Het is aan de ene kant nog niet zover, maar wel heel bijna dus ik ben er toch al mee bezig. Wij hebben vandaag het geboortekaartje helemaal naar ons zin gemaakt en in het geboortekaartje komt een inlegvel met uitnodiging voor een kraamborrel. Omdat we 1 groot kraamfeest te massaal vinden hebben we besloten om 4-5 babyborrels te houden, zowel op een middag en avond door de week en de rest in de weekenden. Dit om iedereen een keus en kans te geven. Bij mijn dochter was ik al die losse bezoekjes helemaal beu en ging ik er bijna aan onderdoor. Vandaar ons besluit tot een paar vaste momenten nu. We willen ook rust creëren voor ons meisje plus dat er twee baby's komen. Dat zal hectisch genoeg zijn. Wat familieleden hebben we nu al de data laten weten omdat zij onregelmatig werk hebben. Maar daar komt het dus: meer dan de helft kan op geen enkel moment! Ik zit me daar nu al over op te vreten. Dan moet er gewerkt worden (van zorg tot horeca) en dan moet er in het wknd op cursus worden gegaan. Dan kan die niet want dan zijn de kinderen (neefjes en nichtjes) bij ex en die willen de baby's ook zien....nou, ga zo maar door. Met het verzoek of ze dan tegen die tijd niet op een eigen moment kunnen komen. Uh...nee?! Want dan zit ik naast die 4-5 vaste momenten alsnog met al die losse bezoeken en dat is nou net niet de bedoeling. Maar ja die familieleden zijn wel broers/zussen en zwagers voor het grootste deel... en dat zijn er nogal wat. Natuurlijk mogen de broers/zussen/zwagers enz eventjes naar de baby's komen gluren als ze geboren zijn maar graag niet blijven plakken. Ik wil de wat langere bezoekjes en beschuit met muisjes op bepaalde momenten hebben en niet hap snap zoals toen. Wat zouden jullie doen? Misschien ben ik wel een ontzettende zeikerd maar ik wil voornamelijk rust straks...
Wat is er mis mee om hen gewoon na je kraamweek te laten komen? Ik vind 4 tot 5 middagen/avonden al veel namelijk. Als zij niet kunnen ... komen ze toch lekker een maandje later?
Vind ik ook... maar vind mn man niet kunnen. Het gaat voornamelijk om zijn familie. Die vijf momenten doen we niet in de kraamweek maar pas 2 wkn daarna. Ik wil die eerste twee weken onze dochter laten wennen en ook borstvoeding zo goed mogelijk laten verlopen omdat dit vorige keer mis is gegaan. Die vijf momenten vind ik niet veel. Ben graag vijf x een paar uurtjes bezig tov de 25x dat ik dit bij mijn dochter had. Maar bij die vijf momenten moet het dan wel blijven vind ik. En uitzonderingen evt pas veel later. Maar dat vind mn man dus niet kunnen...
Als de helft niet kan zou ik de borrels daarop lekker halveren en wie komt die komt. En wie niet die ziet je kindje wel een andere keer. Jouw huis, jouw kindje, jouw feestje. Voor de belangrijkste, je beste vriendin of opa en oma worden vaak toch wel weer uitzonderingen gemaakt.
Kan je man niet samen met de mensen die niet kunnen een moment afspreken waarop ze wel kunnen met z'n allen. Dan hoef je er zelf niet zo over te stressen?
Ik vind persoonlijk als jullie 5 momenten bieden waarop ze kunnen komen en ze kunnen dan geen enkele keer dat zij dus geen moeite doen! Kom op zeg van de 5x geen enkele keer kunnen voelt voor mij als onzin aan.
Wij doen helemaal geen borrel Veel te druk voor de baby En de meeste mensen komen ook nog graag even alleen op bezoek Daarnaast kost het extra geld Kraamweek blijf ik lekker de hele week op bed net als bij dl. Uiteraard komen onze ouders en broers en zussen meteen ff langs.. maar de rest pas vanaf week 3-4 als ik daar behoefte aan heb A dat gestresd en gezeik over wanneer t anderen het beste uitkomt heb ik geen zin in. Wij zijn lekker egoistisch na de bevalling
Als ze niet kunnen dan maar lekker niet of later. Het is jouw baby en jouw kraamtijd. Jij bepaalt. Hun gemis hoor
Wij doen daar echt niet aan.. Opa's en oma's kunnen langskomen in het ziekenhuis na de geboorte.. En evt onze broers en zussen.. gewoon even een uurtje.. Daarna als we weer thuis zijn, sowieso een week niets! Daar voelen we allebei helemaal niets voor... Gewoon ons gezin voorop.. en als opa's en oma's zich niet kunnen bedwingen.. kunnen ze even bellen of het kan.. Maar heb al aangegeven, dat ik zelf aangeef of ik er energie voor heb. Dit word gelukkig begrepen..
Je geeft ze al heel veel opties, 5! Als ze geen enkele keer moeite kunnen doen om een dagje vrij te houden zou ik ze zeggen dat je wel weer een paar nieuwe data voorstelt als al deze 5keren zijn geweest. Rustig aan in je eigen tempo doen, ze kunnen best rekening met jou houden in plaats van andersom
Ik vind inderdaad ook dat je met vier of vijf babyborrels al behoorlijk je best doet. Wij geven één babyborrel een week of vier, vijf na de geboorte. Daarvoor mogen alleen onze ouders, broer en zus met aanhang, mijn grootouders en onze beste vrienden komen. In de kraamweek alleen ouders en broer en zus en misschien mijn grootouders. In de eerste week ook geen andere kinderen. Wij willen het graag rustig houden en zitten echt niet elke week op drie dagen bezoek te wachten. Wie niet op de babyborrel kan komen kan daarna een keer een afspraak maken maar dan wordt het meer een gewone visite. Ik zou het dus gewoon bij jullie plan houden en wie niet kan heeft pech. Het gaat om jullie, niet om hun.
en als je nou eens datumplanner.nl inschakeld? Dan zet je daar een hoop datums in en de 5 waar de meeste kunnen die datums houd je aan.
