@ Sascha: dat vroeg ik idd. Zo'n test hebben wij niet gehad. Ze hebben alleen na de bevalling gekeken of er idd twee vruchtzakken en twee placenta's waren en, toen bleek dat dat zo was, de conclusie getrokken dat ze voor 95% zeker 2-eiig zijn. Ik weet wel dat ze allebei dezelfde bloedgroep hebben (anders hadden we daar al definitief uit af kunnen leiden dat ze 2-eiig zijn). Nou ja, afwachten maar.
@ Karel: ja, hier ook koude meisjes . Heb je bij de HEMA de slaapzakjes maat 50/56 gevonden? Passen Romy en Sofia die al of heb je de armsgaten nog in moeten nemen? Hoeveel wegen ze nu eigenlijk? Al richting de 2500 gram? Bij mij lag Merle vannacht (ze had 36.1) met rompertje met lange mouw, truitje met lange mouw, slaapzak, lakentje, 3 dekens en een kruikje... En toen had ze vannacht bij de nachtvoeding gelukkig 36.8. Overdag zijn ze allebei wel gewoon lekker warm, maar na 23:00 uur daalt hun temp opeens. Maar ik begrijp van de verhalen hier dat dat wel vaker voorkomt bij te vroeg geboren / kleine kindjes.
@ Hanneke: dat klinkt wel als hele leuke traktaties! Lekker geknutseld ! @ Kar: ook van mij heel veel sterkte. Moet zeggen dat ik aan de ene kant wel een beetje jaloers ben dat jij je kindjes zo lang bij je mag houden, maar aan de andere kant zie ik ook wel dat het absoluut geen pretje is om op deze manier zo lang zwanger te zijn. Ik blijf meeduimen dat ze deze week komen! Ego: lekker weekend gehad. Mijn oudste vriendinnetje kwam op kraambezoek, helemaal vanuit Groningen even op en neer om Merle en Linde te zien. Was erg gezellig. Vanmiddag lekker kleertjes geshopt voor de meiden. Wilde ook een winterjas kopen voor mezelf, maar kon nog niet echt wat leuks vinden (ben ook nog helemaal niet in de stemming voor een winterjas, maar als je later dan september gaat kijken zijn alle leuke jassen al weg, zeggen ze... Als iemand nog een tip heeft???). Ik zag trouwens net bij de AH dat er alweer pepernoten liggen! 't Moet toch niet veel gekker worden . Fijne avond allemaal, ik ga nog even met een kopje thee op de bank hangen in afwachting van de voeding van 23:00 uur.
bij ons konden ze tijdens de eerste paar echo,s aan de hand van de dikte van de tussenwand van de placenta al met 90 procent zekerheid zeggen dat ze twee-eiig zouden zijn, nu lijken ze dus ook niet echt op elkaar dus dat geloof ik ook wel. Niet vaak van me laten horen maar lees wel mee hoor.De jongens groeien goed, maar ze slapen zoveel maar in de wandelwagen niet zo heel erg goed helaas. Ze krijgen nog steeds 5 flessen 2 van 180 en 3 van 150.Maar ik vroeg me af of ze niet teveel slapen ze komen rond 9.00 uur uit bed en zijn dan om 10.00 uur alweer flink moe, probeer het te rekken tot 10.30 dan fles en weer naar bed ze slapen dan tot 14.00 uur en krijgen dan fles, dan zijn ze tegen 15.30/16.00 uur alweer moe en gaan ze nog even naar bed tot ongeveer 17.00 uur dan om 18.00 weer fles en gelijk weer naar bed en dan slapen ze tot ongeveer 9.00 uur(krijgen wel om 22.00 uur nog een fles dan moet ik ze wakker maken en ook om 9.00 uur maak ik ze wakker. en om 14.00 uur moet ik ze ook wakker maken.)de ene slaapt wel onrustig tussen 11.00 en 14.00 maar niet zo dat je erheen hoeft.Moet ik ze meer stimuleren of wordt dit vanzelf minder, ze zijn nu 12 weken en volgens mij was mijn dochter toen veel meer wakker,maar weet het dus niet meer.
