Tweeling

Discussion in 'Zwangerschap clubs' started by Mima, Nov 9, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jedalin

jedalin VIP lid

Nov 4, 2008
    12,674
    2
    38
    toch wel apart, dat je die moet slikken terwijl het allemaal goed is.
    Mij hebben ze 2 of 3 keer geprikt erop, en alle 3 de keren goed, dus er is niet eens gesproken over extra ijzer.
    Heb der van de gyn ook nog nooit iets over gehoord.
    Heb het ook al een hele tijd niet meer laten controleren.. hmm, zalk dr zelf maar 'n keer om vragen?

Ander vraagje daarover: moeten jullie vaak laten bloedprikken? Om dingen te controleren?
    Ik heb dat in het begin 1 keer gemoeten en toen niet meer..

2. Linda

Linda VIP lid

Sep 24, 2006
    7,819
    0
    36
    Gelderland
    Ik moest het ook eerst slikken maar toen mijn HB bekend was mocht ik weer stoppen, ik kon nog wel even daarop interen volgens de arts, zal nu inderdaad wel snel weer bloed moeten prikken.

Stomme vraag vraag, ik ben echt heel slecht in engels maar wat staat er nou precies in mijn banner :) vandaag 18 weken, volgende week vrijdag eindelijk weer een echo, voel de kindjes trouwens niet echt elke dag maar dat hoeft volgens mij ook nog niet toch?

3. jedalin

jedalin VIP lid

Nov 4, 2008
    12,674
    2
    38
    hihi, linda, er staat dat je baby meconium aanmaakt..

Even opgezocht: "De eerste ontlasting die een pasgeboren baby uitwerpt wordt meconium, kinderpek of darmpek genoemd."

Volgens mij is de baby's bowel zoiets als darmen.. hihi :)

4. jedalin

jedalin VIP lid

Nov 4, 2008
    12,674
    2
    38
    #7244 jedalin, Oct 22, 2009
    Last edited: Oct 22, 2009
    Enne; je hoeft je kindjes echt neit elke dag te voelen hoor!
    lees bij iedereen dat dit de ene dag meer is als de andere :)

Bedoel je met voelen echt schopjes? of datje ze voelt liggen als je van buiten voelt, zeg maar?
    Dat laatste heb ik, en nu ook bij ons rechter kindje :D
    Dus voel vaak ons linker kindje en nu ook af en toe ons rechter kindje! :D

5. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

Feb 26, 2009
    3,314
    1
    0
    Amsterdam
    @ Linda: De vertaling (ongeveer)

Ik ben 18 weken zwanger
    Tegen de 19e week begint je baby meconium te produceren, de eerste 'darm beweging' van je baby

@Baby voelen: ik voelde al een hele tijd wat gerommel en de eerste echt schopjes in week 15. Sindsdien voel ik ze wel elke dag, maar geregeld ook een paar uur niet. De rechter baby voel ik veel duidelijker rechtsboven, de linker blijft maar tegen mijn baarmoedermond boksen (voelt wel raar/ongemakkelijk).

Sinds kort is het overduidelijk dat de rechterbeeb graag tegen mijn warme hand schopt :), zeker als ik tegen de beeb praat. Erg leuk :). Bij de linker die achter de placenta zit nog niet, maar daar waar die beeb schopt, kan ik niet bij ;).

Ik geloof dat je je beeb(s) pas ergens rond de dertig weken iedere dag hoeft te voelen, en dan tenminste 8 keer. Geen zorgen dus!
    (Maar ik let er ook wel op hoor ;) )

@preventief tabletten slikken: ik ben maar 1 keer getest, met 10 weken. Toen was het goed, en ik hoefde alleen voldoende foliumzuur te slikken en vit. D.
    Die zaten al in de multivitamine, dus dat zat allemaal wel goed.

Zijn er hier meiden eigenlijk Resusnegatief? Ik moet met 30 weken laten controleren of ik geen antistoffen tegen mij eigen baby's aanmaak....

@Noor: ik had je al een (uitgebreidere) pb gestuurd, maar ook hier wil ik je nog veel sterkte wensen!

6. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,273
    0
    0
    Maastricht
    Luca: ik ben ook resusnegatief en heb met 31 weken een prik gehad.. Maar gelukkig gaf het geen problemen met de kinderen. Hoe het precies werkt weet ik ook niet precies... ;) Volgens mij krijg je (als het problemen geeft) na de bevalling weer een prik...

7. Troetelbeertjes

Feb 26, 2009
    3,314
    1
    0
    Amsterdam
    Dank Karel!

Ik vind het een beetje eng idee. Ik weet zeker dat mijn man resuspositief is en dan heb ik dus zeer waarschijnlijk 2 maal de kans om antistoffen aan te maken. Maar goed, heb is bij jou goed gekomen, bij mij vast ook :)

De prik tijdens de zwangerschap is geloof ik nodig als je antistoffen tegen je baby aanmaakt op dat moment.
    Die prik na de bevalling is geloof ik vooral omdat je die antistoffen niet (meer) moet hebben bij een volgende zwangerschap.

8. ylaisa271982

ylaisa271982 Actief lid

May 8, 2007
    393
    0
    0
    @Marian Welkom terug en gefeliciteerd met Bas!

@Eh Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik moest ijzer slikken omdat mijn HB te laag bleek. Over borstvoeding..ben het met Helena en de rest eens...daar kan je nu nog niet over beslissen..na je bevalling voel je je heel anders..plus je kan het wel heel graag willen..maar niks hebben. Ik heb het wel gedaan..en ben daar hartstikke blij mee..het is echt uniek en heel bijzonder..plus je kan erbij kolven..waar je bijna niet onderuit komt en dan kan je man ook weleens een flesje geven

@Margit..niet echt shop weer vandaag! Uit eten geslaagd? Pas geleden ook uit eten geweest met mn mannetje en daarna bios..lekker hoor..sinds februari er niet meer uit geweest met mn mannetje!

@Helena..klinkt veelbelovend het plan..hopelijk werkt dit goed voor jou..en voel je je snel beter om weer te werken!

@Lindavr Ik heb alleen in het begin stadium bloed moeten laten prikken..daarna nog 1 keer omdat mn bloeddruk in het laatste stadium hoog was..dus ze wilde weten of alles wel ok was..verders niet.

Hier: STEM KWIJT!!!..Begon gister al een beetje..nu heb ik totaal geen geluid meer...en moet ik fluisteren naar de kindjes..verschrikkelijk zeg! Verder een mail gestuurd naar mn baas...en die vind het raar dat ik denk dat hun mij niet terug willen...nou ja zo raar vind ik het niet als ik sinds feb niks van hem gehoord heb...en als hij gaat lopen klagen over mij bij de arbo...dus helaas heb ik hem niet uit zn tent weten te lokken..en zit er geen andere manier op als ik van ze af wil..om zelf ontslag te nemen...dit wil ik dan ook doen...nog even niet...maar uiteindelijk wel en dan proberen op hun gevoel in te spelen en misschien krijg ik het dan voor elkaar dat ze me tegemoet komen en mij ontslaan..zodat ik nog recht heb op een uitkering. Tussentijds nog druk doende met sollicitatiebrieven versturen...echt een ramp..gemiddeld komen er zo'n 200man op af..zie daar maar eens uit te blinken. Gesprek bij de instelling voor gehandicapten gehad..en wat ik eigenlijk al dacht maar niet hoopte, het was een orienterend gesprek..waarin ze aangaf wat de mogelijkheden waren en hoe ik mezelf nog beter kon presenteren bij het schrijven/reageren op een vacature..ze zegt je komt er wel..maar nog niet vandaag of morgen. Nou ja..ik ga ook niet opgeven..vind mezelf echt super geschikt om daar te werken....dus bij de eerst volgende vacature waar ik op ga reageren..zal ik ook bellen voor meer info..en vragen om een rondleiding...alleen op die manier kunnen ze meteen al een beter beeld van me krijgen.
    Gister film geweest "The Ugly Truth"...enorm gelachen..deed me erg goed..wist niet dat ik nog kon lachen..want zit er de laatste weken enorm doorheen..mede door het werk. Ook heb ik er de laatste tijd moeite mee dat ik me niet meer de oude voel...komt waarschijnlijk nog door die rot hormonen..maar zeg dat maar eens tegen manlief...die hoort sinds een jaar niks anders als hormonen...

