Nee, hij is echt voor uitdragen zo lang als mogelijk is. En hij is ook meer bezig met de gezondheid van de kindjes dan met die van mij. Bovendien gaat alles nog goed. Hij zei zelfs optimistisch dat hij dacht dat de baby's elk wel 3500 gram zouden zijn als ik keurig tot 40 wk door zou lopen... (Dat is 7 kilo baby! ) Hij heeft het woord 'bevalling' zelfs nog niet in de mond genomen. Ik ga dinsdag weer dus dan maar eens overleggen. Ook qua pijnbestrijding enzo weet ik nog niets.
Sascha gefeliciteerd met je meiden! 2 jaar alweer! Hier worden ze morgen 1 jaar... zo gek idee. Mn kleine meisjes zijn geen baby's meer maar echte dreumessen!
@Sascha: Proficiat met je meiden! De tijd vliegt soms he! @KAr: 34 weken..jij ook gefeliciteerd! nog eventje he! Wat Jipper zegt over de draagtijd..ik zou ook overleggen met de gyn. Mijn gyn vertelde dat ze zoiezo niet langer ging als 38 weken omdat na deze periode de kinderen weer veel risico's krijgen... dus ik zou het even vragen @Krista: hoe gaat het met jou? En je kids natuurlijk? Weer lekker bijgekomen, ook van alle visite? En het handje van Lucas? Hier alles goed! Gisteren voor het eerst Romy aangelegd Ging nog niet zo heel goed.. Ze had mijn borst wel vast maar was gewoon te moe om te zuigen...het was meer sabbelen. Maar oke, we blijven gewoon proberen. HElaas is haar oogje ook weer ontstoken..echt zielig. Sofia zit nu bijna al aan de 1900 gram! die zit volgende week wel aan de 2 kilo.. Helena jij vertelde over het wiegje... ze adviseren bij ons om de meiden iets langer in het warmtebedje te houden zodat ze hun energie in het groeien kunnen steken en drinken. En dat vinden we eigenlijk ook wel prima. Vandaag zijn ze alweer 3 weken oud! HEt voelt alsof ze al altijd bij ons zijn
@ Sascha: gefeliciteerd met Allana en Marlena! Ik zag je buikdrager op MP trouwens. Waarom heb jij 'm maar twee keer gebruikt? Is het toch minder handig dan je denkt? @ Kar: jij gefeliciteerd met je 34 weken zwangerschap! Ben benieuwd of je echt de 40 weken gaat halen. Dan zou je hier op 't forum wel echt uniek zijn ! Weet je hoeveel je kindjes nu al wegen eigenlijk? En heb je al een hele dikke buik of valt het nog mee? Zeven kilo baby... dat is hoeveel Merle en Linde nu samen wegen ongeveer. Pfjoe, dat is wel heel veel om in één buik te hebben zitten. Ik hoop eigenlijk voor je dat het niet zo ver komt... @ Karel: drinken uit de borst is voor die kleintjes veel moeilijker dan uit de fles. En sabbelen is al supergoed, dat is de eerste stap op weg naar echt drinken! @ Funnyme: hoe gaat het met de misselijkheid? Hopelijk alweer wat beter? Alvast gefeliciteerd met Anna en Sophie morgen. 't Is druk met verjaardagen deze maand !
@Sascha GEFELICITEERD met je meiden! @Karel oefening baart kunst! Ze gebruiken nu nog zoveel energie om op temp te blijven..voor je het weet drinkt ze..en steeds meer en dan weet ze niet beter Wat zijn jullie trouwens allemaal helder en wakker zo vroeg! Ik was ook zo vroeg wakker om te voeden maar daarna er nog even ingedoken. Heb sinds gister alle flessen opgehoogd met 30 a 35cc..en ze drinken alles op. De laatste om 00.00uur maar toch kwamen ze alweer om 04.00uur!! Terwijl er echt een lange periode was dat ze pas om 05.00uur kwamen en soms zelfs om 05.30uur en daarna pas tegen 10uur! Kan het zijn dat ze een groeispurt hebben en daardoor eerder komen?? Het is wel heel vermoeiend zo..niet alleen omdat ze zo vroeg komen...maar ook omdat ik meer geef maar het blijkt niet te baten..dan zit ik echt weleens met mn handen in mn haren. Toch nog maar even aankijken dit weekend en anders rijstebloem proberen? Daar heb je zeker wel een andere speen voor nodig..een papspeen?
