Op het eind van de zwangerschap was het wel pittig, mijn buik was echt mega. Maar ik heb eigenlijk niets te klagen. En nu gaat het echt goed! De kleine mannetjes zijn zo vrolijk en gezellig, echt genieten. En voor mijn gevoel heb ik ook genoeg tijd over voor de oudste, al ben ik natuurlijk wel echt de hele dag bezig. Een van de twee slaapt prima door, de andere komt helaas nog wel 1x voor een nachtvoeding (half flesje). Slapen bij jullie de kindjes ook samen op een kamer?
Sorry dames dat ik een tijdje niet gereageerd heb. Het is een beetje een drukte nog hier met de verjaardag van mijn man, nog vollop kraambezoek en ook nog eens 1 van de 2 erg verkouden. Maar het gaat goed... nog altijd gebroken nachten, iedereen verteld al dat dit nog wel even kan duren... pfff. Wat is het fijn om ervaren tweelingmoeders hier tegen te komen en jullie tips en ideeën te lezen! Ik ben dan ook nog maar een beginnende moeder, mijn zoons zijn komende vrijdag 6 weken. Wat betreft slapen op één kamer, ja hier doen wij dat wel. Ook omdat wij geen andere kamer verder hebben. Tot nu toe brukt de een de ander nog niet wakker... en zo wel, wij voeden ze toch nog tegelijk... dus als de één nog slaapt maken we hem ook wakker.
januari2011mama, wat fijn dat je nu zo lekker in je ritme zit! En ach zo'n nachtvoeding is ook niet erg. Bij ons slapen ze apart. Al vanaf dat ze 8 weken waren. Ze hielden elkaar af en toe wakker en ik werd er onrustig van. Ik holde al naar boven als ik een kreetje hoorde, bang dat de ander wakker werd. Dus nu lekker een apart kamertje. Gaat het bij jullie wel goed? Myloon, nog gefeliciteerd met je man! Dus erg druk gehad. Wat sneu he als ze verkouden zijn. Is hier nu ook een beetje. Hoop niet dat het te erg doorzet. Tsja en die gebroken nachten. Het is slopend, ik weet er alles van maar het kan ook zo maar ineens over zijn hoor. Voor nu is het een kwestie van accepteren. Maar dat is moeilijker dan het klinkt. Hebben jullie kindjes ook zo'n last van de winterklok? Sinds de klok verzet is komt P. om 6.15 uur i.p.v. 7.30 uur :O. N. slaapt gelukkig wel iets langer maar wordt meestal toch wel wakker van P. Dus dan neem ik ze maar even lekker in bed terwijl mijn man zich klaar maakt voor zijn werk. Ik hoop dat het nog veranderd en dat ze uiteindelijk toch weer gaat slapen tot 7.30 uur want dat was wel erg lekker.
Onze jongens zaten sinds thuiskomst uit het ziekenhuis nog op 65ml. voeding en dit 8x per dag. Het consultatiebureau had me gezegt dat ik mocht ophogen wanneer ik merkte dat ze meer honger hebben. Nou dit was bij N. dus het geval.... na iedere fles bleef hij onrustig en sabbelde veel op zijn vuistje. Dus ik ben nu naar 90 ml. gegaan bij beide jongens. N. dronk dit vanaf het begin al gelijk allemaal op, T. Bied ik het vanaf het begin wel aan, maar de eerste keren bleek dit wel te veel. Nu gaat ook dit steeds beter. Maar ze kwamen dus nog wel 8 keer.... en 8x 90ml is wel opeens heel veel denk ik. Dus afgelopen nacht ben ik gaan nachtbraken maar wel met het gevolg dat ze op 7 flesjes zaten!! Hoe snel zaten jullie kinderen op 7 voedingen? Mijn jongens zijn nu 6 weken oud, gingen uit het ziekenhuis met 7 voedingen waar wel werd gezegd met een dikke knipoog, garantie tot aan de deur... en ja hoor eenmaal thuis was het weer raak! En wanneer zat er 4 uur tussen in plaats van 3 uur? Wat betreft de winterklok... haha mama had er meer last van dan de jongens Ik had mijn wekker nog op de zomertijd staan met de ochtend voeding, later in de morgen waren ze flink aan het huilen waarop mijn man zei, wanneer komen ze weer? ik zei dus ja over een uur... klok stond inmiddels op wintertijd. Maar ze bleven maar huilen... toen kwamen we er dus achter dat ik helemaal verkeerd zat en de laatste voeding al wel 3 uur geleden was. Wat betreft de verkoudheid van T. hij heeft nu al sinds vorige week dinsdag een neusspray (zoutoplossing) maar zit nog steeds vol. Wel heb ik het idee dat het losser komt. Ik heb het cb gebeld, zolang hij geen koorts heeft, hij niet heel benauwd wordt moet ik gewoon zo doorgaan. Ik doe dat dan maar, vind het wel moeilijk om hem zo verkouden te zien.
