zwanger en terugkost naar Nederland

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sharon2828, 2 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sharon2828

Sharon2828 Nieuw lid

2 mrt 2019
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hallo,

Wij komen met het gezin op 2 juli terug naar Nederland nadat we in 2009 zijn geemigreerd.
    Momenteel werk ik nog in het buitenland tot eind mei en dan gaan we ons voorbereiden op de terugkeer.
    Ik ga mij opnieuw inschrijven bij de gemeente en eigelijk alles opnieuw weer opstarten. Ik ben nu nog verzekerd in het buitenland en volgens mij is het een verdragsland.
    Maar zodra ik Nederland aankom moet ik meteen een verzekering afsluiten.

Ik ben net zwanger en wil heel graag weten wat mijn rechten zijn op uitkeringen in deze situatie.
    Kan ik een ww uitkering aanvragen zodra ik aankom?
    Solliciteren gaat moeilijk worden..Ik neem aan dat werkgevers geen 4 maanden zwangere vrouw willen aannemen..Ik zou graag willen weten wat er mogelijk is.

Bedankt,

Sharon

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hoi Sharon2828,

Goed dat je alvast nagaat wat je rechten zijn als je samen met jouw gezin weer in Nederland komt wonen.

Je geeft aan dat je op dit moment werkzaam en verzekerd bent in een verdragsland. Het is dan niet mogelijk om een Nederlandse WW-uitkering te ontvangen als je direct na jouw ontslag terug naar Nederland komt. Meer hierover lees op deze pagina.

Je kunt recht hebben op een bijstandsuitkering. Deze kun je dan via deze site aanvragen.

Ik wens je een fijne zwangerschap toe!

Met vriendelijke groet,

Lisanne

UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina