Hallo, Ik heb even een vraagje.. Ik weet sinds 9weken dat ik zwanger ben en ik heb nu nog 5 weken te gaan.... (Ik was eigenlijk onvruchtbaar, dus dan denk je niet 1,2,3 dat je zwanger bent..) Toen ik 7weken geleden mijn ex ging vertellen dat hij vader zou worden zei hij meteen dat hij mij ging helpen en dat hij z'n kind wil leren kennen en dat we allebei verantwoordelijk zijn voor de baby enzo.. Nu heb ik sinds die tijd elke keer gevraagd wanneer hij tijd had om bij mij thuis te komen om afspraken te maken en dingen door te spreken. (Hij zit in het leger en is niet veel thuis. Ook wil hij het verzwijgen voor zijn ouders) Ik kreeg elke keer weer te horen dat hij op de kazerne was en dat hij op oefening was en dat z'n vakantie niet doorging en allemaal dat soort gelul. Toen ik vorige week van mijn gyneacoloog vandaan kwam zagen mijn moeder en ik hem in het overdekte winkelcentrum bij ons in de buurt gezellig lopen met z'n vrienden... Hij zag mij, ik zag hem. Ik kookte van binnen, want hij zei tegen mij dat hij die tijd in Belgie zat voor een oefening. Wat moet ik hiermee?? Mijn moeder is het met mij eens dat ik "vader onbekend" op wil geven na de geboorte en dat hij dus niks met zn kind te maken krijgt. Ik wil niet dat mijn kind 1 of 2x per jaar een jongen ziet die hij papa moet noemen.. Dan heeft dat kind ook zoiets van.. "Ze zeggen dat dat mijn vader is, maar ik ken hem eigenlijk helemaal niet." Ook die paar tientjes per maand hoef ik niet van hem. Als hij nu al geen moeite wil doen voor zn kind, dan straks al helemaal niet en dan gaat hij ook niet betalen. Mijn vader is het totaal niet met mij eens.. Hij zegt dat hij gewoon moet betalen of hij zn kind nou wel of niet ziet. Hij is de biologische vader en heeft daarom allerlei rechten en plichten. M'n vader zegt dat als hij nou over 4 of 5 jaar komt om z'n kind te zien dat hij dat dan gewoon mag, en dan heb ik geen poot om op te staan. Ook zegt hij dat "vader onbekend" opgeven onzin is. Ik word er een beetje gek van dat mijn ouders alles tegenspreken van elkaar. Moet ik nou gewoon doen wat ik zelf wil, of moet ik naar mijn vader luisteren en m'n ex dwingen om te betalen voor zn kind waar hij nu al niks om geeft..? Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ! Alvast bedankt !
Ik zou als eerste een bezoekje brengen aan zijn ouders. Deze mensen hebben ook het recht om te weten dat ze opa en oma worden en kunnen jou misschien helpen. Je kunt samen een gesprek hebben met je exvriend over wat er is gebeurt en hoe het nu verder moet. Ik snap dat je niet zit te wachten op een vader voor je kind die er alleen is als het hem uit komt maar je moet ook aan je kindje denken. Misschien moet je exvriend er nog ontzettend aan wennen en weet hij eigenlijk niet wat hij moet doen? Voor een jongen is dit heel anders dan voor het meisje dat zwanger is. Jij voelt de kleine, bent er dagelijks mee bezig etc. Voor hem is het allemaal heel erg onwerkelijk.
Heey meid, Wat een lastige en vervelende situatie zeg! Ik vind het echt niet kunnen wat jou ex doet hoor. Ik ben het met kleinwonder eens, ik zou ook met de ouders van die jongen gaan praten. Want hij spreekt zichzelf al tegen: verantwoordelijkheid nemen en nix tegen zn ouders zeggen?! Dat kan onmogelijk samen. Ik vind het maar bullsh*t wat hij zegt (sorry hoor), want je kunt echt geen goede vader voor een kindje zijn als niemand ervan mag weten! Bovendien hebben de opa en oma het recht om hun kleinkind te zien, zeker als de vader het ook ziet. Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om 'vader onbekend' op te geven. En je vader heeft geen gelijk, want als je dit opgeeft vervallen alle rechten en plichten van de vader, juridisch gezien heeft je ex dan totaal niets met het kindje te maken. Hij heeft dat geen plichten, maar ook geen rechten, hij mag het kindje dus ook niet zien. Het is gewoon heel erg lastig. Ik denk dat je sowieso nog eens goed met je ex erover moet proberen te praten, en hem heel duidelijk maken dat hij OF echt de verantwoordelijkheid neemt, inclusief zijn ouders inlichten, OF dat hij maar helemaal weg blijft. Want daarbij heb je gelijk vind ik, een vader die maar af en toe komt opdagen als hij zin heeft en het vaak laat afweten, brengt alleen een hoop ellende en verdriet mee voor het kindje. En jij zelf natuurlijk heel veel sterkte hiermee en succes met de laatste weekjes! Hoe voel je jezelf er eigenlijk onder? Wel snel kunnen wennen aan het feit dat je op zo'n korte tijd opeens een kindje gaat krijgen? Groetjes Cossy