Tweelingzwangerschap, 1 kind opgenomen na de geboorte

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Mamavandrie34, 1 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavandrie34

    Mamavandrie34 Fanatiek lid

    4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Goedemorgen!
    Ik vind de rekenuitleg op de website van de uwv erg ingewikkeld (mijn hersenen functioneren niet meer 100% geloof ik ;)), misschien kunnen jullie een persoonlijk voorbeeld voor mij rekenen?
    Ik ben zwanger van een tweeling, uitgereken op 27 maart. Mijn verlof is ingegaan op 17 januari en duurt tot 3 juni.
    Dat is de theorie. Want 1 van mijn meisjes heeft een hartafwijking en zal na de geboorte opgenomen worden. Ze moet geopereerd worden. We denken dat een opname van 6 weken realistisch is (korter lijkt op dit moment onwaarschijnlijk, langer zou kunnen)
    Ze gaat wel eerder geboren worden dan mijn uitgerekende datum, laten we zeggen 7 maart, met 37+1 weken zwangerschap.
    Zou in dat geval mijn zwamgerschapsverlof verlengd kunnen worden? Tot wanneer?
    En wat als ze eerst 6 weken opgenomen is, en vervolgens na 6 weken thuis, weer opgenomen wordt ivm tweede operatie? Telt dat ook voor het verlengen van mijn verlof?
    Alvast bedankt!
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Goedemiddag Mamavandrie34,

    Wat naar om te lezen dat een van jouw meisjes na de geboorte opgenomen en geopereerd moet worden in het ziekenhuis.

    Goed dat je nu al onderzoekt welke invloed het op jouw verlof heeft als een van jouw meisjes een poos opgenomen moet worden.

    Als jouw kindje na de geboorte meer dan 7 dagen in het ziekenhuis moeten blijven, dan kan je bevallingsverlof hierdoor maximaal 10 weken langer duren.

    De dag waarop je van jouw jongste kindje bevalt, geldt als de werkelijke bevallingsdatum. Op deze dag stopt je zwangerschapsverlof. De volgende dag begint jouw bevallingsverlof van minimaal 10 weken.

    Nadat we weten hoe lang jouw kindje tijdens het bevallingsverlof in het ziekenhuis heeft gelegen, kunnen we bepalen hoe lang je totale verlof duurt. Alleen de ziekenhuisopname van jouw kindje tijdens jouw verlof is van invloed op de duur van de verlenging van jouw verlof.

    Ik raad je aan om te wachten met het aanvragen van verlenging van jouw verlof tot de laatste dag van jouw oorspronkelijke bevallingsverlof, als er aan het einde van jouw bevallingsverlof nog sprake kan zijn van een ziekenhuisopname. Anders ontvangen we jouw verzoek om verlenging van je verlof graag uiterlijk in de laatste twee weken van je bevallingsverlof.

    Rekenvoorbeeld:

    Jouw kindje wordt 3 weken voor de uitgerekende datum geboren, waardoor jouw zwangerschapsverlof 7 weken duurt en jouw bevallingsverlof 13 weken.

    Als ze vervolgens 6 weken in het ziekenhuis moet blijven, trekken we eerst 7 dagen af van het totaal aantal dagen ziekenhuisopname tijdens het bevallingsverlof en rekenen we verder met 5 weken.

    Dan tellen we de resterende opnamedagen die in jouw bevallingsverlof vallen en trekken we het aantal dagen dat het bevallingsverlof langer duurde dan 10 weken(3 weken) af van de uitkomst van de vorige stap: 5 weken – 3 weken= 2 weken.

    Deze uitkomst is de duur van de verlenging van jouw bevallingsverlof als je 3 weken eerder bevalt van jouw meisje en ze tijdens het bevallingsverlof in totaal 6 weken in het ziekenhuis heeft gelegen.

    Als ze 3 weken voor de uitgerekende datum wordt geboren en na 6 weken in het ziekenhuis te hebben gelegen, 6 weken thuis is geweest en weer wordt opgenomen(voor een week, omdat dan het bevallingsverlof is afgelopen) is de berekening als volgt: 7 weken opname – 1 week – 3 weken= 3 weken verlenging van jouw bevallingsverlof.

    Bovenstaande berekeningen zijn fictief. Uiteindelijk gaan we natuurlijk uit van de werkelijke situatie.

    Alvast heel veel sterkte toegewenst de komende periode.

    Met vriendelijke groet, Wieger
    UWV Webcareteam
     
  3. Mamavandrie34

    Mamavandrie34 Fanatiek lid

    4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Helder! Dank je wel!
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Heel erg graag gedaan Mamavandrie34! Mooi dat je iets gehad hebt aan mijn uitleg. Ik wens jou een prettig weekend toe!

    Met vriendelijke groet, Wieger
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina