Lekker druk hier, gezellig! Nog een tip voor de zwangeren: bij Prenatal krijg je 2 'blije dozen' als je een tweeling krijgt! Op zich zit er niet zo heel veel bijzonders in maar bijv. wel in elke doos: 16 Pampers NewBorn luiers, en een doos voor de billendoekjes, een rompertje, speentje, etc. En gratis is gratis..! Lindavnr: Wat leuk dat het vertellen zo geslaagd was! En je schoonzus... pff. Hier ook een schoonzus die een soort wedstrijd maakt van zwanger zijn en opvoeden. Haar jongste is ook 2 dagen jonger dan Sverre en we moeten ook continu horen dat zij al zindelijk is etc. etc. Zwaar vermoeiend. Maar tegen een tweeling kan ook zij niet op, haha! Jeetje, als de gyn zegt dat die slaappillen kunnen, dan zou ik daar op vertrouwen. Desnoods neem je gewoon een halve. Grote kans dat je daar lekker van gaat slapen maar niet zo raar diep. En als het bij eens in de zoveel tijd blijft, is het ook niet verslavend. Jij hebt je ontspanning/rust toch echt nodig..
Okki, ik denk ook dat het nooit weg zal gaan, het verdriet om jullie verlies. Ik hoop wel dat het makkelijker wordt en dat je steeds meer vertrouwen in een goede afloop krijgt hoe zwangerder je wordt. Nogmaals sterkte!
@ Kar: Thnx voor de tip Die doos kan je denk ik afhalen met het geboortekaartje, niet? Of kan dat al tijdens het zwanger zijn? hihi
Kan nu al! Je kunt je via internet opgeven, je krijgt dan het tijdschrift 'wij Jonge ouders' een jaar lang, en rond je 7e maand zwangerschap krijg je een bon om de doos op te halen. Het schijnt dat je ergens aan kunt geven dat je een tweeling krijgt, maar ik kreeg gewoon twee dozen mee met 1 bon.
ik kreeg gewoon maar 1 doos, met opgeven kwam de link er steeds niet dat het een tweeling was, wel gezegt met ophalen maar kreeg er maar 1 mee.Heb hem toen nog een keer aangevraagd op een ander adres Hier weer een beetje meer in me sas.De jongens hebben hun ritme weer gevonden en ik dus ook.Ze krijgen nu 5 flessen 4 keer 180 en 1keer 165cc voeding. Ze hebben alleen nu wel dat ze niet meer goed in de box kunnen slapen,dus liggen ze wat vaker in hun bedje,niet zo gezellig maar goed wordt vanzelf anders. Dat ze nu maar 5 flessen krijgen bevalt mij wel, anders was je zo vaak aan het voeden, en dat ze om de 4 uur krijgen, dat heb ik met me dochter nooit meegemaakt haha, die kreeg altijd een fles teveel volgens cb,maar ze is een mooie slanke dame geworden dus was niet zo erg.
Ohja dat heb ik idd al gedaan, dat tijdschrift krijg ik al thuis Wel al sinds de vorige zwangerschap, toen had ik die al aangevraagd dus moet ff kijken of ik hem nu dan nog wel goed krijg. maar goed, zal wel eens kijken of ik ergens in kan vullen dat het er 2 zijn!
Diana, fijn dat er weer ritme is! Scheelt een hoop he? Raar van die doos.. Ik heb er zo twee meegekregen. Had zelfs nog aangeboden de echo te laten zien maar dat hoefde niet. Heb net via youtube de serie 'In the womb -twins, triplets & quads' gekeken. Van National Geographic. Echt bijzonder om te zien hoe ze er nu bijliggen in je buik.. Vond de bevalling ook enorm ontroerend! Ben zo benieuwd hoe het bij mij zal gaan, straks...
