Hai Tal, ja 5 kids is idd veel, maarja..... Je zult waarschijnlijk wel een vroege echo krijgen, daarop kunnen ze zien of er sprake is van monochorialiteit. (Dan delen ze samen het buitenste vlies) als dat zo is is de tweeling sowieso 1 eiig, zonee, dan blijft het soms onduidelijk. Ik kan je het tweelingenboek van Anjo Geluk aanraden: echt een topper!
Hallo meiden! van harte gefeliciteerd met jullie bijzondere zwangerschappen! Zit er bij jullie ook iemand bij die een tweeling heeft gekregen n.a.v. hormonen? Ik liep op het zh en ben door de 2de IUI zwanger geworden ( zelf ook flink ons best gedaan, dus of het ook echt door de IUI komt? fijn idee ) Nu had ik alleen 3 eitjes..welliswaar was er 1 grote en 2 wat kleinere maar toch, heb ook pregnyl gekregen dus dat je zeker bent van een eisprong. en door de pregnyl krijgen de eitjes ook nog een groeispirt..nu snappen jullie natuurlijk wel dat ik een beetje zenuwachtig ben...hoeveel het er straks zullen zijn.? als het al goed is natuurlijk....i hope so! Heeft iemand hier dat ook meegemaakt? verder alle meiden een hele fijne zw gewenst! x
Welkom Chantal, leuk om je erbij te hebben. Ik ben het met Noor eens, dat boek is heel interessant. Nu is het misschien iets anders voor een doorgewinterde moeder als jij (je hebt al drie toch?), maar toch is er veel goede info mbt meerlingen. Ik had gisterenavond de 1e zw-gym. Ik vond het wel nuttig, leerde eea over m'n houding en wat nuttige oefeningen (sommige doe je al automatisch). Ik moet nu alleen echt ervoor zorgen dat ik thuis elke dag (!) de oefeningen doe. Voelde me een beetje stom, tussen al die echte dikke buiken, maar als ik begin tegelijk met andere augustus moeders, maak ik het waarschijnlijk niet af. Dus maar met de juni mams. Ja Daisy, lief dat je ernaar vraagt - alles was heel goed bij de 20 wkn echo. De jongens (ja, twee jochies), liggens zelfs voor op de groeicurve van eenlingen. Ik ging er toch van uit dat ze wat kleiner zijn intussen dan andere 20 wkn beebs (had gelezen dat vanaf wk 15 de groei langzamer is.). Roca - de mijnen zijn ook al dwarsliggers! Okee iedereen, jo, fijn dat de jongens nu min of meer gelijk staan, en tot gauw.
Hey meiden! @Tal,gefeliciteeerd met je zwangerschap! Wordt een drukke boel bij jullie maar lijkt me heel erg leuk! @Jo,Fijn dat ze zo goed groeien! @Waarom,ik wil jullie heel veel succes wensen! Ik kan je helaas geen antwoord geven,bij ons is het ook spontaan.. @Audrey,gefeliciteerd met je boys,leuk! \/ \/ Dat ze voor liggen met grei,is bij ons ook zo,vreemd he? Hoe groot zijn ze nu en hoeveel wegen ze? Wij mogen vanmiddag weer naar het ziekenhuis,ff een kijkje nemen naar onze meiden!Ik kan niet wachten! Tot snellie weer! xxDais..
Tweelingen groeien aanvankelijk net zo hard als eenlingen, pas vanaf 30 a 32 weken gaan ze wat achterlopen.
Hoi Roca, Okee, ik heb dus iets verkeerds begrepen (of foute info gelezen) waarin stond dat de groei hetzelfde was tot 15 weken. Hoe liggen jouw twee dwarsliggers eigenlijk? - de mijne liggen met de hoofden dezelfde kant op, en dan echt horizontaal. Groetjes, Audrey
Onze meiden doen het hartstikke goed,gelukkig,wel iedere week terug blijven komen voor alle zekerheid,ivm tts. Ze delen alles eerlijk tot nu toe! Alleen mn bloeddruk was aan de lage kant(90/55) dus dat moeten we in de gaten houden.. Thanks for asking! Liefs...
