geloof het helemaal, dat het nu wel heel spannend wordt en dichtbij komt..! Wel een erg gaaf vooruitzicht dat jullie dalijk zomaar 3 kindjes hebben ipv 1! Ik ga 20 uur werken.. Vindt drie dagen nog wel meevallen per week dat we een gastouder beschikbaar moeten hebben.. Zeker omdat we ze niet elke week 3 dagen hoeven te brengen. Daarnaast wil mijn vader zich nog niet helemaal vastleggen en zeggen dat hij ook een (halve) dag doet.. hij vindt het allemaal nog erg spannend en weet ook nog helemaaal niet hoe die dalijk met 2 kleine baby's om moet gaan! hihi. Dus vandaar afgesproken dat ik gewoon opvang regel en dan kunnen we altijd nog wat afspreken met mn vader We werken helaas niet alleen 8 uurs diensten. ook 7 uur, 6 uur en 1 dag in de week een 4 uurs dienst. Maar gelukkig heb ik die bijna nooit.
@Noor; Sorry, vergat net op jou te reageren. Sterkte weer vanavond en de komende uren. Je moeder moet wel een hele sterke vrouw zijn (geweest), dat haar lichaam haar nu nog niet laat gaan. Ik hoop voor jullie allemaal dat het nu snel voorbij zal zijn. @Jeetje; Heel begrijpelijk dat je het nu wel spannend begint te vinden. Dat is het natuurlijk ook. Maar het gaat allemaal goed komen hoor!! Voor je het weet, weet je niet beter!
Lindavnr, lijkt me juist lastig om voor die dagen een gastouder te zoeken als je niet weet of je die dagen moet werken....een gastouder wil misschien juist vastigheid en niet afhankelijk zijn van jouw rooster? Wel handig als je ouders / schoonouders 'achter de hand' hebt die ook in kunnen springen als dat nodig is. Hoewel ik het niet prettig vind als mijn moeder voor vast op zou gaan passen (oma wil ik liever gewoon als oma) hoop ik dat ze wel wil gaan oppassen als we tegen die tijd niks anders hebben kunnen regelen. Ik heb zelf wel bijna altijd de 4 of 6 uurs diensten, echt vervelend vind ik het. Heb je een klein contract om vaker bij je gezin te kunnen zijn (19 uur) moet je nog 3 of 4 dagen in de week werken. Ben aan het kijken of ik toch naar een andere woning kan. Op de woning waar ik nu werk (tenminste, nu dus even niet) komen veel gedragsproblemen en agressie voor en ik weet niet of ik daar zo op zit te wachten als het thuis ook al erg druk is. Ik heb het altijd een uitdaging gevonden maar ik denk dat het voor dadelijk te zwaar is. Tijdens mijn zwangerschap werd ik overgeplaatst naar een woning waar de nadruk meer lag op gezelligheid en huiselijkheid en ik denk dat ik daar meer op mijn plaats ben dus ik hou in de gaten of daar een vacature vrij komt. Bijkomend voordeel is dat ze daar wel alleen 8 uurs diensten draaien. Ik heb het ook al aangegeven bij mijn leidinggevende en deze woning valt ook onder haar dus ze zou het voor me in de gaten houden. Ze gaat alleen weg vanaf 1 nov. dus ik zal het ook met haar opvolger moeten overleggen. Op wat voor soort woning werk jij?
Jipper, gaat idd wel goedkomen hoor, weet nog bij Bas dat ik ook wat zenuwachtig was voordat hij geboren werd, en binnen no-time hoorde hij er helemaal bij en kun je je niet voorstellen dat hij er ooit niet was. Maar ik zie toch wel erg tegen de drukte op moet ik eerlijk bekennen.
