hoi, ik geef les in het lager onderwijs. Nu heb ik vrijdag een ongelukje gehad. een kleutertje van 2.5 jaar was op zijn hoofd gevallen. Het bloedde ontzettend hard (het spoot er gewoon uit). Ik vond niks om dit te stelpen (ik ben namelijk maar interim en weet dus niet alles liggen). het enige dat ik vond waren kleine doekjes, maar natuurlijk kwam het bloed er helemaal door op mijn handen. Nu blijkt achteraf dat de moeder van dat kleutertje hepatitis C heeft. De school weet niet of het kindje het ook heeft. maar waarschijnlijk wel. Ik belde dus naar de dokter om mij te laten testen, maar ik moet nog een maand wachten. Ondertussen zijn wij ook wel aan het proberen zwanger te worden. Ik weet dus helemaal niet meer wat ik moet doen. Er spookt vanalles door mijn hoofd. Wat als ik hepatitis c heb? wil ik dit mijn kind wel aandoen? en wat als ik deze ronde zwanger ben? wat moet ik doen? ga ik het laten weghalen als ik hepatitis heb? Ik weet het, ik mag er niet te veel aandenken en gewoon afwachten wat het resultaat gaat zijn. Toch krijg ik het niet uit mijn gedachten. Bedankt om naar mijn verhaal te willen luisteren
Dag vhh. Had je zelf een wondje? Want anders is er geen risico hoor, hepatitis C wordt alleen overgedragen bij bloed bloed contact. Aanvulling: "Hoe wordt hepatitis C overgebracht De huid en het slijmvlies van het menselijk lichaam vormen een vrij goede barrière tegen indringers van buiten af. Het hepatitis C virus kan deze barrière niet zomaar uit zichzelf passeren en infecties kunnen dan ook alleen maar optreden indien deze natuurlijke barrière plaatselijk wordt beschadigd. Dit treedt o.a. op bij transfusie met besmet bloed of besmette bloedproducten, gebruik van besmette chirurgische instrumenten of naalden." Bron: http://www.hepatitis-c.com/informatie.htm
is het risico op hepatitis c dan klein? ik dacht juist dat het redelijk groot was als je een wondje hebt. Hopelijk heb ik me dus vergist.