Karel wat goed dat Romy al heeft gesabbeld! Dat is idd de eerste stap hoor! En wat groeien ze goed zeg. Op jouw melk! Raar is dat he, dat je ze gewoon al niet meer weg kunt denken.. Wel een heel fijn gevoel vind ik. Margit, ik hoop eigenlijk ook dat ze niet nog 6 wk blijven zitten hoor. Mijn buik begint nu echt te scheuren -de huid dan. Vorige zwangerschap zo mooi ongeschonden gebleven en tot een week geleden ook nog. En nu, boem! Nou ja, 't is wel voor een goed doel natuurlijk. En met mijn figuur is een bikini toch al niet zo'n goed idee. Ylaisa, ik denk dat je ze nog even de tijd moet geven - en anders geef je gedurende de dag toch nog een paar cc meer? Rijstebloem heb je idd een grotere speen voor nodig. Ik weet niet welk merk fles je hebt maar bij de Difrax flessen paste de melk met pap wel door de L (en gewone melk deden we altijd door de S). De speen moet ook weer niet te groot zijn anders krijgen ze weer krampjes etc. Linda, alvast succes met de echo maandag en ik zou 't juist leuk vinden als je bleef schrijven! Straks zijn alle zwangeren 'op' namelijk. Ik vind 't ook wel leuk om het weer vanaf het begin mee te beleven, door jouw verhalen te lezen, zeg maar. Grrr ik heb alweer te veel gedaan vandaag... En in plaats van 'gewoon' pijn krijg ik dus nu harde buiken. Kan echt merken dat de laatste loodjes nu zijn ingegaan hoor. Oh, en dat vroege opstaan: bij mij geeft zwangerschapspagina standaard een uur vroeger aan! Dus het lijkt wel heel vroeg maar tel er bij mijn posts maar een uur bij op... Geniet allemaal van het mooie weer!
@ Kar: Haha, bij mij geeft ie 2 uur vroeger aan. 't Is nu 9:15 uur volgens ZP, maar het is hier in Den Haag toch echt 11:15 uur . Ben trouwens wel benieuwd naar je buik...
@Ylaisa; Niet te snel ongerust worden hoor!! Het zou heel goed kunnen dat ze een groeispurt hebben. Dan zijn ze onverzadigbaar lijkt het soms wel. Bovendien hebben wij altijd te horen gekregen dat prematuurtjes een inhaalslag gaan maken. Daar hebben ze natuurlijk ook heel veel energie voor nodig, dus veel eten en veel slapen. Ze zijn nu bijna 8 weken toch? Of heb ik het mis? Maar als dat zo is zouden ze misschien ook al wel een eerste sprongetje tegemoet kunnen gaan... @Karel; Snuffelen is al fantastisch joh!! (Bij ons in het ziekenhuis noemden ze het ook een 'Snuffelstage' ) Het duurt echt wel een poos voordat ze het doorhebben en ook jouw meiden zijn nog zo klein dat het heel veel energie kost om echt uit de borst te drinken. Ik ben uiteindelijk een tepelhoedje gaan gebruiken, omdat het ze echt niet lukte om de tepel goed te pakken. Met hoedje ging het als een speer. En ik was al lang blij dat ik ze toen écht kon voeden uit de borst en alle weken kolven daarvoor niet voor niets waren geweest (sowieso natuurlijk niet, maar zo voelde het...). Krijg je begeleiding van een lacatiekundige? Of is dat ook niet zo goed geregeld in jullie ziekenhuis? (Na jouw verhalen heb ik daar niet zoveel vertrouwen meer in... ) Als het niet zo is zou ik er zeker naar vragen. @Kar; Nou, dan zou ik dinsdag zeker nog eens een goed gesprek met hem hebben. Ik kan me niet voorstellen dat het gezond is (vooral voor jou, maar ook voor de kindjes) om door te lopen tot 40 weken. Dan kan je alleen nog maar liggen vrees ik... En 3500 gram per kind??!!! Dat