Tweelingmama's

Discussie in 'De mama's' gestart door Niekepiek, 13 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    En nog even een beter plaatje, gewoon rechtop vanaf de computer! Hidde links en Teun rechts, de 1300 gram verschil zijn goed te zien. Vooral in de wangetjes van Hidde...

Bijgevoegde bestanden:

2. tojo

tojo Actief lid

14 sep 2012
    251
    0
    0
    limburg
    wat leuk al die foto's, dan kan ik toch niet achterblijven...

Bijgevoegde bestanden:

3. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Tojo, wat een prachtige kids! Daar doe je het allemaal voor hè?

4. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Wij zijn net weer in het ziekenhuis geweest voor een reguliere controle. De jongens deden het geweldig! Vooral Hidde gaf een mooi showtje weg, lachen, volgen, op z'n buik liggen. Teun deed het ook boven verwachting goed. Ze groeien goed, Hidde boven de middellijn en Teun begint ook wat in te lopen dus dat is mooi. We mogen vandaag al met een papfles gaan beginnen om hun darmpjes te laten wennen aan ander voedsel. Prematuurtjes hebben al vanaf het begin melk door hun darmen gehad dus daarom zijn ze eerder aan vast voedsel toe dan a terme kindjes. Gecorrigeerd dan. Nu dus beginnen met rijst en als dat goed gaat over een week of drie/vier beginnen met groenten en fruit. Gewoon kleine beetjes om hun mondmotoriek te oefenen.

Fijn om te weten dat alles goed is en dat het weer achter de rug is. Wat een gesleep met een tweeling! Straks de laatste rs-virus prikken en dan is deze drukke dag alweer bijna voorbij.

5. tojo

tojo Actief lid

14 sep 2012
    251
    0
    0
    limburg
    @Elisabethbas, leuk om te horen dat het zo goed gaat met je twee kanjers! Grappig dat dat zo werkt met prematuurkindjes, dat ze eerder naar andere voeding toe mogen. Wij moeten volgende week naar t CB en dan zullen we wrsch ook wel langzaamaan fruithapjes of groentehapjes mogen aanbieden. Is toch weer een nieuwe fase in hun jonge leventje. Worden ze steeds meer kleine mensjes ipv babys.

Ik vind het ook een gesleep met die twee, zeker om ze naar de opvang oid te brengen en als de oudste ook nog meemoet, dan is het echt wel n hele onderneming... en dan wegen ze nog niet eens zóveel in die maxicosis, dat wordt de komende maanden alleen nog maar zwaarder!

Onze zoon heeft nu koorts, en hoest vrij veel. Ik kijk t nog even aan omdat hij verder wel redelijk veel lacht en de flessen toch wel redelijk drinkt...hoop dat t vanzelf weer overgaat met af en toe een zetpilletje...ben wel benieuwd of dan zusje het nog krijgt....
    wat dat betreft ben ik blij als het straks zomer is, en ze weer wat ouder zijn als het daarna weer snotjes-weer wordt :)

6. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Tojo, hoe is het met je kindjes? Nog ziek?

Wij willen binnenkort met de mannen met de bakfiets weg. En dan willen we graag een tweelingbuggy mee kunnen nemen om ze een kort stukje in te kunnen vervoeren. De fysio en kinderarts zeggen dat ze er sterk genoeg voor zijn als we ze plat leggen.
    We willen echt een degelijke buggy, zodat de grote wagen over een jaar de deur uit kan.

Wat voor tweelingbuggy hebben jullie? Wat is fijn en wat minder? Wij hebben voor Timo een Koelstra. Die is ok, maar ik trap wel steeds tegen de wielen aan.

7. dewy

dewy Actief lid

4 apr 2012
    289
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de koelstra maar is zeker geen vervanging voor m'n donkey! Fijn voor kleinere stukjes maar ik ga er geen eind mee wandelen

8. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    En dat zoeken we dus wel, voor volgend jaar. Dan kan de grote wagen de deur uit. We denken aan een maclaren. Die zijn heel duur dus een goede van marktplaats.

