@tw79: wat vervelend dat ze zo onrustig zijn. Je moet dat spugen goed in de gaten houden. Een van onze jongens had dat ook. We waren net twee weken thuis uit het zkh en hij werd ook erg onrustig en begon ook steeds meer te spugen. Op een gegeven moment had ik het idee dat er meer uit kwam dan er in ging. Op vrijdag CB gebeld, die vonden dat ik het het weekend nog even aan moest zien en maandag maar even langs moest komen. 's Nachts kwam ook elke voeding er uit en toen dokterswacht gebeld. Moest de volgende ochtend vroeg meteen langskomen. De arts daar wou me weer naar huis laten gaan, maar ik vertrouwde het niet en toen mochten we toch door naar het zkh. Daar bleek (na een echo van zijn maag) dat hij een pylorusstenose (google maar eens). Hij heeft meteen een vochtinfuus gekregen, want begon al uit te drogen. Volgende dag naar UMCG gebracht en diezelfde dag nog geopereerd. Daarna knapte hij heel snel op en nooit meer last van gehad. Gelukkig heb ik mijn moedergevoel gevolgd, want anders had het heel anders af kunnen lopen. Wat wel sneu is dat hij nu een liesbreuk heeft en binnenkort dus weer geopereerd moet worden (deze week geconstateerd). Zijn broertje heeft nog nooit wat gehad... de genen zijn dus niet helemaal goed verdeeld @iris: geniet van je fotosessie. Wordt vast erg leuk. Hoop dat het met Lotte nu ook snel goed komt.
@eamelstje, zal het zeker in de gaten houden. Gisteren nog een heel klein beetje gespuugd. Maar kwam niet meer met een grote boog uit. S avonds blijven ze onrustig veel wakker en te driftig om de borst goed te happen dus ze inslaap gewiegd en in bed gelegd om 22.00 en kwamen om 0.50 en 6.00 en om 8.30. Dus helemaal niet slecht. Altijd naar je moedergevoel luisteren zo zie je maar weer. Het is zonde weer een operatie zeker nu wat ouder maar je kan nog niet goed uitleggen wat er gaat gebeuren.
Iris86 wat leuk zeg een foto shoot nu ze nog zo klein zijn geniet daar maar lekker van. tw79 het is ook niet niks he met Bay wat vervelend hoor ben je er al achter waarom hij zo spuugt???? ik heb met mijn dochter een jaar lang gelopen met een spugend kind na een jaar ben ik naar de osteopaat geweest en het was na 3 behandelingen weg nou hier gaat alles eigenlijk best goed moet ik zeggen. eindelijk is Dex ook aan het door slapen geslagen nu hij zijn andere voeding krijgt. hij lijkt een koemelk allergie te hebben maar ik denk nog steeds dat deze voeding nog niet goed is en dat hij nog specialere voeding moet hebben we hebben hem nu ongeveer 3 weken maar hij staat nog steeds onder de eczeem vlekjes zo lijkt het. dus over ander halve week naar het cb en dan maar weer aan geven. Ook lijkt Sky nu onder de vlekjes te komen dus ja daar gaan we ook de andere voeding proberen zeker ook omdat ze al bijna 2 weken erg slecht eet. maar ze slapen nu van ongeveer 8/9 uur tot de volgende ochtend half 7 mmmmmm heerlijk vind ik dat. ze eten nu ook 4 voedingen en dat maakt het allemaal toch een stukje makkelijker. als we naar het cb gaan even kijken wanneer we gaan bij voeden.
Hoi dames, later een uitgebreidere reactie. Maar we gaan naar hihgcare !! Lotte is er zo en Sanne morgen 😀 Fotoshoot was prachtig! Wilde de meisjes niet meer los laten. Gr Iris
Nou dat is me ook wat! Lotte is teruggestuurd naar de ic! Omdat ze nog medicijn krijgt voor de open ductus! Er is nu een rel tussen de artsen, en de verpleegkundigen die in opdracht handelen. Wij balen wel. We hadden een plekje voor de meiden naast elkaar. Nu zitten we nog waar we waren. Gelukkig zitten we daar goed, maar de gang van zaken is heel vreemd en niet correct. Wel excuus gehad van arts, maar toch qua gevoel klopt het van geen kant. De verpleegkundige was ook echt boos en baalde enorm voor ons. Ze leven zo met ons mee Lotte krijgt nu weer bijna alle voeding over de maag. Yes! Ook zijn ze lekker aan het oefenen met de flowsnor, dat gaat prima. Ze lijken het erg fijn te vinden. De fotoshoot was geweldig. Ik hoop van de week de foto's te krijgen. We hadden en bed tussen de couveuses in gezet en een boxkleed er op. Meiden kleertjes aan en met z'n allen op het bed. Na afloop mocht ik zo nog even blijven zitten. Op elke arm een meisje Maar terug leggen was zo moeilijk. Ik wil ze thuis hebben!! Het geduld word minder en minder. Zeker met acties zoals hier boven beschreven. Sherly182 wat naar dat de voeding niet voldoende helpt. Goed om dus verder te kijken!
Hallo allemaal! Ik ben de trotse mama van een 2-eiige tweeling. 2 meisjes van 16 maanden. Ze zijn werkelijk in alles verschillend. Hoe ze er uit zien :een met hele dunne en nog niet zo veel lichtblonde haartjes en de andere met een volle donkere krullenbol. Een lang en dun en de ander is overal wat ronder. En qua karakter verschillen ze ook in alles. En luistert goed, is voorzichtig en eigenlijk heel braaf, hoewel ze het op een schreeuwen kan zetten als iets niet wil lukken. En ze kan heel goed alleen spelen. Voor de andere betekent nee, aaahhh dat moet ik zeker gaan uitproberen. Ze kan niet zo lang spelen. Zij is meer een wildebras, een klein boefje. Ook qua eten en drinken en slapen verschillen ze enorm. Een is meer van de zoetige smaakjes(fruit) en zuivel/melk, de ander is meer van het hartige en vooral geen melk/zuivel. Ze krijgen allebei nog 1x per dag borstvoeding. Ik ben stapelgek op mijn meisjes en ik geniet enorm van ze. Wel is het soms erg zwaar. Mijn man werkt en wij hebben geen enkele support (wij wonen in Portugal.....). In de afgelopen 16 maanden heb ik nog nooit oppas gehad en ook kennen ze hier geen kraamhulp. De eerste maanden heb ik nauwelijks geslapen. Iedere 2 uur borstvoeding kwam op 24 borstvoedingen per dag.....Slopend. En nu, wel is het soms ook echt slopend. Ze lopen / rennen allebei vrolijk rond, bij voorkeur natuurlijk allebei een andere kant op. In het park of op het strand gaat dat goed. Maar ergens anders naar toe gaan is niet zo simpel. Sinds ze kunnen lopen, en die vrijheid ontdekt hebben, willen ze niet lang zitten en zeker niet in de kinderwagen. Maar als ik boodschappen ga doen, moet dat dus wel.....Ik kan niet zoals mama's met een enkele baby de kleine aan het handje meenemen. Verder is het soms een drama om met de duowagen een winkel binnen de komen, een deur binnen te komen of zelfs ergens te kunnen betalen, van een toilet gebruik te maken etc. Dit vreet energie. ZIjn er mama's die hierover mee kunnen praten?? Ik zag dat hier vooral mama's van vooral jongere tweelingen zijn. Ik zou dolgraag ervaringen delen.... Groet, Epyr
Hoi Epyr, Ik herken het wel wat je schrijft. Mijn een-eiige tweeling (jongens) zijn nu net 24 maanden en ook ik ga niet met hen aan de hand een winkel in. Dat wordt gewoon niks, geheid dat ze elk een andere kant op willen. En dan al die goedbedoelde adviezen, blikken en opmerkingen die je ongevraagd krijgt. Ik doe de boodschappen eigenlijk altijd met de kinderwagen. Een enkele keer als ik met de auto ga en geen zin heb om de wagen in de auto te tillen dan zet ik ze in de winkel in een winkelwagen. Maar de laatste keer gooiden ze alles wat ik in de wagen legde er net zo hard weer uit... dus sindsdien ook niet meer gedaan. Verder heb ik als ik weg ga altijd doosjes rozijntjes, koekjes, druiven, rijstwafels e.d. bij me. Als ik of mijn oudste dan ergens bijvoorbeeld even naar de wc moet of iets wil passen dan zet ik de kinderwagen zo dicht mogelijk in de buurt en hoop dat ze met een zoethoudertje rustig blijven wachten... soms werkt het. Het delen van ervaring is inderdaad erg fijn. Niet eens vanwege de tips, maar gewoon om te lezen dat je niet de enige bent... Toch vind ik nog steeds (en ik spreek uit ervaring, want ik kreeg er eerst 1 en daarna 2), een tweeling is drukker (maar echt niet dubbel zo druk) maar je krijgt er wel dubbel zoveel liefde en plezier voor terug.
Gisteren een echo van bay zn maag laten maken en gelukkig niets aan de hand. Wel veel lucht volgens de radioloog is ws dat de reden dat hij spuugt. Het was om uit tesluiten of er geen vernauwing zat, want de ha dacht nog niet gelijk aan een reflux. Boeren doet hij nu sindd een week en ook niet na elke voeding. De ka had ook al gezegd dat het luchthappertjes zijn en dat al die middeltjes voor de krampen toch niet helpen. Op telf su van de ha maar overleggen wat ik nog kan doen. Gisteravond was de eerste keer in 2 wkn dat er geen drama was bij de voeding, eindelijk lagen ze rustig te drinken zonder gillen. En vannacht kwamen ze om 3u en dan om 8u. Ze gaan nu sinds een paar dgm na de nachtvoeding langer doorslapen.
tw79: fijn dat er niks te zien was op de echo bij Bay. Stelt wel gerust denk ik? Gaat het nu ook nog goed met de voeding? Epyr: welkom Ik heb ook 2 meisjes, nu bijna 36 weken ( 8 weken). Ze liggen nog in het ziekenhuis. Een stuk jonger dan jouw kids. Maar ik zie je verhaal al helemaal voor me er staat me nog wat te wachten als ze thuis komen en groter worden haha. hier gaat het prima. De meiden zijn boven de 2 kilo en liggen beide in een bedje. Een vreemd gezicht om twee bedje op de nicu te zien hoor. Maar nu is er geen reden meer om ze daar te houden en kunnen ze naar de hc. Maar wanneer.....Daar heeft niemand een antwoord op. Inmiddels word ik gek van het wachten en van het aan horen dat ze boven aan de lijst staan. We zijn gisteren in Nieuwegein wezen kijken op de afdeling. Daar was plek zat! En erg rustig en netjes. Ik ben er klaar voor/ klaar mee mee. Laat ze maar over naar de hc hoor. Sanne mocht gisteren voor het eerst gewassen worden in bad. Ze vond het heerlijk. Die kleine dame doet het verrekte goed ineens. Ze ligt heel de dag aan de flowsnor, alleen in de nacht nog niet. Ze oefent met flesje drinken en aan de borst. Ze kan flink happen haha. Lotte doet het ook goed, maar is wat snotterig geweest. Lijkt nu langzaam aan beter te worden. Zij drinkt bijna haar flesje leeg, zo knap. Maar daarna is ze heel erg moe van dat harde werken. Ze spuugt gelukkig niet meer. Maar ze hebben het extra eiwit uit de voeding gelaten. Het lag veel te zwaar op haar maag. Nu houd ze alles binnen en groeit ze weer lekker Ze zijn echt wel pittig van karakter haha. Erg grappig. Hopelijk kunnen we vanavond weer een flesje geven. De borst is nog moeilijk voor ze, hoewel ze zonder meer hun best doen gr Iris
@iris geweldig, snap dat je het zat bent hopelijk hc in Nieuwegein. Ik neem aan dat het dichterbij is. Hier gaat het weer goed. S avonds af en toe nog een drama bij drinken. De laatste tijd komen ze tussen 2u a 3u en slapen dan tot half8./8u. Soms komt er 1 nog om 6u meestal kan ik het uitstellen door te troosten en slaapt weer verder. Ze hebben toch een goed gewicht en komen niets tekort. Bay spuugt soms 1x op een dag en volgens de ha moet ik eerst pitmeel geven en dan de borst zodat de voeding word ingedikt. Vind ik een erg gedoe en echo was goed dus ga ervanuit dat het gewoon komt door de lucht in zijn maag want vanmorgen keam het met een boer mee. Do weer wegen maar ik zie ook zowel dat dat wel goed zit. C