Chantal, ja dat in shock zijn herken ik zeker! Ik ben zwanger geworden dmv ivf en er is maar 1 emmy teruggeplaatst. Toch ben ik zwanger van een tweeling. Wij hebben zeker een week nodig gehad om uit de shock te komen. Waarom, ja ik ben zwanger geworden met hormonen. Wij hebben ivf-icsi gedaan! Daisy MOoi zo dat alles goes was met jullie meiden! Ik kom net bij de fysio vandaan. Beginnende bekkeninstibiliteit.... Daar ben ik best van geschrokken. Ik werk in de kraamzorg en werk ipv 8 dagen van 8 uur (en dan 5 dagen vrij) nu 5 dagen van 6 uur (en dan 2 vrij). Ik heb eerlijk aangegeven dat ik dat wel heel zwaar vond. EN dat ik met heel veel rugpijn terugkom van het werk. Nu wil de fysio dat ik een aantal uur de ziektewet in ga en dan de rest werk. Maar ik voel me zo bezwaard. Ik heb eerst 3 weken thuis gezeten met een overstimulatie. (waarvan een week bijna in t zh) daarna heb ik wel gewerkt. EEnmaal zwanger begon de misselijkheid en kon ik amper meer iets binnen houden dus was ik ook meer thuis dan op t werk. En met een week of 9 ben ik begonnen met 5x6 uur. Maar ook dat vind ik ontzettend zwaar. Ik voel me ook heel erg bezwaard om me gedeeltelijk ziek te melden. Wat vinden jullie dat ik moet doen?
@FunnyMe, ik vind dat je aan jezelf en aan je kindjes moet denken! Dus gewoon doen wat de fysio zegt! Straks ben je wel verder van huis als je nu doorwerkt meid,je hebt alleen jezelf ermee en op je werk wordt het wel geregeld allemaal,iedereen is misbaar! Ik werk nu nog maar 3 ochtenden en dat is al gruwelijk zwaar! Ook staand werk,ik werk in een slagerij en moet heel de dag lopen,bukken,staan. Succes meis!
Ergens weet ik het ook wel, maar ik vind het zo moeilijk. Ze zijn zo begripvol maar uit werkervaring weet ik wat voor gevolgen b.i. (hoef ik niet telkens dat lange woord te typen) kan hebben. Hoeveel werkte jij eerst dan?
Daarom,als je weet wat voor gevolgen het kan hebben is de keus makkelijk niet dan? Ik werkte 38 uur en dat zijn er nu 14. En ik weet dat het erg moeilijk is,had ik zelf ook maarja je gezondheid gaat boven alles heh! Als ik vragen mag,wat zijn jou klachten precies? Tegen mij zei de fysio ook al dat dit werk eigenlijk te zwaar is maar ze heeft het niet over bi gehad,terwijl ik ooit verga van de pijn! Heb nu btw een voedingskussen gekocht voor s'nachts,ligt wel beter moet ik zeggen,misschien een tip of heb je s'nachts geen last?
Hihi ja ik slaap ook al week of 2 met een voedingskussen! Ik heb ontzettende pijn in mn onderrug, die doorstraalt daar mn billen en benen. En de pijn in mn schaambot... alsof die in 1000 stukjes is! Herken je dit?
Dag dames, FunnyMe, het is heel loyaal dat jij aan je collegas denkt, maar je moet nu echt voor jezelf en je beebs kiezen (op dit moment meer voor jezelf, want ze groeien toch wel). Jij kan nog je hele leven werken - die paar weken tot je bevalt, gebruik ze nou. Volgens mij is het ook beter dat je nu mindert, dan dat je doorgaat voltijd, en straks voor 100% in the ziektewet belandt. Veel sterkte - het is wel heftig dat het zo vroeg begint. Leuke pretecho gehad Daisy? Jullie hebben het allebei over een voedingskussen, iemand van mijn gym zwoor er ook bij voor 's nachts. Ik heb alleen gehoord dat je een goede moet nemen, omdat de goedkopere, zoals van de Hema, met bolletjes gevuld zijn die alle kanten op gaan. Heel stom, maar hoe leg je die voedingskussen precies neer? Ik heb nu een gewone hoofdkussen tussen mijn knieen, maar wat doe je met die V-vorm? Groetjes, Audrey
Hoi! Ik heb ook een gewoon hoofdkussen tussen mijn knieen. Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap een voedingskussen in bed gehad maar als ik me dan wilde omdraaien dan was dat een heel gedoe omdat dat kussen helemaal om me heen zat Gister weer controle gehad. De meiden liggen allebei met de hoofdjes naar beneden. De gyn vertelde dat hij wil laten proberen gewoon te laten bevallen in plaats van een keizersnee. Nu is de bevalling van Esmée behoorlijk traumatisch geweest die geeindigd is in een ks en eerlijk gezegd had ik me erop verheugd nu ook weer een ks te krijgen. Dit vertelde de gyn me althans tot gister dus...Nu zie ik enorm tegen de bevalling op wat ik eerst niet deed... Esmée is vorige week donderdag 1 geworden! Ik zal een foto in mijn album zetten waarop ze een taartje eet en waarop wij samen 1 kaarsje uitblazen
Hoi Veertje, nog gefeliciteerd met je kleine meid. Ja, met omdraaien is het een gedoe, hele dekbed mee... maar ja, eigenlijk mag omdraaien toch niet (misschien dat het bij jou wel gaat, maar zodra ik op mijn rechter zij lig, wat ik dus liever doe, schiet de pijn in m'n kuiten). Ik wil ook een KS (en ik heb geen traumatische bevalling gehad!) Stel dat ze allebei perfect naar beneden liggen, dan hmmm, misschien toch normaal, maar ik begrijp je wens wel. Ik heb zoiets van, ja, het is een zware operatie, met een vervelende herstel, maar dat is mijn probleem, en mijn beebs komen in ieder geval gezond eruit met een KS. Ik weet ook al, ligt er een in stuit, dan sta ik op een KS. Dan kunnen ze net zo goed allebei zo halen. Nou, naar beneden, even mijn zwgym oefeningen doen.