Ik werk in een instelling waar in het gebouw 8 clienten van mij wonen (nog 20 meer, maar die begeleid ik niet) en 10 clienten wonen in het dorp zelfstandig. Daar gaan we dan 1 keer per dag, of bij sommige juist meer of minder, heen. Erg afwisselend Gelukkig maakt niet een gastouder daar tot nu toe een probleem van; ze vinden het allemaal prima dat het niet elke week 3 dagen is. Dacht ook dat ze daar wel meer moeite mee zouden hebben. maar t zijn vooral mensen die al thuis kindjes opvangen en dus af en toe nog kindjes erbij kunnen hebben. Voor iemand die hier thuis komt, weet ik niet of ze het zo makkelijk doen. we zien het wel!
Nou, heel logisch!! Want dat het druk zal worden is een ding wat zeker is. Kom dan af en toe hier maar even klagen hoor!!
Jeetje: Het komt nu ook wel echt heel dichtbij hè! Kan me goed voorstellen dat je een beetje zenuwachtig wordt. Maar komt vast allemaal goed! Denk dat dat gevoel er gewoon bij hoort. Heb het vermoeden dat ik dat ook wel zal gaan krijgen haha. En wat fijn dat je nu alles voor het geboortekaartje hebt uitgezocht. Geeft ook wel weer een beetje rust toch? Gaat het verder lichamelijk allemaal nog goed? Of is het nu wel erg zwaar? Hier gaat het momenteel even wat minder. Heb sinds 2 dagen tintelingen en pijn vanaf mijn linkerbil tot aan mijn linkerknie. Gisteren was het echt heel erg. Vandaag iets minder. Herkent iemand dit? Ik heb het ziekenhuis gebelt, zij stuurden mij door naar de HA omdat het niet per sé met de zwangerschap te maken zou hebben. Echter is de Ha op vakantie en is er alleen een nummer voor noodgevallen. Ik kijk het dus nog even aan en als het niete rger wodt, heb ik geduld tot maandag. Dan heb ik namelijk de 20 weken echo. Maar blij word ik er niet van.... Sorry voor het lange verhaal, ik zal later vanavond eens op iedereen reageren
@Marye: Meis ik hoor wel van iedereen dat je met tekenen van zw-isias en zw-bekkeninstabiliteit niet te lang moet wachten met aan de bel trekken, misschien is dat het helemaal niet maar niet té lang wachten hoor, gisteren had je volgens mij heel veel pijn als ik het zo las bij de maart-mama's...
Hoi Meiden Hier even een reactie van mij. Ben vandaag dus voor de 20 weken echo geweest. En gelukkig...alles was goed. Heb ruim 1,5 uur op het bed moet liggen (gelukkig stond er een echt bed en niet zo'n behandeltafel...dit ligt toch echt lekkerder). Ukkie is nog steeds kleiner...maar groeit wel goed volgens de groeicurve (zit alleen op en soms net onder de lijn). Pukkie zit mooi op de middenlijn. Ze hebben bij beide alle orgaantjes nagekeken...en alles zag er goed uit. En we hebben 2 hele duidelijke piemeltjes in beeld gezien (compleet met balzakjes). We krijgen dus 2 jongens volgend jaar. Ook het vruchtwater is helemaal op gemeten en zag er netjes uit. Bij de een zit het meer rond het hoofdje en bij de ander meer tussen de beentjes...vandaar dat het net lijkt of er een groot verschil is in de hoeveelheid vruchtwater. De arts heeft na de echo nog uitgebreid overlegd met een collega gynaecoloog en kwam daarna bij ons z'n bevindingen vertellen. We hoeven ons op dit moment helemaal geen zorgen te maken. Er zijn geen aanwijzingen op TTS en zolang ukkie en pukkie allebei goed blijven groeien hoeven we ook niet bang te zijn voor andere afwijkingen. We zijn dus met een erg opgelucht gevoel het ziekenhuis uitgelopen. Merk ook dat de spanning gelijk van m'n buik af is. Natuurlijk blijf ik m'n banden wel voelen....maar ik voel me veel beter dan een paar dagen geleden. Heb m'n werk gebeld dat ik woensdag weer wil proberen te werken. En wat heb ik genoten van die twee kleintjes...je zag ze echt lekker spartelen allebei...ukkie lag weer lekker op z'n duimpje te zuigen en pukkie was naar ons aan het zwaaien. Toen pukkie z'n beentjes opgemeten werden...zag je opeens ukkie z'n koppie tevoorschijn komen...alsof die wilde zeggen..van hallo ik ben er ook nog. M'n zus gaat morgen kijken of ze nog wat leuke afdrukken kan maken van de echo (handig hoor zo'n zus die in het ziekenhuis werkt)...want we hebben helaas niets meegekregen. ga zo ook ff kijken naar een 3D echo...daar willen we mijn moeder en schoonmoeder mee naar toe nemen. Nu alles goed is durf ik wel een afspraak te maken.