9. tojo

tojo Actief lid

14 sep 2012
    251
    0
    0
    limburg
    @Elisabethbas, met de kindjes gaat het gelukkig nu allemaal goed. Ze zijn gisteren op het CB geweest en ze zijn super gegroeid, nu 4 maanden oud wegen ze: zoon 6 kg, 62,5 cm lang - en dochtertje 5,3 kg en 59,5 cm lang.
    We beginnen volgende week met t groentehapje en laatste fles met rijstebloem erbij savonds 22 uur (of nog eerder als dat al lukt). Ben beieuwd hoe dat allemaal gaat. Ik weet nog van mij oudste dat ik destijds blij was toen de laatste fles rond half 8 savonds werd, toen kregen we weer echt onze avonden terug...nog eventjes geduld hebben.
    Onze oudste is nu wel lastig, ze is kei brutaal aan het worden en heel vaak stout. Ze is echt aan het uitproberen en helaas is het soms door de drukte er ook wel bij ingeschoten om consequent te blijven... Het is haar leeftijdsfase maar het lijkt erger ivm de tweeling erbij. Je bent zo gauw alleen maar negatieve aandacht aan t geven... Herkent iemand dit? We gaan snel met haar alleen wat leuks doen. heeft ze ook wel nodig denken we...
    Wat buggy betreft, daar heb ik me nog niet zo in verdiept. Ik wilde wel binnenkort de buggyinzet monteren in onze easywalker, deze kan nl. vrij plat.

10. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Wij beginnen ook over een week met groenten! Ik heb de vriezer al gevuld met wortel, sperziebonen en bloemkool. Volgende week nog wat hapjes koken. En dan hopen dat de hapjes snel goed gaan zodat we de late fles kunnen laten vallen. Wat een drama is dat! Ze worden echt kwaad als we ze wakker maken om 23 uur.

Timo is ook wel lastig, maar gelukkig niet zo erg als wat jij beschrijft. Hier is het vooral niet naar bed willen (ik gok einde middagslaapje) en alles zelf willen doen. Gewoon gezond peuteren dus.

11. tojo

tojo Actief lid

14 sep 2012
    251
    0
    0
    limburg
    @Elisabethbas, en hoe gaan de groentehapjes bij jou?
    Hier begonnen met wortel, en het gaat nog niet zo heel geweldig, het gaat meer om proeven dan echt éten....
    Ik meen me te herinneren dat dat wel anders was bij onze dochter, maar misschien kwam dat ook omdat we toen met fruit begonnen ipv groente? Op welk tijdstip geef jij de groente? Wij doen het voor de fles van 3 uur, als ze goed honger hebben. Liever zou ik het nog later doen, maar rond etenstijd hebben we al super spits, met koken/eten/onze dochter die hyper is :)
    Verder gaat t redelijk, ik vind het met vlagen toch echt heel pittig, ik ga trouwens as maandag beginnen met werken (halve dagen) en ga ipv 3, 2 dagen werken voor de rest van dit jaar. Ik heb zelf ook nog n soort webwinkeltje (ik beschilder dingen in opdracht) en hoop daar het verschil in loon mee recht te trekken op die extra dag thuis...hopelijk lukt dat!
    Onze zoon is afg vrijdag bij de kinderarts geweest, hij heeft een sterke voorkeurshouding en al best een scheef hoofd. De fysio had ons doorgestuurd voor extra controle, maar de arts kon niets verklarends vinden...Over n maandje weer terug en in het slechtste geval een helmpje. Het moet deze maand dus echt verbeteren...even duimen dus....(gelukkig hadden we de enkele wandelwagen nog bewaard, anders vond ik t n beetje stom uitzien, zon 2lingwagen met maar 1 kindje erin :) )
    Ik heb me inmiddels verdiept in de buggy, het gaat hier een kees side by side worden, die kan ik straks goedkoop overnemen...

12. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    We wilden vandaag beginnen met hapjes, maar Hidde is ziek en Teun (daardoor?) erg onrustig. Morgen weer een poging, maar idd voor de fles van 15 uur vanwege de drukte rondom het avondeten.

Hidde heeft ook een extreme voorkeurshouding. Wij zijn met hem naar een osteopaat geweest, dat is echt een aanrader als je een goede kinderosteopaat kunt vinden. Verder hebben we fysio, maar het is bij hem zo erg dat het pas helemaal weg zal gaan als hij ouder wordt en meer gaat zitten en spelen. Wij zijn vooral bezig met het voorkomen van een schuin hoofd.