weegt een gemiddelde eenling al!! @Funny Me; Alvast gefeliciteerd met je meiden. Dat ga ik morgen vast vergeten. Ze zijn bijna net zo oud als onze jongens. Heb je zin in de eerste verjaardag? Of zie je er tegenop? Wat zal er dan allemaal terug komen van een jaar geleden hè? @Margit; Volgens mij vroeg jij nog naar de Synagis-injecties hè? Onze jongens krijgen ze niet meer. Ze hebben ze gehad van november tot maart (april ook al niet meer). Aangezien ze nooit echt ziek zijn geweest en hun weerstand zich aardig aan het opbouwen is hebben ze het dit jaar ook niet meer nodig.
@Jipper Ze zijn vandaag precies 10 weken! Dacht ook al aan een sprongetje..maar dat dacht ik vorige week ook en die weer daarvoor ook hahahah... Ze huilen nu ook alweer..maar zing het nog even een kwartier uit tot de volgende voeding. Het is wel heel vervelend want elke keer als je denkt dat je het door hebt zijn we weer terug bij af lijkt wel. Kan niet wachten tot ze 3 maanden plus zijn....hoop dat het dan wat beter gaat. Voel me ook zo tekort schieten af en toe...En inderdaad wat Margit al aangaf...ik heb ook het idee dat ze veel meer aandacht verdienen dan dat ze krijgen...want het zijn nu echt tweelingen..hebben krampjes om dezelfde tijdstippen...en zie ze dan maar te troosten allbei.
@Margit: nog even over die vaccinaties...daar hebben ze het niet over gehad... Dat RS-virus ken ik wel, want mijn neefje is daar erg ziek van gewees. Ik denk dat ik dat toch dan maar eens aankaart Ook wat betreft de opvang is niets gezegd. Dat zou ons echt niet goed uitkomen, want dan hebben we echt een probleem Jullie denk ik ook toch? Hebben jullie al oppas gevonden? De meiden hebben idd geen longproblemen gehad, dus wie weet dat het dan niet nodig is... @Kar: ik ben ook benieuwdnaar je buik! Foto?? @Jipper: Nou ik kan je vertellen dat er idd een lactatiekundge met me komt praten..Jawel! Ook over hoe ik ze allebei tegelijk kan voeden etc.. Tepelhoedje gebruik ik ook wel..ach we doen het rustig aan en we kijken wel. Ik zou het persoonlijk niet erg vinden als het bij een flesje blijft, maar zover is het nog niet. Ik wil nu gewoon te snel gaan @funnyme: ik lees dat je meiden morgen jarig zijn! Gefeliciteerd alvast! Hopelijk hebben jullie een mooie dag met goed weer!
@ Karel: ik zou die RS-vaccinaties idd maar aankaarten (als je moet wachten tot jouw ziekenhuis dat doet, kan je misschien lang wachten ). Volgens mij worden ze standaard gegeven aan alle kinderen die met minder dan 32 weken geboren worden. Ze krijgen ze elke maand, zolang de R in de maand zit. Volgende maand dus de eerste. Er komt iemand aan huis om ze te geven, dus dat is wel heel handig. Over de oppas: tja, dat is idd niet heel handig. Ik had al een creche geregeld toen ik 16 weken zwanger was (helemaal blij, want dat is bijna niet te doen in Den Haag), maar nu moet ik dus op zoek naar oppas aan huis. Hoop dat dat gaat lukken en dat het beetje betaalbaar is... We zullen zien. De meiskes mogen in mei wel alsnog naar de creche, ze zijn hun plek nu dus niet kwijt, dat is wel fijn! Ik ga het water maar eens opzetten voor de voeding van 12:00 uur. Wij moeten dinsdag trouwens weer op controle bij de kinderarts. Ga haar ook maar eens vragen of we naar 6 voedingen mogen. Ik denk dat het wel kan inmiddels.