9. jeetje

jeetje Actief lid

Apr 4, 2007
    251
    0
    0
    @ Margit, wat een goed idee om op die manier een album te maken. Ik ga het ook proberen want ik ben ook niet zo van de foto's op het forum plaatsen en op deze manier is het toch nog behoorlijk prive. Ik heb je een vriendschapsverzoek gestuurd want ik kon ook niet bij jou kijken. Fijne avond vanavond, dat kun je wel gebruiken, af en toe lekker met zijn tweeen weg.

@ Kar, wat fijn dat het zo goed gaat bij jullie! Pas je wel op met die hartkloppingen? klinkt niet al te best.

@ Helena, klinkt goed, het plan dat je met de bedrijfsarts hebt opgesteld. Fijn dat je je ook weer wat beter voelt. Wel pittig dat je jongens weer zo wakker zijn 's nachts.

@ Marian, welkom terug hier. Gefeliciteerd met de geboorte van Bas, wat een ontzettend leuke naam :D!

@ EH, gefeliciteerd met je zwangerschap! (had ik nog niet gedaan toch, of wel :))
    Ik ben wel van plan om BV te gaan geven en ben daarin behoorlijk vastberaden. Natuurlijk moet je altijd maar kijken of het lukt maar ik heb er het volste vertrouwen in. Bas heb ik 9,5 maanden BV gegeven dus ik ga er vanuit dat het nu ook wel op gang komt. Wel zie ik er tegenop hoe dat dan met Bas moet als ik in mijn eentje met 3 kinderen ben, aangezien hij pas 16 maanden is snapt hij het nog niet dat hij moet wachten enzo. Ik heb wel alvast een goede dubbele kolf gekocht. Niet dat kolven zo een leuke bezigheid is maar het kan je een hoop tijd schelen.
    Over ijzertabletten: ik had bij 9 weken een hb gehalte van 8,6 en hoefde ze daarom niet te slikken. Maar binnen een aantal weken voelde ik me al heel slap en bleek het gedaald te zijn naar 6,8 en ben ik toch aan de ijzer gegaan. Ik moet er wel steeds om vragen, zowel om het prikken als om de tabletten. Mijn gyn zegt elke keer dat mijn hb goed is omdat het in mei 8,6 was. (beetje rare gyn ;)) Met de tabletten is mijn hb rond de 7 gebleven.

@ Okki, hoe is het met jou, trek je het nog een beetje? Of ben je soms al bevallen? Al een tijdje niet langs zien komen.

@ Maaike, op zich fijn dat Bodhi geen heupdysplasie heeft, maar idd: wat heeft hij dan? Ik kan me je ongerustheid heel goed voorstellen. Ik hoop dat er snel een oorzaak gevonden wordt en dat je daar iets mee kunt. Sterkte hoor.

@ Luca, ik ben resuspositief dus kan je niet verder helpen maar ik kan me voorstellen dat je het eng vind. Hoe is het met jou verder?

Hier is de ziekenboeg nu eindelijk weer helemaal beter (even afkloppen want dat dacht ik vorige week ook:)) maar ik ben vandaag wel zo moe, wil alleen maar slapen geloof ik. Helaas gaat dat niet. Zodadelijk even naar de kringloop, een vriendin werkt daar en ze had een hele mooie 3wieler voor Bas gezien zei ze die ze even voor me achterhoudt. Daarna Bas halen van het kdv, eten koken en vanavond naar 10 minutengesprek op het kdv, oftewel, heb het een soort druk vandaag. Nou ja, dan morgen maar de hele dag op de bank hangen ;).
    Gisteren zijn mijn schoonouders weer thuis gekomen van een paar dagen weg, morgen komt mijn vader weer thuis van vakantie, en zondag komt mijn moeder weer thuis, die was een rondreis in Syrie en Jordanie aan het maken. Wel een fijn idee om ze dan allemaal weer in de buurt te hebben want morgen ben ik alweer 35 weken en ik geloof toch echt niet dat ik de 40 weken ga halen.