tw79 wat fijn dat het nu iets beter gaat met voeden. lekker dat ze in de nacht een beetje doorslapen. Inderdaad pitmeel geven voor de borst is wat onhandig. Als het inderdaad door lucht kun je er weinig aan doen. Een flinke lap bij de hand houden om een restje meekomende melk op te vangen Groeien ze wel over heen. Gelukkig is er verder niks aan de hand op de echo. Spannend om ze weer te wegen. Ze zullen vast weer hard gegroeid zijn. Ik vind het zo bijzonder, van ienieminie baby tot een gewone baby met babyvet. Lotte en Sanne zijn ook een stuk voller aan het worden, niet meer zo iel. Ik was om 5 uur wakker, kon ik toch niet meer slapen na het kolven. Lig steeds maar aan m'n meiden te denken. Liggen ze nog op ic, of zijn ze over naar hc, hoe gaat het met ze... Ik mis ze zo erg! Ik kon er niet meer van slapen. Heb net maar even gebeld. Uiteraard gaat het goed met ze en hebben ze prima geslapen vannacht. Maar ik wou dat ik er naast kon liggen. Ze kon horen, voelen en ruiken. O wat ruiken ze lekker... Ik denk dat ik vandaag maar vroeg in het ziekenhuis ben. Ben nu toch wakker. Misschien in de middag maar een dutje doen. Tenminste als dat heien nou eens op houdt, anders moet ik oordoppen hebben. Wat een kabaal, klokslag 7 uur begint het en klokslag 16.00 uur houden ze eens op, pfff. Al weken zijn ze bezig. Heel fijn. ( sorry voor beetje klagen, maar goed mag op z'n tijd ook even, lucht op) gr Iris
Hi, Mijn meiden doen het prachtig. Sanne mag al oefenen zonder flowsnor. Lotte is helaas wat ziek geweest van het rsvirus. Nu weer beter. Ze drinken goed uit de borst. De verpleegkundige staat verbaast bij hoeveel ze op krijgen. Lotte spuugt dan ook niet en met fles of sonde wel, gek genoeg, terwijl ze dan minder krijgt. Heb ze heerlijk gebadderd het weekend, eindelijk, wat een genot. Ze wegen al ruim 2300 gram. Deze week de eerste inenting vrees ik Gaat hard nu. Nog even en dan komen ze thuis. Nog een paar weken geduld, we zijn er bijna. 😀 Gr iris
Het is een lange weg, hè Iris. En geloof me, de laatste week is een hel. Als ze zoveel uur zonder incidenten moeten zijn en dan nèt voordat het gelukt is een dipje. Dat was in ons geval zo. En dan heb je er nog twee die aan alle criteria moeten voldoen om naar huis te mogen. Eindeloos kan het duren.... Maar fijn dat het zo goed gaat! En dat ze goed aan de borst drinken, heerlijk! Hier gaat het goed. Net drie weken vakantie gehad waarin er veel gebeurd is met de mannen. Ze zitten nu allebei en dat is geweldig! Je ziet ze nu ook echt samen geinen, speeltjes afpakken, teruggeven. En Teun tijgert nu dus nu twee mobiele mannen. Grote broer Timo vindt het allemaal maar niets want ze kunnen nu ook bij zijn speelgoed komen. Die deelt dus regelmatig een flinke duw uit... En ze zijn veel meer wakker. Drie weken geleden deden ze nog drie slaapjes, nu zijn ze soms 3-4 uur wakker dus makkelijk twee slaapjes. Helaas niet al te lange slaapjes. En nu druk met verjaardagen. Timo is over twee weken jarig en anderhalve maand later zijn onze humpies al een jaar. Bij hun heb ik een beetje het gevoel alsof het 'niet echt' is, eigenlijk zijn ze ook geen 1 dan. Ze hebben nog niet de motoriek van baby's van 1, mogen geen gewone melk enmet de pot mee-eten, etc. We houden dan ook geen groot feest maar gewoon met opa en oma's en oom en tante. Volgend jaar hebben ze er meer aan.