@ylaisa: komt wel heel bekend voor hoor wat jij schrijft.Die van mij zijn bijna 9 weken dus ongeveer even oud.Ik heb het gevoel dat ze sinds kort meer kunnen wat meer wakkerder zijn en dat is nieuw voor ze en zeer vermoeiend.Ik heb ze smorgens gewoon beneden en ze gaan na de voeding van 12.30 naar bed tot meestal 16.00 daar kijk ik dan gewoon naar uit als ze huileriger zijn.En ook ik heb zoiets van zijn ze maar gauw ietsje ouder ik zeg liever duizend keer nee niet aanzitten, dan dat ze huilen omdat ze gewoonweg niks anders nog echt kunnen. ik zie er trouwens zo tegenop dat me dochter weer naar school gaat over een week verschrikkelijk het was zo gezellig.Bah kan wel janken!
hi ik heb vandaag mijn eerste echo gehad en sluit mij hier graag bij aan.. ik ben dus ook zwanger van een tweeling!!!!
Welkom Dagmar en Linda (nou Kar, je roep om meer tweelingzwangeren wordt meteen verhoord )! Ik krijg zo een vriendinnetje op kraambezoek (ik noem het lekker nog even zo, we ontvangen pas sinds deze week bezoek buiten de familie om, de eerste 4 weken dat de meiskes thuis waren hebben we het even rustig gehouden, voor hun èn voor ons). Gezellig, even bijkletsen met beschuit met roze muisjes !
@Dagmar en Linda; Allebei van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap! Was het een grote verrassing? Vast wel! Nou, hier kun je alvast heel wat ervaringen lezen en vragen stellen. Altijd fijn toch?! @Karel; Zeker vragen naar de Synagis-injecties hoor! (de prikken tegen het RSV dus) Zoals Margit al schreef krijgen kinderen die prematuur geboren zijn deze standaard. Dit heeft de regering zo bepaald, omdat ze het ouders van prematuren (of andere couveusekinderen) niet willen aandoen dat ze nog een keer zouden moeten worden opgenomen in het ziekenhuis met het RSV. Maar voor alle mama's van prematuurtjes (of pasgeboren kindjes); wordt alsjeblieft niet heel erg bang voor dat RSV. Het is vervelend als je kindje (of kindjes) het krijgt, maar als je er teveel mee bezig bent (zoals wij toen de jongens net thuis waren, was precies in november) dan kun je helemaal niet meer genieten en dat is juist zo belangrijk!! @Ylaisa; Je kunt jezelf niet in 2en delen hè? En dat zal ook nooit gebeuren. Natuurlijk wil je beide kindjes evenveel aandacht geven, maar soms gaat dat nou eenmaal niet. Zeker als je alleen thuis bent. Ik zeg dit nu heel makkelijk, maar in het begin probeerde ik heel krampachtig precies evenveel aandacht te geven (Gaf ik de ene spontaan een kusje dan vloog ik naar de ander om ook een kusje te geven, want stel je voor dat die dan minder kusjes zou krijgen... Hoezo jezelf gek maken?) Eigenlijk is dat sinds kort pas een beetje minder. Dat komt na het lezen van dit stuk: twinspiratie.nl - Wij willen aandacht!!. Misschien heb je daar wat aan. (Dit komt trouwens van die site die ik hier al eerder heb vermeld.) @Margit; Heb je lekker kunnen bijkletsen met je vriendin? Lekker om toch nog een beetje een kraamtijd te hebben. Geniet ervan!