@FunnyMe, ik heb idd ook veel pijn in mn rug wat idd ook uitstraalt naar mn benen en billen,de pijn die je beschrijft van je schaambot herken ik niet.. Doe het rustig aan meis! @Audrey,ik heb nog geen pretecho gehad die is pas 07-04,gister alleen controle gehad Over het voedingskussen,ik heb er 1 van de Hema maar ik merk tot nu toe nog niks van verschuivingen. Ik heb m bijna recht liggen,tussen mn benen en dan zo omhoog,snap je het een beetje? Ik heb met omdraaien totaal geen moeite,hou m gewoon vast en draaien maar @Veertje,wat een mooie foto's zeg,wat een grote meid al! En ja ik begrijp dat je bang bent voor de bevalling maar ach,ze komen er toch wel,zo denk ik tenminste...
Veertje: ik kan het me goed voorstellen, maar houd wel in je achterhoofd dat een tweede bevalling totaal anders kán verlopen! Mijn eerste bevalling was behoorlijk heftig ook. Met uiteindelijk na 1 1/2 uur persen een vacuumextractie. En deze bevalling was nouja, geen eitje, maar een "paasei"
Ja, dat is ook zo. En misschien omdat de eerste zo dramatisch is gegaan dat het als voordeel heeft dat de tweede alleen maar kan meevallen. Ik denk dat ik er niet te veel over na moet denken en het op me af moet laten komen. Morgen gaan we lekker een lang weekend weg naar een bungaliwpark. Heb er zin in. Vooral om lekker veel in het zwembad rond te drijven met die dikke buik, haha.
@tal: je hebt geen idee hoe goed ik je kan begrijpen. Ik heb vier dochters (tussen 3-6j) waaronder een tweeling van vier. En nu hebben we het bericht gekregen dat ik terug zwanger ben....van een tweeling! Dus hier gaan we van 4 naar 6! De vorige tweelingzwangerschap is rampzalig verlopen. Op 4mnd hebben ze bij 1kindje een hydrothorax vastgesteld waardoor ze een keer of 4 geopereerd is toen ze nog in mijn buik zat. Door al die prikken in de baarmoeder is mijn water op 31w gebroken. Het ene kindje moest 4w blijven op neonato het andere 9w. Ik ben dus als de dood voor nog een dergelijke zwangerschap. Ik zat toen letterlijke elk dag vanaf maand 5 in het ziekenhuis. Ook het vele werk erna (een tweeling is ook dubbel zo zwaar)schrikt me af en ik heb nog vier andere kids om naar om te zien. HELP! Paniek!Ik ben gelukkig wel TBM dus ik hoef me geen zorgen om werk ed te maken.Mijn (schoon) familie woont hier niet in de buurt dus dat is dan weer een nadeel.Mijn man werkt lange dagen dus ik sta er heel vaak alleen voor. Ik ga dus binnenkort kraamhulp aanvragen zodat ik heb die me bij de huishoudelijke taken kan helpen. Dus je ziet Chantal,je bent de enige niet! Heb je het trouwens al tegen familie verteld? En hoe reageren die? Hier heb ik het aan mijn ouders verteld maar die reageren nogal geshockt! Tja, hoe zu je zelf zijn? Hoe ver ben je trouwens? Ik ben ongeveer 5w