Ik kom ook meekletsen hier Hoe oud de kids zijn kunnen jullie zien in m'n onderschrift. 12 weken te vroeg ter wereld gekomen met een spoedkeizersnede. Bij de geboorte was meisje A. 940 gram en 36 cm en jongen L. 580 gram en 31 cm. Meisje weegt nu 4815 en kereltje 4110 gram. Ze hebben ook 3 maand in het ziekenhuis gelegen, en mochten een week na de uitgerekende datum naar huis (31-08 uitgerekend en op 07-09 naar huis) Toen ze naar huis gingen zaten ze op 6 voedingen van 100 ml en kregen ze om 00-04-08-12-16-20 uur voeding. Nu krijgen ze beiden 5x 165ml. Laatste fles ongeveer om 23:30 en dan slapen ze tot 08:30. Hele brave kindjes dus Verder heb ik zo'n 2-2,5 maand gekolft en dat ging best goed, maar door het zoveel heen en weer reizen en een verhuizing 2,5 week voordat de kindjes naar huis mochten, werdt het echt te zwaar en ben ik gaan afbouwen. Heb verder geen kraamzorg gehad, maar gelukkig de hulp van Vriendlief. Voeding is heel handig, ook als ik alleen ben. Soms pak ik ze 1 voor 1. Maar nog handiger is om 1 in de box te leggen met de fles (knuffeltje onder de fles of iets anders) en de ander gewoon op de arm, en dan om en om boertje laten. En met huilen heel simpel, wie als eerste wakker is en huilt gaat er als eerste uit voor schone luier en gaat dan in de box en dan is de 2e aan de beurt. Allebei ook lekker eigen karaktertjes, lijken wel klein beetje op elkaar. Maar doordat meissie wat donkerder van kleur is en al maatje 62/68 heeft en klein kereltje lichter van kleur en nog van broekje maat 50 en shirtjes 56/62 heeft, lijken ze door het verschil in grootte en kleur niet echt op elkaar. Maar als je naar de gezichtjes kijkt wel. Volgens mij ben ik helemaal bij met alle info Als jullie nog iets willen weten, vraag gerust. En als ik vragen heb dan horen jullie het ook wel, daarom zijn we hier toch
@myloon: hier in het ziekenhuis gingen ze van 8 voedingen (om de 3 uur) naar 6 voedingen (om de 4 uur). Dus geen 7 voedingen gehad, maar gewoon een uur langer tussen de voedingen laten. Dan wel even kijken of de hoeveelheid nog goed is. Als je bijv. 8x 65 ml geeft (520 ml) dan zou je met 6 voedingen dus op 6x 90 ml komen ongeveer (540 ml)
Snap trouwens niet waarom ze dat niet vanuit het ziekenhuis geadviseerd hebben. Want als je om de 3 uur moet voeden wordt het een dagtaak. Tegen de tijd dat ze verschoont zijn, de fles hebben gehad en een boertje hebben gelaten is de volgende voeding alweer 2 uur later en bestaat je dag dus grotendeels uit voeden en luiers verschonen, terwijl je eigen rust tussen de voedingen door ook belangrijk is . (En dan heb je uiteindelijk het huishouden nog tussen de voedingen door, en dat gaat wel sneller als er wat meer tijd tussen de voedingen zit)
Hier slapen de kindjes trouwens ook op een kamertje. Ze huilen eigenlijks alleen als ze honger hebben of een schone luier moeten. Dus dan is het niet erg dat ze elkaar wakker maken, want ze krijgen toch tegelijk hun voeding. En als ze daarbuiten elkaar wakker maken, dan vallen ze alsnog weer zelf in slaap. Ik merkte vooral dat wanneer ik toch naar hun kamertje ging om te kijken dat het alleen maar erger wordt. Dus als de een huilt en de ander begint ook, dan laat ik ze gewoon huilen tot ze vanzelf weer in slaap vallen. (Als ik het zo terug lees, klinkt het echt heel zielig, maar is beter voor hun ritme en die van ons, en ze huilen meestal niet langer dan 15-20 minuten en dan slapen ze alweer)