@elisabethbas: Wat een prachtige kids heb je! Geweldig. En al bijna een jaar. Lijkt me een hele uitdaging twee kids in dezelfde ontwikkelingsfase. Ik snap wel dat hun grote broer dat niet altijd leuk vind nu zijn speelgoed niet meer veilig is haha. @Hier:Inderdaad de laatste loodjes. Ik vind dit veel zwaarder dan in het begin toen de dames nog in de couveuse lagen. Heel gek, terwijl dat ook pittig was. Maar nu is het moeilijk, want ze mogen gewoon in bad, drinken al wat uit de borst of fles. Zijn wakker, mopper als er wat is. Zeg maar gewone baby's. Alleen met een maar....En dan zoveel mensen om die bedjes, word ik soms gek van. Mijn man lijkt me daarin niet te snappen helaas. Ik ben er zo klaar mee dat iedereen zich met mijn kinderen bemoeid. De een komt prikken, de andere echo's maken, dan weer een fysio die zich alvast komt voorstellen, dan nog een mevrouw voor videointeractie die zich voorstelt en gelijk een datum wil plannen... Mijn man heeft de kindjes nog niet in bad gedaan, en ze willen er al een camera bij pfff. Ik ben er zo klaar mee....En ik snap het allemaal prima, en het is allemaal nodig, maar toch, ik vind dat ze inmiddels de dames met rust moeten laten. Gewoon rustig laten slapen, voeden en in de gaten houden op de monitor. Uit al die onderzoeken is nog nooit wat naar voren gekomen, en dat zal ook niet gebeuren. Het zijn gewoon twee baby's die te vroeg geboren zijn, maar daar vooralsnog geen schade van hebben. Zo ... dat is er uit. Blijkbaar is er niemand in mijn omgeving die dit begrijpt. Dat de emotie ook er bij hoort en dat het ook oké is dat ik het er nu gevoelsmatig even niet meer mee eens ben... Lotte is weer beter trouwens Ze drinken weer gretig uit de borst haha. Nu is helaas Sanne aan het snotteren. Dat zal zeker zo wel jaren gaan. Als de een wat heeft zal de ander wel volgen. Gr Iris
Elisabethbas, een jaar alweer wat gaat dat hard en moet eens kijken wat een sterke knullen. Leuke foto. Hun grote broer gaat het zwaar krijgen 2 tegen 1. iris snap het hoor je wilt de beste voor je kids. Misschien kan je wel navragen of al die onrust wel nodig is. Hier de eerste vaccinaties gehad en hangerig, veel huilen en kreunen. Koorts en verhoging zo zielig. Verder doen ze veel lachen en brabbelen. Overdag vaak elke 3u de voedingen en s nachts 5u er tussen. Dus we hoeven er 1x uit. Joey wil eerder de voeding s nachts maar maak bay toch wakker en drinkt gelukkig ook goed. Vannacht wil ik hem laten slapen kijken hoe lang hij het uithoud. Wel een kans dat ik na een uur erweer uut moet dan weten we dat het niet werkt. Verder genieten we lekker en vandaag pyjama dagje want hier ist geen weer om naar buiten te gaan.