Onze oudste was ook prematuur en dysmatuur (36 wk en 2255 gram) en heeft nooit een fles leeggedronken. Inmiddels is ze 5 en ze leeft nog steeds van de wind. Ze eet 's ochtends en tussen de middag 1 broodje (waarvan ze de korsten laat liggen), 's ochtends een kleine appel en 's middags een koekje bij de thee. Van het warm eten eet ze ook maar 2 happen. Toch groeit ze goed, al blijft ze klein, en ze is weinig ziek. Ze heeft blijkbaar niet meer nodig. De jongens eten gelukkig een stuk beter. Die krijgen nu al meer binnen op een dag dan de oudste. Conclusie: maak je vooral niet te druk over het eten. Zolang ze blijven groeien en vrolijk zijn krijgen ze blijkbaar genoeg binnen.
Elisabethbas, wat een geweldige foto van je twee jongens! Wil er eentje al bijna gaan staan!!? Sorry verder nu ff geen tijd meer, misschien morgen meer rust om te reageren...
Elisabethbas mag k jou wat vragen? Ik lees dat je nu naar 2 flessen bent gegaan? Ik heb hier ook dat advies gekregen.. Ze krijgen hier rond 4 uur/half 5 warm eten ( ligt eraan hoelaat ze wakker worden na middagslaap) en dan geef ik om half 7 een fles en dan gaan ze naar bed toe.. Maar als ik die fles weg laat gaan ze niet slapen... Hoe ziet jou eetschema eruit..? Of van de andere meiden hier die nog 2 flesvoedingen geven?
Hoeveel jbp geven/ gaven jullie bij borstvoeding ? Ik vrees namelijk dat we te maken hebben met reflux. Sanne spuugt steeds en beide schreeuwen het soms uit vanuit het niets. Ook liggen binden ze niet fijn. Mijn eerste hele dag alleen is pittig. Straks prikjes tegen rs virus. Hopelijk worden ze er niet nog onrustiger van.
Iris86 ik gaf altijd 1 schepje op 210 maar dat was wel fles voeding aan Dex en dat ging best goed tot we er naar 4 maanden achter kwam dat Dex dus niet tegen jbp kan dus daar veel last van had. dus zijn we gelijk gestopt.
Iris, gewoon de verpakking volgen maakt niet uit of het bv of kv is. Ik heb er geen ervaring mee. Moest toen eigenlijk wel beginnen vanwege spugen van bay, zag ik niet zitten eersr een papje maken en dat op een lepel geven en dan de borst. Ging ook spontaan niet meer spugen dus probleem loste vanzelf op. Dat weg leggen en huilen ken ik, bij ons was het krampen en graag bij je zijn. Pittig als je alleen bent en ze huilen tegelijk. Mooie mannen Elisabethbas, ze zien eruit als boefjes. Flesjes gaan goed maar ze zijn wel ineens vanslag komen nu 2x per nacht, zodat ik zelf niet genoeg slaap kan pakken. Ook overdag willen ze vaker drinken en als ik meer in de fles doe dan drinken ze het niet leeg. Groeispurt misschien hopelijk ist een fase. Gisteren rijstebloem door flesje gedaan joey heeft heel N fles gedronken maar kwam toch ook heel vroeg in de nacht. Vandaag een lange tijd van huis weg ben benieuwd hoe het allemaal gaat. Joey vind het geweldig om te zitten dus hebben we zijn stoel in elkaar gezet en hij vind jet geweldig en kijkt dan heel trots. Zo maar ff maar sta er telkens verstelt van hoe snel alles gaat.
Wij hadden puur jbpm van de reformwinke, die is veel sterker dan nutriton. Sammy, ons schema: Ontbijt: 180+6 melk en 3 el pap Tussendoor: fruit en flesje water of roosvicee Lunch: 1 boterham en 180+6 melk Tussendoor: soepstengel en beetje water Avondeten: +/- 200 gram warm eten en yoghurt. En dan nog een beetje water. Ze eten op dezelfde tijden als wij, dus ontbijt rond 8 uur, lunch rond 12 uur en avondeten rond 17:30-18 uur. Toen de laatste fles wegging, zijn ze met ons mee gaan eten. Soms met de pot mee maar meestal eigen eten. Wel tegelijk met ons dus. Daarna gaan ze naar bed en slapen ze prima.
Zo he wat is dat afzien met die twee meisjes van me Ben echt razend druk gewoon. Het is hollen of stil staan. @Natasjee, hoe moet dat voor jou wel niet zijn?? Het ene moment liggen ze heel vast te slapen en ik krijg ik ze niet wakker voor een voeding. En het volgende moment brullen ze tegelijk om eten, nemen ze twee slokken en slapen weer door... Lekker dan. Gelukkig is dat meer uitzondering. Sanne drinkt al heel goed, bijna alles op. We hoeven haar geen sondevoeding meer te geven als ze 60 of meer drinkt. Nu drinkt mevrouw graag 70 a 80 ml, dus als we bij geven dan drinkt ze dat uit de fles prima op. We hebben nu de sonde nog voor de zekerheid als ze heel moe is, en waarschijnlijk nog tot na het weekend. Vrijdag krijgen ze namelijk inentingen, dan worden we voor het eerst op de poli verwacht. Geen idee wat ik me er verder bij moet voorstellen. Maar met die prikjes... Dat word een pittig weekendje denk ik zo. Ik mis knuffeltijd als ik alleen ben op de dag. Het is echt verschonen voeden, volgende verschonen en voeden. Dan in een wipstoel eten laten zakken en dan naar bed. O dan nog na kolven, en zelf eten, afwassen en dan beginnen we weer bijna opnieuw. In de avond kan ik dan ook heerlijk knuffelen met een moppie, dan heeft mijn man de ander. Ik vind het erg fijn als ze de borst drinken. Dat voelt toch als meer aandacht geven dan bij de fles. Eind van de maand geven wij een 'kraamfeestje'. Op een middag kan dan de familie en vrienden even langskomen om te kijken. Echt heel kort van 2 tot 5. Mijn zusje en schoonzus regelen alles voor ons. Zo fijn. Dacht dat er niet veel mensen zouden komen, maar toch de helft van alle genodigden, oeps... Ach word van een drukke gezellig middag. Daarna weer rust in de tent Dan is iedereen gekomen die wilde, de rest moet zich maar schikken tot we meer tijd hebben hihi Gr Iris
@iris. Fijn dat de meiden het zo goed doen. Ja nu ff pittig maar die rust komt zelf en dan heb je meer knuffeltijd en ookweer tijd voor jezelf. Hopelijk hebben ze niet veel last. Veel kinderen slapen ervan die van mij waren hangerig en zielig en hadden koorts. Paracetamol in huis halen voor nood. Gisterenmiddag 2uur bezig geweest met flesjes, zat er echt doorheen. Ben maar een ronde gaan lopen en ben nog ff voor een extra weegco gegaan bij cb maar gelukkig zijn ze gewoon aangekomen ookal drinken zw bijna niets uit de fles. S avonds had ik een fles kv gegeven en bay dronk 100 op em vroeg gelijk om meer. Ook joey deonk hem binnen no time leeg. Vinden dus afgekolfde melk niet meer lekker. . Ben allang blij dat ze uit de fles drinken en vandaag een mix gedaan en dronken nu ook de fles leeg. Nadeel is dat ik ontzettende stuwing heb moest vannacht om half 5 echt kolven kon niet meer op mijn zij liggen..terwijl de kids ineens vannacht besloten door te slapen tot 7.15 hopelijk niet eenmalig. Ben ook nog gaan kijken of het allemaal wel goed ging met de kids. Vanmorgen na de voeding mijn borsten goed leeg gekolfd had echt harde schijven en spanning erop. Poeh zeg wel een beetje bang voor een borstontsteking zo. Heb een voeding voor een heel weeshuis volgens mij. Verder nog anderhalve week thuis en dan moet ik toch echt weer gaan werken.
Hihihi heerlijk toch, dat je zoveel melk hebt! Ik kolfde 30, max 60 cc per keer. In totaal dus. Iris, knuffelen is lastiger met een tweeling dan wanneer je er eentje hebt. Ik mis het ook echt heel erg, nu nog steeds. Het is niet anders...
Zo gisteren naar de poli geweest. De meisjes doen het prima ( wisten we al). De arts was zeer tevreden. De sonde van Sanne hebben we er vanmorgen uitgehaald . Lotte moet nog even, maar gaat ook steeds meer zelf drinken. Jippie! Ik vind het steeds leuker worden met die meiden in huis. Ze zijn zo wakker en alert. Kijken rond, maken contact ed. Zolang we ze maar op tijd weer rust bieden gaat het prima. Heel gezellige dag vandaag. Lekker uit de borst gedronken. Sanne dronk wel 100 ml :O, normaal drinkt ze 60 a 80 ml. En Lotte ook ineens 75 uit de borst, meestal zelf 50 a 60ml. Ik ben trots. Helaas hebben we ook minder goed nieuws ontvangen. De moeder van m'n man is ernstig ziek. De artsen hadden begin dit jaar kanker geconstateerd. Ze is daarvoor behandeld en geopereerd. Ze was een ruime maand geleden genezen verklaard. Nu hoorde we donderdag dat het terug is, en de artsen haar niet meer kunnen behandelen.... Wat een schok....Haar dunne darm was door de kanker dicht, daar is nu een bypass voor gemaakt zodat ze wel kan eten. Ze is nu in het ziekenhuis daar van herstellende. Morgen gaan we met de meisje naar haar toe. Ze ziet ze dan pas voor de tweede keer. De eerste keer was tussen de chemo door toen Lotte en Sanne nog in de couveuse lagen net na de geboorte. En aangezien we niet weten hoelang ze nog heeft willen we met de meiden zo vaak mogelijk bij haar langs. Wel in het achterhoofd dat het voor de meiden pittig gaat zijn, want we moeten van Utrecht naar Eindhoven. Maar goed, we gaan dan ook niet elke dag. En dit vinden we wel echt belangrijk. Dat oma nog een beetje oma kan zijn. Want haar grootste wens was oma worden... T is zo bizar.... Hoop dat jullie allemaal een goed weekend hebben. Nog mensen naar sinterklaas geweest?? Wat een gedoe in Gouda hoorde ik. Schandalig vind ik het wel hoor, het is een kinderfeest. Nou ja. Iedereen een mening zullen we maar zeggen. Vieren jullie het nog wel of is he nu anders dan toen wij zelf klein waren? Gr Iris
Jeetje iris van een vervlnd nieuwsbericht. Koester de mooie herinneringen met oma en de kids. Hier ook opa die binnenkort een zware operatie moet ondergaan vanwege een gezwel in de 12vingerige darm. Spannend wat de uitslag zal zijn. Ze waren ook nog van plan om optepassen en dat zag ik duigen vallen maar oma en opa wil heel graag dus we zien wel. Ff snel berichtje
@iris wat een naar nieuws van je schoonmoeder. Veel sterkte en ik hoop dat haar nog wat tijd gegeven wordt om je meisjes te leren kennen. Ik heb afgelopen vrijdag m'n buikwandcorrectie gehad. Best heftig maar het gaat nu elke dag een beetje beter. Ik voel me nu wel een hele slechte moeder omdat ik er nu niet voor mijn kindjes kan zijn en ik zo puur voor mezelf heb gekozen. Maar mijn man zegt dat ik niet moet zeuren want dat is maar voor even en het moederen gaat hem ook best goed af. Al ishij wel blij dat de kindjes vandaag naar de crèche zijn en hij dus weer een dagje kan werken.
@iris hoe is het bezoek met de meisjes verlopen? @eameltsje, je bent geeb slechte moeder hoor. wel leuk dat papa het zo goed doet en dat is ook heel fijn voor hem en dde kids om een band op te bouwen. Hier hebben we pittige dagen achter de rug veel huilen en gisteren nig naar de hap geweest ivm huilen gillen en kregen hem niet stil. Ws darmkoliek en krampen. Ws komt het dat zn darmen weer moet wennen aan andere voeding. Tot nu toe geef ik 2x live en de rest kunstvoeding vermengd met bv en dan drinken ze wel uit de fles. We moeten er weer ff door deze periode heen en waren gewend aan voeden op verzoek en nu zijn er toch vaste tijden dus zijn ook een beetje van slag.
Kom net van de gyn vandaan en nog steeds een placenta rest wel kleiner dan 5 wkn geleden maar toch moet het eruit. Als het goed is mag ik daar volgende week dinsdag voor. Ik kan nu alleen maar huilen weet niet hoeveel tegenslagen ik meer kan verwerken. Heb sinds de bevalling alleen maar pech. Moet volgnde week gaan werken en nog steeds niet hersteld van die bevalling. Ik zei tegen de gyn je zou er een depressie door krijgen. Heb het hlemaal gehad. Wil de kids knuffelen maar die zijn bij opa en oma, zit maar alleen thuis.
Grr hele reactie getypt, hup weg. Nou, nog maar een keer dan... Iris, wat erg! Dat maakt je beseffen dat de momenten samen zo waardevol zijn. Tw, enorm balen. Zeker omdat je weer moet werken volgende week. Dan wil je al het bevalgedoe achter de rug hebben! Eameltsje, goed voor papa om eens te moederen! Rust maar goed uit, dan kan je het snel weer overnemen. Hier, sprongetjestijd. Met een enorm zeurderige Teun en een hele stille, afwezige Hidde. Was het vorige sprongetje precies hetzelfde. Over precies een week zijn ze 1. Ongelofelijk, mijn kleine humpies een jaar...
@Tw79: dikker knuffel voor jou meid. Tis flink balen dat je nu nog een placentarest hebt. En kolieken, pfff, krampjes zijn al heftig vind ik. Ik hoop dat je kids snel wennen aan hun nieuwe schema, en voeding. @Eameltsje: dapper van je hoor. Laat je man maar goed voor jou en de kids zorgen, dan ben je vast snel weer mobieler. Hoop dat mijn man over niet al te lange tijd ook zo handig is. Toch fijn dat je de zorg aan je man kan over laten hoor. @Elisabethbas:Bijna een jaar. Dat is vast omgevlogen of niet? Benieuwd wat ze nu geleerd hebben... @Hier: Zondag was een aparte dag. Aan de ene kant fijn om familie weer te zien. De andere kant de omstandigheden. We hadden de auto van mijn ouders zodat we de wagen mee konden nemen. Een uur rijden was nog redelijk te doen. Ik ben wel op de achterbank gaan zitten op de terug weg want Sanne was erg onrustig en had honger, maar spuugde steeds. Ze is namelijk een beetje wagenziek. Dus klein beetje drinken en dan was ze wel tevreden. De dag er na nog spugerig, maar nu niet meer dan normaal voor haar. Oma heeft Lotte even vast gehad. Oma was namelijk duf van de morfine en had de andere arm vol met infuus...Maar een onbetaalbaar moment hoor. Helaas hebben we dat de avond en ik maandag het moeten bezuren.... Huilen, huilen en brullen als ik ook maar even naar het toilet ging. Alleen ik was goed genoeg. Gisteren niet geslapen. Ik ben huilend met ze op bed gaan liggen. Daar kan ik ze tegelijk tegen me aan houden. Ze waren ze stil. Ik was zo moe.... Pas in de avond zijn de meiden weer gaan slapen, maar niet in eigen bedje . Vandaag lijken ze weer prima in hun doen. Ze drinken goed, slapen weer en zijn leuk wakker. Pfff.... Heftig hoor. Ben blij dat het nu weer goed gaat. Ze herstellen wel sneller van prikkels heb ik door. Tijd om even eten op te warmen voor de dametjes weer willen drinken Ze zijn beide van de sonde af Lotte had em er vannacht uit getrokken. In overleg met logopedist houden we hem uit omdat ze in stijgende lijk drinkt Jippie! Nou hopen dat ons gevoel gelijk heeft en Lotte het ook waarmaakt nu. Gr Iris
Prematuurtjes zijn vaak prikkelbaarder dan a terme kindjes, teun en hidde hadden dat ook hun eerste weken/maanden thuis. Nu eigenlijk nauwelijks meer. Maar goed, er zijn dingen die moeten gebeuren en je wilt ook niet de hele tijd binnen zitten, dus na een drukke dag een paar rustige dagen inplannen. En hoera, de sondes allebei uit!!! Gefeliciteerd, duimen dat het goed blijft gaan. Ik denk dat ze gaan leren optrekken en langs bank en tafeltjes lopen. Daar zijn ze echt aan toe!
Vandaag de verjaardag van Hidde en Teun gevierd, dinsdag zijn ze jarig. We hebben het klein gehouden met alleen naaste familie, het was erg gezellig. Echt enorm emo dat die humpies van 1300 en 2000 gram nu toch echt een jaar zijn. En dik 7 kilo zwaarder!