Myloon, super toch dat je nu op 7 voedingen zit! Het is denk ik inderdaad een kwestie van gewenning. Proberen het iets uit te stellen en ze op een andere manier tevreden te houden. Desnoods maar eventjes huilen en lekker bij je nemen. 8 voedingen is wel erg veel, ook voor jezelf is dat heftig want je komt nergens aan toe. Wij zijn met 7 voedingen naar huis gegaan ( na 4 dagen). 6 voedingen was al vrij snel, na de eerste prikjes met zo'n 8 weken geloof ik. Hihi wat grappig dat je je vergiste in de tijd. Mooi dat babytjes alles zelf zo regelen. Vanochtend was het bij ons 6.45 uur dus er zit vooruitgang in. Ach arm mannetje, zo sneu he om je eigen kindje zo ziekjes te zien. Hoop dat hij snel op knapt! Hallo Babywish91 welkom! Gezellig dat je mee komt kletsen. Wat klinken jou kindjes makkelijk zeg. Ondanks dat jullie natuurlijk wel veel hebben meegemaakt omdat ze te vroeg zijn geboren en zo klein waren. Maar wauw wat zijn ze goed gegroeid zeg, super! Leuk he dat je kindjes toch zo verschillend zijn. Het lijkt me ook heel bijzonder om twee verschillende geslachten te hebben. Dan heb je vanalles wat . Wat handig dat jou kindjes zichzelf kunnen voeden (d.m.v knuffeltje) Dat ging hier echt niet. Ik snap je ook goed in de kwestie van huilen. Dat was hier ook zo. Ik laat ze ook best weleens even huilen hoor. Niets zieligs aan, sommige kindjes hebben dat gewoon nodig om de dag te verwerken. En zeker een tweeling steekt elkaar wel aan. Wij hebben 1 wat moeilijkere slaper en 1 hele makkelijke. Maar ik kijk altijd naar mezelf en dacht dan: ik lig zelf ook niet graag naast iemand die de oren van je kop krijst en dan zeker niet als ik probeer te slapen. Dus apart zodat ze allebei hun rust kunnen vinden. Maar het ligt heel erg aan de karaktertjes denk ik. Bij ons zijn ze best pittig. Ze zijn heel lief en gemakkelijk maar ik merk wel dat ze echt een goed ritme en regelmaat nodig hebben. Vond je het erg wennen om thuis te komen met je kindjes vanuit het ziekenhuis? Ego: Vannacht werd P. wakker. Mijn man is gaan kijken en ze lag boven de lakentjes. Wij denken dat ze het koud had. Hij heeft haar weer lekker ingestopt en toen is ze verder gaan slapen. Ik heb nu de winterslaapzakken uit de kast gehaald maar dan zonder mouwen. En ze hebben nu een zomerdekentje en pyamaatje. Hoe slapen ze bij jullie?
Hier slapen ze met een pyjama aan met lange mouwen onder een duodeken in een overtrekje. En ik vond het heerlijk om eindelijk met ze thuis te komen, maar dat komt omdat wij 3 dagen rooming in hebben gedaan in het ziekenhuis. Dus 3 dagen alleen met de kids op een kamer en alle verzorging van de kinderen zelf doen maar met verpleging op de achtergrond. Ik vond het 1000000 keer zo erg om na hun geboorte naar huis te gaan en hun achter te moeten laten in het ziekenhuis Gewoon het gevoel dat je niet eens moeder bent geworden. Naar de winkel voor kleertjes, speentjes, voeding en luiers maar geen kindjes bij je. 3 maand lang bijna elke dag 2 keer naar het ziekenhuis en elke keer weer je kindjes moeten achterlaten. Heb ook heel veel moeite gehad met de manier waarop mijn zwangerschap is geëindigd. En het klinkt heel gek maar ik was ook heel verdrietig dat mijn mooie buik en dat heerlijke getrappel weg was en dat je gewoon je buik aan de buitenkant ziet bewegen. Wie heeft dit ook gehad ?
Ja Niekepiek, ik denk dat het met die knuffeltjes niet lang meer gaat. Ons meisie heeft een pittig karaktertje en laat zich heel goed horen als ze het ergens niet mee eens is haha. Kereltje is een rustig en relax persoontje, wil alles bekijken, zoekt veel contact en heeft soms al behoorlijke gesprekken met zichzelf en ons Meissie is echt druk, ongeduldig, beweegt veel, heeft veel lol om zichzelf en houdt van veel aandacht.