Boba: Wat moet dat een opluchting zijn zeg! gelukkig dat alles goed gaat. En leuk hoor 2 jongens!!! Geniet er nu maar weer van. en ik hoop dat werken woensdag weer een beetje zal gaan. Linda: Gisteren inderdaad vreselijk veel pijn gehad, is vandaag stukken beter. Maar als het weer zo wordt als gisteren bel ik zeker nog eens. En anders wacht ik af tot aan de 20 weken echo van maandag. Ik ga wer lekker languit op de bank
Hoi allemaal, Wat een verhalen zijn er weer geschreven. Eerst maar eens reageren. Noor, wat ontzettend zwaar lijkt me dit voor jullie. Wachten tot haar lichaam het opgeeft, terwijl zij er eigenlijk al niet meer is. Heel veel sterkte een een dikke knuffel. Jeetje, ik kan me helemaal voorstellen dat je er een beetje tegenop ziet met 1 kleintje en een baby-tweeling. Je zult zien dat het net als bij Bas inderdaad vanzelf gaat. Druk wordt het zeker. In het begin nog niet eens zo zeer vond ik. Onze kinderen sliepen echt bijna de hele dag. Dat was eigenlijk meer om de drie uur een flesje geven en een schone luier, even knuffelen en dan weer slapen. Alleen de nachtvoedingen vond ik op het laatst zwaar worden. Op een gegeven moment ontwikkel je zo veel handigheidjes. Ik stutte de flessen van de jongens 's ochtends altijd zodat ik zelf ondertussen ook een broodje kon eten. Dat deed ik 's nachts ook vaak: een kindje op schoot, andere in de maxi-cosi met een gestutte fles. Even laten boeren en klaar. Kost je allemaal minder tijd en dus meer tijd voor ons en de kinderen om 's nachts te slapen en overdag om lekker te knuffelen en te wandelen en in jouw geval om lekker met Bas te spelen. Leuk trouwens dat je een geboortekaartje uit hebt gezocht. Het komt dan wel heel dichtbij hè? Margit, wat gaan die meiden van jou goed zeg! Hoe zit het nu eigenlijk met je werk? Boba, wat fijn dat alles goed leek. En twee jongens!! Hardstikke leuk hoor!! Ylaisa, ben heel benieuwd of je aan bent genomen. Ik werk ook in de gehandicaptenzorg. Tijdje ambulant gewerkt en nu ben ik coördinerend begeleider op een BZW-project. Heel leuk, maar je moet niet verwachten dat je er rijk wordt, haha! Marye, mag je niet naar een andere huisarts als jouw arts op vakantie is? Ik denk niet dat er bij de 20 weken echo veel tijd is voor jouw lichamelijke klachten. Niet verkeerd bedoeld, maar mijn ervaring met gyneacologen is dat ze voornamelijk geinteresseerd zijn in de kinderen, niet in de moeder. De klachten die je hebt kunnen inderdaad horen bij spit. Misschien niet heel onverstandig om er zo snel mogelijk naar te laten kijken. Wel heel spannend zo'n 20 weken echo. Veel plezier maandag. Hopelijk krijg je alleen maar goed nieuws. Karel, wat een mooi meisje in haar mooie jurkje! Superschattig! Ik vind jouw meiden ook nog steeds zo'n prematuren-kopje hebben. Midas heeft dat ook, maar het wordt steeds minder. Een vrij smal hoofd, ondanks de lekkere bolle wangen. Jipper, wat balen hè van die nachten. Ik zal je even blij maken, je bent niet de enige! Hier geven we sinds een week weer een late avondvoeding en sinds een paar dagen komen de kerels zelfs om een nachtvoeding tegen een uur of drie. Ik denk echt weer een groeispurtje ofzo, maar leuk is anders... lindavnr, wat een gedoe hè met die gastouders! Ik hoor van iedereen dat het zo'n gedoe is om er 1 te krijgen nu die nieuwe