Nog even ego; hier is net de fysio geweest voor de jongens en ze is zó tevreden over ze dat ze pas over 2 maanden terugkomt. Ik ben zo trots!!
@Diana Ik doe ze meestal na de voeding van 12.30uur in de box of we gaan weg. Daarvoor na de ochtendvoeding lukt niet..ik wil dan even tijd hebben om te douchen/koffie en de hond uitlaten. Ik snap helemaal wat je bedoeld met; waren ze maar ietsie ouder. Vandaag ook een ramp...huilen op niks af..wat willen ze dan he... Trouwens in de box is het ook niet altijd feest..Steijn begint na een kwartier te huilen en ook Britt is dan gauw uitgekeken..dus dan maar weer het bedje in..wat voor Steijn dan wel goed is..maar Britt geeft aan dat ze nog veel te graag bij me is. @Linda en Dagmar..Join the club! Jullie kunnen hier veel ervaringen opdoen en tips krijgen.. @Jipper..wat lekker voor je jongens! en voor jouw natuurlijk!
Sascha: GEFELICITEERD MET DE MEIDEN!!! 2 jaar alweer! Wat vliegt de tijd!! Hebben jullie een leuke dag gehad?? Mooie kadootjes? Vieren jullie het het weekend ook nog? Kar: joehoe 34 weken, toch weer een mijlpaaltje!! Ben benieuwd wanneer ze zich aandienen! Linda en Dagmar: WELKOM!! en allebei dubbel gefeliciteerd!! All: sorry ben een beetje druk, lees wel mee, maar vind niet altijd de tijd om te reageren. Snel meer. Liefs!
Linda, Dagmar, welkom! Zo te zien hebben jullie lang moeten dokteren voor jullie wondertjes. Leuk dat jullie mee komen praten. Karel, onze situatie was ook heel anders hoor, wat betreft in het wiegje gaan. In ons ziekenhuis heerste de opvatting dat kinderen vooral niet langer in het ziekenhuis moesten liggen dan noodzakelijk. Ze vonden dat kinderen thuis hoorden bij hun ouders en zodra dit ook maar enigszins kon werd het kind ontslagen. Lex kwam na 3 weken thuis, Midas moest toen nog blijven. Omdat Midas zo'n sterk en pittig kindje was, had de arts er genoeg vertrouwen in om Midas voordat hij 1800 gram woog in de wieg te leggen. Midas kon al wel alles zelf drinken, maar had nog wel een sonde. Deze heeft hij thuis ook nog een week gehad, eigenlijk om dezelfde reden dat jullie artsen Romy en Sofia wat langer in de warmtebedjes willen houden, zodat hij zijn energie in groeien kon stoppen. Wij hebben in overleg met de artsen dus gekozen voor deze manier omdat het voor ons vrij zwaar was om lang heen en weer te reizen terwijl we Lex al thuis hadden. Ik ben heel benieuwd hoe je na een aantal maanden op deze periode terugkijkt. Als je in de situatie zit, zoals nu, is het heel normaal, maar ik heb nu soms de tranen in mijn ogen staan als ik naar foto's of filmpjes uit het ziekenhuis kijk. Omdat ze zóoo klein waren en ook gewoon omdat we zoveel tijd in het begin met ze gemist hebben doordat zij in het ziekenhuis waren en wij thuis. Kar, 34 weken al weer! Je bent langer zwanger dan ik ooit ben geweest. Wat raar dat je gyn het nooitr heeft over met 38 weken inleiden. Dat kreeg ik bij mijn eerste echte consult direct te horen: ga er maar niet vanuit dat je voldraagt en met 38 weken wordt je zowiezo ingeleid anders wordt het te zwaar voor jou. Jipper, wat super dat de fysio tevreden was. Fijn gevoel dat je goed bezig bent met je jongens, toch?