Hey dames, Waarschijnlijk is het wat betreft voeding per ziekenhuis ook weer anders dan? Ook mijn kraamzorg en later cb. hebben niets gezegd over die 8 voedingen. Maar ik ben zo blij... het ziet er naar uit dat ik ook nu die 7 voedingen ga halen!! Dit zijn de tijden van vandaag: 6.30 - 10.00 - 13.00 - 16.00 - 20.00 en dan probeer ik strak nog om 23.30 of 24.00 te doen. mochten ze vannacht dus nog komen, wat ik wel denk... zitten ze dus ook op 7 voedingen! Die voeding tussen 16.00 en 20.00 heb ik kunnen rekken door te badderen en daarna lekker allebei bij mij op schoot.. ik moest ze zelfs wakker maken om 20.00. Nu liggen ze lekker op bed. (Mijn man is vandaag laat thuis, dus moest alles zelf doen vanavond) Wat betreft voeding, ik zet er 1 of soms allebei in de maxi cosie en dan een opgerold handdoekje er onder, Dit werkt ook prima. Mijn mannen slapen nog gewoon onder dekentjes... wel vind ik ze soms ook boven de dekentjes. Als ze iets groter zijn wil ik ook slaapzakjes gaan proberen. Ik heb er ook wel moeite mee dat ik opeens niet meer zwanger was. voor mijn gevoel had het nog een week of 2 langer moeten duren. Maar goed ik mag niet klagen, heb het zelf 35.4 weken volgehouden. Maar dat abrupte, ik ben natuurlijk begonnen en geëindigd met een keizersnede.. dat voelt ook een beetje als falen. Maar was het beste voor de jongens. De kans is heel groot dat ik nooit meer zwanger zal zijn... en dat maakt dat gevoel misschien ook nog wel een beetje erger. Hoe wonen jullie trouwens?? allebei in laagbouw, of net als ik in een appartement. Ik woon op 3 hoog zonder lift.. moet zeggen dat is best een gesleep pff... waardoor ik soms (net als vandaag) een dagje niet naar buiten ga.
Heej meiden, Hier nog een tweelingmama. 2 meiden 1eiig. Ze lijken sprekend op elkaar. Ze zn geboren met een spoedkeizersnee was precies 36 weken baby 1 woog 2574 en baby 2 woog 2372 ze z'n nu 20 weken en baby1 weegt 4610 en baby 2 weegt nu 4590 ze zitten nu op 4 voedingen.. Toen we thuis kwamen uit zh zaten ze ook nog op 8 voedingen. We hadden t geluk dat ze na 6 weken doorsliepen van 23.00 tot 6.00. Ze liggen bij elkaar op de kamer maar beide in hun eigen ledikant.. In het zh lagen ze ook beide in hun eigen bedje.
@muppetje: Gezellig dat je ook komt meekletsen Hmm, ben nu wel een beetje aan het twijfelen Want mijn meisje van 2 maand is zwaarder dan die van jou terwijl die van jou 4-5 maanden zijn ? Dan heb ik een klein reusje ofzo hihi
@myloon: Wij wonen in een appartement met 2 slaapkamers op 1 hoog (Ook de enigste verdieping trouwens). Wij hebben ook alleen een trap. Maar gelukkig hebben we de berging beneden, daar staat de kinderwagen ook. De trap zit vlakbij, dus meestal haal ik eerst de kinderwagen op en zet ik die beneden aan de trap. Daarna til ik de kinderen in de reiswiegjes een voor een naar beneden en zet ze op het onderstel. Welke kinderwagen hebben jullie ?? Wij de easywalker duo, maar wil misschien toch kijken voor een bugaboo donkey en de easywalker verkopen. De bugaboo lijkt me 10x lekkerder rijden. En ook compacter op de vouwen. Die easywalker past bijna nergens achterin en is ook behoorlijk zwaar.
Welkom Muppetje!! Wat hebben je meiden het goed gedaan zeg, 36 weken!! En zo te lezen doen ze het heel goed! Fijn hoor! Ik heb beneden aan de trap geen ruimte om mijn kinderwagen neer te zetten, wel buiten de deur.. maar ik ben dan zo bang dat mijn wagen weg wordt gepakt wanneer ik boven ben om de kinderen te halen. allebei onze fietsen zijn er al eens gestolen. Wij hebben beneden bij de berging een gang waar ik de wagen dan neer zet. Ik neem er dan 1 mee in de draagzak en de ander in de maxi cosie en zo hobbel ik naar beneden om ze daar weer over te pakken in de kinderwagen bak. Voor een korte wandeling of boodschappen hier achter neem ik ze beide in de maxicosie mee en dan op de kinderwagen. Terug zet ik mijn boodschappen wel onder de trap... en dan breng ik eerst de kinderen naar boven en haal dan de boodschappen op. Wij hebben wel de bugaboo donkey en die bevalt ons prima!!! Wij krijgen eens in de zoveel tijd een autistisch meisje (21) op bezoek ze vond het leuk om samen met de kleintjes te gaan wandelen. Dus dat gaan we vandaag lekker doen. Afgelopen nacht kwamen ze inderdaad om 3.00 dus hebben we de dag met 7 voedingen afgesloten! Dames een fijn weekend!!