Ja gevonden Margit! Ik heb op dit moment nog niets ingenomen...volgens mij past het aardig... Maar je moet ze echt goed aankleden he..inderdaad wat jij gedaan hebt, zo lagen ze er bij ons ook bij Je verkijkt je er soms toch op hoe snel die temp. ineens kan dalen! Sofia woog afgelopen vrijdag 2450 en Romy 2330...donderdag komt de wijkverpleegkundige van het CB langs, dus misschien weegt zij dan weer? Anders ga ik vrijdag weer naar het weeguurtje... Vandaag mijn eerste dag helemaal alleen!Ik vind het heel spannend... Mijn man heeft vanmorgen de meiden gedaan, en nu ben ik zo dus aan de beurt..Hopelijk sparen ze me vandaag
@ Karel: ja, erg he om ze te moeten 'opwarmen' met slaapzak, kruik en een stapel dekens... Ik vind het zelf best moeilijk, want je wilt ze ook niet oververhitten. Heb er gewoon slecht van geslapen: zijn ze niet tè warm...? Maar het was weer echt nodig. Ga vanavond proberen om ze na de voeding van 19:30 uur al met slaapzak in bed te leggen, en dan even kijken hoe de temp om 23:00 uur is. Hoop dat ie dan een beetje constant blijft en niet weer daalt naar 36.1. Kan voor hen ook niet lekker zijn. Succes met je eerste dag alleen! 't Zal even wennen zijn, maar komt helemaal goed. Kom anders hier maar spuien! En wat een mooie gewichten al! Ben je nog aan het kolven eigenlijk of ga je proberen alsnog BV te geven? En heb je al een goede kolf gevonden? Hier: kwamen ze vannacht gewoon om 5:45 uur! Joepie, hopelijk houden ze dat vol!
@ Diana: sinds ik de meiden bij de eerste vermoeidheidsverschijnselen na de voeding in bed leg slapen ze ook véél meer dan eerst. Ik denk dat ze inclusief voeding gemiddeld een dik uur wakker zijn. Alleen na de voeding van 19:30 uur zijn ze langer wakker. Ze slapen alleen niet altijd door tot de volgende voeding, worden soms wel eerder wakker en gaan dan even in de box. Volgens het CB is het op deze leeftijd ook nog nodig dat ze tussen de voedingen slapen (had ik nagevraagd vorige week). dus dat zal voor jou dan ook nog gelden.
Ik heb eigenlijk de hele dag de slaapzakjes aan.... 's avonds dan nog een kruikje erbij. Toen Sofia het zo koud had ging ze flink tekeer! Toen ik haar lekker bij mij in bed nam was ze meteen stil...toen wist ik het al Ik ben nu nog aan het kolven, maar dan meestal 3 keer per dag.. Dan verdeel ik het over de flesjes en wat ik tekort kom vul ik aan van de vriezer. Ik blijf gewoon de kolf van het groene kruis gebruiken. die is heel fijn en als ik er nu nog 1 moet kopen dan is dat eigenlijk zonde van het geld, want ik ben nu nog al aan het afbouwen, zodat ze straks op kv overgaan in november... Wanneer beginnen ze eigenlijk iets wakkerder te worden? De meiden slapen hier eigenlijk ook nog altijd...alleen 's avonds als ze in de box liggen niet meer zo veel... Iemand eigenlijk nog tips zodat ze gaan doorslapen? of zullen ze daar echt te klein voor zijn nog...
Ik denk dat de meiden nog te klein zijn om door te slapen. Wij hebben met 3 1/2 maand schepje nutriton erdoor gedaan. Toen maakten ze echt goede nachten (19-7)
FunnyMe heeft al even bij de maart-mama's antwoord gegeven op mijn vraag maar wilde 'm hier ook nog even stellen: in principe werk ik 36 uur per week (ene week 4 dagen, andere week 5). nu ben ik dus echt kei moe en haal ik eigenlijk de 8 uur per dag niet, ik werk eigenlijk steeds 7,5 uur. mijn bazin vind het niet zo heel erg en zegt kijk het nog even een weekje aan. ze zegt dat ik me anders maar voor dat half uurtje/uurtje ziek moet melden. ik lees her en der dat de vermoeidheid minder kan worden maar ook kan blijven. ik moet wel zeggen dat ik ook in mijn vrije tijd wat rustiger aan moet doen en dan meer moet rusten. toch zit ik een beetje met een schuldgevoel of vreemd gevoel. het lijkt me nog zo vroeg om al echter minder te gaan doen maar misschien onderschat ik het? hoe ging het bij jullie zwangerschappen?
