Relacteren, zal ik wel of niet?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mm7, 5 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Ik ben 12 dagen geleden bevallen van een heel lief klein meisje. Mijn voornemen was bv te gaan geven. Op het einde van de zwangerschap was ik helemaal op. Ik had al voorweeen vanaf 30 weken, deze werden steeds erger, tel daarbij op een tweeling van 17 maanden, enorm slaaptekort etc. Ze hebben bij mij ook uiteindelijk mn vliezen gebroken in de hoop dat de bevalling op gang kwam, dit gebeurde dan ook. Ik ben thuis bevallen, echter kreeg ik geen persweeen en was het laatste stukje van de bevalling echt loodzwaar. Toen ze op mijn buik lag heb ik alsnog besloten geen bv te geven, ik denk uit vermoeidheid dat ik het niet zag zitten in combi met mijn 2 andere kinderen, en een man die veel werkt. Nu kreeg ik na 3 dagen stuwing, dit duurde een dag of 2 en was over. Sinds die tijd lekken mijn borsten best aardig. Nu twijfel ik ineens of ik niet met fulltime kolven kan beginnen. Waarom ik twijfel, geen idee? Misschien mn hormonen, spijt en dat ik het toch ergens zonde vindt?! Het gemak van de fles vind ik erg fijn, ik heb een druk gezin en als papa of iemand anders dat mij af en toe uit handen kan nemen is wel prettig. Dus daarom denk ik nu alsnog aan fulltime te gaan kolven. Is dit mogelijk? Waar moet ik rekening mee houden? Wat zouden jullie doen als je ook nog 2 kleintjes hebt? Ik heb als mijn man werkt geen verdere hulp van familie etc, kan ik het dan wel aan' wordt het niet te veel? Kortom dit is waar ik mee zit, heeft iemand hier ervaring mee of advies in? (daarbij komt ook nog het punt dat ik rook, is fv dan niet beter ipv bv?)

2. Nikky82

Nikky82 Actief lid

24 apr 2012
    137
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook 5 maanden fulltime gekolfd, maar vond dat best zwaar. En dan liepen er bij mij verder nog geen kleintjes rond. Als je kolft kun je even met niets anders bezig zijn. En dan moet je daarna ook nog de fles geven waardoor je ook niet met je andere kleintjes bezig kunt zijn.
    Succes met de beslissing!

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.134
    2.314
    113
    Brabant
    Het kan zeker! Ik heb met 6 weken gerlacteerd. Ben niet naar 100% gekomen, maar dat kwam mede omdat ik per se niet wilde kolven.
    (nouja, niet nog meer dan ik al deed...).

Ik zou het zeker een kans geven als je er nu zo over denkt!

Ik ben gaan aanleggen en e. Nam de borst nog!!:):) ( ze had 6 dagen bv gehad) toen steeds vaker gaan aanleggen, kolven, domperidom slikken, en wegen voor en na de voeding.

Succes!!

4. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Fulltime kolven is natuurlijk dubbel zoveel werk. Dus als je al zo druk bent met drie kleintjes kun je ook gewoon af en toe kolven voor als je iemand anders de fles wil laten geven en verder gewoon de borst geven.
    Maar eerlijk gezegd zou ik het niet doen als je rookt. De meningen zijn erover verdeeld of roken + bv beter is dan fv, maar feit blijft dat er troep in je melk komt en dus bij je kind.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou gewoon een paar dagen als proefperiode voor elke fles aanleggen, en die fles op verzoek geven (dus als ze er minder van wil, niet aandringen). Aanleggen is toch echt stukken minder gedoe dan kolven hoor!

6. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik heb er geen ervaring mee, maar zou het eerst aan de borst proberen en je produktie verder opkrikken door te kolven. Op den duur is de borst denk ik juist makkelijker dan de fles, maar ja, ik heb dus geen ervaring met de fles ;) Ik heb een peuter rondlopen, en die lees ik verhaaltjes voor als ik de jongste voed. Het is natuurlijk wel een ouder meisje en het is er maar eentje, maar er zijn wel dingen te verzinnen zodat je even rustig kan voeden. Je moet die tijd immers ook zien te maken om te kolven en DAN nog de fles te geven, dat is dubbel werk.

Daarnaast is je kindje de allerbeste manier om de bv op gang te brengen, dus als die nog goed wil aanhappen, zou ik dat doen!

Kan je via de kraamzorg die je had misschien een LK langskrijgen? Ik heb daar een pakket voor gehad, was erg fijn moet ik zeggen. Anders hier op ZP de vraag bij de LK stellen?

7. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik vind zelf voeden een stuk makkelijker dan fulltime kolven + flesjes geven. Als je flesjes geven kan delegeren, kun je de zorg voor je oudere kindjes toch ook even delegeren terwijl je zelf gaat voeden? Dat kost in mijn ogen echt minder tijd dat kolven (dan moet er ook iemand op de oudere kinderen letten) en flesjes geven (vullen, opwarmen, afwassen, etc etc).
    Ik zou dus zelf echt proberen aan de borst te voeden, en tzt kun je dat best combineren met kolven + fles als je productie goed loopt en je dochter het drinken aan de borst beheerst.

8. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Bedankt voor jullie tips, ik ga er eens goed over nadenken. Wat betreft roken en bv, daar moet ik dan simpelweg maar een andere keuze in maken, vindt ik ook niet erg. Heel erg bedankt!

9. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Wat ik me afvraag is het ook nog mogelijk na 3,5 maand gestopt te zijn met bv?
    En hoe doe je dat dan?
    Ik ben gestopt met mijn medicatie en zou het toch graag weer willen geven :)
    DM? Is dat nog mogelijk nu ik al dik 3,5 maand gestopt ben?

Groetjes Bianca

10. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Als je nog melk hebt, zou ik denken van wel. Ik weet niet wanneer in je bv periode je gestopt bent, de eerste weken zijn in elk geval het belangrijkste om de productie op gang te krijgen, daarna gaat vraag en aanbod in werking als het goed is. En ook moest het niet lukken om volledig weer bv te geven, dan heeft je kindje toch gekregen wat je wel kunt geven.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat valt zo van een afstand bezien niet te zeggen.
    Als je nog wat spanning voelt of als je lekt, dan is de kans van slagen wel groter. Je kunt 't altijd proberen, niet geschoten is altijd mis.

12. Babel44

Babel44 Niet meer actief

@TS:

Roken en bv is geen combi hoor :( Hoop dat je kunt stopen, klinkt alsof je dat gaat doen, dat zou helemaal super zijn!

@fulltime kolven is retezwaar want kost dubbel tijd, kolven en voeden :( Als je kindje nu niet aan de borst wil of kan, kun je dat rond de 6 weken alsnog gaan proberen, dan schijnen ze een nieuwe zuigreflex te krijgen nl.

Veel succes!

Deel Deze Pagina