Wij hebben die van identical twins gezien. Ook te zien op de site van national geo. Mooi he! Heb hem opgenomen om later nog eens te kijken. Vond het ook erg ontroerend. ook het verhaal van de zussen die uit elkaar gehaald zijn op erg jonge leeftijd, maar toch ongeveer het zelfde leven hebben geleid... heel apart! In The Womb | Identical Twins | National Geographic Channel
even snel uit mijn hoofd: Karel: schandalig die fout wederom... Hoop voor jullie dat de meiden snel, maar wel onder de goede condities, naar huis kunnen. Bij mij mochten ze indertijd met 36+2 naar huis. Kar: jij ook alweer 35 weken voorbij! Nu gaat het wel spannend worden! documentaires, ja indertijd ook gezien. Heel mooi en ontroerend! LIndavnr: toch wel een geruststelling dat de gyn er iig niet pessimistisch over was toch? Al blijft het natuurlijk wel een iets risicovollere zwangerschap. Voel je jezelf er nu ook wat rustiger onder? Okki: ik kan het me alleen maar proberen in te denken hoe ongelooflijk het is geweest en nog is. Dit gaat nooit weg, zal niet slijten en zo hoort het eigenlijk ook. Er is een kamertje in je hart opengegaan en die deur gaat nooit dicht, ongeacht wat anderen zeggen/denken. Sterkte meis! Jeetje en lindavnr: behoorlijk puzzelen dus met de dagen straks. Lastig dat er zo weinig begrip dan is eigenlijk. Het is al niet gemakkelijk om met 1 kindje flexibel te blijven, laat staan met twee of meer. Ik heb in die zin veel geluk gehad met mijn werk en werkgever. Ik werk als senior verpleegkundige in een ziekenhuis, door mijn functie werk ik sowieso alleen nog maar dagdiensten. Ik werk eig 28 uur maar heb nog 8uur per week ouderschapsverlof. En heb twee vaste dagen gekregen, dinsdag en vrijdag en werk daarnaast 1 weekend per maand (gemiddeld, de laatste weken waren dat er meer, maar dat is dan ook mijn enige flexibiliteit) Hier ook geen ouders of schoonouders dus ja dan ben je toch aangewezen op de kinderopvang. Gelukkig is er dus vanuit mijn LG veel begrip en binnen het team ook. Nu zijn er mensen met kleine kinderen die nu wat minder flexibel zijn, over een paar jaar draait dat weer om. vanavond mijn eerste cake bakken, morgen werken en dan 's avonds de taart bekleden. woensdag een paar vriendinnen op de birthday van de boys. donderdag weer twee bakken die ik dan vrijdagavond na mijn werk ga decoreren. en dan zaterdag weer feest!
@Karel Wat een gezeur weer...en BV kwijt..tjeezuuus...dat is goud waard. Bij ons deden ze er ook laks mee! En ik aar druk kolven. Over hoe je weet hoeveel ze mogen drinken etc..wij hadden ze vrij snel opgehoogd..je weet het omdat ze nog erg druk zijn na de voeding..smakken..zuigbehoefte maar toch niet de speen willen..Ze zeiden bij ons elke week met 10cc ophogen..maar dat werd al gauw 30cc @Diana Fijn dat het weer lekker gaat! Jouw kindjes zijn 1 week jonger he..( de 15e toch van juni? ) Zit er namelijk ook over na te denken om iig Steijn op te hogen naar 150+5.. Nu zit Steijn op 5x 120+4 en de laatste 150+5 plus 2 scheppen Rijstebloem Britt zit op 5x 150+5 en 1x 120+4 rond 9 uur 's avonds anders drinkt ze de laatste van 150+5 en 2 scheppen Rijstebloem niet op. Denk dat Britt hier voldoende aan heeft zoals ik het aan haar zie...alleen Steijn die ik overigens bijna 2weken geleden al had opgehoogd..lijkt wel alsof hij nu weer meer nodig heeft..Want hij komt al na 3 uur...en ik had er altijd 4 uur tussen zitten. Maar hij is volgens mij nog geen 4 kilo. Denk dat ik het met de eerste ochtend fles alvast probeer..de laatste heb ik al opgehoogd en dat gaat er goed in. Verder..heb ik nog niet echt goed bijgelezen..Druk weekend gehad. Bruiloft ( tranentrekkend mooi ) op vrijdag..zaterdag visite en zondag verjaardag. Kindjes gingen mee op verjaardag en bleven gewoon lekker in de wagen..dus niemand zeulde ermee..maar toch in de avond tot de laatste voeding erg onrustig. Het valt ons op dat dit vaker gebeurt als we weggaan met veel mensen om ons heen. Denk toch onrust door al die vreemde stemmen en koppen in de bak. Dus voorlopig even niet meer! Sinds een paar dagen geef ik 2 scheppen Rijstebloem door de laatste voeding..en ze slapen nu door tot ongeveer half 7 ipv tussen 4 en 5!...Heerlijk dus en lekker zo houden ivm werk zo meteen. Maar die laatste is nog steeds om 00.00uur!..die wil ik wel naar voren schuiven maar nog even geduld..En nog steeds 6 voedingen..had de hoop dat ik dus al na 5 kon door het langer doorslapen..maar dat houdt dus nog op...maar ik denk wel als ik Steijn ophoog dat dit gebeurt..want Britt is nog vrij zoet. Maar heb Steijn bijna 2 weken geleden al opgehoogd..ben bang dat het te snel gaat. Wat denken jullie?