lijkt me leuk om hier ook mee te kletsen. Myloon & Babywish jullie kennen me al van het andere tweeling forum (ben alleen van account naam veranderd ivm privacy). Voor de gene die mijn verhaal nog niet kennen: Mijn twins zijn geboren bij 30+6 wk, totaal onverwacht, wel naturlijk bevalling. ging super. Daarna tot 36+3 in het zkh gelegen. Gelukkig geen complicaties gehad. Ze zijn nu alweer 4.5 week thuis (dus nu 10 wk oud, of eigenlijk maar 4 weken ahaha). Ik vind het echt super leuk, maar ben ook wel super moe,..ahaha en dat terwijl we best lieve rustige babies hebben denk ik. Bij mij zitten ze op 7 voedingen. Hiermee kwamen ze uit het zkh. De eerste 1.5 week waren de nachten echt een ramp, ze kwamen elke 3 uur, en gingen overdag slapen. Nu hebben we gelukkig een ritme. ze krijgen nu eten om: 11.00-14.00 (lastige voedingen, willen nooit wakker worden)-17.00-20.00- in de avond doen we wanneer ze komen, vaak rond 00.30 en dan tussen 04.30-05.00 weer en dan rond 07.00-08.00. In de avond en nacht zit er nu dus ruim 4 uur tussen. Dit is wel te doen. Ik geef nog volldige BV. Overdag voed ik ze tegerlijk in de rugby houding. Helaas kunnen ze nog niet een hele voeding uit 1 borst halen dus ik geef ook altijd nog een flesje met BV na. Ze drinken namelijk tussen de 60-70 cc uit 1 borst, en ze lusten ondertussen wel 80-90 cc. Nadat ik ze de fles heb gegeven moet ik ook nog kolven. Ik ben dus ongeveer 1 uur per keer bezig,..pff..maar goed na elkaar eten geven is geen optie want dan lopen ze in de nacht niet meer 'synchroon'. De andere optie is alleen maar de fles geven, en dat wil ik niet. Ik hoop dat ze binnenkort die nachtvoeding ook niet meer nodig gaan hebbe, maar tot nu toe worden ze nog krijsend wakker van de honger om half 5 ahhaah. Wat ik ook leuk vind is dat ze zo versschillend zijn. kleine man is heel rustig en relaxed en kleine meid heel pittig en bewegelijk. Ze hebben ook een totaal verschillend uiterlijk. Zo leuk om te zien! Ze zijn nu allebei al 3200 gram. Erg netjes voor 1 week na de uitgerekend datum denk ik!. Ze hebben nog maatje 50 aan allebeei, erg schattig. Hoe hebben jullie het trouwens met je verlof gedaan? Ik moet eigenlijk binnenkort al werken, maar dat gaat natuurlijk echt nog niet,... Wij hebben ook de bugoboo donkey. Super fijne kinderwagen. Past net op paar mmm na door onze voordeur!
Haha, dus die twins van jou hebben precies zo'n karaktertje als die van mij. Want hier ook rustig en relax ventje en een pittig en druk meissie
Mag ik me bij jullie aansluiten? Ik ben sinds 25 juni moeder van een twee eiige jongens tweeling. Geboren bij 37.5 weken. J. Woog 3150 gram en B. 3465 gram. Eerst ingeleid maar uiteindelijk een keizersnede. Herstel duurt lang (nog steeds) maar t gaat steeds beter. De eerste maanden waren echt afzien, mede door mijn eigen herstel maar zeker door de grote verandering en verantwoordelijkheid. Poeh he, heftige tijd. Nu in rustiger vaarwater. Zitten in n goed ritme en dat bevalt prima. Nachtvoedingen hadden wij ook tot een week of 8/9 op borstvoeding. Daarna 23 uur en dan 6 uur. Sinds dat ze 11 weken zijn over gegaan op de fles en krijgen ze nu 5 voedingen. Wij hebben ook n bugaboo donkey, ideaal! Vooral goed wendbaar maar ook licht om op te tillen en compact. Wel duur maar is me al t geld waard geweest.