Wat goed dat je weer gaat werken! Zie je er tegenop of niet? Ik krijg er juist veel energie van maar hoef ze dan ook niet naar de crèche te brengen omdat we het allemaal thuis hebben kunnen regelen.

13. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Gisteren begonnen met hapjes. KRIJSEN! Ze vonden het niets! Vandaag na de fles geprobeerd en het ging ietsjes beter. Ze hebben zelfs een flintertje doorgeslikt allebei. Kleine stapjes en voor je het weet eten ze hun hele bord leeg!

Hidde is nog steeds een beetje ziek maar wel aan het opknappen. En, ik durf het haast niet te zeggen, we hebben het gevoel dat zijn voorkeurshouding minder aan het worden is... Hij heeft net in de wagen zelfs met zijn hoofd naar links geslapen, nou, dat hebben we echt nog nooit meegemaakt!

14. tojo

tojo Actief lid

14 sep 2012
    251
    0
    0
    limburg
    @Elisabethbas, hier gaan de hapjes nu iets beter, het gaat echt maar om 3 hapjes of zo die ze echt opeten, maar het begin is er...
    Na de fles gaat natuurlijk ook, ik probeer t meestal voor de fles, in de hoop dat ze dan echt honger hebben :)
    Vandaag voor het eerst een halve dag gewerkt, het was echt lekker! Ik was zelfs gewoon op tijd, en het was echt wel ren-je-rot vanmorgen, maar het gaat gelukkig dus wel!
    Wij zijn ook bij een goede osteopaat met hem, ook een combi met de fysio, maar het is echt hardnekkig bij hem... de fysio dacht dat hij missch aan 1 oog slecht zag, waardoor de vkh was, of dat er toch iets was aan zn wervel? Maar de kinderarts heeft dat (voor zover nu duidelijk is) ontkracht. Dus nu hier ook de komende maand zorgen dat het hoofdje niet schever word, en er geen helmpje nodig is.. Hij ligt gelukkig wel heel graag op zn buik, dus dat doen we nu maar geregeld.
    Fijn dat het lijkt of Hidde zn vkh minder wordt! Ik hoop t voor je.
    Schrijf je trouwens nog op n ander (tweeling)forum op deze site? Ik vind het hier nl. wel erg rustig...

15. zawjatu

zawjatu Actief lid

20 jul 2013
    258
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag dames..

Ik mag me inmiddels ook melden hier. Ik ben 5 weken geleden bevallen van mijn 2e en 3e kindjes. Ik ben met 40 weken ingeleid, want ze hadden er zelf nog niets zo'n haast mee. :D
    Gelukkig is alles goed gegaan, het zijn twee heerlijke kindjes.. (Jongen en een meisje)

Ben benieuwd of ik hier wat tips kan meekrijgen. Voor alsnog loop ik eigenlijk nergens tegenaan, alleen een paar echte handen had fijn geweest op momenten dat ze tegelijk huilen haha.

Geven jullie borstvoeding of flesvoeding?

16. tojo

tojo Actief lid

14 sep 2012
    251
    0
    0
    limburg
    @Zawjatu, wauw wat goed 40 weken!
    Dat hoor je toch echt zelden met n tweeling! Dan zijn ze misschien ook al goed op gewicht gestart of niet? Leuk dat je ook n jongetje en meisje hebt gekregen, en je oudste ook n meisje lees ik(hoe oud?)
    Hier hetzelfde, ook J/M (inmdd 4 maand oud), en de oudste meid is nu 3,5 jaar.
    Het is hier wel erg rustig op dit forum, maar misschien wordt het nu weer wat levendiger?

Ik heb alleen in de kraamweek borstvoeding geprobeerd, uiteindelijk was het gelukt om ze tegelijk aan te leggen, maar dat leek me eigenlijk heel lastig als de kraamhulp weer weg was.
    Ook moest ik dan echt álles alleen doen, en met flesvoeding kon mijn man of ander bezoek ook de fles geven, dus ik heb alleen nog een aantal weken gekolfd, en toen helemaal overgestapt op flesvoeding. (merk bonbebe, is het allergoedkoopst, en met 2 erbij is het al duur genoeg...)
    Ik zette 2 wipstoeltjes op de bank en ging er zelf tussen in zitten, en gaf ze zo allebei tegelijk de fles, dat scheelde de meeste tijd. Inmiddels geef ik ze allebei apart, dat is toch wel fijner voor iedereen.