@ylaisia: mijn jongens zijn een stuk zwaarder als die van jou, de 1 iets minder dan 5,5 en de ander iets meer.Die van mij waren ook nooit snel tevreden en krijgen nu inmiddels alweer 180cc en als ik 200cc in de fles laat komt die ook op.1 van de 5 flessen (om 18.30) doe ik maar 150cc in anders drinken ze om 22.00 uur niet goed.Vanmorgen was 1tje weer flink hongerig al na 3 uur, ik was banaan aan het eten en heb hun stiekum een hapje gegeven, ze vonden het wel lekker haha, maar ja ze moeten nog even wachten het mag nog niet.
Even snelle update: Vandaag gesprek met de neonatoloog gehad. BEgreep ons helemaal en kregen weer veel excuses en ze gingen er wat aan doen. Maar ja, hij begreep ook dat ons vertrouwen weg is. Toen ik zei dat ik op het punt heb gestaan om de kinderen naar een ander zkh te brengen schrokken ze wel... Maar de arts heeft nu eens eerlijk verteld hoe het ging met de dames. Nou dus nog steeds erg goed. De sonde is er al uit. en hij heeft gezegd dat er een gehoor/oogtest is aangevraagd, die wordt altijd op vrijdag gedaan. Als ze de hebben gehad en goed gekeurd zijn mogen ze gaan..... Hij wist alleen niet of dat die test aankomende vrijdag is anders die week erna... Dus nu kunnen we ons daar iig op richten Vandaag voor het eerst alleen naar het zkh. IS toch wel heel anders als met zijn 2-en! Poeh...was toch wel doodmoe Maar ged, ik moet dat gewoon oefenen en thuis is het toch anders...we zien het wel... Ga nu voor het laatst kolven en dan maar eens slapen
Wat een goed nieuws Karel! Kun je ze niet een beetje pushen om die oog en gehoortest komende vrijdag al te doen (is dat de ROP-screening voor de ogen trouwens?)? Is toch onzinnig dat ze alleen daarvoor nog een week langer zouden moeten blijven! En ze hebben wel wat goed te maken met jullie, lijkt me! Had je nog gevraagd over het naar de crèche gaan trouwens? En vraag ook even wanneer je met ze naar buiten mag (in ons zkh pad boven de 3 kilo namelijk). Ik duim voor je mee dat ze eind deze week mee naar huis mogen!
Wat een goed nieuws Karel! Kun je ze niet een beetje pushen om die oog en gehoortest komende vrijdag al te doen (is dat de ROP-screening voor de ogen trouwens?)? Is toch onzinnig dat ze alleen daarvoor nog een week langer zouden moeten blijven! En ze hebben wel wat goed te maken met jullie, lijkt me! Had je nog gevraagd over het naar de crèche gaan trouwens? En vraag ook even wanneer je met ze naar buiten mag (in ons zkh pad boven de 3 kilo namelijk). Ik duim voor je mee dat ze eind deze week mee naar huis mogen!