10. boba80

boba80 Actief lid

May 18, 2009
    314
    0
    0
    Over ijzertabletten.
    Ik heb ze niet hoeven slikken... m'n eerste hb was 8.5 (nog bij de vk geprikt voordat ik wist dat ik een tweeling verwachtte) en bij de gyn is alles opnieuw gecontroleerd en was m'n hb 8.3.
    Wel is mij bij de vk aangeraden multivitamines te gaan slikke voor zwangere vrouwen...daar zit ook al wat extra ijzer, foliumzuur en vitamine D in.

Over rhesus negatief.
    Zelf heb ik bloedgroep A-neg, ik moet met 30 weken dus ook een Anti-D injectie krijgen.
    Meer info hierover zie ( RIVM - Rhesus-D-factor )

11. jedalin

jedalin VIP lid

Nov 4, 2008
    12,674
    2
    38
    @ Ylaisa: Ahh wat jammer dat het niets geworden is.
    Maar gewoon volhouden hoor!!
    Heb je wel ervaring in het werken met mensen eigenlijk?

Jeetje, bij waar je voor geleerd hebt komen dus een man op 200 op af!?!?! :$
    Pfoe... dat is gelukkig in de zorg wel anders... daar heb je het meestal met een brief of 15 hooogstens toch wel gehad!
    Naja, op de erg populaire baantjes na dan :)

Fijn dat het bij de film zo leuk was :) Heerlijk, ff ontspannen! :)

@ Bloedgroep: Heb bloedgroep a positief, zoals ik het begreep was dat prima..toch? ;)

12. jeetje

jeetje Actief lid

Apr 4, 2007
    251
    0
    0
    @Ylaisa, jammer dat het (nog) niks geworden is bij die instelling...Hebben ze daar geen flexpool? Bij de instelling waar ik werk wordt voor het invalwerk in de flexpool geen specifieke opleiding gevraagd omdat je altijd onder verantwoordelijkheid van iemand anders werkt. Op die manier kun je ervaring opdoen en zelf kijken of het wel wat voor je is. Ondertussen kun je redelijk je eigen dagen bepalen omdat je vrij bent om ja of nee tegen diensten te zeggen. Op deze manier ben ik in het werk terecht gekomen en had ik binnen no time een vast contract.

En ja, die rothormonen ;). Sterkte hoor!

13. Troetelbeertjes

Feb 26, 2009
    3,314
    1
    0
    Amsterdam
    @Boba: bedankt voor de link!

Wat ik me afvroeg: we krijgen in de 30e week dus die prik om te zorgen dat we geen antistoffen gaan aanmaken. Maar bij 4% is dat daarvoor al gebeurd. Kun je die prik dan alsnog krijgen, kan je baby al problemen hebben? Waarom in week 30 en niet daarvoor al zodat de kans dat er al bloeduitwisseling is geweest nog kleiner is?

Ik had deze vragen al eens aan de vk in het zkh gevraagd. Maar zij wist het niet en ik heb geen gyn. meer gezien sinds week 12,5....m(alleen vk en echoscopist)

14. jedalin

jedalin VIP lid

Nov 4, 2008
    12,674
    2
    38
    @ Ylaisa: Das wel een goede tip van jeetje ja!
    Bij ons in de stichting zijn ze áltijd op zoek naar invalkrachten. En daarbij kijken ze niet naar de opleiding die je gedaan hebt.
    Als je ergens zou kunnen werken en op die manier ervaring op zou kunnen doen...
    uiteindelijk moet je dan nog een instelling vinden waar ze mensen aannemen zonder een opleiding (dat wordt wel steeds moeilijker merk ik..)...
    maar dan ben je in ieder geval aan het werk en doe je ervaring op...
    Nadeel; je hebt totaal geen zekerheid qua uren..

15. Linda

Linda VIP lid

Sep 24, 2006
    7,819
    0
    36
    Gelderland
    Ik weet niet eens wat voor bloedgroep ik ben...