Het is jou kraamweek dus jij beslist ik vind dat je alsnog veel mogelijkheden hebt aangeboden en als dit aan mij lag dat ze dan niet kunnen hebben ze pech. Bij onze eerste was het een complete chaos ik moest een nacht in het ziekenhuis blijven en toen we de volgende dag thuiskwamen en we nog net een uur thuis waren zat heel de woonkamer vol visite (schoonmoeder had de visite geregeld) volgende dag weer mensen en die dag erna weer mensen over de vloer ik ben volledig uit mn plaat gegaan ben jankend weggelopen waar de visite bij zat en was dood moe nooit meer dus bij de aankomende kleine gaat dat heel anders ik bepaal wanneer wie komt en niemand anders
Tja, als er 5 data gegeven zijn waarop je langs mag komen en dat kan niet dan zou ik ook zeggen: sorry, maar dan voorlopig nog even niet. Druk zat met een tweeling en een dreumes, jouw eigen herstel en dan 5 babyborrels. Wij hadden er eentje en kon je niet dan was het gewoon even niet anders. Lullig misschien, maar het welzijn en de rust(!) van onze kinderen (eentje ontzettend schuw naar visite toe en dan een nieuwe baby erbij, was best heftig voor haar) en onszelf ging dan even voor.
Ik zou me niet druk maken. Als je de keuze beperkt en zij snappen s boodschap niet, dan zit er maar een ding op: zeggen dat je geem behoefte hebt. Want dat is wat je bedoelt: je kleedt het weliswaar charmant in door vijf gelegenheden te geven, maar dat straalt onduidelijkheid uit. Wat je moet zeggen in je kaart: Omdat de komende tijd al hectisch genoeg wordt ontvangen wij geen kraambezoek. We nodigen u uit voor een van onze kraamborrels op ..., ... etc. En als mensen dan niet kunnen is dat net zo hun probleem als dat van jouzelf. Dat is het risico van een strikt uitnodigingsbeleid en onvermijdelijk. Maar je kunt niet met droge ogen zeggen dat het alleen aan hun onwil ligt.
Mijn persoonlijke ervaring is dat mensen er een stuk minder happig op zijn om op kraambezoek te komen bij een tweede. Dus zullen ze ook een stuk minder moeite doen. Ik zou wanneer de kinderen geboren zijn een extra borrel plannen wanneer ze 2 maanden oud zijn. Tegen die tijd is het weer al wat beter, hebben jullie ook je draai gevonden en als mensen een zaterdag (of zondag) 2 maanden van te voren niet vrij kunnen maken, dan weet je ook genoeg. Trouwens, als ik zo naar je banner kijk, de kans ik wel heel groot dat je dochter 2 wordt in je kraamperiode, ik denk dat dat weekend iedereen wel spontaan langs komt voor een gecombineerd bezoek.
Poeh kon ik maar zo doen zoals jullie. Zucht. Nadeel is dat grootste deel van het bezoek familie is. Dichtbij. Die je in feite niet echt kunt weigeren. Man vindt niet dat we zijn broers pas na een maand kunnen laten komen. Ik heb geprobeerd om een datum af te spreken maar ik krijg serieus net vrolijk via de groepsapp de werkdagen en tijden van iedereen door plus neefjes/nichtjes die dan en dan bij hun moeder zijn en dus ook niet kunnen. 1 datum lukt serieus niet... En wat zegt mijn man: maak je niet druk. Het komt wel goed. Ze kunnen best een keer even langskomen tussendoor. Dus ik sta m nu half te flippen omdat hij dat zo ff bepaald maar hij straks weer lkkr aan het werk gaat en ik alles alleen moet zien te rooien. Ik moet gewoon heel streng zijn en "nee" zeggen straks. Ik kan gwn niet met iedereen rekening gaan houden. Op de uitnodiging voor de kraamborrel hebben we ook een klein maar duidelijk gedichtje gezet dat we verder geen kraambezoek wensen te ontvangen de eerste tijd op die data na. En we vieren verjaardag van dochter volgende week al zodat we na de bevalling rust hebben. Ga gewoon de gordijnen dichtdoen, voordeur op de knip en kraamverzorgster stricte instructies geven
Ik denk dat kraamborrels niet werken en juist erg druk zijn. En als mensen nu al aangegeven niet te kunnen heb je dubbel werk. Het is veel makkelijker om zelf afspraken te maken op momenten dat het jullie uitkomt. Staat niemand onverwacht voor de deur en na 1,5 /2 uur zijn ze weer weg. In de avonduren heeft jouw dochter er ook geen last van en blijven jonge kinderen thuis (vaak ook erg vermoeiend bij kraambezoek). Jouw man kan het bezoek best even bezighouden als jij aan het voeden bent (rustig op de slaapkamer). En als de baby's slapen laat je ze natuurlijk lekker liggen. Het bezoek kan dan even op de kamer kijken. Als het teveel wordt of te lang duurt zeg je te gaan rusten of stuur je ze weg. Het lijkt mij logisch dat je man aanwezig is bij het bezoek! Het is zijn familie en dus niet langskomen als hij op het werk is. Gewoon in het weekend of dxavonduren of een vrije dag van je man. Verder kan hij de afspraken plannen (in overlegmet jou). En directe familie kan je inderdaad geen maand weghouden. Mijn ervaring is dat mensen die later komen ook veel langer blijven. Dus beter kort en snel.