Ik weet niet of ze dat eerder kunnen die test..ik hoop het...ik wil nu niet meer teveel pushen want ik ben bang dat dat ook tegen ons kan werken, maar ik vraag er gewoon elke dag naar Hoe de test heet weet ik niet, dat heeft hij niet gezegd. Maar misschien vanmiddag weer gesprek, nu echt over de dames en dan kan ik er eens naar vragen... Ik heb het gevraagd van de creche, maar zij zagen geen probleem... Ze keken me ook een beetje verbaasd aan toen ik het vroeg, maar ja... Ze moesten het ook nog nakijken van het RS virus. Maar ze worden waarschijnlijk ingeent als ze naar huis gaan en dan komt er iemand thuis. Ik meende dat ook eens bij jou te lezen...
Fijn dat ze geen problemen zagen met de creche! Dat scheelt weer een hoop geregel. Jouw meiden zijn wel te vroeg geboren, maar hebben verder helemaal geen problemen gehad de afgelopen weken natuurlijk. Dat zal het verschil dan zijn, denk ik. Gelukkig maar . De vaccinaties tegen het RS-virus worden inderdaad thuis gegeven, vanaf september (dan begint het 'RS-seizoen'). En idd gewoon blijven vragen naar de oog- en gehoortest! Over het eten: je krijgt wsch van de kinderarts te horen hoeveel voeding ze de eerste weken mogen. Dat kan je zelf dan langzaam ophogen (als blijkt dat ze alles makkelijk opdrinken kun je ophogen). Veel gebruikt rekensommetje is 150 x lichaamsgewicht en dat delen door het aantal voedingen. Dus als ze nu 2100 gram zijn: 150 x 2,1= 315 en dat delen door 8 voedingen is 40 ml per voeding.
Is dat niet alleen zo bij flesvoeding? Ik kan me voorstellen dat het een minimum is bij borstvoeding maar ik heb altijd begrepen dat je kindjes niet kunt overvoeren met borstvoeding.. Aangezien je ook nooit precies weet hoeveel ze drinken uit de borst. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, ik heb geen prematuurtjes gehad.. Karel wat een ongelooflijk goed nieuws weer! Ik hoop ook dat ze die test gewoon a.s. vrijdag krijgen, zou inderdaad onzin zijn nog een week langer te moeten blijven alleen daarvoor. Ik hoop ook dat het gesprek voor deze laatste dagen heeft geholpen, al heb je aan excuses natuurlijk niets als er verder niets verandert op de afdeling.. Is je man weer gaan werken dat je nu alleen naar het zh moet? Kan hij straks als de meisjes thuis zijn wel nog even bij jullie zijn? Ylaisa, dat klinkt ook goed, dat slapen van jouw kanjers! Wat die rijstebloem al niet doet he?! Ik denk dat je op de goede weg zit met de voedingen. Kun je Steijn niet even op het CB wegen ofzo? Hij zal wel een groeispurt maken als hij zo'n honger heeft. En, misschien is het gewoon een 'hongerig' kindje. Mocht dat zo zijn dan is daar ook speciale voeding voor natuurlijk (alleen niet hypo-allergeen). Ik vind dat je zo goed naar je kindjes kijkt/luistert. Ook dat voorbeeld van die visite enzo, dat ze dat blijkbaar nog niet goed aankunnen.. Echt knap hoor! (Toen ik zo'n verse moeder was luisterde ik dus echt te weinig naar mijn en Sverre's gevoel..) Hier: nog twee baby's in de buik! Ik dacht dat ik gisteren en eergisteren 't jochie wat minder had gevoeld maar dat heeft hij gisteravond en vannacht wel weer goed gemaakt, gelukkig. Maakte me al zorgen. Heb wel de slechtste nacht tot nu toe achter de rug; ik sliep pas tegen half 6 vanochtend. En werd tegen 8 uur weer wakker. Sverre had gisteren de hele dag hoge koorts (39.5) en vannacht dus ook onrustig. Vanochtend was de koorts weg. Verder had hij ook nergens last van, mysterieus dus.. Vandaag wordt de kinderwagen bezorgd!