@meconium: hihi nu snap ik het ;)

@voelen: bij mij is het meer een soort gekriebel van binnen en wat plopjes soms, schrijf ik dat vanochtend voel ik het nu een paar keer, hihi, ik las idd ook dat het nog wel even duurt voordat je ze echt dagelijks moet voelen.

16. Linda

Linda VIP lid

Sep 24, 2006
    7,819
    0
    36
    Gelderland
    Als ik in bed ineens op mijn zij draai merk ik soms dat er dan een kindje waarschijnlijk wat aan de zijkant ligt van dan kan ik niet fijn op mijn zij liggen, ik slaap veel op mijn zij en als ik dan 's ochtends op mijn rug draai heb ik helemaal een bobbel aan een kant van mijn buik hihi.

17. Troetelbeertjes

Feb 26, 2009
    3,314
    1
    0
    Amsterdam
    @Ylaisa: Sterkte hoor!

@Jeetje: Jammer dat het pas morgen bank hangen is. Nog ff volhouden...

Hier gaat het verder wel goed. Maar jullie kennen de 'normale' tweelingklachten wel. Iedere nacht om de 20 minuten omdraaien omdat je heup het niet meer trekt (van links naar rechts dus, op mijn rug liggen gaat al een tijd niet meer). Regelmatig rugklachten, kortademig en maagzuur.
    Verder alles wel goed. Ik loop bijvoorbeeld nog zonder pijn. Ik ben blij dat ik zittend werk en een eigen bedrijfje heb. Dat maakt het allemaal wat makkelijker :)

Oh ja, vraagje: werken die zwangerschapskussens? Om beter te slapen bedoel ik.

18. boba80

boba80 Actief lid

May 18, 2009
    314
    0
    0
    @ Luca...heb eigenlijk geen idee waarom ze het niet eerder prikken (i.v.m. die 4% kans op eerdere overdracht).
    Zal voor je nog eens neuzen in m'n boeken of op internet.
    Er zal vast wel iets over te vinden zijn (denk ik).

En over het zwangerschapskussen...ik kan hem je echt aanraden.
    Slaap een stuk beter.
    Heb er vorrig weekend eentje gehaal..omdat het draaien in bed steeds lastiger gaat...en nu kan ik heerlijkop m'n zij liggen.
    Kussen tussen m'n benen en een beetje onder m'n buik...en ik lig veel ontspannender.
    Wel leg ik m'n hoofd op m'n eigen hoofdkussen (kan ook op het zwangerschapskussen, maar dat vind ik minder prettig liggen).

19. jedalin

jedalin VIP lid

Nov 4, 2008
    12,674
    2
    38
    @ linda: hahah jaa dat liggen en zitten en dan ineens een bobbel; dat heb ik ook.
    en dan voel ik ook echt goed een van de kindjes liggen!
    Arno heeft ht nu ook een paar keer gevoeld. ze gaan alleen elke keer na een paar seconden weer weg, als je van buiten af voelt hihi.

@ Luca; Hmm ik slaap soms gewoon met een normaal kussen tussen mn benen en dan onder mn buik.
    Geeft fijn steun moet ik zeggen..
    mgoed, mn buik is nog niet bepaald groot hihi, dus misschien dat het als ie echt groei niet meer zo fijn is?

20. Linda

Linda VIP lid

Sep 24, 2006
    7,819
    0
    36
    Gelderland
    Ik slaap ook nog met een gewoon kussen voor me liggend maar ik denk dat ik nu ook zo'n groot ding ga halen, mijn man vroeg al waar hij dan mag gaan liggen haha. Ze zijn wel duur trouwens, welke raden jullie aan? Ik wilde naar de hema maar ze hadden maar 1 hoes, en die vond ik niet zo leuk, erg ben ik he.

Ik heb sinds gsiter erge last van mijn onderrug en soms ook in mijn bil, het trekt dan door naar mijn bovenbeen. Soms moet ik veel achter een burau zitten en dan krijg ik last van mijn stuitje. Moet voor mijn wekr ook op pad dus vanochtend veel gelopen, ging wel goed dacht ik maar daarna is mijn buik altijd een beetje hard. Pppfff beginnen nu de echte klachten?

Share This Page