeting) gehad en ze zitten nog steeds op schema. :)

@Funny: veel beterschap!

@Eleni: hoe is het?

@alle andere meiden: ik probeer met een beetje meelezen jullie verhalen een beetje te gaan leren kennen :)

19. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    uhh ze heeft eigenlijk niets gezegd over de hartactiviteit..
    Alleen dat beide hartjes klopten...
    Was wel duidelijk te zien op de echofoto dat de een kleiner was als de ander.

20. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Ik kon het op mijn foto's ook duidelijk zien dat eentje echt groter was. Vond dat best eng toen. Bij 9 weken 1 dag was het verschil zo goed als weg.
    Ik hoop dat het goed uitpakt voor je.
    2 kloppende hartjes is iig een goed teken zei mijn gyn. :)

Deel Deze Pagina