wet er komt. Ik snap het ook echt niet. Zo werk je als overheid zwart werken toch juist in de hand? Kar, hoe gaat het bij jou thuis? Beginnen jullie al te wennen aan jullie nieuwe gezinssituatie? Okki, heeft veel sterkte met de laatste loodjes. Wat fijn dat het meisje het toch weer goed doet! Linda, hier met 14 weken al plopjes en daarna duidelijk voelbare beweigingen. Maar zoals je ziet is het bij iedereen anders. Het is zo grappig om die kleintjes te voelen! Vooral vanaf ongeveer 25 weken. Toen voelde ik ook duidelijk welk kindje er bewoog. Maaike, Krista, Luca, met jullie ook alles goed? Hier alles oké. Midas bleek een virus onder de leden te hebben gehad. Een dagje later waren de vlekken weg en hij weer beter. Vandaag ben ik met alleen Midas op pad geweest. Lex sliep nog, die heb ik lekker bij Berry achter gelaten die ziek thuis is, maar niet ziek genoeg om niet voor Lex te kunnen zorgen hoor! Wat heerlijk makkelijk is dat toch als je 1 kindje hebt. Midas even in de draagzak gedaan in de Prenatal, daarna in een winkelwagentje gelegd bij Tuinland en heb ik zo al mijn boodschappen kunnen doen. Toch ook wel heel raar hoor. Ik vind het wel heel kaal met 1 kindje. Lex zit de laatste dagen continue op handen en knieën. Hij gaat de hele tijd met zijn kontje heen en weer, zo schattig!. Ik denk dat het niet lang meer duurt voordat hij gaat kruipen. Jammergenoeg draait hij zich in bed ook steeds om, wurmt alle dekens van zich af en trekt zich een beetje op aan de rand van het ledikant. Vanmiddag bij Prenatal dus een paar winterslaapzakken gekocht en vanavond zijn ledikantbodem omlaag gedaan. Ik ben als de dood dat hij een keer uitvindt hoe hij zich op kan trekken als we het bedje nog op half hebben staan. Hij ging heerlijk slapen zonder deken. Ik ben heel benieuwd of de trend zich vannacht voortzet. Met mijzelf gaat het steeds beter. Ik rust steeds meer uit. Ik ben wel benieuwd naar het gesprek met de bedrijfsarts woensdag. Fijne avond allemaal!
@ Boba: fijn dat alles goed was bij de 20 weken echo, is toch altijd een spannend moment, zeker als de afspraak naar voren gehaald wordt omdat de gyn niet af wil wachten..... Hopelijk knap je zelf ook nog op..... @ Marye: ik zou toch even bij een vervangend arts langs gaan als ik jou was hoor, beter een keer te vaak dan te weinig toch? Met mij gaat het lichamelijk nog wel. Hoewel mijn buik nu wel echt overvol zit. Hij is niet eens echt groot ofzo, alleen overvol en dat is best vervelend, en ik ga nu behoorlijk vocht vast houden....maar ik vind deze zwangerschap nog steeds minder zwaar dan de vorige . @ lindavnr: lijkt me echt leuk en afwisselend werk wat jij doet (en van Helena trouwens ook) @ Helena: Middas gelukkig weer helemaal beter? Maar nu dus je man in de ziekenboeg....steken jullie elkaar ook allemaal aan? Mijn vriend is vandaag ook al weer thuis gekomen nadat hij eerst onderweg naar zijn werk in de berm het eten van gisterenavond eruit had gegooid. Succes morgen bij de bedrijfsarts trouwens! Hier de hele ochtend op bed gelegen met buikpijn....denk dat het voorweeen waren, het is nu weer helemaal weg. (lagen we weer de hele dag samen op bed terwijl Bas op het kdv is......sinds Bas geboren is hebben we nog nooit zoveel tijd samen doorgebracht jammer alleen dat we er wel ziek voor moeten zijn...)