Dat ze soms tegelijk huilden vond ik echt heel lastig, zo rond de 8 weken huilen ze het meest heb ik weleens gelezen, en toen vond ik het ook echt wel slopend. 2 baby's samen worden dan 1 huilbaby :(
    Maar gelukkig ging dat wel over.
    Hier is het ook zo dat ons jongetje het meest van zich laat horen, dus die krijgt nu meestal het eerst de fles, zodat hij tenminste happy is. Ons meisje heeft veel geduld en ligt soms nog lekker te slapen...

17. elisabethbas

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Zawjatu, 40 weken is heel erg knap van jullie alle drie! Ja, een paar extra handen zou ik ook wel fijn vinden... Ik voed ze wel tegelijk, samen op het voedingskussen. Het past nog en is erg gezellig.
    Wij hebben rond zes wegen gecorrigeerd een pittige huilperiode gehad. Ik herken wat Tojo zegt, dan is het net alsof je een huilbaby hebt, terwijl ze ieder afzonderlijk misschien niet zo vaak huilen. Daarna ging het alleen maar beter en nu huilen ze eigenlijk nooit zonder reden (poep, moe, honger)

Tojo, ik had een oproep gedaan bij de zwangere tweelingmama's om hier mee te komen kletsen. Er staan er weer een paar op het punt van bevallen en ik vond het ook zo rustig...

18. zawjatu

zawjatu Actief lid

20 jul 2013
    258
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jaaa phoe ik was er ook echt heel erg klaar mee, maar toch wel trots en dankbaar dat ze zo lang zijn blijven zitten. Ze mochten dezelfde dag al mee naar huis, had er alleen zelf voor gekozen om een nachtje te blijven. Konden we even rustig bijkomen, en zou niet gelijk het huis vol met visite zitten.

R.ayaan (zoontje) is als eerst geboren en woog 2985 gram. F.irdaws (dochtertje) is 14 min daarna geboren in stuit, zij woog 2900 gram.
    Inmiddels zijn ze 5 weken oud en is R.ayaan een stuk zwaarder als z'n zusje haha, scheelt zeker 700 gram.

Ze huilen gelukkig niet veel, eigenlijk alleen bij honger, slaap of vieze luier. Mag niet klagen, maar gister was zo'n dag dat de oudste (ze is 2.5 jaar) de hele dag negatieve aandacht vroeg omdat ik druk was met de kleintjes. Dat is dan wel even lastig..

Maar het is ook hoog tijd dat ik al het speelgoed eens goed uitzoek, want zeker de helft is prullaria waar ze niks meer mee doet. Wil graag wat mooie nieuwe dingen kopen waar ze ook echt leuk mee kan spelen. Want merk dat ze zich af en toe verveelt en dan is het zo verleidelijk om maar weer die tv aan te gooien :s (wat ik zo min mogelijk wil)

Hebben jullie speelgoedtips voor een (bijna)3 jarige?

19. zawjatu

zawjatu Actief lid

20 jul 2013
    258
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik geef trouwens ook borstvoeding, gaat hartstikke goed. Wel al 2x borstontsteking gehad, maar heb er bij m'n oudste dochter ook 4 doorstaan dus we geven niet op :)

Tegelijk voeden vind ik alleen 3x niks. Ik kan ze sowieso niet zelf aanleggen, en loop ontzettend te klungelen dan. Ik voel me er ook niet prettig bij, dus doe ze na elkaar.

Geven jullie de kindjes een eigen borst? Of wissel je per dag of per voeding?

Ik doe nu per voeding wisselen. In de kraamweek gaf ik ze de hele dag dezelfde borst maar ivm borststeking ben ik toen toch maar meer gaan wisselen..

20. mamamloes

mamamloes Lid

23 nov 2013
    94
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames, zou het leuk vinden ook mee te kletsen. 24-2 bevallen van 2 dochters en geef borstvoeding. Ik leg ze tegelijk aan en wissel ze bij elke voeding.
    Ik vind het erg zwaar met zoontje van 15mnd erbij en meisjes huilen zeker wel 10 uur per dag.. Van de week bij ka geweest en hebben beide reflux.. (En enorm veel last van projectielspugen..) hoop dat de medicijnen gauw aanslaan en de rust in huis terug komt want zit er aardig doorheen zegmaar......

Deel Deze Pagina