@Karel; Wat fijn dat jullie een goed gesprek hebben gehad gisteren. Hopelijk gaat er nu echt iets veranderen. Hoewel ik natuurlijk ook hoop dat jullie daar weinig meer van mee krijgen, omdat jullie meiden lekker mee naar huis mogen aankomend weekend! Dat zou helemaal fantastisch zijn!! Bij ons was de oogarts degene die bijna een verhuizing van het Sophia naar het andere ziekenhuis tegenhield. En later in het andere ziekenhuis waren de oogartsen ook van die vreemde vogels. Ik heb het niet zo op oogartsen... (Niet dat ze hun werk niet goed deden hoor!!) Ik duim voor jullie dat de ogen en oren gewoon vrijdag bekeken gaan worden!! *duim, duim, duim, duim...* @Kar; Jeetje, wat vervelend dat Sverre niet helemaal in orde is/was. En jij daardoor dus weer niet echt aan je nachtrust komt. Het begint nu wel spannend te worden hè? Ben zo benieuwd!! @Noor; Hoe staan de voorbereidingen? Het is een heel gedoe hè? Wij zijn ook druk bezig met de voorbereidingen van de 1e verjaardag... Hier; Het zijn rare dagen... Gisteren was het precies een jaar geleden dat een van de vliezen brak. Precies ook een jaar geleden dus dat de spannende tijden aanbraken. Merk dat ik er erg mee bezig ben. Niet dat ik constant emotioneel ben, maar het speelt wel de hele dag door mijn hoofd. In die tijd heb ik een weblog bijgehouden, die heb ik gisteren een stuk gelezen. Toen kwamen er wel wat traantjes... Maar vooral omdat ik besef hoeveel geluk we hebben gehad. Gelukkig kan ik me deze week helemaal richten op de voorbereidingen van de 1e verjaardag. Dat is echt heel leuk, maar wat een organisatie! (is natuurlijk wat je er zelf van wilt maken... ) Fijne dag allemaal!!
Opzich zou het sommetje wel kloppen. Romy zit nu op 40 ml en Sofia op 45... En ze wegen nu zo'n 2100 gram. De een iets meer, de ander iets minder... ik zou het ook nog eens aan de arts vragen... Kar: Mijn man werkt nu weer ja... als de meiden thuis zijn kan hij 2 dagen verlof opnemen. Het handigs zou dus zijn dat ze op een vrijdag thuis komen Maar hij werkt op de uni en kan zijn uren beetje zelf indelen. Dus hij kan zo eens een daagje vrij pakken... is lekker makkelijk! Ben je er nu trouwens al achter of je idd een jongen en een meisje krijgt? Of toch 2 meiden?? BEn er wel benieuwd naar! Spannend dat de wagen komt! Lekker in elkaar zetten en proefrijden Noor: Hoe is het met je taartjes gegaan? Zijn ze goed gelukt? Ik vind dat altijd zo mooi als je zelf zulke taarten kan maken! Ik kom niet verder als een cake Morgen zijn je jongesn jarig he?! Alvast een fijne dag toegewenst!
ha meiden, goeiemorgen! Hier alles goed; gisteren mijn vriendinnen verteld en ze hadden het, had ik totaaal niet gedacht, al helemaal verwacht!! Hadden het er al over gehad dat ik dat ging vertellen, ook al met hun ouders en zo... eht grappig. Ze dachten dat ik óf zwanger was, óf in het geheim getrouwd was hahah (we zijn wel verloofd sinds februari al hah) Maar ze vonden het super, Vond ik wel erg fijn. bij ons in de groep speelt dat bij hun nog helemaal niet, zijn allemaal wel mijn leeftijd, dus nog lekker jong (22) maar dr woont er nog maar 1 meer samen.. de rest is nog een beetje van lang leve de lol. Verder gaat mn vriend toch bellen naar de gyn voor een doorverwijzing naar een academisch zkh. Ik heb een berichtje geplaatst op het meerlingenforum en daar reageerde een moeder heel verbaasd want er zit echt wel heel veel risico aan als er geen tussenschotje is, dan hebben de babies bijvoorbeeld blijkbaar meer overlevingskans vanaf 31-32 weken buiten de maarmoeder, dan erin... nou daar heeft die gyn niets over gezegd! Dus ik wil nu écht doorverwezen worden want mijn gevoel was vanaf het begin al niet helemaal goed en nu al helemaal niet meer.. Dus hopelijk lukt het als mn vriend straks belt. Als ik bel laat ik me altijd veel te handig afschepen hihi. Heb verder even neit de tijd om op de rest te reageren, sorry, zit op 't werk!