Jeetje: Toch wel lekker toch zo saampjes op bed? Wel jammer dat je daar ziek voor moet zijn. Ik dacht eigenlijk dat wonderen bestonden, want gisteravond en vanochtend was de pijn eigenlijk zo goed als weg. Maar helaas is het weer terug. Ik ga morgen dus toch maar weer bellen. Vanavond voor het eerst zwangerschapszwemmen, misschien heb ik er in het water minder last van.. Ik ben benieuwd.
@ Karel...die namen kwamen in me op toen we zagen dat de ene echt duidelijk kleiner was dan de andere. En namen klinkt dan toch lekkerder dan baby1 en baby2. Nu heb ik ook minder moeite om de echte namen voor me te houden...omdat ik de kids toch al een naampje heb gegeven. Tot ze zijn geboren zijn het gewoon ukkie en pukkie (samen ukkiepukkie mijn bijnaam van een collega toen ik als leerling op deze afdeling stage liep...ze vond m'n nog zo'n lekker jong opdondertje (is alweer 7 jaar geleden)
Even een nieuwsgierig vraagje tussendoor: Zijn jullie na de 2.5 of 3 maanden verlof meteen weer gaan werken??? Of is het juist dat iedereen hier als tweelingmoeder na de bevalling niet na de 2.5/3 maand al aan het werk was? En als je niet bent gaan werken: hoe kwam/komt dit? Hihi, hoop dat jullie hierop willen antwoorden.... ben namelijk benieuwd naar ervaringen enzo. Ook omdat ik twijfel of ik een maand onbetaald zwangerschapsverlof op zal nemen na mijn 2.5 maand verlof (ofja, inclusief vakantie 3 maanden verlof) Als ik ontbetaald verlof op neem, dan loop ik, als ik in de ziektewet kom, die maand uitkerig mis omdat ik onbetaald verlof aangevraagd heb... Dus was benieuwd of je uberhaubt na de bevalling van een tweeling na 2.5/3 maanden alweer aan het werk gaat of niet?
Ik benw el benieuwd naar dat antwoord. Ik heb gekozen voor 3-5 weken onbetaald. Ligt eraan wanneer ze geboren worden, zodat ik 7 maanden thuis kan blijven. Heb deze keuze gemaakt omdat ik me er gewoon straks niet druk over wil maken. Mijn baas gaf juist als optie de ziektewet in te gaan na het verlof tot aan de zomervakantie haha. Dus nu zou hij de opties bekijken en dan laat hij het weten als de baby's er zijn. Maar die 7 maanden thuis zijn iig zeker!
lekker zeg! Fijn dat je baas zo prettig mee denkt en zo!! Mijn baas verwacht mij op dit moment midden juni terug, zodat ik de zomerperiode alweer mee kan werken (is altijd druk met vakanties enzo van collega's..) Hopelijk voor hem ben ik dan inderdaad alweer aan het werk. Maar ik ben toch wel geneigd om, als het wel meevalt allemaal met de ziektewet en de meeste na 2.5/3 maanden weer konden werken, die maand onbetaald verlof eraan te plakken dat ik ff wat meer ruimte heb na de bevalling... ik vind 3 maanden zó kort, zéker met een tweeling! Eigenlijk zouden ze voor tweelingen gewoon 3.5 maand moeten geven!