Ik denk wel dat het bij iedereen verschilt. Ik wa sook heel erg moe, maar halverwege wordt dat minder en aan het einde weer wat erger. Ik vind voor mezelf de 8 uur slaap geen harde eis. De ene heeft meer slaap nodig als een ander. Misschien dat je het aantal uur slaap ook kunt verdelen over de dag. Dus als je thuis komt even gaan liggen en dan 's nachts lekker slapen.. Persoonlijk vindt ik 11 weken erg vroeg om te stoppen met werken, maar nogmaals bij iedereen is dat anders. Ik praat dan ook vanuit mezelf bekeken. Ik probeerde niet al teveel aan de vermoeidheid toe te geven, omdat ik van mezelf weet dat ik dan de hele dag lig te maffen Wel je rust pakken, maar daarnaast ook proberen actief te blijven. Daar krijg je ook energie van en zorgt er ook voor dat je hele lijf een beetje mee blijft werken de komende 7 maanden
Hey Linda, ik ben wel benieuwd wat de rest als reactie geeft. Ik ben iets verder dan jij, maar ook zo vreselijk moe. Ook ik werk fulltime, dan wel in het onderwijs, dus gelukkig niet altijd hele dagen op het werk. Maar ik vind het ook vreselijk zwaar! Ik lig elke avond tussen 9 en half 10 in bed, dus van een sociaal leven is eigenlijk geen sprake meer. Wel wil ik nog zo lang mogelijk doorwerken, maar als ik bedenk dat ik tot 23 januari moet, dan klinkt dat als een hel! Hopelijk wordt die vermoeidheid inderdaad minder. Benm de eerste 3 maanden door, dus dan zou het nu moeten gebeuren. Liefs, Marye
Karel volgens mij heb je ook wat slaap nodig hihi ik had het over misschien 7 uur gaan werken omdat ik 8 uur niet echt red Marye gelukkig ben ik dus niet de enige, en ik ben ook benieuwd vanaf volgende week of het dan echt minder wordt, hopelijk in ieder geval de misselijkheid.
@linda je moet doen waar jij je goed bij voelt, iedere zwangerschap is anders ook als je er maar1tje draagt, laat staan met 2. Bij mijn dochter was ik echt super moe, dat heeft zeker tot ongeveer 16 weken geduurd, ik ben toen ook tijdelijk een paar weken in de ziektewet geweest omdat het echt teveel was(ik werkte full-time) daarna heb ik het weer opgebouwd en toen heb ik doorgewerkt tot aan mijn verlof gewoon weer full-time en dat ging uitstekend. Nu was ik thuismama en dat is toch anders, ik was nu niet moe, maarja ik kon de dag rustig doorbrengen dus dat is anders. Ik zou zeggen als jij nu te moe bent om hele dagen te werken ga dan minder werken zodat je smiddags weer even in bed kunt en bouw dat na 1 of 2 weken weer op.Want als jij je rust neemt groeien je kindjes goed.
Karel, spannend je eerste dagje helemaal alleen! Kun je je voorstellen dat ze alweer een week thuis zijn?? Gaat snel of niet? En inderdaad, doorslapen.. probeer dat maar even los te laten. Sverre sliep met 10 weken door, en die was 3655 gram bij zijn geboorte (en hij kreeg kunstvoeding, is ook minder makkelijk verteerbaar). Nu moet ik zeggen dat ik er na 6 weken ook even helemaal doorheen zat met die nachtvoedingen hoor.. Kun je nagaan hoe dat met twee kindjes is. Linda, als je baas het er mee eens is kan je best een uurtje per dag minder gaan werken denk ik. Die moeheid gaat echt (tijdelijk) weer verdwijnen, en dan ga je gewoon weer fulltime aan de slag als je wilt. Ik zou me overigens niet vastpinnen op 13/14 wk dat het beter gaat hoor.. Hier duurde het ietsje langer tot die allereerste moeheid verdween. Diana, ik denk dat het geen kwaad kan dat ze zoveel slapen, zeker als ze 's nachts ook een goed ritme hebben. Ik weet nog dat Sverre voor m'n gevoel echt veel wakker was, zeker in vergelijking met de andere juli 2007 baby's. Hij sliep eigenlijk nooit van voeding tot voeding, zelfs de eerste weken niet. (Ik hoop stiekem dat deze twee dat wel gaan doen...) Je gaat vanzelf wel merken dat ze meer willen 'doen'. Margit, fijn dat jouw meiden zo goed slapen! Inderdaad hopen dat ze dit volhouden!
Hier weer een slechte nacht (what else is new), vanochtend dacht ik 'Hee, ik krijg weeen!' maar helaas, nu ik weer op de bank zit is mijn buik 'alleen' nog maar hard. Baby's doen volgens mij een wedstrijdje wie er het diepst in mijn bekken mag liggen ofzo, auw. Ik word ook ziek/verkouden, krijg keelpijn en verstopte neus. Kan er ook nog wel bij...
Laten jullie ze dan wel de hele dag op bedje liggen? Of ook wel eens in de box... Wij doen ze eigenlijk alleen 'savonds in de box..Na de voeding van 21:00 uur tot de volgende en dan slapen.. Maar ik weet niet of dat goed is... want ze slapen dan gewoon in de box...
Volgens mij zitten jou kindjes in de pre-baby-puberteit Ze zitten je al zo uit te testen! Ik ga maar weer eens naar m'n poepluiers toe 8)
Sverre sliep wel veel beneden ja; in de wagen voornamelijk. Ik moest toen ook tenminste 2 keer per dag de hond uitlaten en dat deed ik altijd met Sverre 'samen'. Maar ook in bed sliep hij gewoon niet langer dan 1-1.5 uur. Hij verveelde (en nog) zich ook altijd vrij snel.